PDA

View Full Version : Frygisch en Frygisch Dominant?



Kris Haex
6 september 2006, 16:17
Gaat het hier over één en dezelfde toonladder of is er een veschil?

Daevren
6 september 2006, 16:32
Nee, het is een andere ladder.

Alle ladders met daarin de naam 'dominant' zijn ladders met een dom7 karakter. Dus je speelt ze over een dominant septiemakkoord. Bijvoorbeeld G7 in C majeur.

Als je dan frygisch vergelijkt met een dom7 akkoord zie je dit:

Frygisch: 1 b2 b3 4 5 b6 b7

En een dom7 akkoord is 1 3 5 b7.

Dus Frygisch dominant zou dan 1 b2 3 4 5 b6 b7 moeten zijn. En dat is het ook.

Frygisch dominant, of frygisch grote terts/frygisch (herstellingsteken)3

Het is de vijfde mode van harmonisch mineur. De overmatige interval zit hier tussen de b2 en de 3. Bij harmonisch mineur is dit de interval tussen b6 en 7.

B~Rock
6 september 2006, 16:33
Frygrisch dominant zegt me zo even niet zoveel (ben te lang aan het werk), maar er zijn in ieder geval 2 varianten. Frygrisch "gewoon" is een modus van de standaardtoonladder, wellicht dat je met "dominant" de ooster klinkende modus van de harmonische mineur ladder bedoelt.

In E zijn de noten:

- "gewoon": E-F-G-A-B-C-D
- "dominant": E-F-G#-A-B-C-D

De laatste variant heeft dus een grote i.p.v. een kleine terts. De ladder wordt vaak gebruikt in oosters klinkende riffs (Het laatste Dream Theater album zit er vol mee...).

B~Rock
6 september 2006, 16:34
Ik moet eens ophouden om tussen mijn werk door te typen. Iedere keer als ik een post afheb zijn er inmiddels al meerdere antwoorden...

Philippe
6 september 2006, 16:41
De laatste variant heeft dus een grote i.p.v. een kleine terts. De ladder wordt vaak gebruikt in oosters klinkende riffs

Klopt, luister ook maar eens naar de riff en solo van Metallica - Wherever I May Roam. Hoor je echt die oosterse klanken terug.

jaspie
6 september 2006, 16:43
Ik moet eens ophouden om tussen mijn werk door te typen. Iedere keer als ik een post afheb zijn er inmiddels al meerdere antwoorden...

tis echt een harde wereld tegenwoordig met al die fora

Kris Haex
6 september 2006, 16:50
Ik ben juist aan die vraag gekomen door Wherever I may roam, Kirk zei ooit dat hij daar de "Prygian Dominant scale" gebruikte. In Fade to black ge bruikt hij ook een Frygische ladder. Ik twijfelde of het over hetzelfde ging, dus Frygisch-Frygicsh dominant.

Daevren
6 september 2006, 17:28
'Oosters' is nogal misleidend. Wanneer iets 'oosters' klinkt wil dat nog niet zeggen dat het werkelijk oosters is.

In India gebruikt men eigenlijk elke combinatie van tonen, zolang er maar een reine kwint it.


Deze ladder is oa bekend van klemzer en flamenco.

-=JEROEN=-
6 september 2006, 18:43
Frygisch Dominant noemen ze ook wel Spanish Gypsy (1 b2 3 4 5 b6 b7)

5e trap Harmonisch Mineur




probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)

gorgasm
6 september 2006, 19:12
jeroen, jij bent 1 waar ik graag es n paar avonden zou mee willen kroegen!

je theorieleer vind k wel interessant!

-=JEROEN=-
6 september 2006, 19:19
als mag ik water mag drinken?

ik drink geen alcohol :soul:

gorgasm
6 september 2006, 20:12
ik heb nergens geen naam van drank vermeld die je moest drinken é... :)
ik drink ook niet.
mss maar best dat je niet drinkt, als je n f#fes of G#ges uitspreekt als je zat bent ben ik ook meteen gewassen :p

-=JEROEN=-
7 september 2006, 01:48
hahaha fis*sputter*fisis*spetter :seriousf:

ah fijn, nog zo'n gek die niet zuipt :hippie:

Jimi Hendrix
7 september 2006, 09:52
En dan wat te denken van zigeunermineur:
1-2-b3-#4-5-b6-7
ook zo'n klassieker in het genre, met 2 overmatige secundes.
De Ve trap ervan (1-b2-3-4-5-b6-7) wordt door bijv. Martijn van Iterson (jazzgitarist) gebruikt als vervanging voor frygisch dominant of superlocrisch. Grappige is dat je dan dus in je melodietje een maj7 speelt terwijl 't akkoord een b7 heeft.

johantipker
7 september 2006, 10:53
Het "denkt" toch simpeler om gewoon harmonisch mineur over een dominant akkoord te spelen, dus bijv C harmonisch mineur over G7

Het verhaal klopt natuurlijk verder als een bus.....
8-)

Alberto
7 september 2006, 17:03
Ja Jeroen je hebt wel een brede kennis van toonladders en al hun varianten.
Waar heb je het geleerd? Aan de academie gaan ze er zo diep niet op in.
Niet dat ik met jou wil gaan kroegen hoor :D want zo veel wil ik er niet van weten. Mijn basiskennis is voldoende :)

Grrtz!!

-=JEROEN=-
8 september 2006, 13:05
Ja Jeroen je hebt wel een brede kennis van toonladders en al hun varianten. Waar heb je het geleerd?
ooit een basis theorie geleerd (maj=43, min=34, maj7=434, enz), daar zelf heel lang op verder geborduurd... toen HET boek van Ralph Denyer voor mn verjaardag gekregen, en daar staat prakties alles in... en het laatste jaar door jazz-gitaar-les enorm geïnspireerd geraakt en veel info van websites geplukt... ook door dingen hier op het forum uit te leggen (het eerst zelf uit zoeken) begin ik het meer en meer te snappen

ook begin ik meer en meer in te zien dat ik het analyseren soms ook los moet laten, om gewoon weer eens lekker te spelen zonder na te denken en spontaan dingen te laten ontstaan, en dan achteraf gaan proberen te begrijpen wat er gebeurde

zo speelde ik laats D#maj7 - Em7, klonk erg lekker, wilde weten welke progressie dit toebehoort, kon het niet vinden, snapte het niet, en ben toen gewoon weer op mn oren verder gegaan, daardoor ontdekte ik weer nieuwe dingen, en uiteindelijk er toch achter gekomen waarom dit zo lekker klinkt (parallel 5s)... harmonie leer weet ik nog veel te weinig van, zou eigenlijk wel een cursus componist willen doen :soul:

gorgasm
8 september 2006, 17:40
ook door dingen hier op het forum uit te leggen begin ik het meer en meer te snappen

hahaha die zin moet in n onderschrift!

-=JEROEN=-
9 september 2006, 03:52
tja, dan begrijp je em nie denk ik

gorgasm
9 september 2006, 11:32
kdenk van wel, door de research die je er zelf achter doet om t dan goed/compleet te kunnen uitleggen snap je t beter

-=JEROEN=-
9 september 2006, 13:24
oh toch wel

wat is daar zo grappig aan dan

of ben ik nu te serieus ;)

gorgasm
9 september 2006, 13:44
yeah you need to loosin up man:).
nee kvond t gewoon grappig klinken dat je door t uit te leggen beter snapt.Normally snap je t eerst, dan leg je t uit. Zo doe ik t toch..:)

wat bedoel je met dit btw?maj=43, min=34, maj7=434, enz
verder heb ik een massa's vragen voor je.

-=JEROEN=-
9 september 2006, 14:10
ja ik ben soms veeeeel te serieus

kijk hier eens naar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

en vraag maar raak hoor :hippie:

gorgasm
9 september 2006, 16:18
E, A , D, C G zijn majeurakkoorden? de 4/3 stap
Am,Em en Dm zjin dan mineurakkoorden?de 3/4 stap

vaak kom je in n # uit. But da doe er nie toe denk ik?
waarom bestaat n # als n b bestaat?

verder snap ik je akkoordenuitleg bassicly wel,
je overmate en reine kwinten enz moet ik nog veel beter snappen want das me veel rekenwerk

-=JEROEN=-
10 september 2006, 13:32
en je vraag is? http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

gorgasm
10 september 2006, 19:03
waarom bestaat n # als n b bestaat?


jij spreekt ook altijd over c, a d# enz, maar nooit over n sol# n do. Heeft dit n reden? terwijl je wel over n terts, sext, en kwint spreekt....

Daevren
10 september 2006, 19:15
In Nederland gebruikt men de 'Duitse' variant. Cis, Dis. Es enz. In Belgie, naja Vlaanderen, gebruikt men de 'Italiaanse' variant. Misschien omdat deze meer op de Franse manier lijkt. Maar ik weet niet wat men in Wallonie gebruikt.

De Nederlandse methode is beter vertaalbaar naar het Engelse C#, D# en Eb. Op internet zie je veel de Engelse variant omdat Engels een beetje de internet-taal is.

Trouwens is er ook nog verschil tussen Engels en Amerikaans.

gorgasm
11 september 2006, 22:49
kga me es bezig houden met van n octaaf alle 6 de snaren de toon, en de letter te geven.(mss hier posten?)
kwinte en kwarten en tertsen kan ni want hangt af van waar je start.

wa ik wel nie snap is da n chromatische A toonladder op E6 start(n a#)

-=JEROEN=-
12 september 2006, 00:32
A chromatisch begint op E-snaar 5e fret (duh)

en wat bedoel je met "kga me es bezig houden met van n octaaf alle 6 de snaren de toon, en de letter te geven"... geef eens een voorbeeld

gorgasm
12 september 2006, 12:40
dan had ik graag es geweten, wat op de volgende site "patterns"(=modellen) wil zeggen?
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=B&scchnam=Ionian&get2=Get
want daar kreeg ik plots n a ladder die op la# begon
op die link zijn A,B C D enzo je startnoten if I'm right, ionisch, dorisch meloxisch je soort toonladder, maar wat wil patterns zeggen?

op n arm van 12 fretsjes overal de toon(do, re, mi...) en de letter(c,d,e)noteren. Nu heb ik t ook op papier maar gescheiden(toon en letters).

ik heb de indruk dat ik niet de cleverste vragen stel:)

-=JEROEN=-
12 september 2006, 13:04
het gaat mij niet om wat je vraagt, maar hoe je het vraagt, mijn vlaams is niet zo goed ;)

patterns betekent patronen, oftewel achtereenvolgende tonen

je kan de tonen van B Ionisch (majeur) willekeurig over heel de hals spelen, maar je kan ze ook in een patroon spelen, dichter bij elkaar, snaar voor snaar:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=7&scch=B&scchnam=Ionian&get2=Get

wanneer je 6 ipv 7 invult krijg je hetzelfde patroon, alleen begint het nu met een A#:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=6&scch=B&scchnam=Ionian&get2=Get

op de 11 vind je het patroon dat ik meestal als basis gebruik:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=11&scch=B&scchnam=Ionian&get2=Get

je zou dit het frygische patroon kunnen noemen, maar het hangt niet van het patroon af welke modus je speelt, als ik de tonen van B majeur speel over een B majeur akkoord, dan is dit Ionisch, ook al speel ik het frygische patroon... maar speel ik B majeur over een D# akkoord (mineur of majeur) dan speel ik wel frygisch, en ook hier maakt het niet uit in welk patroon in B majeur speel... het gaat om de samenhang van de tonen, hun functie, en niet zo zeer waar je deze tonen speelt op je gitaar

duidelijker nu? vraag beantwoord?

gorgasm
12 september 2006, 19:23
op die patronen ga ik mss wel later in...kdenk als je "full" vraagt dat hij DIE ladder vanuit ELKE beginnoot die jij gevraagd hebt dan toont... right?
versie 1, 2 ,tot aan 13... juist?

en snap ik het nu;
Cmajeur(ionisch) = Cmajeur (dorisch)
---------------7-9------D -------------7-8-
-------7-8-10----------A ------6-8-10------
-8-10------------------E -8-10-------------
?
anders zuo ik alle 7 de ladders vanuit die do doen, dan es vanaf n andere do proberen..

of heeft dit geen nut?

+ heb ff E pentatonic minor en G petatonic majeur goed bekeken., kan ze spelen(de E= mi, sol, la, si, re) maar snap de 1,b3,4,5,b7 telling niet. Als ik naar JEROEN zn intervaldiagram zie, hebben B en D en E en F n halve toon.dus als ik verder de E als vb neem;
1 = E, 3b=g, 4=a, 5=b, 7b=d, juist?
wat ik dan nie snap is waarom laat je 2(f ) en 6(c )juist weg? De mollen staan er omdat t n mineur is. En waarom is 3b geen sol/mol(ges).

Of zit ik ergens verkeerd? Kga t stilaan beginnen door elkaar slaan ook denk ik :)

gorgasm
14 september 2006, 12:09
no one?........................

-=JEROEN=-
14 september 2006, 14:14
was ff bezig met Deel II te schrijven, ben nog niet helemaal klaar, maak het vanacht wel ff af

mijn invuldiagram wordt heel wat duidelijker als je eenmaal deel II gelezen/bestudeert hebt

modus is een heel ander verhaal, en daar ben ik voorlopig nog niet aan toe

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/guitar/Gmajpenta-Eminpenta.gif

G maj penta = E min penta

de onderlingen verhoudingen zijn hetzelfde, alleen als je bij G begint krijg je 1 2 3 5 6, begin je bij E dan krijg je 1 b3 4 5 b7