PDA

View Full Version : Fender Strat



TAK AN46
3 september 2006, 10:22
Ik speel nu sinds een jaar of 6 akoestisch en ondertussen besloten om er een electrische bij te gaan gebruiken.

Nu ben ik al aardig aan het rondkijken/vragen hier en daar, en mijn interesse gaat vooralsnog uit naar een Fender Stratocaster. Grappig trouwens hoe hier en daar de verkopers tegenstrijdige en soms ook (na verifiatie op het web) onjuiste info blijken te verschaffen.

Maar goed, mijn vraag is of er zoveel mogelijk info kan komen over de Fender Strat. En dan wat mij betreft van zo voor de hand liggend als mogelijk tot zo specifiek als men maar kan bedenken... Verschil en gevolgen van houtsoorten? humbuckers of juist niet? Wat voor geluid met welke elementen? Highway one ervaringen? Mexicaanse ervaringen? Verschil tussen plus/deluxe en standaard? Verschil tussen standaard en AM series? (behalve de prijs) Heb een budget van ongeveer 700 euro maar misschien moet ik er een paar 100 bijleggen voor een goede AM-serie?

Ik hoor het heel graag en alvast mij hartelijke dank

grayfink
3 september 2006, 10:39
Er zijn nogal wat verschillen, je kunt niet verwachtten dat we dat hier 1,2,3 allemaal uitleggen. Daar is de zoekfunctie voor.
Voor 700€ heb je een stuk of wat goede opties:

De koreaanse Lite Ash ca 550€
De Mexicaanse "Classic's", de 50's en 60's series schijnen erg goed te zijn. Ook vanaf ca 600€ geloof ik.
Japans, wordt niet geimporteerd, maar in het 2ehands circuit zijn ze er wel, ben je voor 400€ al klaar met een beetje geluk.
2e hands USA standard, vanaf ca. 700€.
2e hands moet je kopen met een ervaren elektrisch gitarist erbij. Die ziet of een hals goed/getordeerd is, fretwear, pickup kwaliteit, resonantie en dat soort dingen.
Welkom op het forum trouwens.

sonic_sam
3 september 2006, 12:04
ik heb gisteren toevallig ook een tiental strats getest want ik ben ook op zoek naar een strat. ik ga het niet over het geluid hebben want dat verschilt bij elke gitaar en voor mij klonk een amerikaan het mooist.
classic '50: fijne hals,speelt soepel en lekker,jammer van de 1-ply slagplaat
classic '70: hals ligt me iets minder dan die van de '50, grote headstock heeft wel iets speciaal
standard (mex): de goedkoopste strat en duidelijk hoor- en voelbaar, niks voor mij
highway: mooie afwerking, klonk goed en speelt behoorlijk, speciale lak
USA: klonk zalig, speelt ongeveer hetzelfde als de highway
USA dlx: S-1 systeem is wel leuk, waar de neck aan de body is gemaakt is rond afgewerkt waardoor je zeer vlot en soepel tot de 20ste fret en hoger kan soleren
artist: eric clapton: zalige neck, toen ik deze vastnam wist ik meteen: zo hoort een neck aan te voelen

je moet gewoon zelf gaan testen maar je op voo rhand informeren is altijd wel goed. er zit tussen alle strats toch wel veel verschil, zeker op gebied van afwerking,speelbaarheid en geluid.

RS-Rik
3 september 2006, 12:30
Een keer een goede database maken met zo veel mogelijk meningen over de Strat en LP series lijkt me een goed plan want je ziet door de bomen het bos niet meer. Tijdsperiodes erbij nemen is misschien ook een goed idee.

Een goeie Jap lijkt me wel wat namelijk

Sora
3 september 2006, 12:34
Ik heb net enkele dagen geleden een classic 50's gekocht en die zijn verdomme goed! Ik moest er ff aan wennen omdat ik zolang op mn LP gespeeld heb maar dit ziojn echt wel fijne gitaartjes. Het is inderdaad jammer van de 1ply slagplaat maar die laat ik toch vervangen ^^

BartL
3 september 2006, 12:51
Misschien interesse in een Fender Plus strat? :D

Voor de rest zou ik zelf ook eens kijken naar de Mexican Classic serie. Lijken me erg leuke gitaartjes. Of naar een goede japanner misschien, maar die dingen worden maar steeds duurder :???:

Eko
3 september 2006, 13:55
Leuke taak is om eerst uit te vogelen welke hals je prettig vind ( welk profiel) en met welk fretdraad kun je uit de voeten.
De combinatie van die twee levert al een aardig beeld op welke strat het gaat worden.
Tipje van mij. Koop als eerste een strat in een sunburst uitvoering. Dan weet je in ieder geval zeker dat het hout ook echt goed is. Voor gekleurde body`s wordt nog wel eens minder goed hout verwerkt.

TAK AN46
3 september 2006, 21:21
Ok, bedankt voor de reacties, weer iets wijzer..