PDA

View Full Version : frets verwijderen



Xeno
4 september 2006, 09:58
Krijg bij de hals van mijn Fender Lead 1 de frets er niet af. Heb dit forum al afgezocht, en o.a. de tip met de soldeerbout en lakverwijdering met mesje al gevonden.

Het blijft voor mij echter onmogelijk om wat voor gereedschap dan ook (nijptang lijkt me het meest logisch?) tussen de toets en de frets te krijgen, zonder de toets flink te beschadigen.

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt voor de hulp.

fred dons
4 september 2006, 10:12
je moet de kopkant van de van nijptang plat vijlen zodat hij de toets kan raken wanneer je hem aandrukt (en anders een speciale frettang kopen)

oknarb180
4 september 2006, 10:23
Je bedoel dus zo'n tangetje:

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Fretting/Fretting_Pullers.html

vr.gr.

Branko

fred dons
4 september 2006, 10:41
purcies....

Enra
4 september 2006, 10:42
Juist, helemaal goed!!! En dan moet met dat tangetje als het ware langs de fret wandelen. Knijpen, paar mm opschuiven... Knijpen, paar mm opschuiven.
Helemaal tot de andere kant van de toets. Schrik niet van een enkel splintertje van de toets dat mee komt. Die kan je met secondenlijm weer op exact dezelfde plek vastzetten.

Maar als jij een gitaar hebt met verlijmde frets, moet je eerst de lijm week maken met warmte, hitte eigenlijk. En dat is weer tricky op een gelakte Esdoorn toets!!!

piezo
4 september 2006, 10:44
Ik heb wel eens gelezen dat bij sommige oudere Fenders de frets er vanaf de zijkant werden ingeperst. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

Enra
4 september 2006, 11:17
Klopt. Maar dat is zeldzaam.

Xeno
7 september 2006, 23:36
Ok, bedankt allemaal. Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik had wat verbindingsproblemen.

Ik was al even op zoek gegaan naar een nijptang die geheel glad was aan de bovenkant, deze nog bijgevijld om het nog wat scherper te maken, maar het mocht niet baten. Ook is deze te lomp om de hele fret af te lopen vanwege de radius van de hals. Moet dus op zoek naar een kleintje en deze goed scherp vijlen met een vlakke kop. Ga ik proberen!

Hoe kun je trouwens zien of je met zo'n speciale fenderhals te maken hebt waar de frets er zijwaarts in zijn geperst?

Enra
8 september 2006, 07:46
Bij mijn weten zijn dit soort frets slechts een bepaalde periode gebruikt en ook op kleine schaal, ik kan helaas geen periode afbakenen. Het zou wel toeval zijn als je net met zo'n neck bezig gaat.