PDA

View Full Version : De reden waarom je geen Peavey zou kopen



shamehair
4 september 2006, 19:43
Ik merk dat veel gitaristen Peavey geen goede versterkers vinden, behalve 2 uitzonderingen (de 5150 en de Delta Blues).

Wat zouden de redenen kunnen zijn dat Peavey niet zo populair is en door veel muzikanten als brol ervaren worden?

Negative K3 fan
4 september 2006, 19:46
en de JSX dan

shamehair
4 september 2006, 19:50
De JSX ken ik niet, wat is dat voor iets?

Micro-e
4 september 2006, 19:56
Satriani signature

Bl44t44p
4 september 2006, 19:56
En de Triple XXX?

andoni
4 september 2006, 20:32
Ik vind Peavey helemaal niet slecht. Niet alleen afgaan op de oefencombootjes, maar hetzelfde geldt bij Fender, Marshall, enz...

vinni
4 september 2006, 20:35
Die Classic 30 is zondermeer goed....zeker voor dat geld.

Vinni

the sure thing
4 september 2006, 20:39
Peavey is best OK. De (echt) oude buizenversterkers zijn niet zo betrouwbaar en klinken ook niet echt lekker, maar de hierbovengenoemde series is nix mis mee.

Anders Destium
4 september 2006, 20:43
De reden om geen Peavey te kopen is heel simpel: ze stinken. Ik kan het weten, ik heb er eentje :rockon:

Wormaap
4 september 2006, 20:54
De reden om geen Peavey te kopen is heel simpel: ze stinken. Ik kan het weten, ik heb er eentje :rockon:
Mijne niet.

AART
4 september 2006, 21:47
Anders, wet je niet dat je een 5150 elke ochtend even deo onder de oksels moet spuiten?


Mijne rook btw heel lekker, net als mijn marshall en mesa's.

caliban
4 september 2006, 22:40
Serieus iedere versterker heeft zijn geur vind ik

tabmaniac
4 september 2006, 22:49
die van mij stinkt naar de neus van een varken.. maarja het is dan ook een Pignose:D

ieme
4 september 2006, 22:54
die peavey classic (fender kopie) dingen zijn best te doen hoor! no offence! zijn wel slechtere merken op de markt!

Baker
4 september 2006, 22:56
Tja,

De goedkope Peaveys is echt bagger. ze klinken erg beroerd, en zien er niet uit ook nog. Bovendien hoor ik net dat ze stinken.

Maar goed, je hebt ook wel goede Peaveys hoor.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een Peavey basversterker uit 1976.
Gewoon voor erbij. 8 jaar geleden met onze band tweedehands gekocht.
Jaren mee opgetreden. En je zult niet weten wat voor bands ons voorgegaan zijn. (1976... punk?!?!?!)
Anyway, dat ding is niet kapot te krijgen. Gewoon een goed ding. En hij klinkt echt heel aardig voor het geld.

Waar het op neerkomt, laat je niet teveel aanpraten wat anderen zeggen. Zowel positief als negatief. Ga uitproberen en ondervind zelf!

Fox
5 september 2006, 00:11
Die Classic 30 is zondermeer goed....zeker voor dat geld.


Kan ik inderdaad ook beamen. Heb er zelf ook een en persoonlijk vind ik dat de classic 30 kan concurreren met versterkers die veel duurder zijn. Het clean is gewoon prachtig en de drive is gewoon fantastisch: lekker smerig en vettig! ( net zoals ik het hebben wil )

Fox

vester86
5 september 2006, 00:29
ik heb een peavey classic 50/50 eindversterker. veel beter vind je ze niet voor dit geld, met 2x 50 watt en el84's :)
en die speakerkasten van hun zijn ook érg fijn (sx112)

Dick Wolkendeck
5 september 2006, 08:47
Peavey is goed gebouwd en betrouwbaar. Als het geluid je aanstaat van een bepaald model zit je gebakken, want Peavey is relatief niet duur. Ik vind de Bandit een klassieker. En die oude basversterkers zijn inderdaad geweldig.

gerrekat
5 september 2006, 09:04
geen, Peaveys zijn super voor het geld!

kwante
5 september 2006, 09:14
Heb ook de Classis 50/50 eindtrap, Wereld versterker vindt ik!
Heb daarvoor ook nog de bandit gehad en de nog kleinere blazer voor op mijn kot te oefenen.
Bandit, ik zou er direct terug één kopen, beter dan de Valvestate of MG van Marshall.
Blazer vondt ik niet geweldig, maarja welke 15Watt transistor is dat wel.

Moest er nieuwe amp komen, denk dat ik direct weer ff naar peavey ga kijken, prijs / kwaliteit gewoonweg goed!

Groeten
Kwante

Floris1984
5 september 2006, 09:17
Ik ben nu ook al een tijdje erg tevreden over mijn Peavey Classic 50 2*12 combo.
Heb ik toen vergeleken met Fenders en Mesa's uit die prijsklasse, en ben toen toch voor de Peavey gegaan. Heerlijk clean, en de scheur voldoet prima voor mijn gitaar spel...

jonesd
5 september 2006, 11:13
Ik heb even een classic 50 gehad.

Clean was best oké, alleen de scheur klonk veel te compressed...

Niet mijn ding...

Damage Inc.
6 september 2006, 06:36
Mja, persoonlijk vind ik die Peaveys niet echt iets mis mee.
Maar ik heb er zelf dan niet voor gekozen omdat ze vrij veel hetzelfde klinken.
Echt zo'n zelfde karakter, en verder ook gewoon niet echt de sound die ik zoek, is ook een reden.
Maar dat het geen goeie versterkers zijn, beetje overdreven denk ik, waarom zou anders Joe Satriani er zelfs een versterker mee maken voor eigen gebruik.

GreetingZ
- Damage Inc.

zeppo
7 september 2006, 09:01
Heb 25 jaar geleden voor het eerst een Peavey gebruikt (Bandit, 50 Watt).
Dat ding heeft jaaaaarenlang zonder problemen gefunctioneerd, dus over de betrouwbaarheid hoor je mij niks zeggen. Aan het geluid koester ik geen bijzondere herinneringen, maar dat kun je zowel positief als negatief uitleggen.

Naar mijn mening is de aversie tegen Peavey er bij veel mensen op gebaseerd dat ze in de meeste gevallen goedkoper zijn dan andere (boutique) merken.
En dan kan het dus gebeuren dat jij, als beste gitarist ter wereld, geconfronteerd wordt met een heleboel andere inferieure gitaristen, die ook op een Peavey rammelen, want die zijn zo betaalbaar. Daar wil je niet mee geassocieerd worden. Nee, doe mij dan maar een Mesa / Diezel / Koch / Marble of een of ander ander obscuur merk.
Net zoals er mensen zijn die absoluut niet in zo'n 'japanner' willen rijden (Toyota), terwijl dat erg goede auto's zijn. Net als met andere zaken wil je je onderscheiden, en als je dan spullen gebruikt die anderen ook hebben, dan kunnen het het beste maar HELE DURE spullen zijn.

Onlangs een Peavey Ultra 112 buizenbak (60W) gekocht voor de belachelijke prijs van 265 Euro. Heerlijk wanneer andere mensen zo over Peavey denken :-)

paulusdeBKB
7 september 2006, 09:58
Naar mijn mening is de aversie tegen Peavey er bij veel mensen op gebaseerd dat ze in de meeste gevallen goedkoper zijn dan andere (boutique) merken.
En dan kan het dus gebeuren dat jij, als beste gitarist ter wereld, geconfronteerd wordt met een heleboel andere inferieure gitaristen, die ook op een Peavey rammelen, want die zijn zo betaalbaar. Daar wil je niet mee geassocieerd worden. Nee, doe mij dan maar een Mesa / Diezel / Koch / Marble of een of ander ander obscuur merk.
Net zoals er mensen zijn die absoluut niet in zo'n 'japanner' willen rijden (Toyota), terwijl dat erg goede auto's zijn.


Waarom zou je Peavey vergelijken met boutique merken? Een boutique amp is veel duurder, mag dus ook wel beter klinken. Ik neem aan dat je de zinsnede 'beste gitarist ter wereld' cynisch bedoelt? Er staat nergens geschreven dat je geen dure versterkers mag kopen als je geen gitaargod bent. Gitaarspelen is een hobby en gitaristen selecteren hun spullen zowel op prestaties als op 'beleving'. En als een groot merk meer beleving met zich meebrengt, dan mogen ze dat best in geld uitdrukken.

De vergelijking met auto's gaat een beetje mank vind ik: bij een auto kijken de consumententests naar min of meer objectief meetbare grootheden, zoals wegligging, accelleratie, verbruik en ruimte. De meeste autofanaten zullen de modellen die ze het allerliefste willen hebben nooit kunnen betalen, en dan kun je je veilig een dikke Maybach of een Aston Martin wensen in de wetenschap dat je er nooit het geld voor zult hebben.

Gitaren en versterkers zijn financieel veel bereikbaarder. Je moet echt je best doen om meer dan 5000 euro uit te geven aan een amp, en als je dure jazzgitaren even buiten beschouwing laat dan houdt het voor elektrische gitaren rond die prijs ook wel een beetje op.

Peavey maakt een aantal prachtige versterkers voor het geld, maar in een 1 op 1 vergelijking met een amp die dubbel zoveel kost, leggen ze het meestal af. En als je als gitarist geen genoegen wilt nemen met 'goed genoeg' en het geld ervoor hebt, dan is de aanschaf van die dure Boogie of vintage Twin toch meer dan gerechtvaardigd?

Ik ken geen enkele gitarist met dure spullen die andere gitaristen disst omdat ze goedkope spullen zouden gebruiken. Andersom komt regelmatig voor. Volgens mij is het pure kift!

zeppo
7 september 2006, 10:19
Ik neem aan dat je de zinsnede 'beste gitarist ter wereld' cynisch bedoelt?
idd

Gitaarspelen is een hobby en gitaristen selecteren hun spullen zowel op prestaties als op 'beleving'. En als een groot merk meer beleving met zich meebrengt, dan mogen ze dat best in geld uitdrukken.
Eens, maar ik kan me zo snel geen topic voor de geest halen in de trant van:
Ik zoek een vette coole versterker omdat ik in een übercoole band speel, en mijn lievelingskleur is Orange
De topics gaan over: ik wil dit of dat geluid, ik wil zoveel watt.

De vergelijking met auto's gaat een beetje mank.
Was illustratief, een 100% vergelijking gaat idd moeilijk op.

Peavey maakt een aantal prachtige versterkers voor het geld, maar in een 1 op 1 vergelijking met een amp die dubbel zoveel kost, leggen ze het meestal af.
M.a.w. als je een Peavey koopt, krijg je waar voor je geld. Iets vergelijken met iets wat (misschien) 2 keer zo duur is, hoe realistisch is dat?

Ik ken geen enkele gitarist met dure spullen die andere gitaristen disst omdat ze goedkope spullen zouden gebruiken. Andersom komt regelmatig voor. Volgens mij is het pure kift!
Klopt als een bus :-). Ik zou bijv. best een PRS willen hebben, en kan er ook best een betalen, maar om daar zoveel geld voor neer te leggen ...
Gelukkig is die situatie voor iedereen weer anders: het zou maar wat saai worden als iedereen een PRS of Ibbie zou kopen.

paulusdeBKB
7 september 2006, 10:30
idd
M.a.w. als je een Peavey koopt, krijg je waar voor je geld. Iets vergelijken met iets wat (misschien) 2 keer zo duur is, hoe realistisch is dat?

Volgens mij begrijpen we elkaar goed :)

Raar maar waar: in gitaren- en versterkerland is het heel normaal om spullen die qua prijs mijlen uit elkaar liggen 1 op 1 te vergelijken. Want veel muzikanten (echt niet alleen gitaristen gelukkig) komen vroeg of laat op een punt dat het gewoon he-le-maal naar hun zin moet zijn. En als je jouw geluid uit een dure amp haalt, dan moet die er dus komen. De gitaristen van de Egels (http://www.de-egels.nl) spelen live eichter op kleine Fender ampjes (Blues Junior?). Die hebben ook andere, duurdere amps maar kiezen toch voor een kastje dat naar hun smaak het geluid waarnaar ze op zoek zijn het beste weergeeft. Het hoeft dus allemaal niet het duurste van het duurste te zijn, maar het mag wel, mits je het kunt betalen natuurlijk...

peter_heijnen
7 september 2006, 11:07
Waarom zou je Peavey vergelijken met boutique merken? Een boutique amp is veel duurder, mag dus ook wel beter klinken.

Ten tijde van het uitkomen van de Bogner Fish preamp gaf Bogner een interview aan de duitse Git&Bass (of aan het Fachblatt, weet niet meer pecies...).

Op de vraag welke eindtrap je het best kon gebruiken met zijn Fish antwoordde hij: "niet de allerbeste, maar wel een van de beste keuzes is de Peavey Classic 50/50".

Boutique is wel leuk, maar vooral duur. Als je goed gaat zoeken en weet waar je het moet zoeken, hoeft het echt niet zo veel te kosten allemaal.

treblemaster
7 september 2006, 11:17
Oa Turbonegro ans Sonic Youth gebruikten een Roadmaster top en ik vind het geluid ervan geweldig!

The Reatards gebruikten een combo (weet niet welke...op de foto is het nauwelijks te zien). Beste en meest rauwe garage/punk geluid wat ik ooit gehoord heb!!

http://www.lostsounds.net/img90.jpg

interessander
7 september 2006, 11:47
Ik ken geen enkele gitarist met dure spullen die andere gitaristen disst omdat ze goedkope spullen zouden gebruiken. Andersom komt regelmatig voor. Volgens mij is het pure kift!

Dit is me iets te algemeen, de gitarist die een topic over zn nieuwe behringer amp opent krijgt heel andere reacties dan de gitarist die een duurdere, al dan niet boutique amp koopt.

Harry
7 september 2006, 11:50
het is wel grappig, ik zie soms gitaristen met 'goedkope troep' die best een lekker geluid hebben, en aan de andere kant gitaristen met dure spullen die nergens naar klinken....

paulusdeBKB
7 september 2006, 12:51
Dit is me iets te algemeen, de gitarist die een topic over zn nieuwe behringer amp opent krijgt heel andere reacties dan de gitarist die een duurdere, al dan niet boutique amp koopt.

mja, bij nader inzien heb je daar ook wel gelijk in eigenlijk. Ik zat ook meer aan situaties IRL te denken. Ik kan me niet herinneren ooit een gitarist gezien te hebben waarbij ik dacht: wat een kutsound, zal wel aan zijn spullen liggen. Het was altijd een kwestie van hoe die gast stond te spelen.

Magic Bean
7 september 2006, 13:34
Geluid blijft toch altijd afhankelijk van smaak...
Als jij het geluid van een over z'n nek gegooide receiver en een kapotte speaker mooi vindt, wie ben ik dan om daar een oordeel over te vellen?
Wat me wel opvalt is dat als iemand hier een nieuwe versterker zoekt, Peavey vrijwel nooit in het rijtje met mogelijkheden staat van de topicstarter. Tenzij het om een 5150 gaat.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Peavey (net zoals behringer) niet alleen maar gitaarproducten maakt, maar ook full range amps, mixers, speakers enz...

marc_o
8 september 2006, 00:05
Over het algemeen blijft het een goed merk hoor, beresterk ook.

Heb jarenlang opgetreden met een Triumph PAG 60, een 3-kanaals buizencombo wat gewoon prima presteerde. klonk wat koud, maar met een extra cabinet eraan had ik een degelijke sound voor niet veel geld en het dingetje heeft me nooit in de steek gelaten qua kwaliteit.

Blauw
8 september 2006, 01:21
Ik ben in het bezit van een bandit, waar niets mis mee is, en in mijn ogen minder schel is dan een gemiddelde marshall of zo'n Cube 30 of 60 die ik er overigens ook niet uit vind zien.

Ibanez RuleZ
8 september 2006, 09:06
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Peavey (net zoals behringer) niet alleen maar gitaarproducten maakt, maar ook full range amps, mixers, speakers enz...

hier zit denk ik inderdaad een behoorlijk stuk waarheid in. het is een kwestie van "schoenmaker blijf bij je leest" en bij peavey weet je niet echt wat de leest is. ik ga volgende week een peavey classic 50/50 ophalen bij iemand en ik WEET dat ze goed zijn, wat ook de reden is voor de aanschaf, maar vind het geen gezicht in mijn rack onder een mesa quad preamp....

Harrald

nielsduursma
8 september 2006, 09:27
ik heb een peavey classic VT (2X12", uit de jaren 70) en die vind ik helemaal geweldig klinken!!
ik hoor dat veel mesnen peavey schelle troep vinden, maar die van mij klinkt heel erg lekker warm en vol.

die van mij gaat iig nooit meer weg!!

jimihattricks
8 september 2006, 12:04
tja, weet je wat t is.. niks mis met peavey, maar ze maken versterkers die niet echt duidelijk een eigen sound hebben (muv de top-of-the-line modellen zoals de jsx) en dan hebben de meesten toch liever een fender of een marshall of een mesa...

interessander
8 september 2006, 12:19
......ik ga volgende week een peavey classic 50/50 ophalen bij iemand en ik WEET dat ze goed zijn, wat ook de reden is voor de aanschaf, maar vind het geen gezicht in mijn rack onder een mesa quad preamp....

Harrald

Dan moet je de classic 120/120 nemen, dat is pas stoer!

Ibanez RuleZ
8 september 2006, 12:40
om jouw sig te quoten:

overdriven is ook een vak

2x120 watt is mij teveel van het goede

harrald

Unicron
8 september 2006, 15:07
tja, weet je wat t is.. niks mis met peavey, maar ze maken versterkers die niet echt duidelijk een eigen sound hebben (muv de top-of-the-line modellen zoals de jsx) en dan hebben de meesten toch liever een fender of een marshall of een mesa...

hahaha, dat is toch sowieso een belachelijke gedachte, een "eigen sound" uit een amp die per duizend de fabriek uit gaat. Je eigen sound zit ook in je vingers, effecten, gitaar, pickup e.d., ik denk voor hoogstens 40/50% in je amp....

interessander
8 september 2006, 15:18
En toch heb ik het vermoeden dat je binnenkort zelf een 5150 hebt jeroen ;)

Unicron
8 september 2006, 15:34
waarmee ik dadelijk bevestig dat je met elke fabrieksamp een eigen geluid kunt creëren....hahahah

(ja zelfs met Behringer, een eigen kutgeluid telt ook....)

turboblues
9 september 2006, 18:40
Ik zat eigenlijk te wachten op meer uitleg over het "stinken" van Anders Destium, ik bedoel dus zijn Peavey.. :)

robert-gitarist
9 september 2006, 19:12
Tijdje terug op een Peavey TripleX
Wow wat een beest van een versterker zeg :stop: Ik vond ze super strak klinken.Het zou niet veel onder doen voor een Mesa Recto.Veel hardcore/metal bandjes gebruiken Peavey versterkers(5150 veel).Ik heb niks tegen Peavey alleen de combo's uit de oudere series vind ik echt ruk klinken maar ieder merk heeft zo zijn rotte appels.Net als Marshall de MG series.Zelf een gehad en vond ik niet geweldig klinken(was ook maar een oefen versterkertje :sssh: )

caliban
9 september 2006, 19:54
hahaha, dat is toch sowieso een belachelijke gedachte, een "eigen sound" uit een amp die per duizend de fabriek uit gaat. Je eigen sound zit ook in je vingers, effecten, gitaar, pickup e.d., ik denk voor hoogstens 40/50% in je amp....
Ja dat klopt wel, maar volgens mij hangt je geluid toch nog meer af van je versterker dan van gitaar. Je vingers zijn natuurlijk heel belangrijk.
Als je niet droog speelt dan maken effecten natuurlijk heel veel uit