PDA

View Full Version : Isoleren (belangrijk)



Han S
2 september 2006, 22:26
Als je een studio/oefenruimte gaat bouwen zul je waarschijnlijk veel glaswol of steenwol gaan gebruiken.

Ik kwam bij iemand die aan het isoleren was gegaan en de dampremmende laag aan de buitenzijde had, dus de aluminium laag aan de koude kant.

Doe dit niet, het vocht dat in iedere ruimte aanwezig is, zeker als je daar met meerdere mensen zit te ademen en dampen, zal door het glas/steenwol heen trekken en aan de binnenkant van de dampremmende laag condenseren.

Daardoor zal het glas of steenwol langzaam maar zeker veranderen in een natte en kleffe bende en het zal gaan schimmelen.

De enige manier om dit te herstellen is slopen van de hele constructie en opnieuw beginnen.

Denk er dus om dat je de dampremmende laag altijd aan de binnenkant houdt, ook een laag plastic moet aan de binnenkant.

Je ziet wel eens dat er plastic folie wordt gebruikt aan de buitenkant van een dak of gevel, maar dit is een speciale folie waar lekwater niet doorheen gaat, maar damp wel. Er zitten namelijk miljoenen kleine gaatjes in.

Onderschat niet hoe groot de problemen zijn als je het verkeerd doet.

guhlenn
3 september 2006, 10:55
HAn,

VErdampt het vocht wanneer je de onbeschermde kant richting dak doet of moet er nog een laag plastic tussen?

Han S
3 september 2006, 11:51
HAn,

VErdampt het vocht wanneer je de onbeschermde kant richting dak doet of moet er nog een laag plastic tussen?

Ik snap je vraag niet helemaal goed, het is natuurkunde brugklas. Waterdamp condenseert als het op een koud opppervlak terechtkomt. Glas of steenwol heeft een open structuur, lucht gaat er heel makkelijk doorheen.

Als je bijvoorbeeld een isolatiedeken gebruikt die geen dampremmende laag heeft, zoals die platen rockwool van 60 bij 120 cm en je gebruikt een plastic folie, doe die dan altijd aan de binnenkant van de constructie.

Ik heb dit draadje gestart omdat ik merk dat veel doe het zelvers niet weten aan welke kant de damp moet worden tegengehouden.

Maar goed, als ik je vraag goed interpreteer vraag je dus of er aan de buitenkant ook nog een laag plastic kan.

Het damp wat nog eventueel door naden en kieren door de glas of steenwol trekt kan gewoon naar buiten, of trekt in het hout van de dakconstructie en zal wel weer een keer verdampen. Lucht kan er gewoon bij en de damp opnemen.

Als je echter de boel afsluit met een ondoordringbare laag folie, zal die ook aan de binnenkant nat worden, daarom is er een speciale folie zoals ik al zei, met minuscule gaatjes. Maar ook die folie is geen garantie tegen het probleem en deze wordt meestal helemaal aan de buitenkant van een constructie gebruikt en er is dan dus nog een luchtspouw tussen de isolatielaag en die folie.

Als je denkt dat het allemaal wel zal meevallen: als je pech hebt is binnen een paar weken de hele isolatielaag zeiknat, zeker in de winter.

guhlenn
3 september 2006, 12:00
vraag was idd. of het vocht dat in de steenwol lekt verdampt of niet. Aangezien de vochtwernde laag aan de binnenkant zit. OMdat je de plastic noemde raakte ik in de war. maar begrijp 't.

dank

Han S
24 oktober 2006, 16:26
Bump

Isoleren komt op dit forum regelmatig terug en als je daaraan gaat beginnen, kijk goed uit dat je het goed doet want als je de damp gaat remmen aan de koude kant sta je er van versteld hoe snel de hele boel kletsnat wordt.

Onderschat dit niet.

Han S
1 december 2006, 21:41
Bump, omdat het isoleren steeds weer terugkomt op dit forum.

Roman
2 december 2006, 13:23
En dan is er uiteraard verschil tussen geluid- en thermische isolatie. Bovenstaande valt onder de thermische isolatie.

Wel een heel belangrijk punt om in je constructie mee te nemen, vocht tast je nieuwe constructie aan en verminderd dan weer de geluidsisolatie. Daar gaat je noeste arbeid.