PDA

View Full Version : Plectrums?!



JasonX
3 september 2006, 01:07
Ik heb een vraag over plectrums:P (lach me niet uit:$^^)
Als ik bij een gitaarwinkel kom om plectrums te kopen vragen ze altijd "welke dikte moet je hebben?" dan zeg ik "eeeeh, weet ik niet, doe mij die maar want die is het mooist:)". Nu komt hier dan mijn vraag:

Welke dikte plectrum gebruik je nou precies waarvoor, ik begrijp dat je zo'n hele dunne moeilijk voor slag kunt gebruiken, maar tussen de meeste plectrums verneem ik amper verschil tijdens het spelen. Ik had bijv een keer uit een topic dat een bepaalde plectrum geschikt was voor een akoestische gitaar, maakt dat echt wat uit dan?

Greetz Jason

Fox
3 september 2006, 01:38
Persoonlijk vind ik zelf dat het wel verschil uitmaakt. Ik speel namelijk al langere tijd op een dunner plectrum, aangezien ik deze veel fijner en comfortabeler vind spelen dan de dikkere.Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk.
Ik zou zeggen probeer er een aantal uit en speel dan met dat plectrum dat je het fijnste vindt spelen, want het is echt een kwestie van smaak! :)

Mvg,

Fox

sinneD
3 september 2006, 09:21
met een dikker plectrum wordt je geluid doorgaans voller en klinken solo's in de hogere gebieden dus ook minder snel dun (en dit hangt natuurlijk ook samen met al je apparatuur en instellingen)

Hector_Tsolodimos
3 september 2006, 11:59
ik begrijp dat je zo'n hele dunne moeilijk voor slag kunt gebruiken

nou..dit klopt niet helemaal
je hebt voor slagitaar juist wat dunnere plactrums nodig, zoals 0.70-0.80 (in die richting, vaak zijn de nylon Dunlop's fijn, da moet je de licht grijze/iets donkerdere plactrums hebben) of Medium van bijv. Fender

voor het solo (blues bijv.) werk heb je eigenlijk een wat dikke plactrum nodig, dat geeft je mee controle in je spel
ik gebruik dan Heavy / extra Heavy van Fender

JasonX
3 september 2006, 12:59
Oh okay, ik dacht altijd dat je voor slag een dikkere plectrum het beste kon gebruiken, maar goed, weer wat geleerd:) thnx voor de info allemaal

Greetz Jason

Helter Skelter
3 september 2006, 13:03
Ik heb altijd dezelfde: Dunlop 0.96. Ik heb er verschrikkelijk veel en kom ze ook overal tegen: boven, beneden, in de auto, in de schuur en in elke broekzak etc. etc. :)

hendrix2
3 september 2006, 13:08
Het is een kwestie van uitproberen wat je het beste licht. Ik zelf heb liever iets dikkere plectrums. Ik gebruik Dunlop Gators 1.14mm. Tegenwoordig durf ik ook wel eens mijn oude Dunlop Nylon 1.mm plectrums terhand nemen voor akoestische gitaar.

Ik hou gewoon niet van plectrums die meeplooien als je een akkoord aanslaat, maar ik ken mensen die dat dan weer liever hebben.

Rewind
3 september 2006, 13:19
...Zoals ik. Ik vind het juist niet fijn om met het plectrum echt in de snaren te moeten hakken, maar te dun klinkt weer minder mooi en speelt lastig/stroef/langzaam vind ik. Ik gebruik .88 voor electrisch en .73 (beide dunlop tortex) of m'n vingers voor akoestisch. Ik weet niet waarom ik voor m'n nieuwe akoestische meteen toen ik 'm kocht al met dunnere plectra begon te spelen, maar het voelt voor mij veel natuurlijker aan. Wat ik heb gedaan is toen ik begon met spelen van alle soorten plectra een of twee gekocht allemaal proberen, na een tijdje is er nog maar 1 soort welke je standaard pakt.

FruscianteFan
3 september 2006, 13:41
Ik vind nu de Dunlop Tortex serie het fijnst: voor akkoordenwerk wat ietsje subtieler mag klinken de oranje .60s, op dikkere snaren of voor meer attack de gele .73s. Op mijn Les Paul (redelijk dikke snaren) heb ik weer liever de blauwe 1.00s. Het liefst zou ik allemaal triangels gebruiken omdat die wat groter zijn en drie keer zo lang meegaan, maar daar kun je niet zo makkelijk aankomen (ik heb dan ook alleen 1.14s die ik eigenlijk te dik vind).

Maar.. geef in de winkel een euro of 5 of 10 uit aan zoveel mogelijk verschillende plectra en je zult vanzelf wel een keer merken wat je fijn vindt.

AlterEgo
3 september 2006, 14:05
Ikzelf prefereer de extreem dikke plectra, dus bijvoorbeeld Wegen picks (http://www.wegenpicks.com/). Wel erg duur, maar ik gebruik al ruim twee jaar hun Gipsy Jazz picks. 3.5 mm dik, afgeslepen punt, ligt perfect in de hand :)

Spitfire
4 september 2006, 18:11
ik heb een keer een hele hoop gekocht en van de dikte die ik fijnst vind spelen zon plasticje waar je ze uit kunt halen. zelf speel ik nu altijd met een dikte van .75 (Techra), maar als ik alleen even een solo wil spelen pak ik een dikkere omdat het geluid dan wat voller klinkt

Luca P
4 september 2006, 19:04
Ik zou zeggen probeer er een aantal uit en speel dan met dat plectrum dat je het fijnste vindt spelen, want het is echt een kwestie van smaak! :)


Zo is het.
Toen ik begon had ik er zelf 1 gemaakt van een oud stukje plastic. Ik geloof van een zeepdoosje.
Toen was ik dat ding kwijt.
Niet veel later vond ik er 1 van nagenoeg het zelfde materiaal.
De beste voor mij:
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/50003001.jpg
Je kan hem bijna oprollen zo soepel is hij.
Ik heb in die van mij gaatjes met een hete naald in geprikt zodat hij lekker ruw aanvoelt.
Door de vorm overigens draait hij niet in mijn vingers wat een normale pick wel doet.

Ik zoek trouwens een thumbpick maar kan alleen dit type vinden.

http://www.musicroom.com/images/catalogue/fullsize/9022RMR.jpg

Die is snoeihard!
Zijn er geen soepelere te vinden?

Ron Houben
12 september 2006, 12:23
Ikzelf speel ook met een dik Wegen plectrum. FANTASTISCHE toon, je moet even aan de dikte wennen, maar na een tijdje kan je er echt alles mee. Je toon is echt veel dikker, voller en je hebt meer volume (akoestisch belangrijk).

Dikker is niet altijd beter, voor sommige sounds wil je toch weer een dunner exemplaar. Zorg dat je er veel hebt, bespeel ze allemaal en je hebt er weer een heel pallet aan sounds bij.

Een duimplectrum dat erg fijn is is deze: http://www.elderly.com/accessories/items/HE112.htm

In Nederland heeft Piet van Piët Guitars in Anrhem die voor mij gevonden. Ik ken het probleem van de stijve Dunlop Duimpicks. Toen heb ik er een van Sonny Landreth gekregen, en dat was deze Herco. Erg fijn.

Harald
12 september 2006, 12:51
Yes, Wegenpicks, echt geweldig! En het mooie is dat ze gewoon (voor mij nog niet merkbaar in ieder geval) niet slijten. Ik speelde daarvoor altijd op Jim Dunlop stubbys van 3 mm. Als die net nieuw zijn zit daar een heel spitse punt aan, speelt erg fijn, maar dat slijt binnen een half uur af... en na een tijdje wil je toch weer een nieuwe, of je verliest het. De Wegenpick is haast onverslijtbaar, en met een aanschafprijs tussen de 5 en 20 Euro per stuk pas je wel op dat je ze niet kwijtraakt. Ben je vreemd genoeg op de langere duur goedkoper uit, en je hebt een veel betere toon en controle. Die dingen liggen nl. ook fantastisch in de hand! Alleen jammer dat je ze praktisch alleen via Internet krijgt, maar Michel geeft een goede, snelle service.

Wat duimplectra betreft, heb in het begin daar ook aan gevijld etc. Maar vond dat te lastig, om steeds te moeten doen met een nieuwe. HEt is grotendeels een kwestie van wennen. Dat heeft even tijd nodig. Ik gebruik de Jim Dunlop L, maar kan daar nu desgewenst ook zacht mee spelen. JE zou misschien ook eens de speedpicks van Fred Kelly kunnen proberen. Ik hou zelf juist helemaal niet van dunne plectrums, en flatpicken lukt me al helemaal niet met die speedpicks, maar Doyle Dykes kan er weer prima mee overweg. Plectrums en duimplectrums blijft toch vooral een persoonlijke zaak.

hankd
12 september 2006, 13:26
Nou we het er toch over hebben. Weet iemand een internetadres waar ik plectrums in grote hoeveelheden kan bestellen? Wel binnen nl want in het buitenland versturen ze vaak niet of het is niet zinvol vanewege btw e.d.

Hank

Trocar
12 september 2006, 19:23
Wat zijn grote hoeveelheden?

Probeer eens

www.lordofthestrings.nl

Ik kan er in ieder geval zo 90 stuks in mijn 'winkelwagen' gooien (gratis verzenden boven 25 euro). Ik zou zeggen, stuur ze een mailtje of je nog grotere hoeveelheden kunt krijgen.

Pais
12 september 2006, 19:37
Nou we het er toch over hebben. Weet iemand een internetadres waar ik plectrums in grote hoeveelheden kan bestellen? Wel binnen nl want in het buitenland versturen ze vaak niet of het is niet zinvol vanewege btw e.d.

Hank
Op eBay vind je alles. Soms hele bakken van verzamelaars die inzien dat hun bezigheden niet bijdragen aan een waardervoller bestaan :hippie:

laurah
12 september 2006, 20:24
ik kreeg er bij mijn gitaar eentje van 0.46mm(stagg)

Tho
14 september 2006, 21:50
Ik speel voornamelijk metal, en daar gebruik ik 1.5 dunlop voor, maar ik vind .73 tegenwoordig ook wel heel lekker spelen!

JasonX
15 september 2006, 00:09
Nou we het er toch over hebben. Weet iemand een internetadres waar ik plectrums in grote hoeveelheden kan bestellen? Wel binnen nl want in het buitenland versturen ze vaak niet of het is niet zinvol vanewege btw e.d.

Hank
Hmm, zou wel handig zijn jah, ik raak die dingen kwijt als geld....^^

De Beer
15 september 2006, 12:58
Ik gebruik nu die Ibanez grip dingen (heavy) en ik vind ze geweldig.
Ik had altijd die oranje tortexen van dunlop, maar ik versleet er 1 per oefen sessie. danknipte ik ze bij en kon ik ze dus 2 keer gebruiken, ik heb graag een scherp puntje namelijk.
Die Ibanezen zijn nagenoeg het zelfde, en slijten iets minder hebben een scherper puntje en iets wat antislip moet voorstellen maar dat slijt er op een gegeven moment ook van af.

Pais
15 september 2006, 13:36
Om er meer grip op te krijgen, kun je een oud mes verhitten boven het gasfornuis en er strepen op je plectrum mee trekken.

laurah
15 september 2006, 20:08
is 0.46 ook goed ? (ben beginner)

robert-gitarist
15 september 2006, 20:18
alles is goed..kwestie van smaak.

Tho
17 september 2006, 00:39
is 0.46 ook goed ? (ben beginner)

Het is wel héél erg dun, dus voor het zwaardere werk is het niet zo geschikt

glacius
17 september 2006, 09:35
ik gebruik al jaren de dunlop tortex 2.0 mm (paars) ik wil nooit meer andere !

ik hou er gewoon niet van als plectra buigen ..

dit exemplaar speel ik al 2 jaar mee ofzo .. logo versleten en puntje slijt schuin weg, wat ook wel weer fijn is .. hoe ouder des te fijner gaan ze spelen ..

http://img133.imageshack.us/img133/6851/dunlop2qi8.jpg (http://imageshack.us)

FruscianteFan
17 september 2006, 11:03
Ik vind het meer lijken op een (dunlop) Delrin :)

(tegenwoordig) zijn paarse Tortexen 1.14 mm.

sembo
17 september 2006, 13:36
ik heb gewoon een doos met plecrtums gekocht en ben nu aan het testen welke het beste speelt !!


http://www.musicianshop.com/Jim_Dunlop/jim_dunlop_plectrum_mix.jpg

joanna
17 september 2006, 17:34
Ja volgens mij is dat de beste manier om te weten welk plectrum je moet gebruiken. Gewoon enkele plectrums kopen en uittesten.

glacius
18 september 2006, 15:23
Ik vind het meer lijken op een (dunlop) Delrin :)

(tegenwoordig) zijn paarse Tortexen 1.14 mm.


kan zijn, staat er niet meer op.. helemaal weggesleten

dirty-harry
18 september 2006, 18:19
Wel ik moet zeggen dat er soms andere gitaristen zeggen" hoe kan jij zosnel spelen met een sigarettenbladje", ik speel namelijk met dunlop 0.46.
En geloof me ik ga heel snel, zowel riffs als solo's en soms draai ik hem met de ribbelkant naar onder om een knarsend geluid in de solo's te steken.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van aanvoelen is.

Yapser
23 september 2006, 19:06
Ikzelf speel met groene Dunlops, Stubbies en JS Signature Picks (heavy). Van alles wat :)

Navar0x
23 september 2006, 20:30
Ik snap eerlijk gezegd zelf niet wat de meeste mensen zo fijn vinden aan die Tortex plectrums van Dunlop. Ik heb ze zelf geprobeerd, en ik vind ze een en al ruk. Ze voelen heel glad en vettig aan, en slijten veelste snel af, en geloof het of niet, mijn nylon plectrum van 1 mm van Dunlop, buigt niet, heeft een heerlijke grip, en slijt al helemaal niet terwijl ik hem al meer dan een jaar heb. Mooi toch? Dus weg met je schilpaddenschild Dunloppers, koop nylon!

Hiddie
23 september 2006, 21:04
Het is plectra en niet plektrums. Het is Latijn en niet "Latijns".

Kloten met verschillende plektra en kijken welke jij het beste vind. Heb ik ook gedaan. Maari k wissel weleens als ik een ander geluid mooier vind.

JasonX
23 september 2006, 21:53
Het is plectra en niet plektrums. Het is Latijn en niet "Latijns".

Kloten met verschillende plektra en kijken welke jij het beste vind. Heb ik ook gedaan. Maari k wissel weleens als ik een ander geluid mooier vind.

wat jij wil betweter, je begreep het in ieder geval, anders zei je het niet :) jij doet vast ook wel eens iets fout xD

Hiddie
23 september 2006, 22:27
Mja. Maar et wordt irritant als iedereen steeds een "S" achter al die Latijnse woorden plakt. (En geloof me, je gebruikt dagelijks zoveel Latijnse worden).

Net zoals Forum. Het is eigenlijk Fora en niet Forums.

Ik zeg ook zo vaak iets fout. Maar ik vind het niet erg als ik verbeterd wordt...

JasonX
24 september 2006, 23:22
Mja. Maar et wordt irritant als iedereen steeds een "S" achter al die Latijnse woorden plakt. (En geloof me, je gebruikt dagelijks zoveel Latijnse worden).

Net zoals Forum. Het is eigenlijk Fora en niet Forums.

Ik zeg ook zo vaak iets fout. Maar ik vind het niet erg als ik verbeterd wordt...

mja maar misschien had je het nog niet door maar we wonen in nederland, kijk maar naar de kentekens ;)

vox
3 oktober 2006, 03:02
gele tortex .73

FruscianteFan
3 oktober 2006, 09:15
Ik speel nu voornamelijk op Dunlop Tortex .73 (geel) en 1.00 (blauw), beide triangles :)

vox
3 oktober 2006, 15:16
Ik speel nu voornamelijk op Dunlop Tortex .73 (geel) en 1.00 (blauw), beide triangles :)

die gele werken voor mij perfect.. stevig maar niet te stevig en glijden niet in de handen alleen jammer van het plaatje dat er zo snel afgaat :p

Trocar
3 oktober 2006, 18:47
Mja. Maar et wordt irritant als iedereen steeds een "S" achter al die Latijnse woorden plakt. (En geloof me, je gebruikt dagelijks zoveel Latijnse worden).

Net zoals Forum. Het is eigenlijk Fora en niet Forums.

Ik zeg ook zo vaak iets fout. Maar ik vind het niet erg als ik verbeterd wordt...

Goed, bij deze dan:

'Plectra' en 'plectrums' zijn beide goed Nederlands. (Met een 'k' in plaats van een 'c', zoals je in je vorig post schreef, niet trouwens. Dat is Duits of Zweeds of iets dergelijks).
Ook zijn 'forums' en 'fora' beide goed Nederlands. Net zoals 'datums' (in plaats van 'data') en 'museums' (in plaats van 'musea') ook mogen in de Nederlandse taal. Hoe lelijk het ook klinkt.
Let wel: ik zeg expres 'in de (huidige) Nederlandse taal', ik doel niet op de oorspronkelijke correcte spelling in het Latijn.
Dit alles volgens van Dale overigens.

Ik vind het vooral vervelend wanneer iemand onterecht gewezen wordt op fouten door iemand die denkt het beter te weten. Controleer eerst even of je wel gelijk hebt...

Ohja, ik gebruik Dunlop Tortex 1.14mm plectrums.

vox
4 oktober 2006, 00:01
ik heb ook hello kitty plectrums

joesman
4 oktober 2006, 01:26
je kan er mee lachen of niet, de fijnste plectra waar ik al mee gespeeld heb zijn de stagg-prullletjes (0.96), ik speel wel altijd met de botte kant van het plectrum,het geeft een warmer geluid dan met de spitse kant

vox
4 oktober 2006, 01:37
je kan er mee lachen of niet, de fijnste plectra waar ik al mee gespeeld heb zijn de stagg-prullletjes (0.96), ik speel wel altijd met de botte kant van het plectrum,het geeft een warmer geluid dan met de spitse kant

gebruik ze amper die hello kitty dingen zijn te glad.. de botte je bedoelt zoals eddie van halen ook deed?

thieske
4 oktober 2006, 02:30
oranje tortex voor mij.. heb laats weer stuk of 30 in de brievenbus gehad... fijn gevoel..nieuwe plectrums..

vox
4 oktober 2006, 04:05
spelen altijd lekker.. zal wel aan mij leggen (misch) maar ik moet ze altijd ff inspelen voordat ik ze lekker vind..

joesman
4 oktober 2006, 09:26
ik weet niet of van halen dat deed maar wat ik doe is met de botte ronding van het plectrum spelen ,als je dat éénmaal gewoon bent wil je niet meer anders,maar het is wel even wennen.

vox
4 oktober 2006, 13:16
ik weet niet of van halen dat deed maar wat ik doe is met de botte ronding van het plectrum spelen ,als je dat éénmaal gewoon bent wil je niet meer anders,maar het is wel even wennen.

hij deed zoiets ook.. bij hem was het ook vanwege het geluid..

jeroenb
8 oktober 2006, 09:36
hallo
ik ben opzoek waar je plectrums kan laten bedrukken ,
er zal hier vast wel iemand zijn die weet waar?
die ook redelijk goedkoop is ,
ik hoor graag reakties

Hiddie
8 oktober 2006, 11:45
Goed, bij deze dan:

'Plectra' en 'plectrums' zijn beide goed Nederlands. (Met een 'k' in plaats van een 'c', zoals je in je vorig post schreef, niet trouwens. Dat is Duits of Zweeds of iets dergelijks).
Ook zijn 'forums' en 'fora' beide goed Nederlands. Net zoals 'datums' (in plaats van 'data') en 'museums' (in plaats van 'musea') ook mogen in de Nederlandse taal. Hoe lelijk het ook klinkt.
Let wel: ik zeg expres 'in de (huidige) Nederlandse taal', ik doel niet op de oorspronkelijke correcte spelling in het Latijn.
Dit alles volgens van Dale overigens.

Ik vind het vooral vervelend wanneer iemand onterecht gewezen wordt op fouten door iemand die denkt het beter te weten. Controleer eerst even of je wel gelijk hebt...

Ohja, ik gebruik Dunlop Tortex 1.14mm plectrums.


Nou ik kan vrij goed Latijn vandaar dat ik automatisch meteen denk: "he, dat klinkt niet!". Maar ff wikipedia gebruiken en je hebt gelijk.

Ik houd zelf meer van de dikke/gewone plectra. Ik vind het trouwens wel irritant dat mijn plectrum soms erg veel geluid maakt. zeker met versterker. Zijn hier tips voor?

davidof
8 oktober 2006, 12:19
Ge moet zo'n pakje kopen zoals ik 6 plectra voor 3€ :p echt vette ge kunt kieze tusse veel diktes... ik heb meestal 0.7 ofzo :p ben ni zeker erkomt allesinds iets me een 7 :p 7mm lijkt me wat veel xD

vox
8 oktober 2006, 19:32
Ge moet zo'n pakje kopen zoals ik 6 plectra voor 3€ :p echt vette ge kunt kieze tusse veel diktes... ik heb meestal 0.7 ofzo :p ben ni zeker erkomt allesinds iets me een 7 :p 7mm lijkt me wat veel xD

mooie plectrums dan he 7mm

jeroenb
8 oktober 2006, 19:48
Mja. Maar et wordt irritant als iedereen steeds een "S" achter al die Latijnse woorden plakt. (En geloof me, je gebruikt dagelijks zoveel Latijnse worden).

Net zoals Forum. Het is eigenlijk Fora en niet Forums.

Ik zeg ook zo vaak iets fout. Maar ik vind het niet erg als ik verbeterd wordt...

mm oja?? irritant?
tsjong

vox
8 oktober 2006, 20:17
mm oja?? irritant?
tsjong

ik vind dit niet erg irritant

Rockmo(ther)
29 oktober 2006, 16:30
hallo
ik ben opzoek waar je plectrums kan laten bedrukken ,
er zal hier vast wel iemand zijn die weet waar?
die ook redelijk goedkoop is ,
ik hoor graag reakties


www.steveclayton.com iig, maar daar heb je een creditcard voor nodig.

OT: Ibanez Joe Satriani Medium hebben w.m.b. voorlopig de voorkeur (+ Dunlop Tortex groen)

vox
29 oktober 2006, 18:11
zelf wat op tekenen?? ;) afbeeldingen gaan er toch zo vanaf..

sabo
8 november 2006, 22:20
ik gebruik al jaren de dunlop tortex 2.0 mm (paars) ik wil nooit meer andere !

ben ik het mee eens, maar dan wel de allerkleinste.

Kim Wilson
8 november 2006, 22:43
Ik heb sinds kort de Big Stubby's, 2mm. Bevallen erg goed, kun je lekker veel attack mee geven. Veel dynamiek dus.

lampz
8 november 2006, 22:45
Dunlop Gator 1.14 is dé shit :)

Eko
9 november 2006, 08:08
Ik gebruik sinds kort voor de acoustische de Dunlop Ultex ( .73). Dit materiaal lijkt qua klank het meest op het geluid van nagels op de snaren.

vox
9 november 2006, 13:13
http://www.debraconier.nl/img/plectrum-5.jpg

of deze

zoon van Piet
9 november 2006, 16:21
FF spammen: plectra van grootheden van divers formaat:

http://img383.imageshack.us/img383/4057/p1dj8.jpg (http://imageshack.us)

vlnr: Steve Vai, Pietje Pan, Trey Anastasio, Gilby Clarke

achterkantjes:

http://img294.imageshack.us/img294/9564/p2ka3.jpg (http://imageshack.us)

.. en ik had een flinterdunne mietjesplectrum van TAFKAP, die ik veroverde door tientallen meisjesvingers te pletten onder mn maat 45. helaas weggegeven aan een meid...
( en das desondanks niks geworden...)

vox
9 november 2006, 16:27
een plectrum geven is toch wat speciaals.. vind ik..
geef er ook zo vaak een weg of gooi ze weg..