PDA

View Full Version : heeft iemand een schema voor een simpele aan/uit footswitch?



lars
3 december 2002, 11:54
Ik heb een schema o.i.d nodig om een simpele footswitch te maken, gewoon 1 keer stampen = aan, 2 keer is uit.
(liefst acht naast elkaar, maar dat kan ik er zelf eventueel nog wel bijdromen)

lars
3 december 2002, 11:55
of weet iemand misschien of zoiets al bestaat/te koop is.

piezo
3 december 2002, 13:05
Zijn doorgaans doodsimpel. Wat wil je er mee?

lars
3 december 2002, 13:17
me mesa quad heeft op de achterkant 8 (acht!) ingangen voor aan/uit switches. je kan er van alles mee aan/uit gooien, maar ook 1 t/m 4 kanalen tegelijk aanzetten.

d'r zit ook wel een standaard footswitch bij maar die werkt op et moment met 1 kanaal niet goed en daarmee kun je de reverb en boost niet aanzetten.

ik kan em dus laten repareren maar ik denk dat die kosten misschien wel eens meer zijn dan een plank met 8 aan/uit schakelaars maken.

piezo
3 december 2002, 13:31
Als je ook met MIDI werkt is een 8 kanaals midiswitcher wel iets voor jou. Dan kun je met 1 stamp alles tegelijk schakelen.

Ibanez RuleZ
3 december 2002, 14:34
he lars, wat voor footswitch is dat dan? ik heb op die van mij geen boost zitten, alleen die voor de 4 kanalen en de 2 EQ's en ook voor die reverb heb ik geen knop er op. Ik weet alleen dat je via een losse footswitch die in die "gaten" aan de achterkant gaan de reverb kan schakelen. In ieder geval gebruik ik dat nooit.
hoe me ff op de hoogte van wat je er mee doet, want daar ben ik wel benieuwd naar!!!!

harrald

lars
3 december 2002, 19:18
ja op die orginele footswitch heb ik dat ook niet, alleen 4 kanalen plus 2 eq's

maar omdat mijn footswitch kanaal 2 lead niet meer doen (?!) en dat mijn meest gebruikte is..... op de achterkant zitten 8 jacks, 4 voor de kanalen, 2 voor de eq's
en dan zitten daaronder 2, cancel rev en boost.

het is inderdaad midi schakelbaar maar ik heb werkelijk geen idee hoe dat werkt. kan iemand me daar meer over vertellen? ik bedoel dan heb je iets nodig met 8 uitgangen of niet?

MADdie86
3 december 2002, 21:38
UHm ik denk 4x een flip flop ICtje, kan je hem of zo aan de MIDI plakken, of zo 8 relais aansturen voor eventueel effekten te controllen.

piezo
4 december 2002, 09:40
Op 2002-12-03 19:18, schreef lars:

het is inderdaad midi schakelbaar maar ik heb werkelijk geen idee hoe dat werkt. kan iemand me daar meer over vertellen? ik bedoel dan heb je iets nodig met 8 uitgangen of niet?



De meeste voetschakelaars werken als volgt:
Je sluit een contact, meestal blijvend, soms eventjes. Daardoor krijgt een relais stroom. Een relais is een schakelaar die door een spanningkje wordt aangestuurd, een soort afstandsbediening dus.
Een midi-switcher is een kastje met jack-outputs en daarachter een schakelaar waarvan het open of dichtgaan programmeerbaar is. Als er een MIDI program change binnenkomt worden de schakelaars bediend volgens jouw programmering.

Ibanez RuleZ
4 december 2002, 12:02
hoe werkt dat precies? ik heb er eigenlijk ook wel oren naar om zoiets te gaan proberen...mijn footswitch is nog in prima staat, maar dan nog is het wel handig als je een rack hebt om daar dan een multi fx in te zetten, kan je weer wat meer.


harrald

piezo
4 december 2002, 15:09
Je sluit jackplugkabels aan op tussen de footswitch ingang op je versterker (in de plaats van je footswitch) en de midiswitcher, programmeert de midiswitcher welke outputs bij een bepaalde programchange "aan" en welke "uit" moeten staan. En verbindt de MIDI switcher met een MIDI apparaat dat programchanges verstuurt.
Hiermee schakelt je versterker automatisch mee met de programchanges van je multiEFX, je synth, midi footcontroller of wat voor MIDI apparaat dan ook. Dus niet meer tapdansen.
Je kunt ook je effectpedaaltjes meeschakelen maar dan moeten de in- en uitgangen ervan wel op een apart schakelbord aangesloten worden zitten, dus een loop per pedaaltje.

Nadeel: Als je verkeerd hebt geprogrammeerd of je digitale apparatuur slaat op tilt, kun je niet effe gauw corrigeren.

lars
5 december 2002, 09:02
oke duidelijker

dus als ik een quad midi wil schakelen moet ik een midi footswitch hebben, en een midi switching kastje, ik kan niet direct dat voetbord aan me versterker hangen....

ik dan dat ik dan maar gewoon 2 losse pendaaltjes maak.

je neemt dus een jackplug, 2 draden en een aan/uit knop, dan verbind je 1 draad aan de + van de aan/uit en aan de - van je jackplug. en dan die andere draad aan de - van je aan/uit en aan de + van je jackplug.

correct?

Weet iemand trouwens van die mooie switches te koop die standaard in footswitches worden gebruikt? van die metalen dingen waar 1 keer stampen aan is en nog een keer uit?