PDA

View Full Version : ohmages



Unicron
6 september 2006, 16:56
Wanneer ik het ohmage van mijn 4x12 meet is dit, naar gelang de schakeling, 3,5 of 15 ohm. Nu heb ik onlangs de input plate vervangen en een AAN/AAN schakelaar geïnstalleerd zodat ik kan switchen tussen beide ohmages. Nu meet ik 4.1 resp 16.1 ohm, het is dus hoger geworden.

Het zijn vier G12H30s die per twee op 8 ohm binnenkomen op de switch. Is het normaal dat zo'n schakelaar die ohm aan weerstand toevoegt, en kan het kwaad? Of is er iets anders aan de hand, ik heb alle soldeerverbindingen al gecheckt. Ik had dit soort gedoe ook altijd bij nieuwere marshalls met die stereo/mono 4/16 achterplaten. Voegt elk klein circuit noodzakelijkerwijs iets aan weerstand toe?

http://members.home.nl/jerommbah/jcm800.jpg
http://members.home.nl/jerommbah/jcm800-2.jpg
http://members.home.nl/jerommbah/schema-small.JPG

Unicron
6 september 2006, 18:07
nee eigenlijk niet. Het maakt me verder ook niet zo heel veel uit, alleen is de gemeten weerstand meestal lager dan de werkelijke, dat dit nu niet meer zo is vind ik raar. Het zal toch niet zo zijn dat het metaal in de switch opeens zoveel meer weerstand heeft? Of is dit verschil ook weer weg zodra er signaal loopt? (ik weet niet in welke mate het audiosignaal meer/minder last hiervan heeft dan het signaal dat de MM uitzendt...)

Het schema voor de switch is zo in orde toch? Indien iemand een nog simpelere variant weet dan hou ik me warm aanbevolen...

Nico, de input plates doen het prima overigens, nog bedankt :-)

gr. Jeroen

BeKaaW
6 september 2006, 21:48
Als je wilt weten waar het aan ligt kun je denk ik, in diverse switch standen, direct over de gesloten contacten heen meten en dat zou in principe nul moeten zijn. Zo zou je dat ook nog van speaker aansluiting naar speaker aansluiting over de gesloten switch contacten kunnen meten, dan meet je gelijk de kabel weerstand mee.

Bijvoorbeeld in de 16 ohms stand zo meten dus - zie je plaatje (zorg dat je meetpennen goed contact maken, want 1 ohm verschil is niet veel) :
1/ bovenste "8ohm" op de min > switch onderste pootje midden (alleen kabel weerstand)
2/ bovenste "8ohm" op de min > switch onderste pootje rechts (kabel weerstand + switch contact weerstand)
3/ bovenste "8ohm" op de min > onderste "8ohm" op de plus" (1ste kabel weerstand + switch contact + 2de kabel weerstand) etc etc

Probleem? ik zou er niet wakker van liggen en ja in principe voegt alles "iets" aan de gemeten waarde toe.

Antoon
6 september 2006, 21:51
Precies wat je zegt, waarschijnlijk fluctueert deze weerstand met de stroom die er door de switch loopt. Schakelaar ziet er betrouwbaar uit, ik zou me niet zo druk om maken. Meet nog eens als je hem een paar keer gebruikt hebt.

Unicron
7 september 2006, 01:22
Okee, tot zover al erg bedankt voor de reacties!

Ik speel er waarschijnlijk vrijdag een show mee. Dan kijk ik daarna even of er nog iets verandert, zonee dan ga ik alles nameten.... Elke waarde onder de 4 ohm is wel ok lijkt me, maar 4.1 is gewoon vreemd...

Heb nu alle schroeven er al weer in gedaan dus wil nog even wachten met de boel weer openhalen....

Ik had er eerst een veel kleinere switch in maar vertrouwde het niet helemaal en heb dus maar deze grote erin gedaan omdat er toch 100W doorheen moet/gaat....