PDA

View Full Version : Buizen Sounds



Damage Inc.
6 september 2006, 06:39
Hallo,

ik ga binnenkort bijna zeker een buizenversterker kopen... voor het eerst.
Nee, dit is niet zo'n vraag van, welke versterker moet ik kopen of iets dergelijks.
Ik wil graag wat weten over buizen, als er al iets is waar ik er alles over kan vinden is dat ook goed.
Maar wat is wil weten is hoe bepaalde buizen klinken.
Ik laat dan gewoon de buizen die er in zitten, erin zitten.
Maar misschien als ik er meer over weet dat ik m'n sound verder kan aanpassen.

Dat brengt me meteen op een eerste vraag:
De buizen die standaard in een versterker komen, laat die de versterker het best
tot z'n recht komen (volgens de fabrikant dan) ?

En is het dus aanbevolen om er niks aan te veranderen of moet je het gewoon proberen?

Dus, de toon van de versterker, komt van de buizen of alleen gedeeltelijk?

Zijn er véél verschillende buizen en zijn ze wel allemaal dezelfde maat of ook niet?

Is er verschil in het aantal buizen dat er in een versterker zit zoals geheugen in een computer?
En dan bedoel ik of het anders klinkt met verschillende hoeveelheid buizen.
(Maar ook zoiets van, hoeveel buizen er nodig zijn en waarom of waarvoor.)

Áls je buizen zou vervangen, bij zowel andere soort erin zetten als kapotte vervangen,
moet je net nadat je ze inzet nog instellen ofzo (ben ff het woord kwijt) ?

Moeten het dan ook altijd dezelfde soort buizen in of kun je ze ook "mixen" ?


Als er niet veel verschillende buizen zijn, zou iemand een soort lijstje kunnen maken,
van elke buis en erachter voor welke muziek ofzo ze het meest gebruikt worden?
En dan ook voor elke buis wat voor sound-eigenschappen ze eigenlijk hebben.
Of anders als er websites zijn met goeie duidelijk geluids samples is dat ook goed.

GreetingZ
- Damage Inc.

Harry
6 september 2006, 08:57
ik zou het simpeler doen, ik zou naar de winkel gaan en kijken welke versterker me bevalt. En dan zoveel mogelijk vergelijken. Zelf heb ik jarenlang niet geweten wat voor buizen er in mijn versterker zitten. Wel weet ik dat het ding lekker klinkt.

onze_jef
6 september 2006, 09:12
Dat lijkt me inderdaad de beste mannier om het aan te pakken.

Een beetje basiskennis is natuurlijk wel nodig (onderhoud, etc.), maar je helemaal er in verdiepen lijkt me wat ver gaan... er worden immers zoveel meningen en halve waarheden verkondigd dat je door het bos de bomen vaak niet meer ziet. En wat voor de ene "dé ultieme ritmeklank" is, is voor een ander "een bescheten geluid".

Eens je een paar versterkers hebt gehoord die je graag (of net niet) hoort kan je eens nagaan wat de gemeenschappelijke eigenschappen zijn, daar zal je al veel uit leren.

Damage Inc.
6 september 2006, 16:19
Mja, maar weet je wat het is, er zijn niet echt winkels in de buurt die genoeg versterkers hebben.
Ja, ze hebben stapels combo's, niet eens veel met buizen.

Ik bedoel eigenlijk niet de sound van versterkers, ik bedoel, alle buizen hebben toch wel karakter eigenschappen op zichzelf zoals ik wel eens lees of hoor?

Maar ik zal in die link kijken.

- Damage Inc.

vester86
6 september 2006, 16:25
bij klomp hebben ze anders toch aardig leuk spul staan
Randall RG50TC (buizencombo)
Koch Multitone (combo)
Engl Thunder (combo) + Powerball (stack met V30 kast)

bij Muziek wessing:
mesa boogie stiletto (head)
mesa boogie Subway Rocket
randall RG50TC (combo again)
Fender The Twin

Verder heeft Goosen en zwagerman
Een Marshall JCM 900 Stack (2e hands)