PDA

View Full Version : ben ik nu stom?



timbo
5 september 2006, 16:08
ik kan snaren vervangen maar ik krijg ze nooit netjes om die stem mechanieken heen 'gerold' zeg maar.
het is dus dan ook echt een rommeltje :P
hadden jullie deze probelemen eerst ook en weten jullie nog handige foefjes?

Danny Drug
5 september 2006, 16:14
stevig trekken.. en zorgen dat ze strak blijven terwijl je de knoppen draait... misschien kan een Peg-winder je helpen

http://images.amazon.com/images/P/B0002GJ3E6.01-A28RZEVTQ2NMS9._SCMZZZZZZZ_.jpg

Aimé
5 september 2006, 16:15
Hoe ziet het stemmechaniek eruit?

Bij mijn tele moet ik eerst de snaren "erinsteken", das ongeveer 5 cm ervanknippen, snaar erin, en alles naar beneden toe opwinden (wel, dacht ik toch, zou ietsje beter zijn voor je sustain naar het schijnt)

Met bv een les paul-stemmechaniek snaar erin, en de hoeveelheid die je erdoor haalt, mmm...ik hield altijd op het midden van mijn nek 4 vingers boven elkaar, snaar zo aanspannen dat ze een beetje strak over men vingers kwamen, en opwinden, ook naar beneden toe..

Sommige mensen slagen erin een soort van "knopen" ofzo te leggen tijdens het opwinden, maarre, ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden van men manier..

hendrix2
5 september 2006, 16:27
Ik zet m'n capo op de eerste of tweede fret, dan kan ik de snaren goed gespannen houden met mijn een hand en aanwinden met m'n andere hand.

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.elliomartina.com/infopict/snaaropz.gif

A. Steek de snaar door het gaatje asje van het stemmechaniek. Trek de snaar er zover doorheen, zodat er nog voldoende lengte blijft voor één à twee windingen om het asje als de snaar gestemd is. Houd de snaar vast en draai het vrije uiteinde tegen de normale draairichting in strak om het asje.
B. Haal het uiteinde onder de snaar zelf door en buig hem erover heen terug in de tegenovergestelde richting. Trek de snaar daarbij strak om het asje, zodat er geen of weinig speling overblijft. Houd nu de speel lengte van de snaar vast en draai aan het stemmechaniek.
C. De snaar zal zich nu zelf vastklemmen doordat het uiteinde afgeklemd wordt tegen het asje. Knip na het stemmen de overtollig lengte af en buig het scherpe uiteinde naar de kop, zodat je jezelf of een ander er niet mee prikt.
Misschien lukt het je de eerste keer niet helemaal om één of twee wikkelingen om het asje over te houden als de snaar gestemd is, maar dat is een kwestie van een keer gedaan hebben.
Zo simpel is het dus!


Oja, en de windingen liggen best naar beneden toe, om de spanning op de stemmechaniek zo minimaal mogelijk te maken. Ook is het handig als je de snaar er meerdere malen kan ronddraaien, vooral voor heel fijn te kunnen stemmen is dit wel goed.

Lune-a-tic
5 september 2006, 18:22
@ Hendrix2
Eindelijk nog eens iemand die snaren op de correcte wijze weet aan te brengen, de enige goeie manier trouwens, tenzij je locking tuners hebt, of locking nut.
Werkt ook uitstekend voor acoustische gitaar, maar niet voor nylon. :soul:

Kaïn
5 september 2006, 18:46
Met een locking nut werkt het zelfde principe. Alleen maakt het een stuk minder uit hoe ze zitten omdat ze toch wel vast zitten.

vulvasonic
5 september 2006, 21:45
Ik speel al 25 jaar gitaar en ik kan nog steeds niet fatsoenlijk snaren opzetten.
Wat ben ik blij met dat tekeningetje! :seriousf:

Maar een stringwinder helpt wel trouwens. Als de snaar eenmaal om de post heen zit begin je gewoon als een bezetene die snaar op te draaien en het draait zich vrijwel vanzelf goed. Daarna nog even flink aan de snaren trekken (niet lief zijn - keihard behandelen die krengen), net zolang tot de rek er helemaal uit is en je kunt GAAN!!!!!!

hendrix2
5 september 2006, 21:48
Het is inderdaad geen domme vraag hoor, het is juist een belangrijke vraag.
Een van de eerste dingen die je volgens mij moet leren is oa snaren opleggen.
Het is niet eenvoudig in het begin maar eens je het een paar maal gedaan hebt duurt het nog geen 5 minuten.
En ik geef het eerlijk toe hoor, ik heb waarschijnlijk al meer dan 100x snaren vervangen in mijn leven en het mislukt mij soms ook eens met een snaar hoor (mislukken is een groot woord, maar dat ze er bv niet mooi opzit ofzo).
Oefening baart kunst!

Vonk
5 september 2006, 21:50
Een manier die ik altijd gebruik (met een LP dan)

snaar door de tuner

strakhouden en vastpakken zodat de afstand tussen jouw vingers en de tuner ongeveer 2 vingerkootjes is.

snaar terugduwen zodat ie weer slap gaat hangen

en dan draaien (zonder pegwinder, die is alleen om los te draaien) en blijven vasthouden. Klein beetje trekken om er een bocht in te krijgen en hoppakee.

Draai de snaar op naar de kop toe (naar beneden dus) en gebruik iets van een nagelvijltje ofzo als de snaar niet mooi gelijkmatig om de tuner wil omdat ie alle kanten op kronkelt.

Tunen met een tuner.
En dan goed trekken aan de snaren om ze strak te krijgen. En weer tunen.

hendrix2
5 september 2006, 21:50
Ik speel al 25 jaar gitaar en ik kan nog steeds niet fatsoenlijk snaren opzetten.


Dat komt omdat echte sterren dat nu eenmaal niet zelf moeten doen!!!
:rockon:

FruscianteFan
5 september 2006, 22:41
@ Hendrix2: ziet er erg omslachtig uit, maar ik zal het wellicht eens proberen.

Ik steek gewoon de snaar door het gat en begin te draaien aan het mechaniek. Zorg wel dat alle windingen keurig onder elkaar komen te liggen en dat er zo min mogelijk windingen zijn (soms niet eens één hele). En ik heb er in elk geval nooit problemen mee.

Lune-a-tic
6 september 2006, 09:38
Met een locking nut werkt het zelfde principe. Alleen maakt het een stuk minder uit hoe ze zitten omdat ze toch wel vast zitten.
Bij een locking tuner vervalt het dus, juist omdat de snaren dan al geklemd zijn.

Anders Destium
6 september 2006, 10:14
Het belangrijkst is inderdaad dat je bij het aandraaien spanning blijft houden, op die manier komen de windingen netjes onder elkaar. Ik haal meestal bij voorbaat al een stuk van een snaar af, zodat ik niet als een gek hoef te blijven draaien.

hendrix2
6 september 2006, 10:20
Het belangrijkst is inderdaad dat je bij het aandraaien spanning blijft houden, op die manier komen de windingen netjes onder elkaar. Ik haal meestal bij voorbaat al een stuk van een snaar af, zodat ik niet als een gek hoef te blijven draaien.
Ik heb juist de neiging om steeds teveel erop te willen winden. :)
Me de hoge snaren (GBE) is dit geen probleem, maar bij mijn bassnaren heb ik al regelmatig de snaar er terug moeten afhalen omdat ze er teveel omgewonden zat. Nu zorg ik ervoor dat een bassnaar er zeker 2maal omgewonden is en een 'dunnere' snaar minstens 5 maal. Is inderdaad draaien als een gek, maar met zo een windertje is het rap gebeurd

Kim Wilson
6 september 2006, 13:12
Ik heb alle snaren zo'n beetje twee keer eromheen zitten. Als ik hem door de tuner trek en ik denk dat het ver genoeg is, buig ik hem om aan de kant waar de snaar eruit komt. Zo glijdt ie niet meer terug.

Ik maak wel even een plaatje...

Kim Wilson
6 september 2006, 13:22
Plaatje...

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/tuner-1.jpg

nopster
6 september 2006, 13:30
Hoe het komt weet ik niet maar snaren opleggen is me al altijd goed gelukt. De ervaring zal het niet zijn want ik speel maar 2.5 jaar gitaar. :)

Met mijn eerste gitaar deed ik het op de manier zoals Hendrix2 toont.
Nu heb ik zo'n slotted lockers (Kluson style) en dat vind ik heel gemakkelijk. Gewoon de snaar doortrekken tot iets over de volgende locker, afknippen, het gaatje insteken, 2x ronddraaien, en je hebt een gitaar die niet meer ontstemt. :)

timbo
6 september 2006, 16:41
bedankt!
ik zal eens kijken of het mij ooit gaat lukken

FruscianteFan
10 september 2006, 15:13
*schop*


Ik zet m'n capo op de eerste of tweede fret, dan kan ik de snaren goed gespannen houden met mijn een hand en aanwinden met m'n andere hand.

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.elliomartina.com/infopict/snaaropz.gif

A. Steek de snaar door het gaatje asje van het stemmechaniek. Trek de snaar er zover doorheen, zodat er nog voldoende lengte blijft voor één à twee windingen om het asje als de snaar gestemd is. Houd de snaar vast en draai het vrije uiteinde tegen de normale draairichting in strak om het asje.
B. Haal het uiteinde onder de snaar zelf door en buig hem erover heen terug in de tegenovergestelde richting. Trek de snaar daarbij strak om het asje, zodat er geen of weinig speling overblijft. Houd nu de speel lengte van de snaar vast en draai aan het stemmechaniek.
C. De snaar zal zich nu zelf vastklemmen doordat het uiteinde afgeklemd wordt tegen het asje. Knip na het stemmen de overtollig lengte af en buig het scherpe uiteinde naar de kop, zodat je jezelf of een ander er niet mee prikt.
Misschien lukt het je de eerste keer niet helemaal om één of twee wikkelingen om het asje over te houden als de snaar gestemd is, maar dat is een kwestie van een keer gedaan hebben.
Zo simpel is het dus!


Oja, en de windingen liggen best naar beneden toe, om de spanning op de stemmechaniek zo minimaal mogelijk te maken. Ook is het handig als je de snaar er meerdere malen kan ronddraaien, vooral voor heel fijn te kunnen stemmen is dit wel goed.

Ik heb dit uitgeprobeerd nadat de .010 op mijn strat (Harley Benton.. de snaren dan) maar bleef ontstemmen.
Voor het eerst in 3,5 jaar is de hoge E op die gitaar gebroken bij het stemmechaniek. Verder geen probleem ik heb zat reserve-hoge-E's. Maar die methode gebruik ik niet meer :)