PDA

View Full Version : Gitaarversterker gebruiken als basversterker?



Bladerunner
4 september 2006, 23:16
Hi medeforummers,

Ik weet niet of dit bericht wel helemaal in de goede rubriek staat maar ik denk dat deze rubriek wel het dichtst bij komt.

Ik heb pasgeleden een basgitaar gekocht, vond het altijd wel leuk om er een bij te hebben. Heb tot nu toe alleen maar gitaar gespeeld (elektrisch en akoustisch) dus ben tot nu toe ook alleen maar in het bezit van een gitaarversterker.

Nu is mijn vraag: ik heb de bas over de gitaarversterker geprobeerd en dat klinkt op zich niet gek. Maar ik ben bang dat de speakers het niet aan kunnen als ik wat harder wil spelen. Op zich is het alleen om thuis wat op te oefenen dus superhard hoeft het niet. Maar misschien kan ik op een eenvoudige manier een goed resultaat krijgen zonder een aparte basversterker te hoeven aanschaffen (geen budget en geen ruimte).
Misschien kunnen jullie mij helpen met een creatieve oplossing.

De versterker is een Acoustic, Amerikaanse transistorversterker uit begin jaren tachtig (denk ik).
De voor- en eindversterker kan je los van elkaar gebruiken (daar zitten in- en uitgangen voor op de achterzijde), ook kun je de interne speakers (2 x 12 inch, ik dacht Eminence met grote vierkante magneet) loskoppelen en een andere luidsprekerkast op aansluiten (jackplug) maar er staat niet bij welke impedantie die moet hebben.

Wat zou de goedkoopste en 'beste' oplossing zijn om met de gitaarversterker de bas te versterken:
- een baspreamp gebruiken?
- een basluidspreker aansluiten?

Misschien zijn er gitaristen die hier ervaring mee hebben, daar hoor ik dan graag van.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bladerunner

matto
5 september 2006, 08:50
Moet normaal gesproken geen problemen opleveren, je hoort vanzelf als het mis dreigt te gaan aan het eventueel flapperen van de speaker(s)