PDA

View Full Version : geloso naar marshall 2204/1987



bentium
6 september 2006, 17:19
binnenkort begin ik met de ombouw van een oude geloso naar een 2204/1987

mijn PT levert 265V ac, is dit genoeg om de amp mee te bouwen? dan krijg ik 370V op de screens

Ik heb dingen gelezen dat ze op de screens van marshalls 50W 460V zetten.

ik heb ook nog een 32V winding, mss best mee serieel met de 265V zetten? als ik dat doe, krijg ik een spanning van 416V op de screen

Chris Winsemius
6 september 2006, 20:51
binnenkort begin ik met de ombouw van een oude geloso naar een 2204/1987

mijn PT levert 265V ac, is dit genoeg om de amp mee te bouwen? dan krijg ik 370V op de screens

Ik heb dingen gelezen dat ze op de screens van marshalls 50W 460V zetten.

ik heb ook nog een 32V winding, mss best mee serieel met de 265V zetten? als ik dat doe, krijg ik een spanning van 416V op de screen

Sommige eind jaren 70/begin jaren 80 2204/1987 draaiden met 'n B+ van rond de 400 Volt.
Als die bias-winding voldoende stroom kan geven zou je het zeker kunnen proberen maar dan moet je wel op 'n andere manier (zie bepaalde JCM900s) de biasspanning verkijgen.

Succes!

guitarnijboer
7 september 2006, 00:36
Als je het type weet zou ik je meer kunnen zeggen..... De spanningen klinken alsof er orgineel geen EL34's in de versterker zaten maar EL503's. Deze werken op een lagere spanning en kunnen meer stroom leveren... Kan ook goed wat anders geweest zijn natuurlijk, Geloso heeft nogal wat verschillende versterkers gemaakt... Die info is wel handig om te weten, ook i.v.m. je OT impedantie (als je die ook van de geloso gaat gebruiken) en uiteindelijk vermogen.

Die 32V winding klinkt zoals Chris al opmerkte als de bais-winding, ik ben er eigenlijk bijna nog nooit eentje tegengekomen die de stroomsterkte zou kunnen leveren die de HSP nodig heeft!

Je zou dit kunnen afleiden uit de draaddikte van de koperdraad waarmee de winding is gemaakt. Is dit dunner dan de HSP winding dan zou hem niet gebruiken om de HSP te verhogen.

bentium
7 september 2006, 13:57
er zitten op de moment geloso el34 in

het type: g3227a

guitarnijboer
7 september 2006, 19:48
Ik kon geen schema vinden maar wel een italiaanse beschrijving... Er zitten inderdaad orgineel EL34's in en de versterker is 30 Watt (35 watt max)
Een 50 Watt marshall gaat ie vrijwel zeker niet precies worden, maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Je kunt er best wat leuks van maken.

Een eindtrap a la Matchless Chieftan of zo... maar dan wel met JCM800 voorversterker, een Jcm800 studio 15 (maar dan 30 watt El34 i.p.v. 15 Watt met 6v6), spanningen zijn ongeveer gelijk. Mogelijkheden te over als je een beetje creatief bent....

Negative K3 fan
7 september 2006, 21:30
je wilt er een jcm800/1987 van maken, welke dingen van welke modellen ga je combineren in die amp?

Chris Winsemius
7 september 2006, 23:14
er zitten op de moment geloso el34 in

het type: g3227a

Beetje experimenteren dus.
Heb zelf weleens 'n JCM800 style pre-amp + AC30 fasedraaier + neg.feedback-loop in zo'n chassis gebouwd met goed resultaat volgens 'n topgitarist.

Meestal is de B+ aan de lage kant in Geloso's; kijk dus naar ontwerpen met vergelijkbare lage spanningen of "tweak" 'n ander circuit dat je graag wilt gebruiken wat om tot 'n toffe sound/feel te komen.

bentium
8 september 2006, 15:44
wat nu als ik de amp gewoon bouw?

de preamp kan ik quasi dezelfde spanningen geven, door de 10k weerstand in de voeding te verlagen

maar dan vraag ik me af wat er met de eindtrap gaat gebeuren qua klank...

Chris Winsemius
8 september 2006, 15:48
wat nu als ik de amp gewoon bouw?

de preamp kan ik quasi dezelfde spanningen geven, door de 10k weerstand in de voeding te verlagen

maar dan vraag ik me af wat er met de eindtrap gaat gebeuren qua klank...

Warmer, minder bas en wat minder headroom.
Gewoon bouwen en eventueel wat tweaken!

bentium
8 september 2006, 16:05
warmer en minder headroom, is eigenlijk iets dat ik zoek

enkel die bassen :p
nuja,onderdelen zijn besteld al lang, zouden bij mij aankomen binnen een dikke week

ik heb zonet gekeken, de 32v tap op de PT wordt via een 1A zekering gelijkgericht dan afgevlakt door 2 elco's en een choke om dan gebruikt te worden om de 2 eerste preampbuisjes van gloeispanning te voorzien, dus toch mss genoeg mA?

*edit*

ff in psud en tdsl gekeken

als ik de standaard voeding van de jcm gebruik op 265V, krijg ik 365V op de anodes van de el

als ik dan ga kijken in TDSL krijg ik een Pout van 44-45W

bentium
8 september 2006, 16:22
je wilt er een jcm800/1987 van maken, welke dingen van welke modellen ga je combineren in die amp?heel simpel

ik heb de schemas van de 2204 en de 1987 naast elkaar gelegd en heb opgemerkt dat het enigste verschil is dat de 2204 1 gainstage meer heeft (de 2de), dus die ga ik uit de audiolink halen voor naar 1987 klank te gaan

hierdoor krijg ik wel een een lager volume op de 1987 stand, maar dit los ik op door er 2 Mastervolumes in te steken

dit zijn de controls

2 gains, 2 volumes, gedeelde tonestack (TMB+presence)

guitarnijboer
8 september 2006, 19:04
ff in psud en tdsl gekeken

als ik de standaard voeding van de jcm gebruik op 265V, krijg ik 365V op de anodes van de el

als ik dan ga kijken in TDSL krijg ik een Pout van 44-45W

Het uigangsvermogen hangt van verschillende factoren samen af, de beschikbare spanning is slechts 1 van die factoren....

bentium
8 september 2006, 20:31
Daarnaast speelt de te leveren stroom een rol, de interne weerstand van de PT (instorten van de spanning). Hoe heb de PSU ingesteld? met verschillende stroom afnemers (eindbuizen, voorversterkers) op de verschillende plekken?ik ben maar gegaan tot de eindbuizen

vergeten dat de voorversterkerbuizen natuurlijk ook stroom nemen 8)

ik denk dat ik best de amp bouw en achteraf tweak, wie weet valt het goed mee :D

Chris Winsemius
8 september 2006, 20:58
ik ben maar gegaan tot de eindbuizen

vergeten dat de voorversterkerbuizen natuurlijk ook stroom nemen 8)

ik denk dat ik best de amp bouw en achteraf tweak, wie weet valt het goed mee :D

Don't worry!
De meeste Geloso-voedingstrafo's zijn echt ruim bemeten.

Trouwens: meestal kun je de ratings lezen aan de onderkant v/d Geloso-trafo's.
Ik ben niet zo'n fan v/d Geloso-uitgangstrafo's maar echt mega-slecht zijn ze ook weer niet.

Voorversterkerbuizen vreten 'n paar mA qua anode-stroom, bijna te verwaarlozen ten opzichte v'd G2 en plate stromen v/d EL34s.

guitarnijboer
8 september 2006, 21:40
Ja, ik zat meer in een andere richting te denken dan Nico overigens:

Meer van:

In hoeverre sluit de uitgangsimpendantie van de eindbuizen in het nieuwe ontwerp nog aan op de impendantie die de uitgangstrafo heeft? en hoeveel vermogen kan een dergelijke geloso uitgangstrafo verstouwen voor de kern verzadigd is?

Vooral die impendantieaanpassing wordt nog wel eens onderschat....

Chris Winsemius
8 september 2006, 22:29
Geloso OTs hebben meestal behoorlijk wat secundaire aansluit-mogelijkheden; gewoon kijken of je wat rond de 3k4-8k* primair naar je speaker-impedantie kan vinden.

Qua "hifi": vele oude RadioSpares en Partridge trafo's werden ook voor hifi gebruikt.... en klinken waanzinnig met gitaar.

Helemaal grappig en mythe-ontkrachtend:
veel mensen vinden de (plexi) Marshall 50 Watt OT klein......... net maar even naast 'n 5F6A (tweed Bassman) OT gehouden (zelfde formaat als 'n SuperReverb OT die iedereen groter/krachtiger vindt dan een Bandmaster/etc. OT)....
50 Watt Marshall heeft dus 'n grotere kern.

EDIT: * kan zonder problemen en is nog 'n extra manier om je sound vorm te geven.

guitarnijboer
9 september 2006, 01:44
Ja om nou weer een heel technisch verhaal af te steken gaat me te ver en daar is de topicstarter niet mee geholpen.

Om het dus simpel te zeggen:

Maximale vermogensoverdracht kan alleen als impedanties gelijk zijn. (wetmatigheid)

Dus:

Als je een 16 ohm speaker aan de 4 ohm aansluiting van een 100 watt versterker hangt dan kan die versterker nooit 100 watt aan die speaker leveren. Omgekeerd kan de 16 ohm aansluiting ook nooit 100 Watt aan een 4 ohm speaker leveren.

Bij transistorversterkers (die dus geen impedantie aanpassing hebben) zie je dit ook wel eens: max vermogen bij 4 ohm, minder bij 8, nog minder vermogen bij 16 ohm.

Deze regel gaat altijd op. Dus de stelling om primair iets tussen de 3,4k en de 8k te zoeken en dat bij iedere daartussen gevonden waarde vervolgens altijd ongeveer het zelfde vermogen geleverd zal worden is onjuist.


Dan is verder het vermogen wat een trafo kan omzetten niet uitsluitend afhankelijk van de omvang van de kern, maar ook in belangrijke mate afhankelijk van de efficientie van het gebruikte kernmateriaal en de constructie.

Zo kan het dus gebeuren dat een op het oog kleinere trafo meer vermogen aankan dan een ander in omvang groter exemplaar. Ik kan hier geen grappige mythe in ontdekken......

Mijn stelling is simpelweg dat de gegevens die de topicstarter vond alleen kloppen, als behalve de spanning ook de andere parameters gelijk zijn als in de gevonden application data staat.....

bentium
10 september 2006, 11:27
deze gelosoPT geeft geen indicatie hoeveel mA hij levert op de 265v tap, ook niet op de 32V tap, enkel op de gloeispanning => 4A

mij maakt het niet uit hoeveel Watt de versterker blaast, als hij maar goed klinkt

en guitarnijboer, voor mij mag er gerust technische verhalen afsteken, zo leer ik er heel veel van bij (ben nog bezig met studies, ingenieur nl.)

dus ik zou best ook eens kijken welke secundair mij de beste primair levert om zo rond de 3,4k te komen

mij dmm meet wel enkel DC weerstand :(

bentium
10 september 2006, 12:17
Er is al eens uitgelegd hoe je de impedanties van een trafo kan bepalen. Anders kijk hier maar:

http://ampforum.nl/.//YaBB.pl?num=1153497960
thx nico!!