PDA

View Full Version : Preamp gebruik



orangekurty
5 september 2006, 11:50
Hey ik doe een soort van marktonderzoek naar gebruik van preamps.. dus aan jullie de vraag,
welke preamp gebruik je en waarom niet gewoon een versterker (een head of combo).. ?
puur alleen in de studio of ook live..?
wat hoort er wel op te zitten en wat is nutteloos (midi, effectloop(s) etc etc)
hoeveel kanalen zou hij horen te hebben en wat voor eq-instellingen?
hoe groot moet hij maximaal zijn?
en ga zo maar door...

graag wat reactie's ;)

Dick Wolkendeck
5 september 2006, 12:55
Ik gebruik een Groove Tubes Trio in de studio omdat hij erg goed klinkt en veel verschillende geluiden kan voortbrengen. Drie kanalen: clean, mean en scream. Grappig, maar wel echt goed. Per kanaal hoog, mid en laag, verder niks. Wil je meer EQ, dan zet je er een EQ achter, pedaal of rack of in je multi fx.

Voor live vind ik een simpele top meer dan voldoende.
De GT Trio is er nu met midi en stereo parallel fx loop. Ik heb een oude Trio, zonder midi, met mono fx loop. Maar voor in de studio geeft dat niet, daar neem je toch droog op en voeg je de fx toe in de mix. En (gitaar)midi is in de studio niet nodig.

orangekurty
8 september 2006, 17:29
Oke.. nou nog wat reacties bitte :)

Ik zou het erg tof vinden om van jullie, ervaren gitaristen, wat reacties te krijgen! :) Dat zou ik erg apprecieren ....
Hoeft niet uitgebreid maar als jullie gewoon 1 of 2 of 3 van die vragen beantwoorden zou ik erg tof vinden :)

Thanks!

Ronaldd
8 september 2006, 18:30
Ik heb de Rover. dat is een handgemaakte preamp met 4 keuze mogelijk heden. Hij klinkt geweldig met de traveller, en dat is de bij behorende eind versterker. Als zat dit in een head, had ik die wel gewild (heb je waarschijnlijk wel een steek karretje nodig ivm gewicht)

Ik heb geen combo omdat je nu gemakkelijk dingen bij elkaar kan kiezen, normaal is alles al bepaald in een combo...

Rover heeft een aantal midi schakelingen, naar mijn mening iets te kort, maar verder werkt het simpel en heel erg goed.

Gebruik het zowel in de studio en live, als ik qua geld nog zo'n rack aan moet schaffen voor live, pfffffff krijg ik straks helemaal geen hypotheek meer los bij de bank voor een huis..

Kanalen, vier kanalen, clean, clean/distorion, distortion, en lead.

eq-instellingen? gewoon gain, bright treble middle bass

afmetingen, zo klein mogelijk .. Als het qua gewicht maar zo licht mogelijk is, dat is wel belangrijk.. of je moet vin diesel heette..

Ibanez RuleZ
8 september 2006, 18:53
Mesa/Boogie quad

2 kanalen met ieder rhythm en clean. (dus in feite 4 kanalen). het zijn 2 preamps in 1, rhythm en lead 1 zijn geent op de voortrap van de mark iiC+ en de rhythm en lead 2 op de mark 3.

de controls zijn wat complexer omdat het actieve toonregelingen zijn (alle toonregeling op 0 betekent 0 volume), met bas, mid en treble met push en pull functies voor extra kleuring. daarnaast op zowel iedere mode een brightschakeling en voor elk kanaal een 5 bands EQ.

waarom? ben redelijk te spreken over het mark geluid van MB, maar in een combootje of head heb je max 3 kanalen, terwijl ik er 4 wilde (clean, randje, stevige rock scheur en mooi zingende leadsound), ik wilde dus gewoon veelzijdigheid.

daarnaast vind ik alles in 1 kist wel praktisch, terwijl je bij een combo of head altijd een losse kist met fx units hebt.

vinni
8 september 2006, 22:31
Heb ook een Groove Tubes Trio.

Denk 1 van de beste op de markt.
Voordelen : drie kanalen met elk eigen EQ, robuuste constructie.
Goed geluid. Midi mogelijk.

Nadelen : Laag mid vind ik niet fijn, ruist de pan uit op screamkanaal

Maar ja...toch beter dan een ENGL E530 (scheurkanaal was daar wel weer beter op) en de JMP1 (wat een bagger)

Waarom preamp?...omdat ik met een rack werk....stereo.

Volgende preamp wordt een Egnater M4....super.....Zou niet weten wat daar aan te verbeteren valt....hmm....de prijs?

Vinni

Magic Bean
9 september 2006, 10:22
Ik heb een Peavey Rockmaster 3-kanaals pre-amp.
Waarom?
Omdat er voor €150 geen betere scheurpre-amp is.
Omdat ik buizen wilde.
Omdat je zelf de verdere onderdelen van het rack kan kiezen.

Live?
Uiteraard, want ik heb niets anders :D
Bovendien zou ik, als ik een head zou hebben, alsnog een rackcase voor mijn intellifex moeten hebben. (tenzij je die Brunetti hebt natuurlijk...)

De Peavey is niet midi-schakelbaar en dat is best jammer, maar niet echt een probleem. Klein kastje van Nobels erbij en klaar is piet.
Maar er zitten 3 push/pull knoppen op voor chrunchgain, leadgain en midvoicing. Als die schakelbaar zouden zijn geeft je dat 7 soundmodes.

Op een pre-amp uit een wat duurdere klasse zou ik zeker midi willen hebben, of iig meer schakelmogelijkheden. Een 3-bands EQ is uiteraard een must. Het liefst voor ieder kanaal apart. 3-kanalen is voor mij voldoende, maar een 4-kanaals met een vet leadkanaal is natuurlijk beter.

paulusdeBKB
9 september 2006, 11:48
Ik heb een Rocktron Voodu Valve. Een programmeerbare buizenpreamp met ingebouwde effecten.

Voordelen:
- geluiden op te slaan in presets.
- klinkt zeer goed
- klein en handig

Nadelen:
- heeft minder karakter dan een 'echte' buizenpreamp

Raffie
9 september 2006, 13:02
Heb altijd al met rack gear gespeeld , ik hou niet van een hoop stomp boxes en al dat tapdansen, ik wil veel verschillende geluiden met diverse effecten. zo ben je al snel bij preamp/effecten beland. Een head is een head met een bepaald geluid en that's it, met rackgear zijn de mogelijkheden veel uitgebreider. hou ook niet van monsterrack want dat is voor mij overkill. Een midipedaal om presets te switchen en de dure apparaten veilig achter op 't podium in een rack. Speel nu met een Rocktron prophesy preamp ... een rocktron velocity valve lampeneindtrap van 2x80W. beide 2HE, een phonic powerconditioner als voeding, en heb nog 1HE vrij waar binnenkort een korg racktuner in zal komen. Deze kombinatie beste sound ever ;-)

Raf

Ronaldd
9 september 2006, 14:09
Deze kombinatie beste sound ever ;-)Raf
Dit is een vrij breed begrip.. ;)

vdgraaf
11 september 2006, 11:38
Hoi!

Ik heb een mesa boogie Formula pre-amp. Erg ok, 3 kanalen, inschakelbare extra eq per kanaal. Geen midi, is een nadeel. Wel schakelinputs aan de achterkant dus met een switcher geen probleem (nobels ms4 of zo).

Clean is erg mooi, mesa/fender.
Eerste scheurkanaal is ok, niet heel bijzonder.
tweede scheurkanaal is goed, kan echt zingen.
Met de EQ er bij krijg je ook die stevige lage thump.

Algemeen moet een pre amp voor mij zeker 3 kanalen hebben, liefts midi schakelbaar, en liefst niet hoger dan 1HE, maar er zijn helaas erg mooie, Trio, Rover, die hoger zijn, dis dat laatste is moeilijk te handhaven.

Ik heb trouwens ook een Rocktron ProGap. Is geen buizen wel midibestuurbaar. Je kunt er dus alle geluiden in programmeren die je wilt. Best handig. Clean is mooi, met een randje prima. Als je echt wilt scheuren heb je veel ruis. Hij heeft wel een Hush noisegate ingebouwd, en die is nu eenmaal erg goed, dus je kunt er iets aan doen. Ik vond het echter toch te veel.

In de studio zit ik nooit. Live neem ik mijn rackje mee, en gaat mijn geluid via een Intellifex en een Palmer stereo speakersim (trouwens ook erg goed) direct de mengtafel in. Ik heb ook een hele tijd een Rackinterface gebruikt van Rocktron als DI. Die is ook erg goed. De Palmer heeft echter wat meer sprankeling en instelmogelijkheden.

NIW, beetje lang verhaal, ik hoop dat je/jullie er wat aan hebben.

grtn, Jan Anton

orangekurty
13 september 2006, 11:19
Oke .. jullie reacties een beetje samenvattend:

altijd 4 kanalen, clean-blues-crunch-gain
midi switchable is erg gewenst-> moet natuurlijk heel snel gaan..
De voicings moeten eventueel ook midi switchable zijn
twee master volumes, 1HE maar 2HE kan \
volledig buizen maar toch niet al te zwaar qua gewicht
-------------

Nu nog een paar vragen:

Zou je een effectloop moeten hebben (een parrallel natuurlijk, serie is overbodig), welke je natuurlijk kan uitschakelen met je midi
als we het over het gewicht hebben, wat is dan licht en wat is dan zwaar?
moet hij fancy lichtjes hebben of gewoon alleen maar potmeters en gewoon overzichtelijk, gaat hem om uiterlijk dus of gaat het om wat er in zit en hoe het klinkt...?

wat is een mooi prijsje voor zo'n voorversterker (wat kost bijvoorbeeld de CAE 3+ of de Groove Tubes Trio of de Rover?)

..

dat was het wel.. als jullie dat nog willen rondspinnen in jullie hoofdjes..
zijn er eventueel ook nog dingen die er nog niet zijn maar wat wel tof zou zijn? brainstorm eens met me mee :)

ennuh.... Alvast bedankt voor alle antwoorden!!

Ibanez RuleZ
13 september 2006, 12:07
jeetje, je lijkt wel een vrouw met zo'n stortvloed aan vragen tegelijk

regel 1: sound is het belangrijkste, onthoud dat. er zijn ook gewoon 1 kanaals voorversterkers die puur voor 1 super sound gaan.

midi is leuk, maar er zijn ook andere methoden om een niet midi amp midi te schakelen. als jij het veelzijdig wil doen door ook voicings te kunnen schakelen: tja, het is leuk, maar ik geef je de vraag mee of jij denkt dat ooit te zullen gebruiken... zorg gewoon voor een goede preamp met een paar goede basisgeluiden die echt van JOU zijn.

veel van je puntjes zijn compleet irrelevant: gewicht... please. 1 HE: das gewoon praktisch, maar ga je daar niet op blindstaren. mijn mesa is 3 HE hoog: natuurlijk niet compact maar klinkt super. een klein gebouwd ding betekent ook dat er minder ruimte is voor onderdelen en hitte om weg te raken. eigenlijk vind ik 1 HE zelf wat weingjes voor iets dat zo warm wordt (dat is gewoon persoonlijk)

over de looks vraag: moet die echt beantwoord worden? mijn eindtrap is een peavey: butt ugly en de modderschuit in de vlag van mijn rack met mesa preamp en intellifex fx unit. klinkt alleen super. destilleer jij hier maar uit wat ik bedoel.

als ik jou was zou ik een goede preamp nemen met 3 of 4 goede basissounds waarmee je je eigen geluid kan maken.

basisregel met versterkers: als er iets de sound compromitteerd dat ook opgelost kan worden via een andere weg, dan hoort het niet in de preamp beslissing en gaat automatisch regel 1 in werking treden.

Harrald