PDA

View Full Version : Aantal vragen over aankoop van een nieuwe gitaar



Spitfire
3 september 2006, 20:53
De situatie is als volgt, ik ben sinds een halfjaar weer gitaar gaan spelen en heb dus een hele goedkope strat gekocht (een standaard Stagg strat), omdat ik niet zeker wist of ik het wel leuk zou gaan vinden. Nou vind ik het dus super leuk en wil ik graag een nieuwe (betere) gitaar kopen (en daarbij komt dat mijn strat nu al kuren begint te vertonen), alleen heb ik geen idee wat voor een en ik heb ook nauwelijks idee waar de modellen/merken 'voor bedoelt zijn' (als je begrijpt wat ik bedoel). Zelf dacht ik aan een Fender Stratocaster, omdat ik hele verschillende dingen speel, van classic rock (Guns 'n Roses, AC/DC) tot raggae (Matisyahu) en alles daartussen in (RHCP, Muse, Pink Floyd, etc). Het enige dat ik niet speel is metal (alhoewel ik 'rustige' metal zoals Dream Theater en Tool wel erg vet vind). Deze keuze is komt eigenlijk voort uit het feit dat ik niet echt alternatieven heb (slechte zaak dus), dus ik heb een aantal vragen over andere gitaren:

- Voor wat voor werk wordt een Les Paul/SG gebruikt?
- En een Telecaster?
- Klopt het dat Ibanez gitaren voornamelijk bedoelt zijn voor metal?
- Wat is het grote verschil tussen een Fender Strat (en andere modellen met uiteenlopende prijzen) van 500 en 1500 euro qua speelbaarheid?
- Hoe denken jullie over bijv. Squier (of andere replica-merken zoals Epiphone en Yamaha) t.o.v. de 'echte' gitaarmerken (in dit geval dus Fender)
- Wat is de beste gitaar voor mij met het oog op de dingen die ik speel?

Ik wil rond de 500 euro uitgeven (minder is altijd goed) en gezien ik niet echt 'ervaren' ben hoef ik geen duurdere gitaar, misschien later. ;)

Squier4ever
3 september 2006, 21:01
nou om je vragen ff een voor een te beantwoorden:

- Een LP/SG wordt over het algemeen voor het stevigere rockwerk gebruikt, maar ik vind dit onzin, het zijn heel veelzijdige gitaren, misschien nog wel veelzijdiger als een strat, maar dat is mijn mening.
- ook de tele is voor de door jou genoemde muziek goed te gebruiken, heeft wat meer power als een strat en iets minder als een LP/SG.
-Ibanezzen worden vooral voor metal gebruikt, maar ook dit zijn weer hele veelzijdige plankies, het is maar net wat je zelf wilt.
-dit zul je zelf moeten testen, er is vaak een hoop verschil in hardware, en dergelijke. het grootste verschil is de klank denk ik
- voor het geld zijn de meeste merken die kopieën maken erg goed, als je een strat/tele wilt kijk dan vooral ook naar london city/richwood, deze laatste maken ook erg goede LP's
-Ik zou met jou smaak denk ik voor een semi-hollowbody model gaan, bijv. een ES-335. deze klinken geweldig om mee te rocken, regae-en, funken en wat al niet meer. Maar mijn tip is om vooral heel erg veel gitaren te gaan testen en kijk wat jou het best bevalt. dus niet een winkel binnen gaan en vervolgens met de derde gitaar weer naar buiten komen, tenzij je het helemaal zeker weet. ook niet teveel naar verkooppraatjes luisteren, neem iemand mee die er wel verstand van heeft.

veel plezier met testen en koop een leuke gitaar!

Spitfire
4 september 2006, 10:12
Maar mijn tip is om vooral heel erg veel gitaren te gaan testen en kijk wat jou het best bevalt. dus niet een winkel binnen gaan en vervolgens met de derde gitaar weer naar buiten komen, tenzij je het helemaal zeker weet. ook niet teveel naar verkooppraatjes luisteren, neem iemand mee die er wel verstand van heeft.

dat had ik dus ook al bedacht, ik kan immers ook gewoon een muziekwinkel binnenlopen, wat gitaren bespelen en dan niets kopen.

iwamoto
4 september 2006, 10:15
- Klopt het dat Ibanez gitaren voornamelijk bedoelt zijn voor metal?

nou heb ik zelf als main axe een ibanez RG, en ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen, hij klinkt clean erg lekker, goed helder, zelfs voor basswood, en toch kan hij heel fel scheuren, maar ik vraag u even of Bert K even vertelt wat hij ervan vind :)

ibbie
4 september 2006, 11:25
Ibanez Rg is wel meer gericht op het stevigere werk, maar het zijn heel goede allround gitaren. Mijn 1550 klinkt echt heel mooi clean, zeker nu met de Dimarzio's erin, maar met distortion wordt het echt een beest! Je kan er imo alle kanten mee op.

Wizz
4 september 2006, 12:43
dat had ik dus ook al bedacht, ik kan immers ook gewoon een muziekwinkel binnenlopen, wat gitaren bespelen en dan niets kopen.

Als je het tenminste even vraagt, en even uitlegt wat de bedoeling is ("Ik ga nu nog niets kopen, maar ik wil binnen .... tijd iets gaan kopen") zou dat geen probleem moeten zijn.
Zomaar binnenstappen, er van tevoren vanuit gaan dat alles wat de verkoper zegt "praatjes" zijn en aan de gitaren gaan lopen trekken levert in mijn winkel zeer onaangename reakties op. En terecht.

Wizz

RS-Rik
4 september 2006, 12:47
Tele all the way

Wizz
4 september 2006, 12:55
Met een Tele of een Strat zit je altijd goed, idd. Ook als het uiteindelijk niet je ultieme "main-axe" wordt, zul je hem altijd blijven gebruiken en er nooit spijt van krijgen dat je hem gekocht hebt.
Met wat kleine aanpassingen voelen ze zich in iedere muziekstijl thuis, de Vendexen.

Wizz

Outrage
4 september 2006, 13:13
Yamaha maakt zeker goede gitaren voor een aangename prijs. Als je de kans hebt om er wat uit te testen, zeker doen. Ook Cort maakt goede gitaren die binnen je budget vallen.

Probeer misschien eens een gitaar uit die een humbucker en single-coils heeft. Dan heb je wel een behoorlijk veelzijdige gitaar.
Ook epiphone maakt goede gitaren. Ibanez maakt ook hollowbodies enzo die dus helemaal niet metal gericht zijn.

Spitfire
4 september 2006, 16:49
Als je het tenminste even vraagt, en even uitlegt wat de bedoeling is ("Ik ga nu nog niets kopen, maar ik wil binnen .... tijd iets gaan kopen") zou dat geen probleem moeten zijn.
Zomaar binnenstappen, er van tevoren vanuit gaan dat alles wat de verkoper zegt "praatjes" zijn en aan de gitaren gaan lopen trekken levert in mijn winkel zeer onaangename reakties op. En terecht.

Wizz

ik doelde op wat Squier4Ever zei over het bespelen van vooral veel gitaren, niet dat ik de verkoper zou moeten negeren ;) de verkoper die mij heeft geholpen met het setje dat ik nu heb was ook erg behulpzaam

Edit: ik heb gezien dat de gitaristen van de bands waar ik veel naar luister/waar ik liedjes van speel, vooral Telecasters gebruiken (Matthew Bellamy van Muse, Johnny Borrell van Razorlight, ect.) Betekent dit dan ook dat die gitaar het best voor die stijl geschikt is?

Brammibal
4 september 2006, 18:52
Als je die bands na wil spelen waarschijnlijk wel. Het geluid van Muse is natuurlijk meer dan alleen dat, het is meer een combinatie van zijn gitaar, zijn effectenbord (ik geloof dat die voornamelijk een Roland VG-8 gebruikt) en zijn amp. Verder klinken telecasters onderling ook anders en bla bla... Maar een telecaster is zeker een hele geile keus.

Squier4ever
4 september 2006, 19:57
zoals ik al zei is een tele mits je er van houdt een hele goede keus, maar denk dat je ook met een ES335 achtig model erg ver komt en deze klinken INO ook moddervet

Spitfire
4 september 2006, 22:34
jongens, ik zie door de bomen heb bos niet meer... :dontgeti:

lijkt mij dat ik gewoon een model moet kiezen en daar een aantal verschillende exemplaren moet bespelen en dan kijken welke ik het lekkerste vind spelen. al voordat ik dit topic maakte dacht ik al aan een Tele en ik wou even kijken of jullie beter ideeen hadden. maar ik denk dat het toch een tele wordt omdat het geluid mij wel aanspreekt (aan de andere kant, is een tele wel veelzijdig genoeg om alle soorten pop en rock op te spelen?).

Dick Wolkendeck
5 september 2006, 08:40
jongens, ik zie door de bomen heb bos niet meer... :dontgeti:

lijkt mij dat ik gewoon een model moet kiezen en daar een aantal verschillende exemplaren moet bespelen en dan kijken welke ik het lekkerste vind spelen. al voordat ik dit topic maakte dacht ik al aan een Tele en ik wou even kijken of jullie beter ideeen hadden. maar ik denk dat het toch een tele wordt omdat het geluid mij wel aanspreekt (aan de andere kant, is een tele wel veelzijdig genoeg om alle soorten pop en rock op te spelen?).

Daarom is een beetje gitarist ook boswachter. Na 10 jaar heb je er gewoon 15. Dus. En begin maar met een Tele, die kan alles. Deadhead speelt er deathmetal mee, Roy Buchanan deed er iets met blues op, gewoon hard rammen à la Bruce Speringsteen kan ook, pop/reaggae ging prima bij The Police, check The Hellecasters voor blues, jazz (bij Miles Davis bijvoorbeeld) met Mike Stern... Het houdt niet op.

Succes! Probeer eens een G&L tele! Jaaaaaaa!

Spitfire
5 september 2006, 10:57
Edit: ik ga dus voor een tele, maar daar maak ik wel ff een nieuw topic voor aan omdat ik even wil weten waar ik op moet letten. deze mag van mij dicht