PDA

View Full Version : Nieuwe Amp. Welke keus?



CatchDude
5 september 2006, 19:26
Ik ben hard aan het nadenken over het aanschaffen van een nieuwe amp. De stijl die ik speel is rock&roll uit de 60's, 70's en somewhat uit de 80's. Verder komt er nogal wat blues aan de orde en is 'gematigde' hard-rock uit de bovengenoemde jaren soms ook aan de orde.
Het moet absoluut een (volledig)buizen-bak worden met een vol en breed geluid, m'n huidige versterker (Marshall JTM-60 2x12 combo) is nogal flets en kaal met een behoorlijk gebrek aan laag naar m'n smaak.
Ik wil een lekker vol, groots en donker blues/rock geluid er uit kunnen krijgen maar waar ik echt niet op zit te wachten is een metal/scheur sound of zo. For what it's worth: Ik speel op een Ibanez SA 160 QM met SD pups om het allemaal wat blues/rockeriger te maken maar er gaat uiteindelijk een 52 re-issue telecaster komen. Ik zit niet op een volume-canon te wachten. Het moet gewoon lekker low, down, dirty, vol en compleet zijn. Een simpel OD-pedaaltje mag het geheel best wat smeuiger maken (Graag zelfs!), maar ik moet er geen compleet digitaal multi-effecten-computer op aan hoeven sluiten om de boel een beetje in m'n smaak te krijgen. 't Gewicht maakt me niet zo veel uit. ;)

Ik heb max rond de 1000 euro uit te geven en heb een al aantal modellen op het oog die ik wil gaan proberen:

- Fender 65 Deluxe Reverb

- Fender HotRod Deville (4x10)

- Vox AC 30 212 Custom Classic

Heeft iemand ervaring met de bovenstaande amps, of denk je nu: Als je dat zoekt moet je absoluut de -->insert amp name and brand here<-- proberen! Laat het vooral horen! Ik ga binnenkort een 'uitprobeer dag' inplannen maar voor ik daar mee aan de slag ga wil ik eerst m'n wensen op een rijtje hebben en enigzins een idee hebben waar ik heen wil qua aankoop.

Help! :)

BartL
5 september 2006, 22:48
Peavey Delte Blues? Zeer betaalbaar. Heb er sinds kort eentje en 't is echt een heerlijke amp.

CatchDude
5 september 2006, 23:00
Heb je die 1x15 versie? Want daar ben ik wel benieuwt naar eigenlijk.

Maar zou die het halen tegen die VOX ac30 op? (Daar gaat m'n voorkeur naar uit...)

ewout
5 september 2006, 23:02
Ik denk dat die Vox custom classic erg in je straatje ligt. In verschillende reviews lees ik dat je er ook een marshall/achtige sound uit kunt halen, dus dat donkere blues geluid zou erin moeten zitten, de vraag is of het jouw smaak is natuurlijk. De beide fenders zijn zeker goede versterkers, maar wat minder vol en groots naar mijn idee.

Voor rond de 1000 euro zou je ook een zelfbouw marshall 18watt kunnen kopen. Dat heeft zeker weten meer ballen, meer laag en is absoluut low, down, dirty, vol en compleet. Verwacht geen fender clean, maar ik denk dat dit wel eens perfect zou kunnen zijn voor wat jij zoekt. Je moet er wel wat voor solderen.

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=96_113&products_id=1080

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=96_113&products_id=1077

http://www.drtube.com/ >> hij verkoopt ook een 18w marshall top in een kitvorm. Forumlid Gvink heeft er een en die klinkt fenomenaal.

tillens
5 september 2006, 23:03
catch, je hebt PM!

CatchDude
5 september 2006, 23:19
Je moet er wel wat voor solderen.
Ah, da's in mijn geval dus gedoemt om te falen... ;)

Tillens: PM terug... :)

jonesd
5 september 2006, 23:23
Ik heb geen ervaring met de deluxe reverb dus die laat ik even buiten beschouwing.

Uit de 2 andere amps zou ik zowieso voor de ac 30 gaan, een prachtig clean geluid, een mooie crunch en met een booster ervoor een mooie romige leadsound die als een zwaar geschapen potente en stevig opgewonden wesp door de mix prikt.

Komt daar nog bij dat de ac 30 zeer goed op de volumeknop van je gitaar reageert, zelfs als de gain op de amp volledig openstaat is hij nog mooi clean te krijgen..

De fender deville heeft ook een heel mooie clean (en tevens een mooiere reverb dan de vox i.m.o.) maar klinkt qua scheur helemaal niet. Bovendien is hij qua volume bijna niet af te stellen (typisch fender, alles tussen 0 en 2 terwijl knop tot 10 gaat...)

bij de fender moet je dan ook alle scheur uit een pedaaltje halen en ik heb hier nog nooit (écht) bevredigende resultaten mee gehoord.

BartL
5 september 2006, 23:24
Heb je die 1x15 versie? Want daar ben ik wel benieuwt naar eigenlijk.

Maar zou die het halen tegen die VOX ac30 op? (Daar gaat m'n voorkeur naar uit...)
Ik heb idd de 15"!

Eko
5 september 2006, 23:30
De Vox die je op het oog hebt is denk ik niet de versie waar je het meest profijt van zult hebben. De enige versie die goed is, is degene met de bekende blauwe blue dogs. Die klinken wel helder en strak.
Ik heb de Vox AC 30 CC2 gehad. Slecht 1 maand. Snel verkocht. Ik had hem meer als een half jaar in bestelling om er daarna achter te komen dat de Vox speakers waardeloos zijn. Als je een Vox koopt , geef dan de centen goed uit en voorkom een teleurstelling.
De 4 x 10 versie van de Deville is denk ik een betere keus. De 10 inches geven een wat strakker geluid met voldoende druk. Met het cleane kanaal zou je voldoende laag moeten kunnen halen zeker i.c.m. een tubescreamer om lekker AC/DC achtige dingen te doen. Met een delay ertussen kun je rock`n roll en rock`a billy dingen doen.
Als je wilt weten hoe zoiets kan klinken, pak in de winkel een `52 reissue en zet de mid helemaal open. Volume over de helft en sla voluit aan. ballen!!

new deep
5 september 2006, 23:33
Fender 65 Deluxe Reverb zou ik aanbevelen, is wel van een andere orde dan de Hot Rod naar mijn smaak!

De vox vind ik zelf met de blue alnico speakers een stuk beter dan de standaard versie.(helaas is deze ook een stuk duurder)

paulusdeBKB
6 september 2006, 01:53
De Fender deVille is inderdaad erg / te hard. Ik kan het weten want ik heb hem zelf. De oversturing klinkt imo wel bruikbaar, maar hij is erg scheurpedaaltjesachtig.

De Vox is een goede kandidaat, en misschien een tweedehands Boogie combo? Verder moet je ook eens naar de Koch Studiotone kijken.

Fox
6 september 2006, 10:51
Peavey Delte Blues? Zeer betaalbaar. Heb er sinds kort eentje en 't is echt een heerlijke amp.

Ook de peavey classic 30 of 50 is een mogelijkheid. Vooral de classic 30 is erg betaalbaar en klijnkt naar mijn mening ook heerlijk.

Fox

hubert
6 september 2006, 11:36
@ eko: u lult uit uwe welgevormde nek. De vox cc2 is en prima versterker. ook zonder de blue dogs. De blue dogs geven mijn inziens pas meerwaarde als je de versterker op zijn donder kan geven. En velen weten dat een vox erg hard gaat op zo'n moment. Niet erg praktisch dus.... Zet je een vox met blue's zacht, dan klinkt ie wat dozig. Dan heb je meer aan die goedkopere speakers...die klinken zelfs dan al goed, hoewel ze op hoog volume anders klinken dan de blue's. Niet per se slecht. gewoon anders...

En @ TS: De fender deluxe reverb is een erg fijne versterker. De vox ac 15cc ook. en de vox ac30cc dus ook....

jonesd
6 september 2006, 11:56
@fox: Het scheurkanaal van de peavey classic klinkt mij iets te compressed. Laat ook geen ruimte voor de klankkleur van je gitaar. I.m.o. klonk elke gitaar quasi hetzelfde hierop (daarom niet perse slecht...). Maar toch hoor ik graag verschil tussen een strat, tele, sg,...

@eko: Ik denk eerlijk gezegd dat je de wharfedale speakers niet kunt beoordelen na een maand. Ik heb de vox nu iets meer dan een jaar en het heeft bijna een half jaar geduurd voor de speakers volledig waren ingebroken. Het rafeltje dat deze helemaal in het begin hadden is nu weg.

CatchDude
6 september 2006, 17:45
Bedankt voor al jullie reacties!!!

Jonesd, zou je mij meer kunnen vertellen over jouw bevindingen met die Vox, wat bedoel je onder meer met dat rafeltje wat er na een tijd uit ging? Wat heb je nog meer gemerkt aan die amp naarmate er meer op gespeelt werd? Ik ga zaterdag die Vox testen namelijk. :)

Hubert: Die vox ACC 15 he, is die qua karakter erg verschillend van die 30? Want met wat minder vermogen kan je hem wel wat hoger opschroeven voordat 'ie te hart staat natuurlijk. :) Ik ga ook gelijk die deluxe reverb proefspelen als die er staat...

Die peavey classic, die houd ik even als backup. In hoeverre kan die classic 50 competitie bieden aan die VOX AC30 of die Deluxe reverb, voor wat betreft mijn wensen? De prijs ligt om en nabij gelijk...

Als jullie ervaring met die deville als 'te hard' is dan laat ik die voorlopig even links liggen tenzij ik niets lekkers tegen het lijf loop.

M'n voorkeur gat op dit moment uit naar die Vox ac30 maar ik wil die deluxe reverb ook zeker een goede kans geven. Die peavey classic 50 probeer ik ook als 'ie er staat, maar ik zal er niet voor omrijden alsnog. En als er een VOX acc15 staat wil ik daar ook nog wel wat overheen spelen, ben benieuwt. Maar ik sta nog volledig open voor alternatieven! ;)

ponq
6 september 2006, 17:55
De Vox AC30cc kan je met een switch ook op 22Watt zetten, zodat ie eerder openbreekt.

En idd, die 'Vox' speakers zijn prima.

Mitch
6 september 2006, 18:44
Het is allemaal erg relatief. De warfdales zijn aardig zolang je niet te luid komt (eigenlijk is oefenruimte/opreedvolume al lastig) omdat het laag dan te hard gaat flubberen en als topicstarter juist op zoek is naar een beter laag dan zijn JTM...dan gaat -ie er met de CC2 niet komen. Denk sowieso dat de Vox dan niet de meest aangewezen amp is, tenzij je 'm gaat combineren met een closed back cab.
De Fender heeft een aardig clean, maar de scheur aan boord is zoals gezegd van het niveau van een scheurpedaaltje. Beter gezegd: een slecht scheurpedaaltje :(

Als je op zoek bent naar een goed donker, maar niet wollig clean, wil kunnen scheuren maar niet té strak of high gain dan zijn er genoeg opties:
Koch Studiotone
Engl Screamer (maar dan laag op de gain houden)
Peavey Delta Blues
Dit zit allemaal wel ongeveer in dezelfde prijscategorie.
Als 't duurder mag dan kunnen de Orange AD30TC, HiWatt 20 ook zéér geschikte kandidaten zijn.

CatchDude
6 september 2006, 18:49
Hey Mitch, wat bedoel je met 'dat 'ie laag gaat flubberen' als je hem harder zet?

Het probleem met m'n JTM is dat 'ie oorverdovend hard staat voordat 'ie goed klinkt. We spelen en oefenen vrij laag qua volume, ik ben juist niet op zoek naar een volume kanon. Ik moet die JTM nu elke keer zo zacht zetten dat hij elke vorm van punch verliest.

Over die fender: Met een goed scheurpedaaltje zou die dus wel goed klinken? Want uiteindelijk komt er een tubescreamer hoop ik... ;)

BartL
6 september 2006, 19:07
Het is allemaal erg relatief. De warfdales zijn aardig zolang je niet te luid komt (eigenlijk is oefenruimte/opreedvolume al lastig) omdat het laag dan te hard gaat flubberen en als topicstarter juist op zoek is naar een beter laag dan zijn JTM...dan gaat -ie er met de CC2 niet komen. Denk sowieso dat de Vox dan niet de meest aangewezen amp is, tenzij je 'm gaat combineren met een closed back cab.
De Fender heeft een aardig clean, maar de scheur aan boord is zoals gezegd van het niveau van een scheurpedaaltje. Beter gezegd: een slecht scheurpedaaltje :(

Als je op zoek bent naar een goed donker, maar niet wollig clean, wil kunnen scheuren maar niet té strak of high gain dan zijn er genoeg opties:
Koch Studiotone
Engl Screamer (maar dan laag op de gain houden)
Peavey Delta Blues
Dit zit allemaal wel ongeveer in dezelfde prijscategorie.
Als 't duurder mag dan kunnen de Orange AD30TC, HiWatt 20 ook zéér geschikte kandidaten zijn.
Dan wil ik nog even toevoegen dat ik mijn Engl Sovereign en Peavey Delta blues goed naast elkaar heb gehad. De Peavey heeft (waarschijnlijk ook dankzij de 15"speaker) stukken meer en beter laag.

Mitch
6 september 2006, 19:21
Met flubberend laag bedoel ik dat als -ie op een beetje werkvolume staat dat je dan oversturing in het laag krijgt en dat klink niet echt flatteus. Iherent aan het hele ontwerp, het is ook geen verwijt naar de amp toe (wat door sommigen nogal persoonlijk wordt opgevat :satisfie: ) maar ik vermoed dus dat -ie je niet gaat geven wat je wil. Overigens klinkt hij prima op lagere volumes, dus ook voor band-op-laag-volume geen probleem op zich, maar ik bedoel dat als je 'm zo wilt instellen dat -ie mooi warm klinkt, dat -ie dan afhankelijk van de gitaar wel wat kan gaan brommen in het laag en da's niet nodig.
De Fender heeft daar ook iets last van, maar die kan het beter opvangen door het simpele feit dat -ie twee inputs heeft: overstuurt het allemaal wat te snel met een humbucker dan gooi je 'm gewoon in de low input.
Maar ga vooral even wat proberen, dit soort discussies zijn altijd erg abstract en smaakgebonden.

CatchDude
6 september 2006, 19:27
Maar ga vooral even wat proberen, dit soort discussies zijn altijd erg abstract en smaakgebonden.
Daar sla je de spijker op z'n kop denk ik! Maar in ieder geval bedankt voor je ideeen en opties! Ik print lekker een lijstje uit en ga een dagje bij m'n gitaarboer op bezoek. Elk half uur even naar de koffiehoek en je hebt geen kind aan me. ;)

Mitch
6 september 2006, 19:30
Misschien tijd voor een forum-helping-hand ? Iemand met een beetje kijk op amps in de buurt van Arnhem ?

Anyone :hippie:

CatchDude
6 september 2006, 19:38
Zou handig zijn! Aan de andere kant, ik weet ongeveer wat ik wil en wat ik zoek qua geluid. Er is alleen zo onwijs veel aanbod rondom de prijsklasse waarin ik zoek dat de bomen het bos haast verhullen. ;) M'n vragen hier zijn dus puur om het lijstje wat te verkleinen zodat ik geen week vrij hoef te nemen om te proberen en vinden wat ik zoek. :)

Ik neem in ieder geval m'n JTM mee om te kunnen vergelijken. Ik weet nl. precies wat ik mis in die JTM. Hoor ik dat el in de amp die ik ernaast probeer dan zit ik gebakken denk ik!

En behalve de prijs en het gemak in verplaatsen, wie kan mij vertellen waarom ik niet voor een VOX ac30cc head zou kiezen met een 2x12 cab er onder (Ipv bv. de 2x12 combo)?

hubert
6 september 2006, 23:46
mbt die vox: kan ik je niet uitleggen. denk dat het best een hele goede optie zou zijn..... Ik denk dat je met alle tips nu wel even uit de voeten kan. Nu vooral testen denk ik....

CatchDude
8 september 2006, 13:52
Ik kom net terug van de gitaarboer. Ik heb even een uurtje of 2 op die VOX (de 2x12 combo) gespeeld. Wat een apparaat zeg! Fantastisch! Die gaat er dus komen, ik moet alleen eerst m'n JTM kwijt...

Maar wat een top geluid uit die VOX zeg! En met al die mogelijke instellingen ook zo bizar veelzijdig...