PDA

View Full Version : Line 6 Spider I + Laptop + Gitaar + ?



Timp Daddy
4 september 2006, 17:12
Hey,

ik heb nou behoorlijk wat dingen gelezen over opnemen maar ik ben echt een complete banaan op dit gebied dus ik kom er niet onderuit om een nieuw topic te openen.

Ik will graag mijn gitaar op kunnen nemen op mijn laptop. Nou heb ik eerst een tulp kabel gekocht met een Y-plugje, foto:

http://img351.imageshack.us/img351/4695/dsc01267ps6.th.jpg (http://img351.imageshack.us/my.php?image=dsc01267ps6.jpg)

Deze heb ik in de "Phone" ingang van mijn Line 6 Spider I versterker gestopt en de jack uitgang in mijn mic-ingang van mijn laptop (in de winkel werd mij verteld dat ik die in de koptelefoon uitgang van mijn laptop moest doen maar ik kreeg er toen geen geluid uit). Het geluid kraakte een beetje maar was toch redelijk. Probleem is dat het het nu niet meer doet en ik dus de opname functie/mic ingang van de bagger geluidskaart heb opgeblazen ofzo...
Daarbij vond ik de kwaliteit te slecht en vond ik het een groot nadeel dat er geen geluid meer uit mijn versterker kwam (laptop boxen zijn crap dus ik zou mijn laptop weer naar mijn "normale" stereo boxen moeten leiden (of koptelefoon in de laptop) om fatsoenlijk te horen wat ik speel, beetje krom...-->kabeltje zit in de phone ingang van mijn versterker wat dus het geluid uit mijn versterker "uitzet"...).

Een vriend van mij heeft een Pod XT Live (die bij het opnemen dus ook als geluidskaart fungeert als je via USB opneemt?), dat ding plug je dus in de guitare input van je versterker waarna je op die Pod je gitaar, laptop en weet ik veel wat nog allemaal kan aansluiten. Maar nou is dat behoorlijk prijzig en ben ik ook benieuwd naar andere alternatieven.

Om maar even in het Line 6 rijtje te blijven (er zijn ook andere merken maar ik wil eerst even proberen te begrijpen wat voor "hoofd" optie's er zijn) heb je ook toneport/guitarport. Hier plug je ook je laptop en gitaar in. Kan ik hier dan ook mijn versterker op aansluiten?


Just connect the shiny red GuitarPort hardware to your Windows PC with the included USB cable and connect GuitarPort's stereo output to multimedia speakers, headphones or your stereo. Then fire up the GuitarPort software, plug in your guitar and you're ready to jam!

Ik neem aan dat dit dus ook mijn versterker kan zijn? Opnieuw via de Guitaringang van mijn Line 6 Spider I versterker? Als dit het geval is dan werkt ie dus hetzelfde als de Pod en is het verschil dat de Pod een ongelooflijk aantal verschillende sounds kan produceren op waarschijnlijk beter niveau (en in het geval van de Pod XT Live dat je een pedaal hebt). Of zijn er nog meer dingen?

Wat ik me ook afvraag is hoe het met de pedaalingang van mijn versterker zelft zit? Ik heb nu een standaard pedaal dat bij mijn versterker zit maar hoe zit het daarmee als ik voor een toneport/guitarport ga?
In de Pod XT (Live) zit een optie om een extra pedaal in te pluggen (en die Live heeft zelf een x aantal pedalen...). Bij de toneport/guitarport kan ik daar niks over vinden. Ik neem aan dat het pedaal in mijn versterker zelf geen zin heeft omdat ik daar switch tussen geluiden die op mijn versterker zelf zijn "gevormd"? (Ik moet de versterker op clean zetten en de toneport/guitarport de sound laten "vervormen" mocht ik een "gek" effect willen?). Dus dat zou betekenen dat ik onder het spelen met mijn muis moet gaan klikken als ik wil switchen?

Ik doe het natuurlijk om op te kunnen nemen en ben tevreden met de sound uit mijn line 6 spider I versterker. Maar als ik een van die kastjes ervoor stop --> tussen mijn gitaar en versterker in (mocht het kloppen wat ik denk) dan zorgen die kastjes dus voor "vervormingen" en niet meer mijn versterker zelf? Mijn versterker moet dan op clean? En kan mijn versterker die gekke geluidjes wel allemaal produceren?

Het zijn waarschijnlijk allemaal voor de hand liggende antwoorden maar het zou toch fijn zijn als iemand zou kunnen reageren :), bvd

harrie-beton
4 september 2006, 23:35
Je schrijft niet echt helder maar ik doe een poging om te verhaal te snappen.

Op zich was het koppelen van de direct out van de versterker naar je geluidskaart goed alleen heb je de koptelefoon output van je versterker te hard gezet en waarschijnlijk de crappy voorversterker van de laptop opgeblazen, een computer reparateur kan dat maken, geen idee wat dat kost.

Een podxt, guitarport en de nieuwere toneport zijn allemaal kant en klaar "modeling" kasten en niet bedoeld om op een spider aan te sluiten.
Ze zijn bedoeld om op een hifi of PA aan te sluiten net als een CD speler.

De voetpedalen bij de spider, podxt en bij de toneport ux2 zijn bedoeld om met je voeten van pre sets te wisselen: meer niet!
De guitarport en de toneport ux1 hebben geen voetpedaal mogelijkheid.

Als jij tevreden bent met je geluid uit je spider zou ik een simpele USB geluidskaart kopen plus eventueel een microfoon. Die microfoon zou ik dan voor de speaker van de spider zetten om op te nemen of wederom de direct out van je spider aansluiten op je line in van je nieuw gekochte geluidskaart. Een USB geluidskaart zoals de TASKAM 122 is stukken beter dan elke laptop geluidskaart.

Mocht de spider niet bevallen:
Een guitarport is ook handig als je die tweedehands kunt kopen. Een toneport (nieuw) trekt nogal veel processorkracht van een laptop dus kans je laptop het niet trekt. Die is wel beter natuurlijk mocht je een moderne laptop hebben.

Timp Daddy
7 september 2006, 19:45
Je schrijft niet echt helder maar ik doe een poging om te verhaal te snappen.

Mijn excuses, meestal weet ik wat ik wil gaan vragen maar bij deze post ging ik daar pas over nadenken onder het schrijven...Idd erg onoverzichtelijk...bedankt voor de moeite om het toch te begrijpen :P


Op zich was het koppelen van de direct out van de versterker naar je geluidskaart goed alleen heb je de koptelefoon output van je versterker te hard gezet en waarschijnlijk de crappy voorversterker van de laptop opgeblazen, een computer reparateur kan dat maken, geen idee wat dat kost.

Och ja, de geluidskaart verder doet het nog uitstekend. En de geluidskwaliteit van mijn gitaar was te slecht om het daarvoor alleen te laten repareren...


Een podxt, guitarport en de nieuwere toneport zijn allemaal kant en klaar "modeling" kasten en niet bedoeld om op een spider aan te sluiten.
Ze zijn bedoeld om op een hifi of PA aan te sluiten net als een CD speler.

Die vriend die een Pod XT live heeft heeft daarbij een Line 6 top en box. Dat staat in geen verhouding met mijn spider maar is wel een gitaar versterker met effecten. Hij zet alles op clean en modified met zijn POD en dat gaat goed. Dat raad jij dus af? (Nou weet ik niet of dat een PA is want ik weet niet waar dat voor staat...)

En is het echt totaal not-done om een guitarport aan te sluiten op mijn spider of is het wel "te doen"?


De voetpedalen bij de spider, podxt en bij de toneport ux2 zijn bedoeld om met je voeten van pre sets te wisselen: meer niet!

Ja, dat lijkt me logisch :P Wat ik bedoelde was of mijn oorspronkelijke spider pedaal nog te gebruiken is in combinatie met een guitarport/toneport en waar ik deze dan moet in pluggen...


De guitarport en de toneport ux1 hebben geen voetpedaal mogelijkheid.

Dat weet ik, maar kan ik daar een ander pedaal in pluggen? wat dat kon ik niet vinden...
Het pedaal in mijn versterker zelf stoppen heeft geen zin met een guitarport/toneport ervoor die alles modified ipv mijn versterker zelf


Als jij tevreden bent met je geluid uit je spider zou ik een simpele USB geluidskaart kopen plus eventueel een microfoon. Die microfoon zou ik dan voor de speaker van de spider zetten om op te nemen of wederom de direct out van je spider aansluiten op je line in van je nieuw gekochte geluidskaart. Een USB geluidskaart zoals de TASKAM 122 is stukken beter dan elke laptop geluidskaart.

Ok goed idee om een USB geluidskaart te kopen.
Probleem is alleen dat als ik hem direct op mijn spider aansluit via de phone ingang (met dit keer het geluid zacht...) mijn versterker het niet meer doet en alleen het geluid versterkt voor mijn laptop (die ik weer door moet linken naar mijn stereo om fatsoenlijk te horen wat ik speel/opneem...)
Met een microfoon ervoor heb je dat probleem niet maar is de kwaliteit dan nog goed genoeg? Ik heb namelijk geen zin om dan een fortuin uit te geven aan een microfoon die het fatsoenlijk aan kan :P.

Edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79825


Mocht de spider niet bevallen:
Een guitarport is ook handig als je die tweedehands kunt kopen. Een toneport (nieuw) trekt nogal veel processorkracht van een laptop dus kans je laptop het niet trekt. Die is wel beter natuurlijk mocht je een moderne laptop hebben.

Ik ben gister weer even langs geweest bij die vriend die dat pod xt ding heeft staan. Geweldig apparaat maar ik vind het nog steeds niet het geld waard denk ik. (En dan zou ik het op mijn stereo boxen moet aan sluiten (die niet al te goed zijn...) wat mijn spider overbodig zou maken...)
Enige probleem is dat ik mijn spider wil blijven gebruiken en toch fatsoenlijk op wil kunnen nemen. Dan lijkt een microfoon de enige optie...Of kan ik toch voor een guitarport gaan voor mijn spider?

"Ideaal" zou eigenlijk een POD XT Live zijn aangesloten op een hifi-stereo met goede boxen? Dus dan kan je je versterker weg gooien en hoef ik dus ook niet te sparen voor een top en box? (Scheelt ook veel ruimte :P)

Edit: Die laatste opmerking geld voor thuis op mijn kamer en met een beperkt budget het meeste eruit halen...

harrie-beton
8 september 2006, 09:58
Die vriend die een Pod XT live heeft heeft daarbij een Line 6 top en box. Dat staat in geen verhouding met mijn spider maar is wel een gitaar versterker met effecten. Hij zet alles op clean en modified met zijn POD en dat gaat goed. Dat raad jij dus af? (Nou weet ik niet of dat een PA is want ik weet niet waar dat voor staat...)

En is het echt totaal not-done om een guitarport aan te sluiten op mijn spider of is het wel "te doen"?


Ik weet niet goed hoe clean die spider klinkt, probeer eens door een cd te draaien over de line6.

De meningen over het aansluiten van een modeling bak op een gitaarversterker verschillen op dit forum. Er zijn jongens hier die hun podxt wel op een gitaarversterker aansluiten. Die line6 bak van je vriend die zal wel redelijk neutraal zijn en met de podxt live is dat een goede mix.

Ik zeg heel vaak op dit forum: als je thuis op een goede hifi set of koptelefoon een goed geluid hebt met je line6 spul hoeft het live alleen maar "harder".
Als je de line6 bak versterkt op een versterker die niet neutraal is moet je allerlei correcties uitvoeren in vergelijking met de hifi instelling. Daar hou ik niet van omdat die correcties niet makkelijk repliceerbaar zijn. Met mijn line6 bak heb ik een goed geluid thuis in de kamer van 2 bij 2 en ook op een groot podium van 10 bij 6.

Als je niet in een band speelt zou ik die spider wegdoen en gaan voor beter geluid (en zachter) thuis. Persoonlijk vind ik een podxt en de guitarport / toneport voor thuis ontzettend goed. En de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Als je binnenkort in een band wilt spelen zou ik wel de toneport en guitarport links laten liggen omdat je altijd die dingen met een laptop moet bedienen.

Ik gebruik zelf al een paar jaar de podxt met los pedaal en versterk in de ene band met een keyboard versterker en in de andere band met 2 neutrale bas-versterkers.

Over voetpedalen:
Line6 houdt van geld verdienen en hun machines hebben vaak hun eigen pedalen, op www.line6.com (http://www.line6.com) staat wel een schema over welk pedaal op welk type versterker werkt.

Tot slot, een echte buizenversterker klinkt nog beter dan de modeling. Als ik rijk was kocht ik een de set van John Petrucci.

Epic
8 september 2006, 10:35
Je hebt het er over om je Spider op een toneport aan te sluiten. Dit is helemaal niet nodig. De toneport heeft dezelfde mogelijkheden als je spider, alleen er zit geen speaker aan en er zitten geen knoppen op om gain/treble etc te regelen.

De knoppen zitten in de software die bij de toneport wordt geleverd, en de speaker is je HiFi versterker of monitor waar je de uitgang op aansluit. Een spider op een toneport aansluiten is dus onzin, en zal alleen een slechter geluid opleveren.

Hij zet alles op clean en modified met zijn POD en dat gaat goed.Dit begreep ik ook niet, hij zet zn line6 versterker op clean, en sluit deze vervolgens aan op zn PodXT ? Waarom sluit ie niet zn gitaar gelijk op die POD aan ?

Timp Daddy
8 september 2006, 13:13
Bedankt voor de reply's maar het gaat een moeilijk keuze worden ben ik bang.
Ik heb wel plannen om een band te zoeken maar eerst wil ik gewoon beter worden (speel al 7 jaar gitaar, afgelopen jaar gestopt met les en nu "serieus" mezelf theorie aan het leren...)
Thuis lijkt me het het best om een POD of guitar/toneport te hebben (Zag ook reclame voor de floorPOD?) en die aan te sluiten op mijn versterker. Eens kijken of ik de POD XT van mijn vriend een keer kan lenen.
Toen ik die spider kocht (2x75W als ik me niet vergis) werd gezegt dat dat voldoende was om in een band te repeteren. Ik heb er twee keer mee gespeeld in een band in een redelijk grote zaal en dat was geen probleem (of het klonk daarintegen weet ik niet :P).
Dus ik hou mijn spider gewoon en ga dan voor waarschijnlijk zo een modifier. Ik vraag me echt af hoe mijn gitaar uit mijn stereo klinkt...


Je hebt het er over om je Spider op een toneport aan te sluiten. Dit is helemaal niet nodig. De toneport heeft dezelfde mogelijkheden als je spider, alleen er zit geen speaker aan en er zitten geen knoppen op om gain/treble etc te regelen.

De reden dat ik een toneport/guitarport wil is dat ik wil kunnen opnemen en daarbij nog steeds geluid uit mijn versterker krijg.
Nu blijkt dat de enige optie is om er een microfoon voor te zetten (doe ik het via de phone uitgang van mijn versterker heb ik geen geluid meer).
toneport/guitarport kan je aansluiten op een "neutrale" box? Ik had gehoopt dat mijn spider op clean dit zelfde effect zou geven. Dan zit de toneport/guitarport er enkel voor omdat er een "opname" uitgang/laptop uitgang opzit die niet op mijn spider zit.


De knoppen zitten in de software die bij de toneport wordt geleverd, en de speaker is je HiFi versterker of monitor waar je de uitgang op aansluit. Een spider op een toneport aansluiten is dus onzin, en zal alleen een slechter geluid opleveren.

Ik neem aan dat je gelijk hebt, dus dat valt af voor mij :)



Dit begreep ik ook niet, hij zet zn line6 versterker op clean, en sluit deze vervolgens aan op zn PodXT ? Waarom sluit ie niet zn gitaar gelijk op die POD aan ?

Hij plugt zijn POD in zijn versterker via de gitaar ingang en zijn gitaar plugt ie in de POD. De POD zit dus "tussen" de gitaar en de line6 versterker (top en box)

Timp Daddy
10 september 2006, 18:22
Ik heb er nog eens over nagedacht. En mijn gitaar via een modifier op de stereo aansluiten ga ik niet doen. Ik gebruik mijn stereo ook om muziek op af te spelen (doh :P) en dat gaat via mijn iPod. Dat zou dus betekenen dat ik continue kabels moet verwisselen, etc.

Twee optie's die ik op dit moment zie zijn:

- Een microfoon kopen en simpele geluidskaart en daar mee op nemen. Dan neem ik dus het geluid direct op wat uit mijn spider versterker komt.

- voor de Tascam US-122L (http://www.tascam.com/Products/US-122l.html) of Tascam US-144 (http://www.tascam.com/Products/US-144.html) gaan. Die hebben beide een directe gitaar ingang?:


2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)

Dus dan plug ik mijn gitaar in deze usb geluidskaart die aan mijn laptop is gelinkt. Dan hoor ik dus het geluid van mijn gitaar uit de boxen van mijn laptop onvervormt (klopt dit?).
Op iedere geluidskaart kan je ook boxen op aan sluiten (zeker via de koptelefoon uitgang). Is het mogelijk om op de Tascam ipv van gewone "boxen" mijn Line 6 Spider Versterker aan te sluiten?

De US-144 heeft dit:


# S/PDIF Digital Input & Output
# 4 in, 4 out operation (analog, S/PDIF)
# Separate headphone output & level controls

De US-122L:


# Headphone/level control

Kan ik hier ergens mijn versterker op aan sluiten? Geen idee waar die uitgangen allemaal voor zijn...(Sony/Philips Digital Interface Format...)

Dus dan heb je het direct clean geluid van je gitaar wat op wordt genomen via de Tascam en dan hoor je direct wat je opneemt via je spider versterker al dan niet vervormt door de spider.
Dan kan je je opgenomen gedoe veranderen met software, etc. En link je je tascam geluidskaart nu naar je stereo (of je zet het op je iPod die je aan je stereo linkt) en je plugt je gitaar weer direct in de versterker om mee te pingelen.

Edit: nja plaatje om hopelijk iets duidelijker te maken...Het gaat er dus voornamelijk om of het mogelijk is om de tascam ook op mijn spider aan te sluiten (dus dan dient die als "box" en kan ik dus via mijn laptop op mijn spider mp3tjes afspelen...zou niet weten waarom ik dat zou doen, maar het gaat om het idee :) );

http://img168.imageshack.us/img168/398/tascamvz6.jpg

Einzeln
29 september 2006, 09:20
Je wilt dus kortom de spider als monitor gebruiken. Dan moet je wel rekening houden met het feit dat de monitor out (analoog uit) op line level werkt. En dat je dus kortom een linelevel signaal wilt aansluiten op je spider. Beter is dan misschien het signaal vanaf je gitaar te splitten met een DI

Timp Daddy
3 oktober 2006, 21:33
Ok ik heb nog een keer geprobeerd om me er in te verdiepen en heb het idee dat ik nou iets wijzer ben...

Ik heb geen zin om een nieuwe geluidskaart te kopen en/of op te nemen met een microfoon (moet de versterker redelijk hard voor staan en dat gaat niet altijd).
Aangezien de geluidskaart die ik nu heb erg slecht is (onboard) moet het "modelkastje" wat ik koop ook de geluidskaart zijn. Zover ik het begrijp is dat alleen het geval als je het via USB aansluit.
Via heaphone out of stereo/double output en dan in de line in van je laptop heb je altijd je geluidskaart nodig.
Dan heb je nog Midi (nog steeds geen duidelijke FAQ over gevonden :( ). Maar dat zet je gitaar geluid om in een soort "code" en niet in een geluidssignaal dus daar heb je niet veel aan voor direct opnemen.

Ging ik verder kijken naar iets met een USB uitgang/ingang kon ik alleen de PODxt en de PODxt live vinden die deze functie hadden.

Zijn dit werkelijk de enige kastjes die kunnen functioneren als geluidskaart bij het opnemen?
- Je hebt ook nog guitarport/toneport maar die hebben weer geen fatsoenlijke output voor mijn versterker
- En je hebt ook de V-amp (2) van Behringer die overeenkomt met een Pod maar die heeft geen USB uitgang dus die kan ook niet functioneren als geluidskaart?


Je wilt dus kortom de spider als monitor gebruiken. Dan moet je wel rekening houden met het feit dat de monitor out (analoog uit) op line level werkt. En dat je dus kortom een linelevel signaal wilt aansluiten op je spider. Beter is dan misschien het signaal vanaf je gitaar te splitten met een DI

Somige "kastjes" hebben de optie om tussen line/amp te switchen zodat ik toch direct mijn line 6 spider versterker erop aan kan sluiten. Ik weet dat het niet het beste geluid is maar het is iig iets.

Kijk je weer verder naar de enige twee optie's die ik heb gevonden --> PodXT en PodXT live dan valt de PodXT ook af omdat die niet kan switchen tussen line level en amp level.

De left of right uitgang van de stereo output is de mono uitgang op line level? En die kan niet direct op mijn versterker? Daarvoor heb je die amp/line switch nodig?

--------------------------------------------------------------------------

Dus PodXT live is op dit moment mijn enige keuze.
Stel dat het die wordt dan krijg je dus kortweg dit schema:

http://img129.imageshack.us/img129/1186/schemaee1.jpg

Nou wil ik voornamelijk opnemen om over drumriffjes te soleren. Die riffjes gaan dan via mijn laptop naar mijn stereo uit mijn stereo boxen. De solo die ik speel komt uit mijn versterker.
Hoor je dan de solo ook uit mijn stereo? Of kan je dat uitschakelen? Want je neemt dus een tweede spoor/frase op (de solo is frase 2 en het drumriffje frase 1). En heb je last van vertraging? (De solo uit de spider versterker klinkt later dan het riffje uit de stereo tijdens het opnemen of andersom).

Ik weet namelijk niet hoe dit normaal gaat. Hoor je de twee sporen uit dezelfde amp/koptelefoon?
Het drumriffje (+ solo/frase 2) uit mijn versterker laten komen lijkt me niet mogelijk. Mijn gitaarsolo (+ drumriffje/frase 1) uit de stereo wel maar dat wil ik liever niet.

N.B Dit gaat allemaal over TIJDENS het opnemen. Als ik de solo eenmaal heb opgenomen voeg ik de twee sporen samen en heb je dus een "liedje"...althans iets wat er op moet lijken :P.

--------------------------------------------------------------------------

Waarschijnlijk doe ik veel te moeilijk en moet ik alles gewoon via mijn laptop naar mijn stereo leiden. Maar ik wil het liefst ook gewoon mijn spider versterker gebruiken. Of moet ik die maar vergeten tijdens het opnemen en hem alleen gebruiken als ik niet opneem?

Ik weet dat dit waarschijnlijk erg vermoeiend is om te begrijpen omdat ik een complete leek ben op dit gebied. Maar ik zou het erg fijn vinden als ik op deze vragen antwoord zou kunnen krijgen.

bvd

johantipker
3 oktober 2006, 22:13
je maakt er een lang verhaal van!

.... maar je wilt op een simpele manier opnemen op een laptop......

nou gaan dingen nooit echt simpel als er computers in het spel zijn .....

maar goed.....


In een van je vorige draadjes zeg je dat je een hekel hebt aan kabels wisselen ed.... daaruit concludeer ik dat je stereo installatie niet voldoende ingangen heeft (zeker 1 aux aansluiting of zo met 2 tulpjes?)

Dit probleem kun je oplossen door de volgende schakeldoos

http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=128.234

op die ene ingang aan te sluiten, je kunt dan op de schakeldoos zelf 3 apparaten aansluiten, bijv een dvd speler, je laptop audio en bijv een mp3 speler....

Voor het opnemen:

je onboard laptop geluidskaart is stuk?

dan moet je een externe kaart hebben, bijv zo'n usb ding waar je het zelf al over hebt, waar je dan een mikrofoon op kunt aansluiten of je gitaar zelfs rechtstreeks op aan kunt sluiten.

Als je over je amp speelt met een mikrofoon ervoor en je hebt je laptop audio aangesloten op je stereo installatie en je neemt op, kun je in je windows audio mixer het gitaargeluid uitzetten in de volume regelingen. (je moet wel het gitaarvolume aanzetten in de opname regeling van de windowsmixer, ander krijgt je laptop helemaal geen signaal binnen), maar nu hoor je geen gitaargeluid meer uit je stereo.

Overigens is het wellicht handig dat als je met een mikrofoon gaat werken, dat je dan een hoofdtelefoon opzet, ipv je stereo installatie te gebruiken, mikrofoons pikken ook de sound op die uit je stereo installatie komt, kan gaan rondzingen, of je krijgt last van overspraak. Als je een "open" hoofdtelefoon gebruikt hoor je ook nog de sound uit je gitaar amp.

Timp Daddy
6 oktober 2006, 17:09
Bedankt voor je reply johantipker. Die schakeldoos is idd erg handig maar nog niet echt noodzakelijk. Ik moet alleen switchen tussen mijn iPod dock en mijn laptop.

De optie die jij verder noemt is niet echt meer een optie voor mij. Ik heb op verscheidene plaatsten gelezen dat als ik met een microfoon wil werken ik de versterker hard, echt hard moet aan hebben staan om fatsoenlijk geluid te hebben. En dat gaat niet altijd hier...Verder vind ik het teveel gezeur met een usb geluidskaart en een microfoon.
Ik heb ervoor gekozen om mijn spider versterker gewoon te vergeten tijdens het opnemen, teveel gezeik en ik zou niet weten waarvoor eigenlijk...

Dit verbreed opeens de keuze's en aangezien ik niet zo een groot budget heb zit ik nou nog te twijfelen tussen de GuitarPort en de Toneport.
Guitarport voldoet, maar op de Toneport kan ook nog een microfoon. Niet dat ik zo een zinger ben maar het is altijd fijner om die optie erbij te hebben.

Het probleem zit hem alleen in de software.
Je hebt Rifftracker en Riffworks. Rifftracker schijnt niet te werken met Toneport maar wel met Guitarport. Riffworks werkt met alles en is gewoon het opname programma.
Maar wat is nou het verschil tussen Rifftracker en Riffworks? Naar mijn idee helemaal niks...Als ik kijk naar wat riffworks kan: opnemen + instantdrummer. En ik kijk naar Rifftracker: riffworks + instantdrummer. Dan is dat toch precies hetzelfde? Ook kan je als je guitarport al hebt upgrade naar guitarport rifftracker als je riffworks koopt...
Dit is toch gewoon hetzelfde of niet? Waarom zegt iedereen dan dat toneport niet met rifftracker werkt als het gewoon hetzelfde is als riffworks?

Wat ik namelijk wil is akkoordenschema'tje met drumbeat eronder...dan kan ik daar lekker overheen spelen (en eventueel dat er ook nog over op nemen). Nou kan dat met meerdere programma's maar dit zou erg simpel moeten zijn...alleen riffworks en rifftracker snap ik niet...

harrie-beton
7 oktober 2006, 09:11
www.line6.com (http://www.line6.com)


Riffworks werkt met alle soorten modelers van Line6.

Rifftracker werkt alleen met de guitarport.

Verder is hetzelfde software.
__________________________________

http://www.line6.com/riffworks/images/spacer.gif
What is GuitarPort® RiffTracker™? ("]What is RiffWorks™?[/url]
RiffWorks is a computer-based recording application built especially for guitarists who want to quickly capture their musical ideas.

[url=")
GuitarPort RiffTracker is an all-in-one rig that consists RiffWorks recording software, plus the GuitarPort hardware with GearBox™ modeling software

What is Standard Edition vs Line 6 Edition? ("")
RiffWorks Standard Edition is a more expensive version of the RiffWorks application that is not exclusive to Line 6 hardware products. It is available directly from Sonoma Wire Works and is not supported by Line 6.

johantipker
7 oktober 2006, 10:46
De optie die jij verder noemt is niet echt meer een optie voor mij. Ik heb op verscheidene plaatsten gelezen dat als ik met een microfoon wil werken ik de versterker hard, echt hard moet aan hebben staan om fatsoenlijk geluid te hebben. En dat gaat niet altijd hier...Verder vind ik het teveel gezeur met een usb geluidskaart en een microfoon.
Ik heb ervoor gekozen om mijn spider versterker gewoon te vergeten tijdens het opnemen, teveel gezeik en ik zou niet weten waarvoor eigenlijk...

Dat een amp zo hard moet staan geldt meer voor tube amps, de spider is een modelingamp, en is juist ontworpen om ook al op laag volume goed te klinken..... een beetje volume zal wel helpen om de speaker een beetje aan het werk te zetten, meeste gitaarspeakers klinken wat voller op wat meer volume, maar daarvoor hoeft deze amp niet echt hard te staan...

ik denk wel dat je met de guitarport of toneport sneller betere resultaten bereikt, dus goede keuze!

Timp Daddy
7 oktober 2006, 12:44
Bedankt voor de reactie's! :)

Dan ga ik me maar een toneport bestellen.

Ik heb me trouwens ook helemaal kapot lopen zoeken op de line 6 site naar antwoorden maar kon niks vinden...ook blijf ik dit stukje nog steeds raar vinden bij de guitarport rifftracker: (http://www.line6.com/rifftracker/requirements.html)


Already own a PODXT, PODXT Live, PODXT Pro or GuitarPort? Add RiffWorks Recording software and start recording those killer riffs now!

Hier staat geen toneport bij...mja, het zal allemaal wel los lopen, en anders gebruik ik andere software

Nogmaals bedankt en mijn excuses voor de hoeveelheid en grote van mijn posts...-_-

harrie-beton
7 oktober 2006, 20:55
bij de toneport hoort RIFFWORKS.
zie 2 antwoorden boven.

Trouwens, eerdere ervaringen met toneport is dat het een mooi ding is maar je moet absoluut de pc ervoor hebben. Als je pc te licht is dan werkt het niet