PDA

View Full Version : Dringend hulp gevraagd ivm tape recorder



Aimé
5 september 2006, 01:04
Hey!
Ik heb een 2tal weken geleden in de eco-shop een oude tape-recorder op de kop kunnen tikken, voor maar 10 euro. Eenmaal thuisgekomen verwachtte ik eigelijk niet eens dat ie nog zou werken, wat ie dus wel deed..de knoppen zitten zelfs allemaal nog vrij stevig, het lijkt ook een heel stevig bakje, en natuurlijk uitermate bruikbaar in mijn geval, nu ik ook net een studiomicro heb aangeschaft en dus wat nummertjes of ideëen wil opnemen.

Ik zit wel met het probleem dat deze tape recorder wss afstamt van de jaren stilletjes, aangezien deze 2 uitgangen heeft die ik nog nooit gezien heb. Een is voor 'radio', de andere voor 'phono micro'.
( http://s42.photobucket.com/albums/e341/Cocktajl/?sc=1 )

Ik vraag me af of die kabels nog wel gemaakt worden, en of ze kunnen gekoppeld worden aan de hedendaagse, typische micro-kabels (de mannelijk- en vrouwelijk-gevallen)

Indien ik iets waardeloos heb aangekocht - niet erg. Ben al blij dat ik het gewoon heb, is al een leuk retro-dingetje op zichzelf ;)

Dus, wie heeft een idee?
Dank!


Edit: oh, voor misverstanden te voorkomen: ik heb de studiomicro niet gekocht omdat ik deze tape recorder had...opnameprogramma's heb ik genoeg op mijn pc ;)

wietse
5 september 2006, 07:14
dat zijn gewoon DIN stekkers, zijn wel verlopen voor te krijgen naar tulp toe en ook wel naar jack als ik me niet vergis.
maar waarom zo'n oud kreng, ja ziet er leuk uit maar de geluidskwaliteit is vaak kut, krijg die dingen hier bijna gratis achterna gegooid in kringloopzaken als ik er om vraag.
10 euro is veel en veel te duur 1/2 euro moet het ophouden, die dingen zijn zo goed als onverkoopbaar.
voor 5 tot 10 euro heb je al een moderne die perfect werkt compleet met standaard microfoon ingang, en tulp aansluitingen geen gekut dus.

de phono ingang is voor een platenspeler, of in dit geval ook voor microfoon, de radio gaat naar de versterker toe is de uitgang dus.
meer had men toen niet, ja bandrecorder maar die werden als aux aangeduid op stereo's.

Ic3gl0vE
5 september 2006, 08:25
midi kabels passen hier ook in. Ik gebruik van die DIN kabels als midi kabels namelijk :)

bert k
5 september 2006, 10:40
Het is een casetterecorder :( Dat is slechte geluidskwaliteit standaard ingebouwd.

Midi-kabels doen het wel op zich, maar daar zit aan weerskanten een Din plug. Moet je toch weer een verloopje hebben.

Zou dit niet beter in Recording kunnen staan? Daar weet men wel van dit soort spul.

Mithrandir
5 september 2006, 10:41
Bedankt voor de hint :D

BeKaaW
5 september 2006, 12:01
Op deze site: http://www.radionics.demon.nl/pu_pc/pu_aansluiten.html - kun je zien hoe de pennen in de DIN plug normal gesproken worden aangesloten.

En bij een beetje electronica zaak zijn deze DIN pluggen nog wel te koop, evenals kant en klare verloopsnoeren neem ik aan.

Aimé
5 september 2006, 12:34
Hartelijk dank!!!

Héhé het draait niet zozeer rond de kwaliteit van het geluid hoor -> ik heb de laatste tijd constant van die kleine "ingevingen", en aangezien men eerste recodertje én men mp3 al naar de zak zijn, kan ik dit gewoon gebruiken :). Tis gewoon handiger, met men laptop en cool edit pro vind ik het wat teveel gedoe, dat gebruik ik voor volledige liedjes.

Nogmaals dank!

johantipker
7 september 2006, 11:00
maar wat zou dan bijv. wel een leuke open reel recorder zijn om mee te beginnen?

NB Ik maakte 12 jaar geleden al demo-tjesmet een tascam 244 cassette recorder, deze klonk best bruut na goeie afregeling en dankzij het feit dat ie op 9,cm/sec kon draaien, compresste mooi.

bert k
7 september 2006, 11:28
Als er een kan vinden: een Revox B77, gewoon prima kwaliteit. Ga niet zitten kutten met ouwe Hifi rommel, dat is niet echt handig.


http://www.useddlt.com/uploads/pics/revox-B77-front-bunt.jpg

Han S
7 september 2006, 12:25
Ik heb nog een oude Revox A77 en zelfs een G36, maar die tapes zijn duur hoor, veel duurder dan cassettes. Een 1/4 inch tape op grote spoel kost 40 euro ex BTW inkoop en die gaat op 38 cm/sec ruim een half uur mee en op 19 cm/sec dus ruim een uur.

Een CD recorder kost een drol en drie knikkers en een CDR van 80 minuten geen euro. En tape klinkt alleen echt goed op een technisch uitstekende recorder die ook perfect is afgeregeld, dan klinkt hij volgens velen zelfs een stuk beter dan een CDR.

Wat cassettes betreft: hier geldt hetzelfde, een goed afgeregelde Nakamichi cassettedeck kan heel goed klinken, zelfs beter dan veel consumenten open spoelen recorders.