PDA

View Full Version : 55Hz + 75Hz = ......



Jorn-
5 september 2006, 21:48
Sinds enkele maanden heb ik tot mijn grote vreugde in mijn geblackfacete Twin Reverb één G12H30 75Hz en één G12H30 55Hz (beide uit de jaren 70-tig) op 2 eindbuizen. De kombinatie geeft een verbluffend warm geluid met veel dynamiek en echt een heel mooi geluid....niet te vergelijken hoe deze amp klonk met 4 buizen en de originele speakers..MAAR.....wat me wel opvalt, en al een tijdje bezighoudt, is het feit dat de 55Hz speaker (die niet aanloopt en geen scheuren bevat) mee gaat resoneren als ik bijvoorbeelde de lage E aansla. De speaker trilt dan helemaal mee alsof deze los zit en de conus gescheurd is, (beide niet het geval!). Als ik harder speel valt dit niet meer op en klinkt de toon vol, maar bij bepaalde tonen (lage) trilt ongeveer me hele versterker uitelkaar. Kan dit te maken hebben met: het feit dat de 55Hz een basspeaker is die voor een gitaarversterker te lage tonen produceer, of....dat die 75HZ en 55Hz tegen elkaar in gaan trillen vanwege de verschillende frequenties?...(of dat die 55Hz toch gaar is...).

jacky
5 september 2006, 22:28
Ten eerste linke soep twee speakers die samen net 50 a 60 w aankunne op een 100w beest

Ten tweede heeft een twin behoorlijk veel laag mischien in combinatie met de lage resonantie frequentie van de speaker niet helemaal OK

Als je je laag wat terug draait is het dan minder ?

Mr.Bluesbreaker
5 september 2006, 22:43
Draait op 2 eindbuizen he...
Of ie dan ook netjes 50 watt geeft is nog de vraag, maar iig geen 100 meer.

Chris Winsemius
5 september 2006, 22:53
Ten eerste linke soep twee speakers die samen net 50 a 60 w aankunne op een 100w beest


Goed lezen, draait op 50 Watt maximaal (2 eindbuizen).

@Jorn-:

Kun je die ene speaker voor de zekerheid even met 'n andere amp proberen? Als dan hetzelfde gebeurt ligt het aan de speaker...

beus
6 september 2006, 19:24
hallo,

ik heb precies hetzelfde met een 55Hz. je ziet niks aan de speaker en je voelt er ook niks aan en toch een vreselijke resonantie op de lage G. ik weet het ook niet..?

Aart

( - je hebt een PM)

Unicron
6 september 2006, 19:41
Is de lage resonantie van die speakers er niet op gericht om juist resoneren op lagere tonen tegen te gaan? Als de speaker zelf niet stuk is lijkt het me eerder een stuk hout oid dat meetrilt... (Speel zelf zonder problemen in A# op twee kwartet G12H30 55hz)

75hz en 55hz mengen moet volgens mij geen rare dingen opleveren, hoogstens een frisser geluid....

Antoon
6 september 2006, 21:54
Klinkt als een beschadigde spreekspoel in de speaker

Jorn-
6 september 2006, 23:18
Kan zo'n spreekspoel gerepareerd worden?

the sure thing
6 september 2006, 23:25
Ja, klinkt in mijn ogen :-) ook als een beschadigde spreekspoel. Weet dit wel zeker: de kans is groter dat een deel van de combo (behuizing) meetrilt. Als het de spreekspoel is: dr tube (www.drtube.nl) kan m repareren en FNS in Renkum ook. Kosten weet ik niet.

Jorn-
7 september 2006, 10:17
Nog even leuk om te vertellen...., enkele maanden geleden speelde Alex Schultz (Amerikaanse bluesgitarist) op mijn versterker tijdens een optreden met zijn oude Epiphone Riviera en hij complimenteerde me uit zichzelf met het geluid van m'n Twin,...(en dat van een prof die alleen het beste gewend is).....hij was verbaasd dat er maar 2 eindbuizen in zaten en dat die 2 G12H30 zo warm klonken! Dus mijn dank aan o.a. Al en Jay voor hun moeite en adviezen.....(alleen nu dus nog die trillingen uit m'n 55 Hz-er)

Al
8 september 2006, 00:53
klinkt de toon vol, maar bij bepaalde tonen (lage) trilt ongeveer me hele versterker uitelkaar. Kan dit te maken hebben met: het feit dat de 55Hz een basspeaker

Dat heeft niks te maken met het feit dat je een 55Hz hebt. De lage E is overigens 80Hz.

De spider geeft wel eens problemen bij die speakers. Die laat soms gedeeltelijk los wat rare resonanties kan geven. Misschien de moeite waard dat even te checken, de ophanging moet dus goed met het chassis verlijmd zijn.

Al