PDA

View Full Version : EL34 Lampenversterker probleemke



combo
3 september 2006, 16:26
hey

Ik heb Ne Conquest die ik bijna tegen de muur ga pompen. God Damn.


Ma goed,

er zitten 12AX7 lampen in de voorversterker

En 2 EL34 in de eindversterker.

Onlangs was er een lamp defect, ik liet 2 nieuwe steken, ma sindsdien scheurt die Amp niet meer, integendeel, klinkt zelf slecht als ik die open zet.

Als ik em op ne Marshall Cabinet aansuit zag ik 1 lamp gloeien, nu lees ik op de site van Marshall dat da komt omdat da geen gematchte lampen zijn ???


Ik heb hier 2 gematchte EL34 Groove Tubes liggen uit nen JMP, mag ik dat er eens in doppen ?

Want las iets van bias ergens

paulusdeBKB
3 september 2006, 16:45
Als je je eindbuizen (laat) vervangen dan moet de amp opnieuw gebiased worden. Lekenuitleg van bias is de buizenspanning optimaliseren voor je amp. Als je nieuwe buizen niet laat afstellen dan staan ze vrijwel zeker te hoog of te laag ingesteld, met negatieve gevolgen voor de buizen zelf, de amp (in sommige gevallen) en de klank (in alle gevallen).

Dat buizen gematched zijn, wil zeggen dat ze dezelfde voltagekarakteristieken hebben. Ze passen dus bij elkaar, maar niet noodzakelijk bij je amp. Als 1 van je eindbuizen niet meer gloeit, dan is hij waarschijnlijk stuk en moet je ze allebei (laten) vervangen.

Preamp-buizen hoef je niet te biassen.

guitarnijboer
3 september 2006, 16:47
Wat bedoel je met gloeien? Helemaal roodgloeiend of alleen het middelste gedeelte want dat moet gloeien! (gloeidraad, kathode)

Als er bij de andere EL34 geen gloeidraad brand dan heb je of het buisje er niet goed in (wat vaak maar op 1 manier kan, tenzij je iets afgebroken hebt aan de buis) ,of er is een draadje los in de versterker van een van de gloeispanningsdraden naar het buisvoetje.

(Of je buis is stuk, maar dat zou wel heel toevallig zijn, twee keer achter elkaar)

Baisen is niet moeilijk, is voldoende over te vinden op het internet....

combo
3 september 2006, 16:51
Awel

gloeien is normaal, maar compleet roodgloeiend niet hé

guitarnijboer
3 september 2006, 16:53
Awel

gloeien is normaal, maar compleet roodgloeiend niet hé

dat zeg ik.

combo
3 september 2006, 17:17
da bias gedoe lijkt me nie eenvoudig als je het nooit eerder deed

guitarnijboer
3 september 2006, 19:18
da bias gedoe lijkt me nie eenvoudig als je het nooit eerder deed

Dat is met fietsen niet anders.....



Ik zou trouwens eerst maar zorgen dat beide eindbuizen gloeien als de versterker op 'stand by' staat.

combo
4 september 2006, 08:36
wel

heb elektronica gestudeerd en heb zelfgemaakte tube screamers met de RC4558 gemaakt. Dus elektronisch snap ik wel iets.

Maar van buizen ken ik idd nie veel

Ne monteur..., k

glacius
4 september 2006, 19:59
hey

Ik heb Ne Conquest die ik bijna tegen de muur ga pompen. God Damn.


Ma goed,

er zitten 12AX7 lampen in de voorversterker

En 2 EL34 in de eindversterker.

Onlangs was er een lamp defect, ik liet 2 nieuwe steken, ma sindsdien scheurt die Amp niet meer, integendeel, klinkt zelf slecht als ik die open zet.

Als ik em op ne Marshall Cabinet aansuit zag ik 1 lamp gloeien, nu lees ik op de site van Marshall dat da komt omdat da geen gematchte lampen zijn ???


Ik heb hier 2 gematchte EL34 Groove Tubes liggen uit nen JMP, mag ik dat er eens in doppen ?

Want las iets van bias ergens

en nu in ABN

combo
6 september 2006, 17:31
Iets tegen vlaams beste vriend

combo
11 september 2006, 06:51
hehe,

jahh :-)

bentium
11 september 2006, 12:13
als ik tijd had, zou ik hem voor je biassen (ik zit op kot in gent)

maar ik kan absoluut niet, ik heb zelf nog veel amps en pedalen op werkbank liggen en dan moet ik mijn kot nog in orde maken

anders moet je eens doorrijden naar tielt, daar zit een zeer bekwame amptech
http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/intro.htm

die kerel weet echt goed wat ie doet

combo
18 september 2006, 15:09
vriendelijok bedankt