PDA

View Full Version : Martin gitaren...welke?



Annuh
5 september 2006, 00:03
hoi,
nu ik wat meer met songwriten bezig ben wil ik een goede akoestische gitaar kopen met element. Ik dacht zelf aan een martin.
Heeft iemand enige ervaring met 1 van deze modelen en zou die zijn mening hierover willen geven:
Martin DXM
Martin DXME
Martin DCX1E

of om de andere kant op te gaan en een iets goedkopere prijsklasse een takamine EG523

Wat zou jullie keuze zijn?

JasperSteenbergen
6 september 2006, 12:14
Ik zou niet gaan voor deze bodem-modellen van Martin maar eens kijken naar 'Blueridge' heb je voor het zelfde geld een gitaar die kan concurreren met d18 en d28...

De vraag is wil je echt dit volle en stevige Martin geluid? Luister ook naar andere gitaren. Ik ben laatst naar een Casa Benelly gegaan waar ik naar binnen ging om een Martin te kopen maar met een andere gitaar naar buiten ging.

Wat ik je ook nog wil meegeven is dat je niet je moet focussen op één merk maar oriënteer je breder... maar wat belangrijk is... het moet goed voelen.

Tristan
6 september 2006, 14:01
Alle drie de Martin modellen die je noemt zijn zonder uitzondering zeer slecht, ze behoren mijns inziens tot de slechtste akoestische gitaren die je voor zo'n prijs kan kopen...
Als je iets in die prijsklasse zoekt kan je inderdaad beter een Blueridge kopen...
Ik zal niet zeggen dat ze concurrentie aankunnen met een Martin D18 of een D28, want de Martins hebben een ander en wat rauwer karakter...

Wat betreft redelijk geprijsde Martins zou ik je een DM, een D1, of een D1R aanraden, dat zijn wel erg goede gitaren, alleen zijn die wel duurder dan de door jou genoemde Martin modellen...
De D16 vind ik dan weer veel minder...
Feitelijk gezien kan je wat betreft dreadnoughts mijns inziens alleen deze Martin modellen kopen als je een goede prijs/kwaliteitsverhouding zoekt:
DM
D1
D1R
D18
D28 (erg duur voor wat je krijgt, maar wel goede gitaren)
Dat is het wel zo'n beetje...

Kijk ook eens naar de OOO modellen, die hebben weer een iets ander geluid en zijn zeker de moeite van het proberen waard...

Annuh
6 september 2006, 14:30
oke bedankt voor de tips. Maar welke serie van blueridge zouden jullie dan aanraden? Ik zoek wel een elektro-akoestische.

Tristan
6 september 2006, 14:46
Electro Akoestisch?
Kan je dan niet beter gewoon een akoestische gitaar kopen en er een elementje in laten zetten?

Annuh
6 september 2006, 19:18
wat is hier het voordeel aan dan? ik heb nu een yamaha met een los element maar zo'n fishman element al ingebouwd (piezo dus) lijkt mij een veel beter geluid geven niet?

Einzeln
7 september 2006, 16:08
Ik heb een lr baggs the element in laten zetten en ik ben nu een voormalig piezohater. Hij kost 100 euro. Regelrechte aanrader.

prs
7 september 2006, 16:24
Ik zou niet gaan voor deze bodem-modellen van Martin maar eens kijken naar 'Blueridge' heb je voor het zelfde geld een gitaar die kan concurreren met d18 en d28....

Een dikke +1

dtroxx
26 oktober 2009, 09:37
Een dikke +1

Ik ben het er niet mee eens!!!!!!!!!

Ik ben zaterdag naar Rockpalace in Den Haag geweest en heb de onderstaande modellen getest:

Martin DXME (Wow wat een gitaar voor zijn geld!) :noob:
Martin DCX1E (Warm maar niet mijn geluid)
Martin D28 (Wow wat een gitaar maar boven budget)
Taylor 110E (Speelt stug en heeft niet de warme klank die ik zocht)
TAKAMINE EG361SC (Net een blikke koekentrommel maar heeft wel de looks :???:)

Dus wat heb ik toen gekocht :) de Martin DXME zeker een aanrader en wow wat een zaak (www.rockpalace.com).

B.T.W probeer ook eens de ROLAND AC60 als akoestische versterker echt een heel mooi natuurlijk geluid.

LaurentB
26 oktober 2009, 12:05
Ik begin de indruk te krijgen dat die X-modellen heel sterk in kwaliteit variëren. Ik heb er zelf eens een in mijn handen gehad die ik beslist goed vond klinken.

Maar ik heb nu al heel vaak zowel erg positieve als negatieve beoordelingen gezien, en niet al die mensen kunnen toch onzin verkopen, lijkt me.

Hendrik99
26 oktober 2009, 12:13
Ik begin de indruk te krijgen dat die X-modellen heel sterk in kwaliteit variëren. Ik heb er zelf eens een in mijn handen gehad die ik beslist goed vond klinken.

Maar ik heb nu al heel vaak zowel erg positieve als negatieve beoordelingen gezien, en niet al die mensen kunnen toch onzin verkopen, lijkt me.

Ik heb zelf een DX1R van rond de 600 euro en die klinkt behoorlijk goed. Er werd wel geadviseerd om de standaard snaren van Martin te vervangen door snaren van ClearTone. Dat moet ik nog doen, maar gezien de prijs mag dat wel wat wezen...

Hendrik

Muzieknono
26 oktober 2009, 15:53
Na alle verscheidenheid in kwaliteit van Martin is het laatste wat ik zou aanschaffen een Martin, ik vraag me overigens af waar de merkengeilheid vandaan komt, een gitarist zou toch met zijn oren moeten kijken.
Ik denk dat wanneer dat wat vaker gedaan werd, de grote merken ook weer kwaliteit moeten gaan maken omdat anders het merk om zeep gaat.
Mvgr. Dirk Jan :B