PDA

View Full Version : wah+distortion



hendrix2
5 september 2006, 18:25
Misschien een stom vraagje, maar is er een oplossing voor volgend probleem.
Ik maak nogal veel gebruik van wah in solo's maar in een aantal nummers zorgt dat voor volgend probleem.
Ik wil van een clean stukje rechtstreeks overgaan in een lekkere wah solo met distortion bij. Hoe kan ik ervoor zorgen dat beiden gelijktijdig ingeschakeld worden? Nu kom ik altijd slecht uit. Activeer ik eerst de distortion (proco rat) dan komt mijn wah veel te laat (cry baby) activeer ik de wah eerst dan begint mijn solo nogal zwakjes.

Ik kan de wah natuurlijk voor de cleane gedeeltjes in 1 stand laten staan, maar dat vind ik niet zo mooi.
Voor thuis is dat natuurlijk geen echt probleem maar live is het cut. En aangezien ik geen bal verstand van techniek heb vraag ik het meteen maar eens.

Is hier een oplossing voor, of moet ik hiervoor toch maar m'n ouwe multieffect gebruiken :p.

bedankt alvast!

dano
5 september 2006, 18:37
ab boxje gebruiken?

a -> clean
b -> wah + distortion?

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/AB_switcher.pdf

of http://www.newtone-online.nl voor de spulletjes (en forum)

idno
5 september 2006, 18:56
of een slash wah.
of een wah met boost, heeft ie iig meer power.

nielsduursma
5 september 2006, 19:07
true bypass doosje.

hendrix2
5 september 2006, 19:14
ab boxje gebruiken?

a -> clean
b -> wah + distortion?

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/AB_switcher.pdf

of http://www.newtone-online.nl voor de spulletjes (en forum)

Hé, zo simpel, had er nog niet aangedacht. Dan zal het een a/b boxje worden!
Het zal m'n eerste knutselwerkje worden :)

AoDf
8 september 2006, 17:23
ab boxje gebruiken?

a -> clean
b -> wah + distortion?

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/AB_switcher.pdf

of http://www.newtone-online.nl voor de spulletjes (en forum)

Kan het fout hebben hoor, maar volgens mij lost een A/B box het genoemde probleem niet op, mits hij twee amps heeft... (als hij kiest voor "A:clean" of "B:dist+wah" moet de output van beide kanalen toch weer in 1 amp-input komen? Of zie ik iets over het hoofd.

Een truebypass box zoals genoemd is wel een oplossing.

Ash ketchum
8 september 2006, 17:28
Een truebypass box zoals genoemd is wel een oplossing.
+1 en tien tekens

FruscianteFan
8 september 2006, 17:43
Maar het maakt toch niet veel uit of je eerst op een pedaaltje drukt en vervolgens pas de wah activeert (en die gelijk kunt bedienen), of dat je een pedaaltje intrapt en vervolgens de reeds geactiveerde wah kunt bedienen? Je kunt toch niet tegelijk allebei activeren en meteen je voet op de wahwah hebben.

Elixir
8 september 2006, 18:03
+1

Je kan je voet toch maar op 1 plaats tegelijk hebben.

AoDf
8 september 2006, 18:35
Maar het maakt toch niet veel uit of je eerst op een pedaaltje drukt en vervolgens pas de wah activeert (en die gelijk kunt bedienen), of dat je een pedaaltje intrapt en vervolgens de reeds geactiveerde wah kunt bedienen? Je kunt toch niet tegelijk allebei activeren en meteen je voet op de wahwah hebben.

Nee dat maakt ook niet uit, maar in de lus waar de (reeds geactiveerde) wah in zit, zit ook nog een (reeds geactiveerd) distortion pedaal, en dat scheelt wel aanzienlijk. Hij switch dat van een clean geluid (gitaar rechtstreeks naar amp), naar een lus waarin een wah en een distortion pedaal zitten, die beide al aanstaan. Als hij dus geswitched heeft kan hij gelijk wah-en zonder dat ie het distortion pedaal ook nog in hoeft te activeren.

--- EDIT ---

Ehhh sorry, je hebt toch gelijk inderdaad. In dit geval heeft het geen zin. Het zou alleen zin hebben als hij meer pedaaltjes in de lus zou hebben die aan moeten staan. Enig voordeel zou kunnen zijn dat zijn wah- en distortionpedaal via een true bypass worden gepasseerd als hij clean speelt.

--- EDIT 2 ---

Het heeft trouwens nog een voordeel, als hij terug wil van dist+wah naar clean kan hij met 1 druk op de A/B box direct naar clean zonder zijn bijv. scheurende wah-solo te beindigen door eerst zijn wah uit te zetten en daarna zijn distortion uit te zetten.

FruscianteFan
8 september 2006, 21:01
The thing is, je moet tóch met je voet naar en op het wahpedaal en je moet tóch je van het wahpedaal naar een schakelaar. Tenzij je de wah ná de distortion zet, maakt het dus helemaal geen verschil.

Ik zou zeggen, zorg er in elk geval voor dat de pedalen naast elkaar staan en dan maar oefenen in zo snel mogelijk krachtig die pedalen indrukken.

boss
8 september 2006, 22:44
Of een Boss V-wah uitproberen (PW-10), die heeft een ingebouwde oversturing. Dan kan je met het inschakelen van je wah ook gelijk die oversturing inschakelen. Bijkomend voordeel (als je dat een voordeel vindt ;) ) er zitten meerdere wah modellen in, en nog een Uni-vibe en... afijn.

FruscianteFan
8 september 2006, 22:56
Er zijn zat wahwahs met ingebouwde overdrive.

hendrix2
8 september 2006, 23:07
Had het ondertussen ook al gemerkt dat het probleem eigenlijk niet opgelost was. Ik bekijk wel nog wat ik eraan kan doen. Ik ga er ook geen nieuwe voor gaan kopen, ik blijf graag de Dunlop gebruiken, is namelijk een cado van m'n vriendin :)
Voorlopig los ik het op met een boss ME50 die ik ook nog staan heb en die ik gewoon voor wah+distortion aansluit. Maar de wah op de ME50 is echt héél slecht. (je hoort nauwelijks dat er wahwah opzit).

Ik kan ook altijd iemand 'inhuren' om de distortion op de juiste moment aant te trappen zodat ikzelf de wah kan doen.
Heb ik vroeger wel nog gedaan voor van clean kanaal naar dist.kanaal te gaan met mijn versterker. Ik had geen footswitch en we moesten optreden, een uur lang een kerel aan en uit laten zetten (maar liep niet echt lekker, hij was een paar keer verkeerd en was het ook soms vergeten :))

FruscianteFan
8 september 2006, 23:16
Je moet die ME50 wah gewoon goed kunnen gebruiken!

Toegegeven, ik voelde me op mijn teentjes getrapt toen ik dat las.

hendrix2
10 september 2006, 14:56
Je moet die ME50 wah gewoon goed kunnen gebruiken!

Toegegeven, ik voelde me op mijn teentjes getrapt toen ik dat las.
Zet de wah van de ME50 naast een gewone Cry baby of ander wah pedaal en je hoort dat de wah gewoon niet krachtig genoeg is op de ME50, dit heb ik al van veel mensen gehoord. Ik vind de ME50 heel erg goed, maar de wah heeft me van bij het begin gestoord. De wah op de ME30 is dan wel weer ok.

FruscianteFan
10 september 2006, 15:37
Ochja ik merk het zelf ook wel een beetje, met de meeste distortions hoor ik niets meer van de wah. :)

Nellyrocks
12 september 2006, 18:19
Ligt er ook vaak aan of je je oversturing voor of na je wah hebt. Mijn ervaring is dat scheur na je wha een wat minder gedefineerde "wahwah" geeft dan andersom.

Even ontopic. Ik heb precies het zelfde in een nummer. Van clean naar scheur en wah. Eerst heb ik staan tapdansen en dat lukte aardig maar nu speel ik dat cleane stukje wel met scheur maar dan met mijn volume terug. Een draai en een trap en solo-en maar. Kan je evt ook een leuke swell maken.

Is iig de moeite waard om een keer te proberen.

FruscianteFan
12 september 2006, 19:09
Ligt er ook vaak aan of je je oversturing voor of na je wah hebt. Mijn ervaring is dat scheur na je wha een wat minder gedefineerde "wahwah" geeft dan andersom.Ik heb al mijn losse pedalen (o.a. OD en DS) vóór de ME50. Maar in de ME50 zelf heb je niks te kiezen qua volgorde: de distortion sectie zit altijd na de wah. Eigenlijk wel fijn, want ik houd wel van een subtiele wahwah. Als ik meer wahwah erin wil, zet ik de overdrive of distortion erbij aan.

zjanke
12 september 2006, 19:49
Ik ga gewoon met rechts op mijn Wah staan om hem in te schakelen en ik trap met links van clean naar crunch. Ziet eruit alsof ik ook nog een echt show-element toevoeg 8-)

De Beer
12 september 2006, 20:14
Neem een roady!

volgensmij kun je het aleen echt oplossen door de twee aan elkaar te solderen zodat als je je wah activeert ook meteen je dist. aan gooit.

Moet je dus aan de swich van de wah de twee draadjes solderen die in je dist naar die swich lopen.
Als je dat netjes met contectors en een klein kabeltje doet lijkt het me nog enigzins te doen ook. In de wah heb je er plek zat voor trouwens. een beetje whizzkid krijgt het voor elkaar om dan beide ook nog afhankelijk van elkaar te schakelen.

Mr Joe
13 september 2006, 14:02
op'n stoel gaan zitten live en dan twee voeten tegelijk gebruiken :hippie: of aan de zanger vrage haha