PDA

View Full Version : Basversterker uitversterken



sregor
4 september 2006, 22:07
Hallo,
Ik weet niet of het helemaal op de juiste plaats staat hier, maar als de mod weet waar hij hem wel heen moet verplaatsen....prima:)

Dan de vraag. We zijn bezig en technical ryder te maken etc. Nu vroeg ik onze bassist wat voor een mic hij nodig heeft om over de PA te droppen, antwoord: Wat hoe moet ik dat nou weten....hmmmm.
Hij wist het dus niet. Bij deze de vraag aan jullie welke mic kan hiervoor het best worden gebruikt? Ik gebruik zelf voor gitaar de shure sm57 is die ook goed voor bas of moet het een mic zijn die specifiek lagere frequenties doorlaat??

Dat was m alvast groot dank!

Wormaap
4 september 2006, 22:10
Bas wordt gewoonlijk niet gemict, maar via een DI-box gedaan.
De meeste basversterkers hebben ook een DI-out of een line-out :)

Wat natuurlijk niet inhoudt dat de bas nooit gemict wordt, 't is alleen niet gebruikelijk in de 'zaaltjes-scene'

sregor
4 september 2006, 22:19
Ok sorry help me out.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit. Haalt hij dan zijn basgeluid uit de monitor om zichzelf te horen of gaat hij gewoon in de basversterker en dan doorgelust naar DI ofso??
Tot nu toe is bij ons de bas altijd via mic versterkt alleen wisten we nooit wat voor een mic. Als DI beter klinkt/werkt gaan we daarvoor.
Thnx

Helter Skelter
4 september 2006, 22:56
DI werkt goed bij een basversterker, gewoon rechtstreeks van de DI de mengtafel in en dan eventueel terug het podium op via de monitoring

sregor
4 september 2006, 23:28
waarom zie je op podia dan toch vaak (is mij opgevallen) een basversterker? is dat los van de esthetische kant beter voor het geluid?


BTW weet iemand ook of je voor toetsen stereo of mono "moet" werken voor een betere sound. Of wat hier het voor/nadeel van kan zijn.Hier gebruiken we overigens ook DI box voor.

Ik vraag me af, of ik wel in de juiste FAQ zit met deze vragen, maargoed:chicken:

Michael AE
4 september 2006, 23:41
Ik gebruik vaak een AKG D112. Dat is een beetje een standaard voor bassdrum normaal gesproken, maar voor bas werkt hij ook prima. Die zou je makkelijk op een rider kunnen zetten, want meestal maakt het niet zoveel uit wat er op de rider staat; er wordt toch gebruikt wat er in huis is.

morris
4 september 2006, 23:51
Een AKG 112 is prima voor de bas. Meestel gebruiken wij een combinatie van mike en DI signaal. De DI zorgt voor het strakke laag, en de mike voor het greasy randje, bij gebrek aan een betere term. Toetsen overigens altijd stereo. Als je toetsenist meerdere planken heeft, zorg dan zelf voor een klein submixertje zodat hij zelf de verhoudingen kan regelen. Bovendien hoef je dan maar twee kanaaltjes te claimen.

Wormaap
5 september 2006, 00:22
Als DI wordt gebruikt voor de bas, staat de basamp te blazen zodat de bassist zichzelf hoort, via de monitor klinkt toch altijd anders hè :P

Helter Skelter
5 september 2006, 00:35
waarom zie je op podia dan toch vaak (is mij opgevallen) een basversterker? is dat los van de esthetische kant beter voor het geluid?


BTW weet iemand ook of je voor toetsen stereo of mono "moet" werken voor een betere sound. Of wat hier het voor/nadeel van kan zijn.Hier gebruiken we overigens ook DI box voor.

Ik vraag me af, of ik wel in de juiste FAQ zit met deze vragen, maargoed:chicken:

Het gebruik van een DI is bij ons alleen voor belang van de geluidsmensen. De bassist legt zijn amp schuin op z'n rug en maakt genoeg volume om zichzelf goed te kunnen horen zonder alles de zaal in te pompen wat de geluidsmensen de gelegenheid geeft een goede mix te maken.

Kim Wilson
5 september 2006, 09:40
Een DI-box scheidt het geluid naar een lijnsignaal voor naar de tafel en het normale signaal voor naar de versterker. De versterker staat er dus eigenlijk alleen maar als monitor.

sregor
5 september 2006, 11:44
. Toetsen overigens altijd stereo. Als je toetsenist meerdere planken heeft, zorg dan zelf voor een klein submixertje zodat hij zelf de verhoudingen kan regelen. Bovendien hoef je dan maar twee kanaaltjes te claimen.

Waarom stel je voor de toetsen altijd stereo uit te mixen?? wat is hiervan het voordeel?

Helter Skelter
5 september 2006, 11:53
Waarom stel je voor de toetsen altijd stereo uit te mixen?? wat is hiervan het voordeel?

het hoeft natuurlijk niet alhoewel ik stereo wel altijd beter, voller en ruimtelijker vind klinken. Onze toetsenman speelt ook stereo met 2 keyboards en hij heeft verder een 'sidefill' en een cheapo mixertje om z'n podiumgeluid te regelen.

Kim Wilson
5 september 2006, 12:06
Wij spelen met behoorlijk veel instrumenten. Als onze pianist daar dan ook nog eens ruimtelijk doorheen komt, wordt het één brei. Keyboard moet alleen stereo wanneer hij in zijn eentje zit te spelen. In een band vind ik dat mono prima voldoet.

Han S
5 september 2006, 12:31
Ik vind dit een boeiende discussie. Het lijkt me dat een bassist net zo kritisch mag zijn over zijn geluid als ieder ander. Als hij dan zorgvuldig zijn geluid voor elkaar heeft, mag hij ook verlangen dat dit geluid zo over het PA wordt versterkt en dat lukt alleen met een goede microfoon.

Dat daarbij ook een DI wordt gebruikt is alleen maar handig. Ik gebruik twee DI's, één op de uitgang van de amp en één op het instrument zelf omdat het mijn ervaring is dat sommige amps geen sublaag uit de DI uitgang sturen, terwijl er we zeker sublaag uit het instrument zelf komt.

Je kunt met een goede mic en deze twee DI signalen doen wat je wilt, het geluid dat uit de basspeaker komt is echter 'zijn' geluid en dat is de referentie.

Een SM57 heeft een roll off in het laag en is dus niet zo geschikt, basdrum mics als de D112 en dergelijke zullen het beter doen, maar ook groot membraan condensators geven goede resultaten op de basspeaker.

pol
5 september 2006, 13:36
Ik zie meestal enkel d.i. bij ons, en die klinkt het best op de d.i. output van de amp van onze bassist (mesa 400+)
Die bassamp staat er omdat dat veel beter klinkt dan bas door de monitors, ik heb liever geen bas in mijn monitors zitten, maar da's ook niet nodig, die bassamp heeft spreiding genoeg.

Helter Skelter
5 september 2006, 13:46
Ik zie meestal enkel d.i. bij ons, en die klinkt het best op de d.i. output van de amp van onze bassist (mesa 400+)
Die bassamp staat er omdat dat veel beter klinkt dan bas door de monitors, ik heb liever geen bas in mijn monitors zitten, maar da's ook niet nodig, die bassamp heeft spreiding genoeg.


+1

De bassist waar ik mee speel heeft een David Eden Metro-combo en bij speciale gelegenheden schuift hij er ook nog 'ns een 2 X 15" cabinet onder, dan heeft niemand het meer over monitoring 8-)