PDA

View Full Version : 19" rack handigheidjes...



Nocki
2 december 2002, 23:15
hoi.
Voor mijn rack heb ik heel wat dingetjes moeten uitproberen om het handig te houden. ik heb ooit voor een rack gekozen zodat ik alles aangesloten bij me had zonder eerst een half uur alle pedaaltjes aan moest sluiten en teveel stekkers had.
een pedalboard heb ik ook nog gehad maar dit was niet de oplossing wegens teveel kabels op het podium die ik toch nog moest aansluiten (stroom & signaal).
dus ben ik 19" gegaan. maar toch weer kabels.

dus heb ik de stroom en midi kabel van mijn fc200 midi pedal pedal bij elkaar gebonden
(1 draad)
alles in mijn rack gemonteerd stroom en 2 speaker kabels. verder speel ik vaak draadloos maar toch zit er altijd een goede kabel in mijn rack in geval van...

dus alles bij elkaar 4 kabels die ik aan moet sluiten en 4 dozen die ik moet plaatsen (of 3 als ik mn cab bij heb.)
rack, midi pedaal, 2 1x12 cabs
de kabels zitten van achter om een paar kapstokhaakjes gedraaid en zitten vast in de kast. zodat het alleen loshalen en uitleggen is... dat gaat allemaar vrij snel.

hebben jullie nog iedeen en dingen die handig zijn voor je rack???
enhoeveel kabels en zo hebben jullie op het podium???

nocki

LordRiffenstein
3 december 2002, 08:05
Ja ik gebruik een Gemini line conditioner/stroom verdeler. Net zoals die Furman spullen maar goedkoper. Alles krijgt stroom van dit toestel dus heb ik maar 1 stopcontact nodig. Verder heb ik ook niet veel kabels hoewel toch enkele meer dan jou. Als je spullen met een aparte adaptor in je rack zitten hebt zoals mij is het makkelijk om een multi-stekker in je rack te plaatsen en deze te voorzien van een IEC-connector zodat die ook stroom krijgt van de Gemini.

Cya,

Yoeri

Nocki
3 december 2002, 08:42
ja.
ik heb aan de achterkant een stekkerdoos zitten gemonteerd op een plaat die bovemn in mij rack zit met een plug aan vast di vast zit in de kast. dus deze heeft meer 1 stroom kabel nodig en di zit nergens aan vast.
werkt wel makkelijk. ik heb nog nergens zo'n power ding gevonden vandaar deze goedkope oplossing.

Nocki

snakepit
3 december 2002, 09:59
Waar kan je zo'n rack laten maken? en wat kost het? ...en weet iemand waar je zo'n flightcase (dan heb ik het over een gewone koffer..voor kabels en dergelijk) kan halen?

dungekste
3 december 2002, 13:37
Een rack stel je zelf samen en monteer je in een rack kast, box of case. Flightcases zijn bij iedere beetje muziekhandel wel te koop en sommige maken ze zelf (eventueel op maat) zoals bijv. Conijn Muziek in Eindhoven.

Nocki
3 december 2002, 20:22
ik heb lang lopen zoeken naar het ideale rack maar nooit een gevonden. ik heb dus 2 railsjes gepakt en daaromheen een houten doos gemaakt helemaal dicht. de deksels eraf gezaagt en daar weer goedkoop tapijt overheen geplakt zonder alu hoeken ed...
ziet er goed uit.
want alles uit de winkel is te zwaar en vooral te duur.
al is deze op lossing ook niet goedkoop.

Nocki

dml
3 december 2002, 20:22
Nog makkelijker voor je FC 200: Vervang de ingebouwde 5-polige MIDI-in door een 7 polige. Soldeer pin 6 en 7 intern door met de voedingsplug. Maak in je rek eenzelfde 7 polige aansluiting die naar je adapter en naar je processor loopt. Koop bij de 1 of andere muziekzaak een 7-polige midikabel en je hebt het net nog iets strakker voor elkaar dan 2 bij elkaar gebonden kabels.

Voor mensen die hun wah NIET uit hun processor halen maar nog echt uit het losse pedaaltje: Koop een Crybaby-rack!!

habberdoedas
3 december 2002, 21:01
Als mijn rekje helemaal compleet en af is dat zullen jullie het ook kunnen lezen op gitaarforums. Tot horens...

Nocki
3 december 2002, 22:12
vertel een siets meer over die rack wah. want daar loop ik over na te denken over zo iets...

Nocki

noizzgate
6 december 2002, 19:38
he nocki,

nog even over de kabels etc. voor dat rack. Ik heb zelf een rack met daarin een 2he kast waar alle draden uit het rek samenkomen. Van daaruit loopt er een multikabel naar mijn pedalboard (flightcase van licht spul).
Dus ik heb vauit mun rack een netsnoer naar de 220.(alle stroom wordt vanuit dat kastje in het rack verdeeld) en een multikabel naar het pedalboard. Dus 2 snoeren. gitaartje nog ff inprikken en klaar.
Ik ben dan ook erg snel klaar met opbouwen tegenwoordig! Als de rest van de band nog staat te zweten, speel ik al relaxt wat riedeltjes!
Als je wilt weten wat het allemaal gekost heeft en waar je het kan halen, moet je maar ff mailen. (overigens heb ik het zelf allemaal in elkaar gezet, stelt geen ruk voor, alleen de flightcases heb ik op maat laten maken)
groet, roger, noizzgate@hotmail.com

Chiel
12 december 2002, 12:47
Ik ben zelf ook heel lang bezig geweest met losse effecten, topjes etc. maar nu heb ik eindelijk het hele zakie voor elkaar.

Achter in mijn 10 HE 19" rack heb ik een spanningsstabilisator zitten welke mijn Soldano SP-77, mijn Ernst Fliek Rover en mijn VHT eindtrap voedt. De originele voeding van mijn Intellifex bromt als de ziekte, dus heb ik deze vervangen door een ringkern trafo met voldoende vermogen. Dezelfde voeding zorgt er voor dat de Engl Z11 midiswitch voldoende te ‘eten’ heeft. Alle spanningsvoerende kabels heb ik aan de linkerkant van mijn rack gebonden en de signaal kabels aan de rechterkant.
Alles is in het rack gemonteerd, zodat ik maar één stekker hoef aan te sluiten voor de complete spanningsvoorziening en twee speaker kabels naar mijn 1x12” Bag-End kastjes.

Achter in het rack heb ik een Harting Multi connector zitten. Deze 16 polige stekker is vebonden met een pre-loop send/return, een guitar in, een tuner out, een parallel send/return, een VCA input en een midi in. Op mijn floorboard heb ik dezelfde stekker zitten. Deze is verbonden met een CryBaby Wah, een Morley volume pedal, een GT3 en een Roland EV-5 volume pedaal. Alle benodigde voedingen heb ik in mijn floorboard onder gebracht, zodat ik enkel een 230V lijntje en de gebalanceerde multi-kabel hoef aan te sluiten.

Storingsvrij, snel op te bouwen en uiterst betrouwbaar. Een beetje hobbyist heeft het zo voor elkaar, maar anders kun je het ook bij Paul Lenders (zie zijn website) laten bouwen.

Greetz, Chiel.

MADdie86
16 december 2002, 19:06
Ik ben nu bezig met sommige effekten te verkopen en 19" spul aan het kopen, mijn losse FXjes heb ik nu in mijn kast onder gebracht. Met een A/B/C naar D/E/F die door midi aangedreven wordt kan ik zo mijn oude pedaaltjes met een footswitch regelen.

Verder ga ik mischien een G major kopen en wil eigenlijk ook een Analog naar MIDI convertor zodat ik optredens bijvoorbeeld meteen als MIDI voor PC's kan opnemen.

Als je alles samen telt en het totaal wilt zien heb ik dus mijn gitaar snoer en de MIDI footswitch kabel op het toneel 2 dus.
Mischien ga ik in de toekomst nog draad loos maar dat zie ik nog wel.

Als iemand mischien ideeen voor mij hebben hoe ik het mischien beter zou kunnen doen ?

dikkie dik
20 december 2002, 17:24
kben ook bezig met 19" racks
kheb pas een korg stagetuner gekocht, gewoon heel erg handig, is van ver afstand te lezen. en een equalizer, voor net weer dat tintje. :smile:

habberdoedas
23 december 2002, 13:21
Van de week de stoute schoenen aangetrokken en een TC - Electronics G-Major en een Roland FC 200 midifootcontroller besteld bij m'n lokale muziekboer. Dit ter uitbreiding van mijn Mesa Boogie rack bestaande uit de formula préamp en de 50/50 eindtrap. Lang aan het verglijken geweest. Uiteindelijk is het toch de G-major geworden. Dit i.v.m. met de ingebouwde channelswitch voor je préamp. Ook nog div. andere 19" eff.proc. geprobeert. O.a. Lexicon, Digitech, Art, Rocktron en Boss. Maar al deze eff proc. hadden geen channelswitch ingebouwd. Moet je weer een apparte midi switcher voor aanschaffen en wordt je rack weer voller cq. zwaarder. Hoe ik hem precies ga aansluiten???? Wat is beter in de Eff. loop van de Mesa Boogie Formula Preamp, of tussen de Formula en de Eindtrap. Ideeën, suggeties en tips zijn van hartewelkom..... ik verneem Habberdoedas...

Nocki
23 december 2002, 18:29
hoi. ik heb de 20/20 en de formula over 2 EVM mesa boxen. alles aangesloten met van den hull kabels. elk veranderingetje in mn setup hoor je van nieuwe buizen totaan een ander kabeltje aan toe.
daartussen hangt zoals mesa en tc het aangeven de gmajor die ik aanstuur met een fc200 van roland. werkt fantastisch maar als ik de gmajor er niet tussen hang heb ik een veel beter geluid dan met dat rot ding ertussen. hij hoort volgens mesa en tc niet in de fx loop wabt daar klinkt tie niet. en daar hebben ze gelijk in.
als je de bypass gebruikt klinkt het nog niet trouwens dus het ligt niet aan de instellingen...

Ik ga de gmajor nu oin de fxloop gooien en als reverb tank geburiken en daar houdt het mee op. weg 600 Euro...

nocki

ps niemand is het met me eens dat dat ding het niet doet. ook vind iedereen dat goede boxen niet belangrijk zijn en dat kabeltjes geen reet doen. laat je maar niks wijs maken het is allemaal belangrijk. een ketting is zo sterk als... tja... rotte G-major.

kokeleko
23 december 2002, 19:13
Op 2002-12-23 13:21, schreef habberdoedas:
Van de week de stoute schoenen aangetrokken en een TC - Electronics G-Major en een Roland FC 200 midifootcontroller besteld bij m'n lokale muziekboer. Dit ter uitbreiding van mijn Mesa Boogie rack bestaande uit de formula préamp en de 50/50 eindtrap. Lang aan het verglijken geweest. Uiteindelijk is het toch de G-major geworden. Dit i.v.m. met de ingebouwde channelswitch voor je préamp. Ook nog div. andere 19" eff.proc. geprobeert. O.a. Lexicon, Digitech, Art, Rocktron en Boss. Maar al deze eff proc. hadden geen channelswitch ingebouwd. Moet je weer een apparte midi switcher voor aanschaffen en wordt je rack weer voller cq. zwaarder. Hoe ik hem precies ga aansluiten???? Wat is beter in de Eff. loop van de Mesa Boogie Formula Preamp, of tussen de Formula en de Eindtrap. Ideeën, suggeties en tips zijn van hartewelkom..... ik verneem Habberdoedas...
Heb je zeker de mpx-g2 niet getest , hier mee kun je 4 kanalen schakelen .

Nocki
23 december 2002, 19:43
vertel daar eens meer over... aub.

nocki

Rectifier
23 december 2002, 22:03
Wat wil je weten over de Lex. MPX-G2???

Hij tast je geluid absoluut niet aan, ook niet in bypass mode :grin:. Hij's een killer met delay's en reverbs. Daar staat Lexicon ook bekend om.
Mocht je de MPX gaan kopen, koop dan het bijbehorende midi pedaal de R1.
Daarmee benut je de MPX optimaal en kun je alle effecten als stompboxjes aan en uit zetten binnen een preset.
Hij heeft 2 FX loopen, eentje voor de pre-amp zoals wah,eq,comp.,overdrive en de andere loop zet je in je parallele loop van je amp voor de chorus,delay,reverb.

Rectifier
23 december 2002, 22:06
Oh ja, enige nadeel is de kleine vertraging die hij heeft als je van preset wisselt. Hij moet dan laden..., maar dat is maar een paar miliseconden en je went eraan.

Je kan de LEX. zelfs gebruiken als pre-amp want er zit een complete pre-amp sectie in.

Met de R1 kun je 4 dingen schakelen.

habberdoedas
23 december 2002, 23:48
Rectifier,

Welke Lexicon MPX heb je dan? Ik heb ooit de Lexicon MPX 500 gehad. Deze stuurde ik aan met een ENGL midifootcontroller. Echter de vertraging, het duurde zeker 2 a 3 sec. voordat hij een geluidje geladen had. Nee alleen maar ergenis mee gehad, ondank alles wat ik geprobeerd had aan div. instellingen de vertraging duurde mij veels te lang. Trouwens ooit een intervieuw gelezen over de gitarist van Dream Theater die gebruik ook hoofdzakkelijk Lexicon eff apparatuur. In dat intervieuw gaf hij ook aan dat hij problemen had met de vertragingen in en van Lexicon eff apparatuur. Dus!!!!!

habberdoedas
23 december 2002, 23:55
Hé Nocki,

Bedankt voor je tips. Jaja zoals jij als zegt goede kabels gebruiken is het halve werk. Echter de van Hull kabels die jij gebruikt? Ik ken dat merk uit de audio apparatuur wereld. Tussen mijn cd speler en versterker heb ik een Van Hull kabel zitten. En mijn audio boxen van m'n stereo install. zijn ook aangesloten met Van Hull kabels.
Zijn deze kabels zo te koop of heb jij ze laten maken of zelf gemaakt....voor je Boogie rack, Ik hoor Habberdoedas

Aurijn
24 december 2002, 00:01
Wat is het nut van een spannings stabilisator?
Ik heb in mijn rack een normale stekkerdoos, die de preamp, de eindtrap, de rocktron en het floorboard voedt..
Of doe ik iets fout? Ik heb wel last van onverklaarbaar signaalverlies.

Rectifier
24 december 2002, 00:03
Ik heb de Lex. MPX-G2. Die is een heel stuk uitgebreider dan de MPX 500. Niet ten nadele van de MPX500, want die klinkt ook wel goed.

Petrucci heeft idd. een Lex. in z'n rack. Meerdere. PCM80 en of PCM90. Dit is een top studio reverb processor en die gebruik je normaliter in een studio en omdat het zulke topgalmen zijn, kost het even laadtijd.
Petrucci had ook een MPX G2 in z'n clinic tourrack.

Wat betreft de laadtijd van 2-3 sec. heb jij een apart geval gehad. Die van mij zit op een aantal miliseconden en je moet gewoon een fractie eerder van preset wisselen.

Het mooie van de bijbehorende R1 is dat je binnen één preset een A/B patch kan maken.
Dan kan je met 1 druk op de knop ineens alle FX inschakelen of evt. een comp.+EQ+dist.+chorus als vb.
En je kan alles nog eens binnen 1 patch alle FX afzonderlijk aan en uitzetten.

De laadtijd is iets wat de meeste gitaristen voor lief nemen. Kijk eens wie er allemaal een Lex. in z'n rack hebben. Alhoewel ze meestal voor delay en reverb worden gebruikt en toch maar op 1 patch staan.
En als top voorbeeld, de Top Eventide Harmonizers hebben ook zo'n laadtijd voor de presets. Klaagt iemand daar over???

kokeleko
24 december 2002, 08:50
Over de laadtijd van presets , ik schakel binnen het programma/patch van kanalen ( 4 ) , en daardoor dus geen vertraaaaaaaaagingen tijdens het switchen. J e kan met een simpele kabel ( stereo jack in de mpx-r1 & en daaruit twee monojacks , zonder sleeve aansluiting in je amp ) jouw kanalen schakelen, en je hele setup onder controle houden met en supersound. Volgens Lexicon komt er trouwens een update , met upgrades van de pitch shifter en een regelaar voor het droge geluid in de mix regelaar , ben benieuwd.

Nocki
24 december 2002, 09:22
ik heb de kabels laten maken in een audio zaak door iemand die veel bezig is (geweest) met gitaristen,

nocki

Rectifier
24 december 2002, 11:23
Kokelekuu, en het mooiste, hij's nog gratis ook, die update. Althans in de USA.
Zullen die kniepers hier wel weer geld vragen.

Het gaat om een chip die je moet vervangen en er zit zelfs gereedschap bij.

kokeleko
24 december 2002, 19:47
He rektiefier heb jij al kennis genomen over de updates? Heb ooit een keer een Digitech 2112 laten updaten tot en 2120 , en dit heeft me toen nog 200 guldentjes gekost , maar ja dit is natuurlijk geen lexicon. Moet toch maar es een keer bellen met ANT service , met de reperateur aldaar is waarschijnlijk goedkoper dan in die dure winkels.

Braindead
16 januari 2003, 20:29
Op 2002-12-24 19:47, schreef kokeleko:
He rektiefier heb jij al kennis genomen over de updates? Heb ooit een keer een Digitech 2112 laten updaten tot en 2120 , en dit heeft me toen nog 200 guldentjes gekost , maar ja dit is natuurlijk geen lexicon. Moet toch maar es een keer bellen met ANT service , met de reperateur aldaar is waarschijnlijk goedkoper dan in die dure winkels.


Heb je die 2120 nog? Wat zijn je ervaringen?

kokeleko
16 januari 2003, 21:14
Die 2120 heb ik al jaren niet meer, ik vond het gepiel met de 10 bands Eq altijd erg vervelend , was meer aan het programmeren dan aan het spelen , als je gewoon thuis speelt is ie mooi , maar on the road moet je toch in kunnen grijpen.

vinni
17 januari 2003, 02:22
Nog dingen die ik kan toevoegen.
Heb een 19" plaat met Powercons gemaakt.
220V vergrendeld aan je rack....kan je dr dus niet uittrappen en dan splitten voor de rest van je stage apparatuur.

In het rack zit achterin ook rails. Daarop heb ik een 19" 220V verdeelblok. 220V kabels allemaal op maat gemaakt met dezelfde stekker en met tiewraps samen geboden.

Stroom links van het rack, Audiosignaal rechts en MIDI door het midden. Alles met tiewraps.

Vele apparaten hebben zo'n IEC 220V connector op de achterkant. De connectot heb ik extea vastgezet met een klein schroefje. Valtíe er bij transport niet uit.

Op een 4HE Trespa plaat heb ik ooit alle trafo's/ adapters bevestigd en dit aan de achterste rails gehangen. Trespa is hard kunstof. Je kunt er gaatjes in boren en de trafo's / adapters met grote tiewraps vast zertten.

Oh ja....bezuinig niet op de audiobekabeling. Het hoeft echter niet dik te zijn of zo. Wel goed afgeschermd.

De truuk van midi en stroom door één kabel is hier al beschreven maar....vrijwel de meeste midiapparaten gebruiken alleen de drie middelste pinnen van de DIN connector. De andere twee kan je dus voor de stroom gebruiken...Wel effe goed uitzoeken.
Overigens bestaan er ook DIN connectoren (MIDI dus) die perfect passen in de voor gestanste gaten voor Neutric D-connectoren (de reguliere XLR en Jacks chassismaten)
Maakt het een mooi geheel als je voorgestante panelen gebruikt.

Bouw ze............