PDA

View Full Version : Bias Big Daddy J-Fet



hdhv-blade
4 september 2006, 14:57
Ik heb een Big Daddy gemaakt. Bij testen 2 problemen.
1)
Constante Zoem, die door geluid van gitaar naar achtergrond wordt verdrongen, maar zodra geluid wegsterft dus weer zeer nadrukkelijk hoorbaar is. (Aardlus of aardprobleem?)

2)
Ik kan met de trimpot (50K) de spanning op de source (bias instelling) niet lager krijgen dan 5,6 V. (Adaptervoeding 9,6V)
J-Fet J201 alt heb ik de 2n5457
Rs weerstand =2K2
Rd = trimpot 25 K

Moet ik deze trimpot vergroten naar 50K of 100k ? om de bias wel in te kunnen stellen of is er iets anders mis.
Iemand suggestie?
Geluid is moneteel niet om aan te horen

Ik heb het schema van deze site gebruikt www.newtone-online.nl

Wie helpt mij verder?

Enterprice
4 september 2006, 20:36
Probeer eens met een Batterij van 9 Volt in plaats van de adapter of die dan nog zoemt.

Je kunt de instelpot vergroten naar 50K of 100K en dan kijken of je de spanning op de Drain op ongeveer 4.8 volt kunt krijgen.

hdhv-blade
5 september 2006, 08:53
Zal snel proberen met batterij voeding, maar dat lijkt me niet de oplossing. Is geen 50Hz brom.
Blijft ook nog de vraag waar de hoge spanning vandaan komt. Weerstanden nagemeten, hebben de juiste waarden.

Enterprice
5 september 2006, 10:19
Nee, maar ik heb al vaker gelezen dat sommige van die nieuwe geschakelde adapters bijgeluiden kunnen geven bij gevoelige schakelingen met veel versterking.
Met een Batterij kun je even testen of die zoem daar aan ligt.
Ik zelf gebruik zo'n oude gestabiliseerde adapter, en heb totaal geen last van bijgeluiden.

Wanneer je de bias met een grotere instelpot nog niet goed krijgt zou ik een andere Fet proberen.