PDA

View Full Version : Harley Benton, tien keer ruk



Wizz
3 september 2006, 15:01
Ik roep alweer een paar jaar dat er geen slechte gitaren meer gemaakt worden, en dat het nu allemaal een kwestie van smaak is geworden, maar...
moet mijn mening toch herzien. Kreeg de afgelopen week voor het eerst een Harley Benton in mijn handen.
My God ! Hier deugde dus echt niets van :
-slecht toonhout
-slechte konstruktie
-slechte elementen
-slechte hardware
"Maar hij was niet duur !" probeerde de eigenaar nog, echter :
Voor een slechte gitaar is iedere Euro er één teveel.
Waarom koopt iemand zoiets ? Omdat veel jonge mensen met de muis in de hand menen de hele wereld in hun zak te hebben. De reviews waren zo goed, en het zag er op de site allemaal prachtig uit...

Wizz

The Underdog
3 september 2006, 15:19
Wat bedoel je concreet met een slechte constructie?

Wizz
3 september 2006, 15:28
-De brug stond te dicht bij de nek waardoor niet te intoneren;
-de nek stond scheef op de body waardoor hoge E bijna naast de hals liep;
-de nek stond te ver voorover (verkeerde hoek t.o.v. body);
-de nek zat te diep in de body, waardoor pickups niet af te stellen waren;
-de brug hoorde bij een bredere nek...

Genoeg ?
Enne, hij was "origineel", net een paar week daarvoor uit de doos gekomen.

Wizz

FruscianteFan
3 september 2006, 15:30
Mijn ervaring met Harley Benton is heel anders. Die jazzbass is best heel aardig hoor. Niet geweldig natuurlijk, maar best heel aardig.

De snaren zijn trouwens ook gewoon goed :p

Wizz
3 september 2006, 15:35
Mijn ervaring met Harley Benton is heel anders. Die jazzbass is best heel aardig hoor. Niet geweldig natuurlijk, maar best heel aardig.

De snaren zijn trouwens ook gewoon goed :p

Maar er zijn voor nog geen tweehonderd Euro Ibanezzen en Squiers die goed genoeg zijn om mee het podium op te gaan. Waarom zou je dan genoegen nemen met `niet geweldig` ?

Wizz

wietse
3 september 2006, 15:42
klinkt als nog erger dan stagg.

bert k
3 september 2006, 15:44
Is het exemplarisch of zijn ze allemaal ruk? Ik heb een redelijk goeie Richwood, maar ik heb in de winkel wel een heel stel moeten uitproberen voor ik hem vond.

Wizz
3 september 2006, 15:46
De meeste Staggs die ik gezien heb waren vele malen beter dan de Harley Benton. Bij de Staggs doet een beetje afstellen vaak nog wonderen, de Harley Benton was alleen te redden met nieuwe stemmechanieken, een nieuwe brug, nieuwe elementen en nog zo wat... kosten minstens driehonderd Euro oftewel : Total Loss, nieuw uit doos...

Wizz

Wizz
3 september 2006, 15:49
Is het exemplarisch of zijn ze allemaal ruk?

Eerlijk gezegd heb ik er dus maar één gezien en dan zou je het dus als "exemplarisch" af kunnen doen, echter : Uit het hele ding sprak zo'n totale minachting voor de eindgebruiker (heel anders bij Squier, om maar eens wat te noemen) dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat er ook goede spullen met die merknaam gemaakt worden.
Echt schandalig slecht.

Wizz

hendrix2
3 september 2006, 15:52
Ik heb voor 75 euro een harley benton gekocht (niet via thomann, via een kennis). Een telecaster model. Ik vond de gitaar vrij degelijk. Ik heb ze goed kunnen intoneren, alleen de brugpickup is niets waard.
Ondertussen zit er een nieuwe neck op en speelt de gitaar nog beter.
Ik ben er dik tevreden over en heb er goede ervaringen mee.

Ik verwachtte wel helemaal niets van de gitaar, ze was bedoelt om te beschilderen en aan de muur te hangen (project voor een vriend van me).
Uiteindelijk viel ze zo goed mee dat ik er dagelijks op speel :)

FruscianteFan
3 september 2006, 16:00
Maar er zijn voor nog geen tweehonderd Euro Ibanezzen en Squiers die goed genoeg zijn om mee het podium op te gaan. Waarom zou je dan genoegen nemen met `niet geweldig` ?

Wizzomdat ik die Squiers en Ibanezzen ook niet geweldig vind. En omdat ik geen oneindig budget heb. Ik heb weliswaar slechts één HB in mijn handen gehad, maar jij blijkbaar ook.

Ik ga binnenkort een basgitaar kopen, en ik heb er maximaal honderd euro voor over. Voor dat geld wordt het een Adonis precision van een vriend van me, of die Harley Benton.

Maar wees niet bang, ook al ga ik voor de Benton en bestel ik die via internet, ik bestel haar niet zonder ervaring ermee, en iemand binnen handbereik die haar wil afstellen.

harrie-beton
3 september 2006, 17:04
Ook in de low-budget gitaren kan best een erg slechte tussen zitten. Ik heb ooit een HONDO gehad (iedereen maakt fouten in zijn leven) en die was erg slecht.

Een goede gitaar bouwer doet een eind controle en deze rotte appels gaan er dan tussenuit, waarschijnlijk doet Benton dat niet en Hondo ook niet.

Ik heb kort een rode Squier Bullet gehad in 1989 en die was redelijk.

hendrix2
3 september 2006, 17:12
Ik wil graag m'n vorige post iets beter nuanceren in de eerste plaats omdat het anders weer zo 'n typisch 'mijn eigen gitaar, goeie gitaar' topic wordt.

Ik pleit niet dat Harley Benton kwaliteit is.(zoals velen hier doen met Richwood, wat ik trouwens totale troep vind). Harley Bentons ZIJN slecht afgewerkt, ze hebben slechte elektronica en als je pecht hebt is de nek kut. Een kennis (vanwaar ik de HB heb) die heeft er meerdere en bij sommige HB zie je de nek gewoon kromtrekken terwijl je erbij staat, echt ongelooflijk.
De slagplaat die erop zit is echt om je ziek te lachen, scheef uitgesneden etc.

De Telecaster werkt met een ongelooflijke kutbrug waardoor je de brug niet kan vervangen (of toch moeilijk).

Ik kocht, zoals eerder gezegd, de gitaar eigenlijk om aan de muur te hangen, nadat ze beschilderd was, maar ze speelde degelijk en ik kon een goedkope maple hals op de kop tikken (in zeer goede staat trouwens) die ik er dan opgezet heb en de HB speelt nu gewoon lekker. Ik speel er echt graag op.

Maar als je de originele hals bekijkt dan ziet die er gewoon ook slecht uit hoor. Voelt heel erg ruw aan etc.

Zoals de 1000anderen hier zeggen "Richwood is super" ofzo...zeg ik helemaal NIET 'harley benton is supergoed'. Het is niet erg goed, maar ik had voor die 75 euro ook niets anders verwacht, en voor die 75 euro heb ik een gitaar die me heel erg aanstaat.

Dus als je effectief maar een minimuum aan geld wil uitgeven aan een gitaar, is HB een optie, maar zoals ik ook al zei, met wat ongeluk trekt je hals zo krom dat je hem om de hoek kunt houden.

Mitch
3 september 2006, 19:47
Niet om off topic te gaan, maar ik had een tijdje terug een Italia Modena op zicht, als eventueel ruilmiddel. Mijn god, wat een bagger ! Toets was totaal dor en droog met de scheuren erin, frets waren slecht afgewerkt, brug viel niets mee te beginnen qua intonatie, aktie niet verstelbaar, sound bagger, de piezo brug was aangesloten op een pre amp waar je niet bij kon en die veel te hard stond: totaal onbruikbaar.

H.Manback
3 september 2006, 21:13
Ik roep alweer een paar jaar dat er geen slechte gitaren meer gemaakt worden, en dat het nu allemaal een kwestie van smaak is geworden, maar...
moet mijn mening toch herzien. Kreeg de afgelopen week voor het eerst een Harley Benton in mijn handen.
My God ! Hier deugde dus echt niets van :
-slecht toonhout
-slechte konstruktie
-slechte elementen
-slechte hardware
"Maar hij was niet duur !" probeerde de eigenaar nog, echter :
Voor een slechte gitaar is iedere Euro er één teveel.
Waarom koopt iemand zoiets ? Omdat veel jonge mensen met de muis in de hand menen de hele wereld in hun zak te hebben. De reviews waren zo goed, en het zag er op de site allemaal prachtig uit...

Wizz


En op jouw review van welgeteld 1 exemplaar moeten ze natuurlijk wel afgaan....

Kan best zijn dat het (ook over het algemeen) troep is, maar dit is natuurlijk wel een potje pot verwijt ketel he...

Mitch
3 september 2006, 22:11
Ik snap de analogie naar de pot en de ketel niet zo ? Wizz merkt terecht op dat er een groot risico/nadeel kleeft aan goedkope meuk via internet bestellen. Als dat de pot is, wat is dan zijn ketel ? Of bedoel je appels met peren ? :)

H.Manback
3 september 2006, 22:26
Nee kijk, hij zegt dat mensen er in tuinen doordat ze denken alles te weten te kunnen komen door reviews op internet, en dat het op de site er zo prachtig uit zag. Vervolgens komt hij met zijn review, gebaseerd op 1 exemplaar. Is dat dan iets waar ze beter op af kunnen gaan?

Wizz
3 september 2006, 23:32
Vervolgens komt hij met zijn review, gebaseerd op 1 exemplaar. Is dat dan iets waar ze beter op af kunnen gaan?

Nee hoor. Ik denk niet dat je in het algemeen op reviews af moet gaan, dus ook niet op de mijne. Ik heb ook niet de illusie dat mijn mening zo belangwekkend is dat ik nu het merk om zeep geholpen heb of zo.
Maar ik was echt geschockeerd dat er nog zulke volstrekte troep gebouwd en verkocht wordt. Dacht dat we dat in de seventies al achter ons hadden gelaten.

Wizz

FruscianteFan
4 september 2006, 08:43
Maar je generaliseert wel behoorlijk. Overigens help je me wel bij mijn keuze voor een bas. :)

hendrix2
4 september 2006, 10:19
Wizz heeft gewoon aanleiding gegeven tot een discussie. Door zijn eerste post gaan mensen zoals ik (die een harley benton bezitten) reageren en hun mening geven, en daarop kan dan wel afgegaan worden bij eventueel aanschaffen van een nieuwe goedkope gitaar.
Zoals ik reeds zei: harley benton is heel erg goedkoop (80 euro nieuw voor de telecaster) je mag dus ook niet verwachten dat er voor dat geld een echt degelijke gitaar gemaatk word.

@wizz: het enige foutje van jou wizz is ze gaan vergelijken met Ibanezen en Squiers, deze zijn echt wel een prijsklasse duurder. Zelf richwood is duurder. Dus is het normaal dat HB slechtere kwaliteit is.

En als ik je beginpost zo lees, dan heb je echt een heel erg slechte in je handen gehad. Zoals reeds gezegd, de mijne was inorde, was te intoneren maar was heel erg pover afgewerkt.

Kim Wilson
4 september 2006, 10:35
Een gitaar die niet te bespelen valt, is elke euro te duur. Dat je voor €100 geen hoge kwaliteit kunt verwachten, is logisch. Maar als je er niet op een normale manier op kunt spelen, is elke euro die je er aan uitgegeven hebt, één te veel. Tenzij je hem als kunstobject gaat gebruiken voor aan de muur. Maar zelfs dán wou ik een redelijk bespeelbare hebben.

Een goeie kun je al vinden voor nog geen €200. Dan wil ik niet het risico lopen dat ik eerst €75 uitgeef, en daarna nog eens €200, omdat die eerste niet te bespelen valt. Dan heb je dus gewoon €75 teveel uitgegeven. Dus was ie elke euro te duur.

hendrix2
4 september 2006, 10:40
Een gitaar die niet te bespelen valt, is elke euro te duur. Dat je voor €100 geen hoge kwaliteit kunt verwachten, is logisch. Maar als je er niet op een normale manier op kunt spelen, is elke euro die je er aan uitgegeven hebt, één te veel. Tenzij je hem als kunstobject gaat gebruiken voor aan de muur. Maar zelfs dán wou ik een redelijk bespeelbare hebben.

Een goeie kun je al vinden voor nog geen €200. Dan wil ik niet het risico lopen dat ik eerst €75 uitgeef, en daarna nog eens €200, omdat die eerste niet te bespelen valt. Dan heb je dus gewoon €75 teveel uitgegeven. Dus was ie elke euro te duur.
Maar ik heb ze eerst uitgetest en ze was de 75 euro waard hoor. Ze speelde beter dan elke richwood die ik in m'n handen gehad heb (voor mij zegt dat persoonlijk niets, maar velen hier vinden richwood echt klasse...) ze speelt in ieder geval erg soepel.

Oude Drummer
4 september 2006, 23:22
Het treurige is dat supergoedkope gitaren gekocht worden voor of door totale beginners. "Als het niets wordt met dat gitaargedoe, dan heeft het ook niet teveel gekost" Maar als je er als beginner geen fatsoenlijk akkoord op kan pakken, dan wordt het ook echt niks. Ik ben pas op latere leeftijd een beetje gaan spelen omdat je in de 60'er jaren absoluut kansloos was op een Egmond of een merkloos 3de hands p@###ding met de snaren een centimeter boven de toets.

tabmaniac
4 september 2006, 23:27
Je gaat nu een merk afkakken terwijl je nog maar 1 gitaar in je handen hebt gehad van Harley Benton.. althans zoals ik het lees.
stagg gitaren zijn vaak ook prut maar soms zit er een goeie tussen.. hetzelfde geld voor harley Benton :)

en voor het geld zijn het volgens mij echt geen slechte gitaren.. zelf geen harley benton ervaring maar idd aan de revieuws te lezen moeten er wel veel goeie tussen zitten.

Tappie

ssj3goku
4 september 2006, 23:28
Ik heb een Harley Benton V voor 133 euries gekocht en hij is best degelijk hoor. Speelt best lekker, heb een aardige toon en was best te intoneren. :)

Oude Drummer
4 september 2006, 23:30
Niet om off topic te gaan, maar ik had een tijdje terug een Italia Modena op zicht, als eventueel ruilmiddel. Mijn god, wat een bagger ! Toets was totaal dor en droog met de scheuren erin, frets waren slecht afgewerkt, brug viel niets mee te beginnen qua intonatie, aktie niet verstelbaar, sound bagger, de piezo brug was aangesloten op een pre amp waar je niet bij kon en die veel te hard stond: totaal onbruikbaar.
Italia slecht? Toevallig vorige week even op een gouden Maranello gespeeld. Ik vond het een prima ding. Speelde perfect, klonk mooi en zag er ook nog bizar uit. Maar dat was wel in een winkel waar ze van afstellen weten.

MarkS
4 september 2006, 23:42
Het treurige is dat supergoedkope gitaren gekocht worden voor of door totale beginners. "Als het niets wordt met dat gitaargedoe, dan heeft het ook niet teveel gekost" Maar als je er als beginner geen fatsoenlijk akkoord op kan pakken, dan wordt het ook echt niks. Ik ben pas op latere leeftijd een beetje gaan spelen omdat je in de 60'er jaren absoluut kansloos was op een Egmond of een merkloos 3de hands p@###ding met de snaren een centimeter boven de toets.
Wat speelplezier betreft is dat deels waar natuurlijk, maar...
Hoe zit het met de oude zwarte bluesgitarist die op een ouwe barrel met 3 snaren heeft leren spelen? Of ben ik nu iets te romantisch ingesteld?

hendrix2
4 september 2006, 23:46
Wat speelplezier betreft is dat deels waar natuurlijk, maar...
Hoe zit het met de oude zwarte bluesgitarist die op een ouwe barrel met 3 snaren heeft leren spelen? Of ben ik nu iets te romantisch ingesteld?

Ik heb zelf ook op een een kutding leren spelen. Klassieke gitaar met kromme hals ed. Daar heb ik ongeveer 4jaar of langer op gespeeld (als je 8 bent heb je niet echt het geld om iets zelf te kopen) tot ik gespaard had voor m'n eerste elektrische.
Het was niet altijd makkelijk, als metalliefhebber Seek and Destroy op klassieke gitaar spelen was kut. Maar ik heb het er wel op geleerd, en had ik toen zo een harley benton of stagg oid gehad, ik had enorm blij geweest.
Maar ik had nog geen internet om even op een gitaarforum wat vragen te stellen en ik kende niemand die speelde... Dit was nog maar 12 jaar geleden, maar internet bestond gewoon nog niet (of was nog niet algemeen).

grayfink
5 september 2006, 00:17
Ik heb 6 Harley Bentons in gebruik op het moment. Zaterdag mee opgetreden in de buitenlucht. 1 x lichtjes bijgestemd.
Dit zijn ze: http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_valuestrings_010_prodinfo.htm l

Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Deze heb ik ook:
http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_blues_harp_in_adur_prodinfo.h tml

Heel aardig, maar ik geef het toe, ik heb ook een paar Hohner's, die klinken veel "rijker", meer mooie boventonen, voller, beter. Live echter maakt het geen fuck uit. Geen hond die het verschil hoort.

Omdat wij wat acoustische sounds nodig waren heeft onze slaggitarist (die niet al te goed in de slappe was zit) op mijn aanraden dit aangeschaft: http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-174535.html
Een Ovation voor 99€. Deze is inderdaad niet geweldig, de toets is niet recht, stroeve frets, beetje uitstekend. Ook met de trussrod is hij nooit echt fijn af te stellen. Hoeft ook niet, worden toch vooral open akkorden mee gespeeld. Hij klinkt absoluut goed voor het geld. Stemmechanieken goed, stemvastheid geen enkel probleem. Intonatie ook niet.

Oude Drummer
7 september 2006, 00:48
Italia slecht? Toevallig vorige week even op een gouden Maranello gespeeld. Ik vond het een prima ding. Speelde perfect, klonk mooi en zag er ook nog bizar uit. Maar dat was wel in een winkel waar ze van afstellen weten.
Aanvulling: gitaar kwam zo uit de doos; niks aan gedaan.

MazeMouse
7 september 2006, 01:28
Ik moet het hier toch eventjes mee oneens zijn.

Mijn 6snarige basgitaar is prima in orde.
Fatsoenlijk hout in de body (door de finish heen te zien EN in de control cavity duidelijk zichtbaar)
Goede nek. Perfect afgewerkt. Niks scherpe frets.
Hardware die eruitziet en aanvoelt alsof ze een atoomoorlog nog overleven.

De enige 3 minpunten die ik heb kunnen vinden tot nu toe in mijn exemplaar was:
1: De fabriekssnaren waren nog niet goed genoeg om jezelf aan op te knopen. Dead on arrival. Vervangen door elixers en niks meer aan de hand.
2: Geen "leegloop beveiliging" in de electronica dus als ik em ingeplugt laat zitten is met een nachtje slapen de batterij leeg. En die 9V blokjes zijn best duur.
3: Uberhaupt enigsinds brakke elektronica.
Alleen een "neutrale" stand klinkt goed. De rest is meteen overstuurt of veel te iel. Elementen zijn opzich wel goed.

En dat voor net iets meer dan 170 euro :)
Het was inderdaad een gok om zoiets goedkoops te nemen maar als ik hier nu een fatsoenlijke set elementen in pleur met wat nieuwe elektronica (zeg nog eens 200-300 euro zodra ik het heb... arme student) dan heb ik een bas die ik zonder enig probleem naast iedere 6snaar van 800+ euro zou zetten :)

FruscianteFan
7 september 2006, 10:18
Maar dan ben je dus al snel 370 à 470 euro kwijt. Uit pure nieuwsgierigheid, had je voor dát geld niet liever een andere bas gehad?

Danny Drug
7 september 2006, 10:27
ff doorsparen en een Rickenbacker 4001 kopen ;) :cooler:

of tja.. voor die 300 tot 400 euro een ibanezje of fendertje kopen

FruscianteFan
7 september 2006, 10:31
Het ging wel om een zessnarige bas.

Overigens, ik heb nog één setje Pyramid snaren voor de Strat. Als dat setje dood is, ga ik heel veel Harley Benton snaren inslaan. Voor de prijs die ik bij Schreeven betaal voor een setje snaren, heb ik bij Harley Benton voor een heel jaar snaren. En losse snaren kosten in de winkel méér dan een setje Harley Benton :D

Digitech
7 september 2006, 19:01
Ik heb ongeveer een half jaar geleden een harley benton Tele gekocht (witte) en ik ben er echt super tevreden over. Oke het is niet te vergelijken met mijn sheraton, maar verder speelt ie echt prima.

Danny Drug
7 september 2006, 19:11
Het ging wel om een zessnarige bas.

Overigens, ik heb nog één setje Pyramid snaren voor de Strat. Als dat setje dood is, ga ik heel veel Harley Benton snaren inslaan. Voor de prijs die ik bij Schreeven betaal voor een setje snaren, heb ik bij Harley Benton voor een heel jaar snaren. En losse snaren kosten in de winkel méér dan een setje Harley Benton:D

zal wel eene reden voor zijn?

FruscianteFan
7 september 2006, 22:30
Ik heb de snaren al uitgeprobeerd: ze klinken uit de set iets minder metalig (vind ik eerder een voordeel dan een nadeel) maar ze gaan eigenlijk even lang mee als andere setjes.

Ik heb er ook in 1,5 maand geen gebroken en tegenwoordig is dat voor mij uniek.

Het enige vreemde is, dat de hoge E twee keer ineens zo'n vijf halfe noten omlaag gestemd was. Geen idee waar het aan lag, maar dat neem ik voor lief.

MazeMouse
7 september 2006, 23:57
Maar dan ben je dus al snel 370 à 470 euro kwijt. Uit pure nieuwsgierigheid, had je voor dát geld niet liever een andere bas gehad?
Ik verwacht niet dat ik voor 500 euro een basgitaar zou vinden van een van de grote merken met die houtsoorten (die me eigenlijk wel bevalt) en met een set fatsoenlijke elementen en electronica. :)
Want dat zijn de enige punten waarop een andere basgitaar gekozen zou worden omdat de afwerking van dit exemplaar prima in orde is. (en de afstelling heb ik zelf prima in orde gemaakt)

@Danny Drug
De rickenbacker opmerking: Daar wil ik nog niet dood mee gevonden worden. Het geluid ligt mij niet en ik vind ze nog te lelijk om overheen te pissen. :)
En kwa 6snarige bassen kom ik liever ook niet in de buurt van Fender. Hebben die eigenlijk wel 6 snarige bassen?
Ibbi heeft als basgitaren alleen de BTB's die ik interessant vind en dan kom je voor een 6snaar toch al op ik geloof minimaal 600 euro uit.