PDA

View Full Version : high gain buizenversterker gezocht



brunodb
6 september 2006, 14:05
hoi, ik ben op zoek naar een goeie high gain versterker. ik hoop op tips van jullie.

ik zal eens beginnen met te beschrijven wat ik zoek.

minimum 2-kanaals
buizen
reverb hoeft er niet op te zitten
effectloop en kanaal moet aan de voet te bedienen zijn
hij mag geen scherp geluid hebben. het moet romig zijn
het clean en het high gain kanaal moeten een gescheiden equalizing hebben.
voor de rest sta ik open voor alle suggesties.

het budget is wat ik krijg als ik mijn marshall plexi reissue en een crate blue voodoo verkocht krijg. heb wel nog geen idee wat ik hiervoor ga vangen,moet eerst nog zoekertjes en dergelijke beginnen maken

er zijn er wel al een paar die op mijn verlanglijstje staan om te testen:

rivera knucklehead
mesa boogie verschillende modellen
vht pitbull

ik zou hem wel tweedehands zoeken en kopen

hendrix_appendix
6 september 2006, 15:18
Bogner Uberschall? Peavy 5150/6505? Engl Powerball? Misschien iets voor je.

brunodb
6 september 2006, 15:28
bogner übershall vind ik de max maar vind ik nieuw te duur en vind ik tweedehands niet.

Engl ben ik niet helemaal voor, heb een tijdje een savage special edition gehad maar opnieuw verkocht.

ik zit momenteel te denken over een mesa boogie F-100 head. heeft iemand daar ervaring mee?
klinkt die bruut? ik heb sound samples gehoord van de F5O en die vond ik zalig.

een rectifier vind ik precies zo nasaal klinken? kan dat?

ik heb momenteel buiten de plexi ook een crate blue voodoo 120 met electro harmonix en TAD lampen. die klinkt heel goed maar ik mis een beetje definitie. met de gain op 4 klinkt hij geweldig maar daarboven wordt het modderiger. ik zoek een versterker die dus verder kan.

Lacrymosa
6 september 2006, 15:40
Koch? Multitone?

onze_jef
6 september 2006, 15:49
ik zit momenteel te denken over een mesa boogie F-100 head. heeft iemand daar ervaring mee?
klinkt die bruut? ik heb sound samples gehoord van de F5O en die vond ik zalig.

een rectifier vind ik precies zo nasaal klinken? kan dat?


Repetitieruimtegenoten van ons hebben zo'n F50 head en geloof me, die kan zeker bruut klinken!

en een rectifier nasaal???

't is een amp met een heel breed klankenpallet en zeer veel instelmogelijkheden (chanel clonen, rectifier kiezen, 6L6 of EL34 lampen, "soft" of "spongy"? etc.) het duurt een tijdje vooraleer je hem volledig doorhebt.

SPAM ALLERT: ik doe de mijne waarschijnlijk weg... ik kan hem helaas nog niet echt loslaten... 't is iets emotioneels.

gerrekat
6 september 2006, 16:07
bogner übershall vind ik de max maar vind ik nieuw te duur en vind ik tweedehands niet.

Engl ben ik niet helemaal voor, heb een tijdje een savage special edition gehad maar opnieuw verkocht.

ik zit momenteel te denken over een mesa boogie F-100 head. heeft iemand daar ervaring mee?
klinkt die bruut? ik heb sound samples gehoord van de F5O en die vond ik zalig.

een rectifier vind ik precies zo nasaal klinken? kan dat?

ik heb momenteel buiten de plexi ook een crate blue voodoo 120 met electro harmonix en TAD lampen. die klinkt heel goed maar ik mis een beetje definitie. met de gain op 4 klinkt hij geweldig maar daarboven wordt het modderiger. ik zoek een versterker die dus verder kan.

Daarom moet je eens de POWERBALL checken, die klinkt heel wat agressiever dan de SAVAGE SE (LET OP! niet de SE). Ook de neiuwe INVADER belooft veel, daar zou je op kunnen wachten, moet deze maand in de winkels liggen. Ik kan ook de Mesa Boogie Mark III of IV van harte aanbevelen.

arjanb01
6 september 2006, 16:20
Daarom moet je eens de POWERBALL checken, die klinkt heel wat agressiever dan de SAVAGE SE (LET OP! niet de SE). Ook de neiuwe INVADER belooft veel, daar zou je op kunnen wachten, moet deze maand in de winkels liggen. Ik kan ook de Mesa Boogie Mark III of IV van harte aanbevelen.

Ik zit te denken voor hi-gain bruute metal: Randall ??? Dat merk komt vaak voorbij als het om metal amps gaat. En anders zou ik (als koch fan) een powertone 2 overwegen.

Bl44t44p
6 september 2006, 16:48
Diezel VH4? Alleen een beetje boven je budget ben ik bang.... De sound? Luister eens naar 10.000 Days van Tool (of een live optreden/bootleg van de laatste tour).

Outrage
6 september 2006, 17:25
Als je een mojave weet te vangen..., die schijnen heel goed te zijn. De prijs is er wel ook naar.

brunodb
6 september 2006, 19:55
Repetitieruimtegenoten van ons hebben zo'n F50 head en geloof me, die kan zeker bruut klinken!

en een rectifier nasaal???

't is een amp met een heel breed klankenpallet en zeer veel instelmogelijkheden (chanel clonen, rectifier kiezen, 6L6 of EL34 lampen, "soft" of "spongy"? etc.) het duurt een tijdje vooraleer je hem volledig doorhebt.

SPAM ALLERT: ik doe de mijne waarschijnlijk weg... ik kan hem helaas nog niet echt loslaten... 't is iets emotioneels.

zou je mij kunnen omschrijven hoe het geluid van die F-50 zich verhoudt tot dat van de rectifier?

welke rectifier heb je? en kun je mij PM-en wat je er eventueel van zou willen moest je beslissen om hem te verkopen?

brunodb
6 september 2006, 19:56
Diezel VH4? Alleen een beetje boven je budget ben ik bang.... De sound? Luister eens naar 10.000 Days van Tool (of een live optreden/bootleg van de laatste tour).

hoe klinkt die goedkopere Diezel? die einstein? daar soms ervaring mee?

brunodb
6 september 2006, 19:58
Daarom moet je eens de POWERBALL checken, die klinkt heel wat agressiever dan de SAVAGE SE (LET OP! niet de SE). Ook de neiuwe INVADER belooft veel, daar zou je op kunnen wachten, moet deze maand in de winkels liggen. Ik kan ook de Mesa Boogie Mark III of IV van harte aanbevelen.

hoe verhouden die oudere boogies zich ten opzichte de nieuwere boogies qua geluid?

brunodb
6 september 2006, 20:36
iemand ervaring met de 100 watt lone star van mesa? heeft die ook een strakke high gain?

Riffcrusher
6 september 2006, 20:40
Hmmm...

Om het nog wat ingewikkelder te maken...

Ik kan je twee SUPER amps aanbevelen:

Bogner Uberschall
VHT Pitbull Ultralead (pak wel de versie met de equalizer: super versatile !)

Cheers !
Jo D.

Anders Destium
6 september 2006, 20:40
Ik zou als ik jou was zeker de Engl Powerball, Framus Dragon en Koch Powertone uitproberen. Als je een mooi romig geluid zoekt dan valt de 5150/6505 direct af trouwens :)

Riffcrusher
6 september 2006, 20:41
hoe verhouden die oudere boogies zich ten opzichte de nieuwere boogies qua geluid?

Ik ken veel mensen die het erover eens zijn: oudere Boogies klinken gewoon beter dan nieuwere.

minas
6 september 2006, 20:58
Je kan ook de Brunetti XL r'evo testen. Is naar mijn mening de high gain versterker met 1 van het beste clean geluid.

Squier4ever
6 september 2006, 21:07
heb laatst een Einstein gehoord over een Bogner 2x12" en dat klonk zeer lekker IMO. Ik zou hem zeker gaan testen als ik jou was

new deep
6 september 2006, 21:47
Kan zelf de mesa boogie single rectifier aanraden

AART
6 september 2006, 21:56
single recto, VHT ul(wel duur), Mark III(of IV).

AART
6 september 2006, 21:57
iemand ervaring met de 100 watt lone star van mesa? heeft die ook een strakke high gain?


nee, das meer een bluesamp :satisfie:

gerrekat
6 september 2006, 22:06
Ik ken veel mensen die het erover eens zijn: oudere Boogies klinken gewoon beter dan nieuwere.


Absoluut en diezels kun je beter gelijk afschrijven, klinken erg stijf en onverzdigd droog, de einstein is niet eens high gain te noemen, nou ja misschien classic high gain.

gerrekat
6 september 2006, 22:07
iemand ervaring met de 100 watt lone star van mesa? heeft die ook een strakke high gain?


Mark series moet je hebben! Mark III of IV of als je er een kont vinden een IIc maar die zijn vrij zeldzaam. Ik zou zeker de ENGL Invader eens checken die belooft heel veel, met 4 totaal onafhankelijke kanelen en 150 watt EL34 power!

sembo
6 september 2006, 22:25
engl tunderball

da is ook een flinke rck bak

meer hi gain kan je je niet voorstellen

Orpheo
6 september 2006, 22:47
engl fireball

engl powerball

engl sovereign (heerlijke amp!)

mesa mark4

mesa triple recto

mesa stiletto

H&K Triamp2

caliban
6 september 2006, 22:52
Ik ga je ook echt keihard markseries aanbevelen. Mijn mark III heeft romig geluid en kan superzwaar gaan. Ik speel in een metalcoreband en daar is dat nodig. Cleans zijn ook super en voor iets tussenin is hij ook goed. Alleen de bediening is nogal moeilijk. Je kan nooit de drie kanalen tegelijk goed laten klinken. Je moet altijd eerst settings veranderen. Je kan auto EQ gebruiken en zo je clean kanaal equalisen met de drie knoppen equaliser en voor je lead de vijf band EQ.
Rectifiers ben ik zelf ook helemaal niet voor. ENGL kan volgens mij ook zeker goed klinken maar ik denk niet dat je er de mogelijkheden mee hebt van met een goede markseries. Vandaag had een gitarist van een groep die bij ons speelt zijn nieuwe powerball bij zich en ja, dat klonk wel goed, maar niet heel overtuigend. En met mijn mark III blaas ik drie powerballs weg. (wie weet met een mark IV vier powerballs :D:D)

Alain
6 september 2006, 23:32
2 woorden

Bogner

Überschall

Anders Destium
6 september 2006, 23:33
Ik zou de Single Recto trouwens persoonlijk afraden. Ik heb er nu een aantal gehoord en ze waren allemaal heel fizzerig en neigden naar een schel geluid. Een dual of triple is misschien wel de moeite, maar als je mogelijkheid hebt zou ik zelf eerder voor een Mark series gaan. Ik vind het zonde dat je eigenlijk nooit Mark IIIs ziet 2ehands, ander had ik er al lang eentje gehad :)

future2future
7 september 2006, 00:29
Mesa Mark 4?

future2future
7 september 2006, 00:31
nee, das meer een bluesamp :satisfie:

Haha lol . . .

Bruce
7 september 2006, 01:16
Ga zeker ff de Koch Powertone II uitproberen!
Is echt een superstrakke amp met 3 kanalen.
Clean en gain kanalen gescheiden toonregeling, en 2 master volumes.

Zelf gebruik 'm in combinatie met een Ernst Fliek Wire Surfer
(soort boostertje) waardoor ie nog beter klinkt!

Weet echt niet wat sommige mensen toch tegen Koch hebben
ze maken echt geweldige versterkers!

gerrekat
7 september 2006, 08:26
Ik ga je ook echt keihard markseries aanbevelen. Mijn mark III heeft romig geluid en kan superzwaar gaan. Ik speel in een metalcoreband en daar is dat nodig. Cleans zijn ook super en voor iets tussenin is hij ook goed. Alleen de bediening is nogal moeilijk. Je kan nooit de drie kanalen tegelijk goed laten klinken. Je moet altijd eerst settings veranderen. Je kan auto EQ gebruiken en zo je clean kanaal equalisen met de drie knoppen equaliser en voor je lead de vijf band EQ.
Rectifiers ben ik zelf ook helemaal niet voor. ENGL kan volgens mij ook zeker goed klinken maar ik denk niet dat je er de mogelijkheden mee hebt van met een goede markseries. Vandaag had een gitarist van een groep die bij ons speelt zijn nieuwe powerball bij zich en ja, dat klonk wel goed, maar niet heel overtuigend. En met mijn mark III blaas ik drie powerballs weg. (wie weet met een mark IV vier powerballs :D:D)

Ik heb alle amps in questie gehad en qua volume blass je misschien iets weg met een Mark III, maar verder "blaast" ie de powerball helemaal niet weg. de PB is heel wat meer versatile en beschikt over een veel handigere layout. het high gain kanaal van de Mark III is zeker super, maar het is onmogelijk een goed clean en high gain geluid tegelijkertijd in te stellen met de gedeelde EQ. de Mark IV heeft dit probleem overigens ondervangen. Maar qua strakheid en punch wint de PB het op punten IMO. Maar ik moet zeggen adt ik ook zeer gecharmeerd ben van de Marks. De ENGL SE is echter mijn absolute BE ALL END ALL amp! Maar het mooiste is om de sterke punten van de SE, POWERBALL en Mark IV te combineren met opnames, ben er druk mee aan het experimenteren.

onze_jef
7 september 2006, 09:58
zou je mij kunnen omschrijven hoe het geluid van die F-50 zich verhoudt tot dat van de rectifier?

welke rectifier heb je? en kun je mij PM-en wat je er eventueel van zou willen moest je beslissen om hem te verkopen?

Een F50 klinkt is een eenvoudige 2 kanaalsversterker met naar mijn mening 2 zeer goede kanalen. Een zeer fijne cleanklank met aardig wat dynamiek en een scheurkanaal dat aardig dicht in de buurt ligt van het "Modern High Gain" scheurkanaal van de Recto.




Mijn Mesa is een 100W Tremoverb combo die ik heb omgebouwd naar een head. 't is hetzelfde circuit als de originele Dual Rectifiers (naar mijn mening klinken die beter als de nieuwere 3-kanaals recto's van nu) maar dan met een reberbtank en een tremolo effect.

Dit is em:

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Tremoverb/tremoverb.html

En hier een linkje naar een foto van de head die ik er van gemaakt heb (ik heb de originele combobehuizing met speakers nog steeds):

http://s11.photobucket.com/albums/a168/onze_jef/random%20brol/?action=view&current=gtrandamp.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch3

Ik moet nog es goed nadenken over wat ik er voor wil vragen... misschien maak ik daar best eens een topic over... De amp is in gebruikte staat (ik zal eens detailfoto's maken als 'k er aan denk), de effectsloop moet gerepereerd worden, Ik heb de standaard 6L6en laten vervangen door EL34's...



EDIT: beter fotootje

brunodb
7 september 2006, 12:51
Ik moet nog es goed nadenken over wat ik er voor wil vragen... misschien maak ik daar best eens een topic over... De amp is in gebruikte staat (ik zal eens detailfoto's maken als 'k er aan denk), de effectsloop moet gerepereerd worden, Ik heb de standaard 6L6en laten vervangen door EL34's...



EDIT: beter fotootje

kan je mij eens een soundclipje doorzenden van hoe een rectifier klinkt met EL34's. ik hoor namelijk veel liever EL34's dan 6L6.

brunodb
7 september 2006, 12:52
Mark series moet je hebben! Mark III of IV of als je er een kont vinden een IIc maar die zijn vrij zeldzaam. Ik zou zeker de ENGL Invader eens checken die belooft heel veel, met 4 totaal onafhankelijke kanelen en 150 watt EL34 power!

Kan je in de MarkIV EL34's steken?

future2future
7 september 2006, 13:15
Je kan in de Mark 4 in de buitenste 2 plekken EL-34's zetten, dan draai je dus een combi van 2 6l6 en 2 EL-34. Heb ik nu ook en ben ik heel tevreden over!

onze_jef
7 september 2006, 13:36
kan je mij eens een soundclipje doorzenden van hoe een rectifier klinkt met EL34's. ik hoor namelijk veel liever EL34's dan 6L6.

We hebben daar onze Helldozer demo met opgenomen: www.helldozer.be/ecard

Mijn gitaar is opgenomen met de Recto, mijn Fender 4x12 cab met 2 micro's voor (type weet ik niet) en de andere met een Rivera, een Mesa 4x12 kast en ook 2 micro's. Er zijn geen effecten of boostpedaals aan te pas gekomen.

De Recto is normaalgezien naar links gepanned en de Rivera naar rechts, voorts zijn er geen extra gitaren in gemixed, behalve de basgitaar natuurlijk :D

Voor alle zekerheid: in het nummer Dis-Pair speel ik de "BABABAM" in 't begin en gaat de andere door met de riff.

brunodb
7 september 2006, 13:53
We hebben daar onze Helldozer demo met opgenomen: www.helldozer.be/ecard

Mijn gitaar is opgenomen met de Recto, mijn Fender 4x12 cab met 2 micro's voor (type weet ik niet) en de andere met een Rivera, een Mesa 4x12 kast en ook 2 micro's. Er zijn geen effecten of boostpedaals aan te pas gekomen.

De Recto is normaalgezien naar links gepanned en de Rivera naar rechts, voorts zijn er geen extra gitaren in gemixed, behalve de basgitaar natuurlijk :D

Voor alle zekerheid: in het nummer Dis-Pair speel ik de "BABABAM" in 't begin en gaat de andere door met de riff.

klinkt toch beduidend anders en naar mijn smaak beter dan met de 6L6 buizen.

ik moet wel zeggen dat ik die rivera er heel sterk op vind trekken van geluid. welke is dat? de knucklehead?

onze_jef
7 september 2006, 14:19
klinkt toch beduidend anders en naar mijn smaak beter dan met de 6L6 buizen.

ik moet wel zeggen dat ik die rivera er heel sterk op vind trekken van geluid. welke is dat? de knucklehead?

Op deze opname klinken ze inderdaad redelijk gelijkaardig. Ik speel met een wat minder overstuurde klank en meer mids, Bart met meer gain, een wat gescooptere sound en meer presence, maar da's allemaal een kwestie van hoe de amps zijn afgeregeld. en met welke gitaar we er op spelen. Als Bart op mijn amp speelt zonder de instellingen te veranderen klinkt het als een stofzuiger en als ik op zijn amp speel klinkt het als "treu black metal" :D

Beide amps zijn wel zo in te stellen dat we er alletwee met onze gitaren een sound naar onze smaak kunnen uithalen.

Die Rivera is een voorloper van de Knucklehead denk ik (hij zal zo'n 8 à 10 jaar oud zijn)... 't is in ieder geval een 2 kanaals combo met knopjes die je kunt uittrekken en zo... hij heeft een "ninja boost"... ik denk dat ie ook op EL34's draait.

imlikeajungle
7 september 2006, 14:54
Bruno, ik heb een Single Recto met wat leuke lampjes in, Bogner 2x12 V30 OS erbij. Als je wil testen, ben je welkom. Ik woon in Hoegaarden, midden België dus.

brunodb
7 september 2006, 16:54
Bruno, ik heb een Single Recto met wat leuke lampjes in, Bogner 2x12 V30 OS erbij. Als je wil testen, ben je welkom. Ik woon in Hoegaarden, midden België dus.

hey, super, dat is een aanbod dat ik zeker niet afsla. wanneer komt dat voor jou uit? of pm me anders jouw telefoonnummer eens, dan kan ik contact met jou opnemen

Emocide
7 september 2006, 16:56
peavey 5150... is zo'n beetje de god onder de high gain amps ik speel zelf de lompste muziek die er zo'n beetje is en ik heb hem alsnog in de low input je hebt dan ook nog de high gain... nou dat is meer gain dan zelfs ik kan hebben :P

onze_jef
7 september 2006, 17:51
ik speel zelf de lompste muziek die er zo'n beetje is

Wat moet ik me daa bij voorstellen? Over je snoeren struikelen en zo? :D

Emocide
7 september 2006, 17:58
MUAHAHA HAA HAHAH HAAAAAAAAAA
je moest eens weten :rockon:

caliban
7 september 2006, 18:13
Ik heb alle amps in questie gehad en qua volume blass je misschien iets weg met een Mark III, maar verder "blaast" ie de powerball helemaal niet weg. de PB is heel wat meer versatile en beschikt over een veel handigere layout. het high gain kanaal van de Mark III is zeker super, maar het is onmogelijk een goed clean en high gain geluid tegelijkertijd in te stellen met de gedeelde EQ. de Mark IV heeft dit probleem overigens ondervangen. Maar qua strakheid en punch wint de PB het op punten IMO. Maar ik moet zeggen adt ik ook zeer gecharmeerd ben van de Marks. De ENGL SE is echter mijn absolute BE ALL END ALL amp! Maar het mooiste is om de sterke punten van de SE, POWERBALL en Mark IV te combineren met opnames, ben er druk mee aan het experimenteren.
Zelf heb ik maar een keer op een powerball gespeeld en toen vond ik hem echt niet geweldig. Gisteren in het repetitiekot klonk die van die kerel wel veel beter. Ooit moet ik toch ook een ENGL hebben. De cleans vind ik echt wel niet super. Trouwens gerrekat, kan je mij nog een beetje uitleg geven rond ENGLs.
Welke is de felste (de powerball??) en hoe zijn daartegen de andere,
(zoals de savage en de SE)
Alvast bedankt

brunodb
8 september 2006, 19:29
Bruno, ik heb een Single Recto met wat leuke lampjes in, Bogner 2x12 V30 OS erbij. Als je wil testen, ben je welkom. Ik woon in Hoegaarden, midden België dus.

ik heb vandaag bij leo caerts op een stiletto deuce en dual rectum fryer gespeeld.

manman, ik ben verkocht voor die rectifier. zo strak, zo krachtig en toch veelzijdig. wat een versterker!
ik weet niet wat zovelen ermee uitsteken bij hun recordings waardoor hij vaak nasaal klinkt maar met mijn les paul en genoeg bass erin klonk hij überbruut. treble iets minder en dat iele is er meteen uit.
gave bak! nu maar sparen

caliban
8 september 2006, 20:28
:stop: :stop: No rectifiers
Ik ben er echt niet voor maar dat is smaak

brunodb
9 september 2006, 09:46
ik dacht dat ik niet voor rectifiers was na al wat ik er al van gehoord had van geluidsfragmenten maar je kan die zo goed instellen, ongelooflijk. het geluid dat ik al jaren zocht zit er in en kwam ik per ongeluk tegen na wat tweaken.

ik had het nooit gedacht na een omweg via crate, engl,vox, marshall om ooit een rectifier te willen, maar het onheil geschiedde... er komt een rectum fryer!

new deep
9 september 2006, 11:11
goede keuze...clean is ook lang niet slecht voor een dergelijke (high gain) versterker,.
Ik zou ook zeker de single rectifier checken!

Hell's Engl
9 september 2006, 11:14
H&K Triamp MKI 6L6!!
Ik heb er een! Super amp alleen wel loodzwaar...

Brord
9 september 2006, 12:00
tien tekens

turboblues
9 september 2006, 19:25
H&K Triamp MKI 6L6!!
Ik heb er een! Super amp alleen wel loodzwaar...
Met jouw naam dacht ik toch dat je een ENGL zou aanbevelen..

Hell's Engl
16 september 2006, 09:37
Met jouw naam dacht ik toch dat je een ENGL zou aanbevelen..

In 't verleden... Toen ik me aanmeldde was ik in 't bezit van 'n Powerbal en moest 'n nickname hebben... vandaar.
Heb trouwens 'n paar maanden geleden gevraagd of mijn nickname verandert kon worden, maar heb geen reactie gehad....