PDA

View Full Version : Welk multi-effect?



frankieguitar
5 september 2006, 19:17
Ik ben intussen toe aan wat leuke speeltjes voor m'n Fender en wil dus eens wat effecten gaan proberen. Omdat ik daar een totale newbie in ben wil ik beginnen met een multi-effect ipv losse pedalen, dus mijn vraag is: welke low-budget multi-effect raden jullie aan?

Ik had vandaag een Digitech RP50 in m'n handen en dat klonk al niet verkeerd...Zag ook nog voor 80 euro iets van Korg liggen...wat denken jullie?

Frank

hendrix2
5 september 2006, 19:27
Multi effect zijn over het algemeen wel redelijk goed voor bepaalde effecten, maar de distortion is meestal volledig ruk. Zelf heb ik een ME30 gehad en een ME50 van boss. Die ME50 gebruik ik nog voor de delay, maar dat is het dan ook. De distortions zijn redelijk, maar ook niet te vergelijken met een echt goed distortion pedaal. En ik vrees eerlijk gezegd 'hoe goedkoper de multieffect, hoe minder de kwaliteit.'
Ik heb welliswaar geen ervaringen met deze die jij opnoemt.

sembo
5 september 2006, 19:42
digitech zijn wel redelijk goede multieffect pedalen voor redelijk weinig geld

het kan altijd beter maar om eens te proberen en lekker bezig te zijn enzo is het wel leuk om te kopen

sinneD
5 september 2006, 20:22
maar na een jaartje ben je zo'n digiprut ding wel zat en ben je blij als je er nog maar een beetje geld voor terug krijgt 2e hands...

ACSlater
6 september 2006, 00:53
maar na een jaartje ben je zo'n digiprut ding wel zat en ben je blij als je er nog maar een beetje geld voor terug krijgt 2e hands...

True
De oplossing is dan ook 2e hands kopen. Ik heb ooit een Digitech RP300 voor 175,- gekocht en na een jaartje (toen ik em idd zat was..) weer voor hetzelfde geld verkocht. Ik heb nu een Boss ME50. Gebruik de distortions/overdrives niet meer maar de overige effecten wel. Eigenlijk speel ik het liefst zonder enig effect maar in een coverband is het vaak nodig. Er zit op een ME50 geen modelling maar dat is ook niet nodig met een goeie versterker.

Nellyrocks
6 september 2006, 08:40
Of... begin er gewoon niet aan.

Koop wel lose pedaaltjes maar gewoon één voor één. Begin met eeen scheur die je lekker vindt klinken, daarna een ander geluid dat je tof vindt. Heb je je hele leven plezier van ipv dat je in één keer veel uitgeeft voor een berg aan effecten waarvan je 90% toch nooit zult gebruiken. Daarnaast klinken (de meeste) losse pedaaltjes veel beter dan hun digitale kloontjes.

Nou, succes met zoeken.

paulusdeBKB
6 september 2006, 08:40
Je kunt voor een eurootje of 60 vast ook wel een tweedehands Behringer ding op de kop tikken: de V-Amp2. Ideaal apparaat om eens een beetje te stoeien met modeling en effecten. De mogelijkheden van de FXprocessor zijn beperkt, maar het klinkt voor dat geld prima, en het apparaat blijft later ook nog nuttig (bijvoorbeeld voor stil oefenen)...

sugarfish
6 september 2006, 08:47
v-amp2 is inderdaad een heel leuk apparaat.

Ga gewoon voor de digitech of v-amp2 of soortgelijk, in die (50 eur) prijsklasse. Vooral als je nog bekend moet worden in de effectenwereld!
Als je eenmaal bekend bent met de effecten en je weet wat je precies wilt, kun je altijd overstappen naar of losse pedalen of betere multi.

piezo
6 september 2006, 08:55
In dat geval zou ik eerder voor een Vox Tonelab gaan. Wel iets duurder dan de Behringer maar met een beetje tweaken kun je daaruit hele goede versterkergeluiden en effecten tevoorschijn toveren.

Aardige noot: de 2e-handsprijzen van de oudere modellen Valvetronix schijnen te stijgen.

rocker_71
6 september 2006, 12:39
Om te begnnen is de RP50 best wel aardig hoor. :)

Budget technisch zou ik niet met losse pedalen starten. Je weet immers ook nog niet wat je mooi vind en wat je wilt gebruiken.

De RP50 (en 80 met expressie pedaal) zie je ook wel op marktplaats voorbijkomen.

frankieguitar
7 september 2006, 16:23
Bedankt voor de reacties allemaal!

Dribbel_
7 september 2006, 19:15
De Zoom G2 is ook een leuk ding
Veel effecten, meedere effecten tegelijk gebruiken en drumcomputer

Brammibal
7 september 2006, 22:36
en een ingebouwde geluidskaart, waardoor opnemen makkelijker wordt. Owjah en expressiepedaal, ook leuk!

Blauw
8 september 2006, 20:10
Ik heb woensdag ff op die G2 gespeeld en daar ben ik echt helemaal enthousiast van geworden en ik heb die G2.1u (dus die met expressiepedaal & USB) besteld. Super veelzijdig, leuke geluiden, drumcomputer, wat wil je eigenlijk nog meer :)

Owja, ik heb ook wel op die RP50 en RP80 (expressiepedaal) gespeeld, maar dat vond ik erg vage dingen qua bediening en ze zitten allebei ook vol met allerlei totaal wazige geluiden die ik absoluut nooit ga gebruiken. Misschien is het leuk om een tijdje te kloten tot je een absoluut lekker geluidje hebt (als die er al inzitten) maar met die ZOOM klinkt bijna ieder effect prima, en kan je nog lekker kleinigheidjes aanpassen aan je setup.

(en nee, ik heb verder geen positie in ZOOM ;) )

Speeddemon
9 september 2006, 10:36
G2.1u is idd meer z'n geld waard dan een Digitech RP50 of 100.

Vriend van me had er 1 (RP50) gekocht, voor wat simpele modelling... half jaar was ie laaiend enthousiast, maar daarna ebde het snel weg.