PDA

View Full Version : Niveauverschil



moretel
9 november 2001, 13:31
Ik zit al een aantal jaren in een band van veertigers, erg leuk allemaal.
Alleen de laatste tijd ga ik me wat vervelen omdat mijn muzikale niveau beter is geworden. Ik oefen veel en ga hard vooruit alleen kan ik dit niet altijd kwijt in de band. Zo langzamerhand komt de gedachte in me op om een andere band te starten, alleen bas en drum en gitaar. Maar ja drummers en bassisten zijn niet zo dik gezaaid in mijn leeftijd. In de huidige band al moeite genoeg gehad om de boel te completeren met een drummer. Verder nog gezamenlijk veel apparatuur in bezit.
Bespreekbaar maken van dit onderwerp is moeilijk. Ik kan moeilijk aan alle bandleden eisen dat ze dezelfde oefenschema's hanteren als mezelf.

taylor
9 november 2001, 14:12
ja das 1 probleem wat wat je vaak tegenkomt kijk als je het leuk vind om in die band te spelen en je kunt genoegen nemen dat je gewoon tuis veder leert(voor je zelf)das okee anders moet je toch naar iets anders op zoek en het gewoon zeggen denk ik anders wordt het alleen maar moeilijker.

je moet natuurlijk altijd wel onthouden dat de perfecte band niet bestaat het is altijd geven en nemen.

1 band moet in de eerste plaats altijd fun zijn vind ik.

moretel
9 november 2001, 14:23
Plezier is het belangrijkst, alleen hoe meer muzikanten hoe meer mensen plezier moeten hebben. Als ik eens lekker soleer en ff doordraaf en ik zie de zangeres kijken dan denk ik het is weer zover. Elkaar de ruimte geven is belangrijk alleen de tijd zit niet mee. In onze oude oefenruimte konden we bijna elke avond terecht en tot in de late uurtjes, daar bestond geen probleem op dat gebied, als de zangeressen weg waren ghingen de jongens nog ff door, soms tot 4 uur in de ochtend. Nu huren we een ruimte in zo'n oefencentrum van 8 tot 12. Eenmaal per week. Een nieuwe eigen oefenruimte zit er nog niet in.

taylor
9 november 2001, 14:33
hmm ja dat is ook niks nieuws dat van die zangers dan doen ze allemaal wel denk ik zo van oh god de gitarist moet weer effe ego trippen.

zoals ik al zei de perfecte situatie ben ik nog nooit tegen gekomen

waar je wel voor uit moet kijken is dat je als bv geen songs meer voor de band schrijft, omdat je bv die dingen voor je zelf houd die je thuis schrijft maar niet in die band toegepast kan worden dan moet je echt nadenken om optestappen.ja jij moet ook veder toch en als de rest achter blijft daar kun jij niks aan doen.

Jimi Hendrix
9 november 2001, 15:26
Of je begint een bandje drnaast?
Het is net als met vrienden: de ene ga je met je problemen naar toe, met de ander ga je naar de kroeg met weer een ander biljarten weetikveel.

moretel
9 november 2001, 18:11
Tja
Werk, vrouw, kinderen,huisje,boompje,beestje en altijd te weinig tijd en geld.
Het grootste probleem is toch om die zielen te vinden waarbij muzikaal de grootste overeenkomst is. Een band erbij is wel een goede optie maar ja die drummer en bassist moeten wel te vinden zijn.

taylor
9 november 2001, 21:43
ja dat zo ook kunnen 1 bandje ernaast alleen wordt dat niet altijd zo op prijs gesteld door die andere band

ik heb daar zeer slechte ervaringen mee

ekkerman
11 november 2001, 16:07
ik heb naast dat ik in een eigen herrie hard rock/brit pop band zat die ongeveer 2 a 3x per maand optraden in jongeren centrums gezeten in een bruilofts trio en wij hadden de afspraak wie het eerst komt die het eerst maalt en dat radio en t v ook voor alles gingen.
alles is mijns inziens af te spreken en dan geld uiteraard wel ; een man een man een woord een woord

Rectifier
14 november 2001, 13:57
Dat zal volgens mij ook altijd wel zo blijven,die niveauverschillen. Maar je moet immers zelf weten of je er een bandje bij naast neemt of niet. Waarom niet??
T'is immers je hobby en van veel samenspelen met betere muzikanten word je alleen maar beter van. Je krijgt er ook meer creativiteit door, mijns inziens.

sleep_to_saturate
14 november 2001, 14:05
Daar heb ik altijd wel last van.. Dat je songs schrijft die niet in de stijl van de band passen. Of qua compositie gewoon te ingewikkeld zijn om te spelen, ook voor mezelf soms trouwens.
Ik heb daarom een soort soloprojectje gestart waar ik m'n songs die niet in de band komen opneem en uiteindelijk op cd ga branden. Zodat mijn muzikale vooruitgang niet verloren gaat.
Maar ja moet je wel de nodige instrumenten beheersen. Anders inderdaad gewoon een band erbij zoeken.

jotru
24 november 2001, 21:06
als je je zelf eigenlijk te goed vind voor je huidige band dan moet het toch geen probleem zijn om een andere band te beginnen die ongeveer je nivo hebben.
is ten eerste goed voor je zelf en ook voor je andere band...zo leer je steeds wat.
je kan het beste leren door met een hele hoop andere muziekante te spelen...

steeph
27 november 2001, 15:17
Soloprojectjes...ja ik doe er zelf ook aan, maar ik vind het altijd zo'n moeilijk onderwerp. Mijn idee met mijn band is dat je alles wil geven voor die band en ik merk wel eens dat op sommige momenten soloprojectjes prioriteit krijgen van sommige bandleden...and that sucks! Als je als band ambities hebt (en die hebben we) moet je r heel erg veel voor willen en kunne geven en dan vallen die soloprojectjes bij mij soms in het verkeerde keelgat.

sleep_to_saturate
27 november 2001, 15:58
Ja daar heb je gelijk in ja. Je moet wel uitkijken dan dat je het niet voor de band plaatst. Maar dat is nog moeilijker als je in 2 bands speelt, waar leg je dan de prioriteiten?

steeph
27 november 2001, 16:37
moeilijk...heel moeilijk. Als ik naar mijzelf kijk. In de band zit ik met mensen waarvan ik de basis al prakties heel mn leven ken, we zijn ook allemaal hele goeie vrienden en we zijn ook kwa gevoel een echte band. Zolang ik vertrouwen heb in deze band wint deze het van elk soloprojectje. Optreden met deze groep mensen is gewoon voor mij het ultieme. Maar ja...als blijkt dat niet iedereen die mening deelt en de ambities niet waargemaakt kunnen worden moet ik toch mn prioriteiten verleggen...Maar gelukkig is dat nog niet zo...DUS...wees niet zo somber...

maw...prioriteit leggen waar ze het meeste rendement op kunnen leveren (er zijn overigens 1001 redenen waarom iemand in een band zit...maar ja)

moretel
28 november 2001, 14:38
Met de huidige band maken we gewoon lekker muziek zonder technische hoogstandjes. Als er optredens in het vooruitzicht staan gaat het allemaal prima en staan alle neuzen dezelfde kant op. Maar er zijn ook periodes dat er weinig optredens zijn. Ik probeer me dan muzikaal verder te ontwikkelen en niet alleen maar herhalen,de andere bandleden doen dat minder, dat betekent voor mij in de oefenruimte weinig nieuwe techniek uitproberen. De rest kan mijn nieuwe niveau niet helemaal volgen. Niet altijd een probleem maar zo nu en dan ga je toch zoeken naar wegen om de nieuw verworven kennis te proberen.