PDA

View Full Version : Mijn Laatse vraag over toonladers herkennen en schrijven



DTmaster
6 september 2006, 13:06
Zoals nu wel duidelijk is , is dat ik aardig wat theorie moet kennen en mijn laatse vraag is eigenlijk deze.

hoe bereken je toonladders en hoe maak je : ik zal eerst even opsommen wat ik weet.

nou dit jaar heb ik geleerd dat een handigheitje hebt voor de mollen en kruisen in een toonladder.

voor de kruisen Geef Die Arme Een Broodje Fis Ciska (best suf maar ja wel handig)

voor de mollen Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort

Zoals je zit is de derde let van de mollen een A , en in As zitten 3 mollen enz enz enz enz.

zou ben ik eigenlijk te weten te komen hoe het zat

daarnaast dat

mineur : 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1/2 , 1 , 1
majeur : 1 , 1 , 1/2 , 1 , 1 , 1 1/2
Harmonisch: 1 , 1/2 , 1 , 1 ,1/2 , 1 1/2 , 1/2.
Melodisch: 1 . 1/2 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1/2.


dus a majeur en a mineur melo , harmo is allemaal goed opletten en dan komt het wel denk ik !! als je maar die stappen in acht neem ,

maar op mijn toets krijg je eerder zoiets

2 benoem de volgende toonladders

na ik kan je het niet laten zien maar ik zal zo duidelijk mogelijk vertellen wat ik zie.

je zit een toonladder voor je neus met de notatie ...

F - G - A - B - C# (met de mol aan de zijnkan) - D# ( deze met vaste voorteken - E# ( ook vaste voorteken , best raar het E#) en dan weer aan de zijkant de kriusen voor F# - G#

nou ik had hiervoor F# of F octotonisch geantwoord maar het moest geloof ik juist melodisch mineur ... kan iemand mij dit uitleggen ...

zoiezo hoe je aan de slag moet gaan om te weten in wel toonsoort de toonladder staat en hoe je kan weten of het Harmonisch of Melodisch of majeur of mineur is. de kertoonladders komen hierna want die word apart belicht in de toets.


Kerktoonladders

Ik weet nu uit mijn hoofdt dat je 7 kerk scales hebt

I Dont Play Like Miles After Lunch ( weer flauw maar ja , het helpt je onthouden hoe je het moet doen.

I= Ionisch (majeur) moedertoonladder)
D= Dorisch ( mineur)
P= Phrisch ( mineur)
L= Lydisch (majeur)
M= Mixolydisch ( dominant)
A= Aelosich ( mineur Moedertoonladder)
Lokriscch= (mineur)

hierbij dezelfde vraag hoe noteerd je dit en hoe herken je dit , als je dat vragen bijv

welke Kertoonladder is dit , en dat zie dus een toonladder staan , of schrijf G lokrisch

erg bedankt hiervoor !!


Thanx

hiernaa laat ik jullie wel met rust want dan ben ik klaar hahah :)

Kim Wilson
6 september 2006, 13:08
Had je niet beter alles in één topic kunnen stoppen, ipv elke keer een nieuwe te openen?

-=JEROEN=-
6 september 2006, 13:15
http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/vraag3en4.gif

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/vraag5.gif

B~Rock
6 september 2006, 13:35
De modi waar je het over hebt zijn geen aparte toonladders. Zoals je wellicht weet zijn er binnen de standaardtoonladder waar de modi van afgeleid zijn 7 trappen te onderkennen. De verschillende modi hebben betrekking op de manier waarop een toonladder ten opzichte van de verschillende trappen klinkt (harmonische implicaties).

Speel maar eens een toonladder in C, over achtereenvolgens C, D, E, F, G, A, en B (als achtergrondnoot). Je zult merken dat dezelfde notencombinatie (toonladder) een verschillende sfeer oproept al naar gelang de achtergrond waartegen je hem speelt. De gebruikte noten zelf blijven echter hetzelfde.

-=JEROEN=-
6 september 2006, 13:44
als ik het goed begrijp is vraag 3c: f g a b cis dis eis fis

oftewel octatonisch, waar ik weinig van weet, dus maar effe deze site gebruikt:

http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

en die zegt: G leading whole tone (hij zegt wel meer, maar deze klinkt jazzy ;))

misschien helpt dit:

http://www.christarakich.com/articles/IntrototheOctatonicScale.pdf


edit: nog ff hardop denken
f-g=2 semitonen=grote secunde
f-a=4=grote terts
f-b=6=overmatige kwart
f-cis=8=overmatige kwint
f-dis=10=overmatige sext
f-eis=overmatige septiem
f-fis=overmatige oktaaf (kleine none?)

yup, lekker vaag

DTmaster
6 september 2006, 13:49
Ik zal er eens naar kijken , maar hoe bereken je dan bijvoorbeeld een toonladder uit

als ze zeggen


welke Kerktoonladder is ditr ??? begrijp dan hoort het wel lastig

-=JEROEN=-
6 september 2006, 14:17
5a = d e fis gis a b cis d = 1 2 3 #4 5 6 7 8 = lydisch

5b = g a bes c d e f g = 1 2 b3 4 5 6 b7 = dorisch

hoe ik dit doe?

ik teken zo'n cirkeltje

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/cirkels.gif

en dan zie ik aan de vorm, door naar de 2 semi tonen te kijken, welke majeur ladder dit is

dus 5a is A majeur en 5b is F majeur

en dan zie ik dat D de 4e trap is van A majeur dus Lydisch

en dat G de 2e trap van F majeur is dus Dorisch

DTmaster
6 september 2006, 14:19
zou je mischien wat oefeningen kunne geven of maken zodat ik dan doen en kan je kijken of ik het begrijp want denk dat die niet zo moeilijk is !!

heavy-metal-thunder
6 september 2006, 15:04
wat de modi betreft:
voor gitaristen is het handiger om de modi in een diagram te zien. Ik bedoel gewoon de positie leren op je hals en dan opschuiven naar gelang de toonaard. Want uiteindelijk ga je het in eerste instantie zo toepassen voor te soleren.
Als extra hulpmiddel onthou je de volgorde:
Ionisch
Dorisch
phrygisch
Lydisch
Myxolidisch
Aeolisch
Locrisch

Do (C)ionisch = do re mi fa sol la si
re (D) Dorisch = re mi fa sol la si do
Mi (E) Phrygisch = mi fa sol la si do re (Spaanse klank)
Fa (F) Lydisch = fa sol la si do re mi (nogal misterieuze klank)
Sol (G) Myxo = sol la si do re mi fa
La (A) Aeolishc = la si do re mi fa sol
Si (B) locrisch = si do re mi fa sol la (Oostersche klank)

Daevren
6 september 2006, 15:12
voor de kruisen Geef Die Arme Een Broodje Fis Ciska (best suf maar ja wel handig)

voor de mollen Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort


De volgorde waarin kruisen en mollen erbij komen is inderdaad erg handig uit je hoofd te leren. Je hebt hier een lijst van de volgorde van de kwinten.

http://212.187.69.100:200/Circle%20of%20fifths.gif

Je wilt namelijk dit op den duur zo veel mogelijk in je hoofd hebben.

Ook handig om te weten is dat het het laatste kruis dat toegevoegd is altijd de leidtoon van die majeurtoonsoort is. Het eerste kruis is F#. Dat is de leidtoon naar G, dus G majeur. De tweede is C#, dus D majeur. De derde is G#, dus A majeur.

Voor mollen heb je iets soortgelijks. De eerste mol is Bb. De tweede is Eb. Dan is de toonladder met twee mollen Bb majeur. De toonsoort met de derde mol is Eb majeur. Dus de grondtoon van een toonsoort is gelijk aan de voorlaatste mol.



Zoals je zit is de derde let van de mollen een A , en in As zitten 3 mollen enz enz enz enz.


Volgens mij heb je nu al door, na het zien van het plaatje, dat je hier per ongeluk mollen ipv kruisen schreef.



maar op mijn toets krijg je eerder zoiets

2 benoem de volgende toonladders


Als je enkel het aantal mollen en kruisen telt dan ben je er heel snel uit.

Volgens mij starten al deze toonladders toch met hun grondtoon? Dan is het makkelijk te berekenen wat wat is.

Maar het is handig om te kijken naar de twee noten die maar een halve stap uit elkaar liggen. Dus als je C majeur hebt dan liggen de E en de F en de B en de C net naast elkaar. Bij G majeur zijn dat E en F en F# en G.

In melodisch mineur en harmonisch mineur is de leidtoon ook onderschijdend omdat natuurlijk mineur deze niet heeft.





je zit een toonladder voor je neus met de notatie ...

F - G - A - B - C# (met de mol aan de zijnkan) - D# ( deze met vaste voorteken - E# ( ook vaste voorteken , best raar het E#) en dan weer aan de zijkant de kriusen voor F# - G#

nou ik had hiervoor F# of F octotonisch geantwoord maar het moest geloof ik juist melodisch mineur ... kan iemand mij dit uitleggen ...


Ik ga er even vanuit dat dit vraag c3 is.

Je hebt drie kruisen; F#, C# en G#. Plus twee tijdelijke kruisen die D# en E# maken. Verder gewoon A en B.

Dus F# G# A B C# D# E#


Als je enkel na de voortekens kijkt dan zie je al snel dat het gewoon Fm mineur. En dan vallen de kruisen op de 6de en 7de noot gelijk op hun plaats. Niet?


Zo zal melodisch mineur of harmonisch mineur altijd genoteerd worden. Altijd de voortekens van een gewoon mineur en dan de extra kruisen (of herstellingstekens als we mollen moeten herstellen) om b6 omhoog naar 6 en b7 omhoog naar 7 te krijgen.


Had je niet beter alles in één topic kunnen stoppen, ipv elke keer een nieuwe te openen?

Ik vind het zo handig. Het vorige onderwerp was af dus open je een nieuw topic zodat je geen verwarring krijgt. Bijvoorbeeld van derden die toch nog iets niet snappen en extra uitleg vragen. Dan krijg je meerdere gesprekken door elkaar.

Daevren
6 september 2006, 15:23
Ik zal er eens naar kijken , maar hoe bereken je dan bijvoorbeeld een toonladder uit

als ze zeggen

welke Kerktoonladder is ditr ??? begrijp dan hoort het wel lastig

Je kunt de manier van Jeroen gebruiken.


Maar je kunt het ook anders doen. Je weet dat de eerste noot de grondtoon is. Dus dan kun je gelijk kijken of de terts een grote of een kleine terts is. Dus 3 of 4 halve toon-afstanden.

Dan kun je de ladder gewoon vergelijken met ofwel mineur ofwel majeur.

Bij 5a zie je dan al snel dat het een D majeur met een G# ipv G is. Als je de intervallen van de modi kent dan weet je dat er alleen in Lydisch een overmatige kwart zit. Want dat is D-G# natuurlijk.

Idem bij 5b. Je kunt zien dat het een mineur-toonladder is. En dan kijk je naar de 6de en 7de intervallen. Je ziet hier een grote sext maar een kleine septiem. Dan weet je dat het geen melodisch mineur of harmonisch mineur is maar dorisch mineur. Door te kijken naar de secunde en de reine kwint weet je ook dat het geen phrygisch of locrisch is.

Je kunt het ook nog weer anders doen. Bijv 5b heeft maar 1 mol. Dus het is een mode van F majeur. De grondtoon is G. Dus het is de tweede mode van F majeur. De tweede mode is Dorisch.

En vraag 5a heeft drie kruisen. Drie kruisen is A majeur. Dus dit is een mode van A majeur? Welke mode? De grondtoon is D. D is de vierde trap van A majeur. Dus de vierde mode van A majeur. De vierde mode is altijd Lydisch. Dus D lydisch.

Eerste deel is anders dan die van Jeroen. De tweede stap is hetzelde.

heavy-metal-thunder
6 september 2006, 15:51
De volgorde waarin kruisen en mollen erbij komen is inderdaad erg handig uit je hoofd te leren. Je hebt hier een lijst van de volgorde van de kwinten.

http://212.187.69.100:200/Circle%20of%20fifths.gif

Je wilt namelijk dit op den duur zo veel mogelijk in je hoofd hebben.

Ook handig om te weten is dat het het laatste kruis dat toegevoegd is altijd de leidtoon van die majeurtoonsoort is. Het eerste kruis is F#. Dat is de leidtoon naar G, dus G majeur. De tweede is C#, dus D majeur. De derde is G#, dus A majeur.



Voor mollen heb je iets soortgelijks. De eerste mol is Bb. Die doet de leidtoon B van C majeur teniet. De tweede is Eb. Dat was dus de leidtoon naar F, voor F majeur. Dus als je dan drie mollen ziet en je weet dat de volgorde is: Bb, Eb, Ab, Db enz. Dan weet je dat A de leidtoon van de toonsoort met twee mollen is. Dat was dus Bb majeur. Je weet dat mollen tegen de kwintencircel in gaan. En dat je dus een kwint terug moet, of kwart omhoog. Bb-Eb is een kwart omhoog. Je hebt dus Eb majeur.

.

wat is dit moeilijk uitgelegd! Het zal wel kloppen wat je zegt, maar ik kan het niet volgen. Hoe we het in België leren:

volgorde kruisen: fa do sol re la mi si (f c g d a e b)
volgorde mollen: si mi la re sol do fa (b e a d g c ) Merk op dat het juist omgekeerd is met kruisen

De volgorde van deze kruisen/ mollen wordt aan het begin van de notenbalk op het het desbetreffende lijntje gezet. Dus als je van links naar rechts leest staat er eerst een kruis bij f, dan bij c enz. Maar dat wist je natuurlijk.

Voor de kruisen:
de toonaard is een halve toon boven het laatste kruis dwz staan aan je sol-sleutel 2 kruisen => fa en do (volgorde v/h lijstje respecteren!) dan kom je uit op re (d) groot of si (b) klein.

Voor mollen:
de toonladder is diegene van de voorlaatste mol.
Staat aan de solsleutel een b op de lijntjes van si mi la dan heb is je toonaard mib
Hier één uitzondering: staat er enkel een b(emol) op het lijntje van si => dit is fa (f) groot of re (d) mineur.

Nog iets belangrijk (in België toch) : er is verschil tussen een hoofdletter en een kleine letter. Een hoofdletter is voor het akkoord, een kleine voor de noot. B= akkoord b= de noot

Daevren
6 september 2006, 16:21
wat is dit moeilijk uitgelegd! Het zal wel kloppen wat je zegt, maar ik kan het niet volgen. Hoe we het in België leren:



Je hebt gelijk. Ik was vergeten dat het nog veel makkelijker is. Ik heb het veranderd.

-=JEROEN=-
6 september 2006, 18:02
het zal allemaal wel best met die kwintencirkel, ik vind het maar een onding, en je kan er ongelofelijk mee in de fout gaan:

D Eb F G Ab B C

aha, 2 mollen, dus dit is Bb majeur

hahaha, zit niet eens een Bb in

ik vind het veel belangrijker dat je de onderliggende intervallen gaat zien, of je dit nou doet met behulp van mijn cirkel-tekeningen, of dat je het op je gitaar leert zien

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/C-Harmonisch.gif

ik zie meteen dat dit geen Bb Majeur is

waarschijnlijk is dit Harmonisch Mineur omdat er een tritone in zit

harmonisch mineur is b6 > tritone > 7, dus 8 is C

C Harmonisch Mineur is 1 2 (semitone) b3 4 5 (semitone) b6 (tritone) 7

yup, dat is em 8-)

gorgasm
6 september 2006, 21:13
nog veel lezen Jeroen, en ik snap je posts!
+, ik denk dat dit goud waard is als je die ladders nog allemaal niet kent.
Do (C)ionisch = do re mi fa sol la si
re (D) Dorisch = re mi fa sol la si do
Mi (E) Phrygisch = mi fa sol la si do re (Spaanse klank)
Fa (F) Lydisch = fa sol la si do re mi (nogal misterieuze klank)
Sol (G) Myxo = sol la si do re mi fa
La (A) Aeolishc = la si do re mi fa sol
Si (B) locrisch = si do re mi fa sol la (Oostersche klank)


wat ik me ook afvraag als ik dit toppic ff mag boycotten.. je hebt hierboven genoemde toonladders...maar als ze t over n D ionische hebben, dan gaat t over
-----------------9-11-12-
--------9-10-12----------
-10-12-------------------
toch? Ik zet het in tabtaal omdat ik denk dat er nog wel gaan zijn die hier iets meer aan hebben dan aan het D E F G A B C D gedoe.

mn punt is, de naam bepaalt hoe je m speelt, maar de letter bepaalt waar je m speelt, do I get it now? Majeur en mineur nog even buiten beschouwing gelaten :)

DTmaster
6 september 2006, 21:21
OK na nu net even alles ingestuurd te hebben kom ik hier op uit.

deze methode van Daveren en JEROEN.

Idem bij 5b. Je kunt zien dat het een mineur-toonladder is. En dan kijk je naar de 6de en 7de intervallen. Je ziet hier een grote sext maar een kleine septiem. Dan weet je dat het geen melodisch mineur of harmonisch mineur is maar dorisch mineur. Door te kijken naar de secunde en de reine kwint weet je ook dat het geen phrygisch of locrisch is.

Je kunt het ook nog weer anders doen. Bijv 5b heeft maar 1 mol. Dus het is een mode van F majeur. De grondtoon is G. Dus het is de tweede mode van F majeur. De tweede mode is Dorisch.

En vraag 5a heeft drie kruisen. Drie kruisen is A majeur. Dus dit is een mode van A majeur? Welke mode? De grondtoon is D. D is de vierde trap van A majeur. Dus de vierde mode van A majeur. De vierde mode is altijd Lydisch. Dus D lydisch.

Eerste deel is anders dan die van Jeroen. De tweede stap is hetzelde.


__________________________________________________ _______________

Nou dat laatse kreeg ik altijd uitgelegd want

dan was het zo toen ik het altijd

1 waar staat de toonladder in , D (hoeveel kruisen 4 #)

2 dan was de 1e trap D dorisch

Maar toch ben ik mij aardig gaan vergissen hierover want stel dat je bent met een F# ofzo , dan word het wat moeilijker ..

maar de theorie die ik net hierboven van jullie hebt gegeven DIE KEN IK :) alleen nu is de truc om met wat moeilijker ladderd volgende DEZE theorie ook de KERKTOONLADDER UIT TE REKEKEN !!!!


Mischien kunnen jullie 2 een moeilijker voorbeeld geven WAARBIJ je deze theorie gebruikt om er achter te komen welke KERK scale het is !!!


PS : ik moet woensdag die herkansing doen dus , hopen dat ik dit er nog in krijg , iniedergeval die manier die beschreven heb ken ik . als je daar op kan voortbouwen met een paar lastigere sommen.

BV: een # Cijger (C# .. met dan kruist aan de zijkant enz enz of mollen


heel erg bedankt want zo ga ik het zekerzz leren anders gaat het mij nog zoooooooo veel tijd kosten !!! ook al heb ik al die andere theorien van jullie geleerd wil deze als UITGANGSPUNT gebruiken !!


Thanx

Daevren
6 september 2006, 22:34
Hoe moeilijk wil je het? Dubbelkruisen? Een mode van harmonisch mineur?

Daevren
6 september 2006, 22:40
het zal allemaal wel best met die kwintencirkel, ik vind het maar een onding, en je kan er ongelofelijk mee in de fout gaan:

D Eb F G Ab B C

aha, 2 mollen, dus dit is Bb majeur

hahaha, zit niet eens een Bb in


Daarom ging het over vaste voortekens. Niet over tijdelijke mollen of kruisen.

Trouwens, jouw voorbeeld kan nooit een mode van majeur zijn. Dan moet je hem inderdaad ook niet gebruiken.

Dus ja, het geld niet automatisch. Je kunt natuurlijk allerlei combinaties van noten met maar 2 kruisen opschrijven welke geen D majeur zijn.

-=JEROEN=-
7 september 2006, 00:18
Daarom ging het over vaste voortekens. Niet over tijdelijke mollen of kruisen.
wat zijn tijdelijke mollen of kruizen?

-=JEROEN=-
7 september 2006, 01:15
@ Roderick:

toch blijf ik er bij dat je voorzichtig moet zijn met conclusies als "1 mol dus F majeur", omdat dit alleen opgaat als het een standaard majeur ladder betreft

je moet ook de onderlinge verhoudingen kunnen uitschrijven:

vb5a: d e fis gis a b cis

van d naar e is 2 semitonen (halve tonen), van e naar fis ook 2 semitonen, ook van fis naar gis is 2 semitonen, dan van gis naar a is 1 semitoon, en de rest is ook allemaal 2 semitonen, met als laatste 1 semitoon om weer bij d uit te komen (oktaaf)

dus
2 2 2 1 2 2 1
d > e > fis > gis > a > b > cis > dhieruit maak ik gelijk al op dat het hier gaat om een modus van A majeur, vanwege de ene semitoon voor de A gevolgd door 2 x 2 semitonen er na

maar laten we nog even verder kijken, en de onderlinge intervallen uitschrijven:
1 b2 2 b3 3 4 - 5 b6 6 b7 7 8
D D# E F F# G G# A A# B C C# Ddus d e fis gis a b cis = 1 2 3 #4 5 6 7 8 en hieruit kunnen we concluderen dat het om de Lydische modus gaat

je hebt nu dus 2 methodes om te redeneren om welke toonladder het hier gaat:

1) Majeur = 2 2 1 2 2 2 1
2) Lydisch = 1 2 3 #4 5 6 7 8

maar dit is best wel omslachtig en kan eigenlijk veel sneller en makkelijker, en daarom vind ik die cirkeltjes van mij zo handig, want dan zie je beide conclusies in 1 oogopslag... je ziet meteen of het majeur, mineur, harmonisch of melodisch is... en je ziet ook meteen welke trap het is

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/maj_har_mel.gif
grotere versie (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/maj-har-mel.gif)

-=JEROEN=-
7 september 2006, 01:39
ok hier een paar oefeningen:

is dit majeur, harmonisch of melodisch?

en indien gemoduleerd, welke modus is dit?

1) F G Ab Bb C Db Eb

2) D# E# F## G# A# B# C#

3) Eb F G Ab Bb C D

4) G Ab Bb C D Eb F

5) G Ab B C D Eb F

6) Eb F Gb Ab Bb Cb D

7) Eb F Gb Ab Bb C D

8) C D Eb F Gb Ab Bb



edit: en schrijf van al deze opgaven de intervallen uit, dus

1) F G Ab Bb C Db Eb = 1 2 b3 4 5 b6 b7

DTmaster
7 september 2006, 11:22
OK


ik neem even om te kijken hoe gaat de 1e , ik heb het zo aangepakt

1. F - G - Ab - Bb - C - Db - Eb
\/ \/ \/ \/ \/ \/
2 1 2 2 1 2

2 Na jouw verhaal te lezen zag ik dus het systeem ( 1 - 2 -2) en zoals je ziet is dat bAb majeur.

3 ok die hele reeks gaan opsommen met alles ertussen en toen ik kwam op dit uit

1 - 2 - 3b - 4b - 5 - 6b - 7b

doe ik dit goed tot nu toe ,,, of niet ???

mischien is het even handig om voor de kertoonladders EN DE majeur , mineur , harmonic minor , melodisch mineur APART te houden als opgaven

Want daar hoef ik mij geen zorgen over te maken , DEZE staan namelijk apart van elkaar !!!

DTmaster
7 september 2006, 11:41
Jeroen , als je even bij de opdrachten kan zetten of het gaat om een kertoonladder reeks of Majeur , Mineur , Harmonisch , of Melodisch .. dan ga ik weer verder want ik kom er nu niet uit omdat ik nog niet weet omdat apart te doen.


Ik wil het zo ook ff leren want die toets is al over een paar dagen en ik wil dit nog ff doen


Thanx

-=JEROEN=-
7 september 2006, 12:44
ik wil dat je zelf beslist welke methode je gebruikt... als één methode dus niet werkt, probeer dan een andere methode (cirkeltjes werken altijd ;))

F - G - Ab - Bb - C - Db - Eb
1 - 2 - 3b - 4b - 5 - 6b - 7b

meestal zet men het mol of kruis teken voor de interval, zo spreek je het ook uit (mol 3, mol 6) in tegenstelling tot de naam van de toon (As Bes, enz)

en er zit 1 foutje in je mollen

voor kerktoonladders is het heel simpel, je kijkt hoeveel mollen of kruizen er in zitten, checked in de kwintencirkel welke toonaard daarbij hoort, en berekent vervolgens welke trap het is

ik heb ze door elkaar gezet, om je er van bewust te maken dat deze methode alleen werkt bij een standaard majeur kerktoonladder en wanneer er geen fouten zijn gemaakt in de notitie... dus ipv klakkeloos opdrachtjes uitvoeren, zal je effe moeten nadenken en controleren of je antwoord wel goed is 8-)

DTmaster
7 september 2006, 12:57
ok dan dus je wilt zeggen dat je nu mij nu alleen maar Majeur Kerkktoonladder hebt gegeven.

Opzich is dat heel mooi en weet ik het al een beetje maar tja............ op een toets gaat deze theorie voor Mineur niet op dus HOE pak jij het dan aan als je met mineur de kerktoonladder gaat berekeken.

als je het op dezelfde manier kan uitleggen als bij majeur , dan kan ik eens zien hoe jij op die redenatie komt


thanx

-=JEROEN=-
7 september 2006, 12:59
ok dan dus je wilt zeggen dat je nu mij nu alleen maar Majeur Kerkktoonladder hebt gegeven.waar heb ik dat gezegd?

-=JEROEN=-
7 september 2006, 13:25
ik heb net ff dit A4tje gemaakt met 12 cirkels, ben ze nu aan het invullen

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/12cirkels-wit.gif

ik scan em vanmiddag ff in, moe zo weg


edit: hmmm, dat ging sneller dan ik dacht :soul:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/oef1-8.gif

aan jouw nou de vraag: intervallen + toonsoort?