PDA

View Full Version : Afdekplaatjes voor gaten potmeters?



Izz
2 september 2006, 19:17
Zo, klein vraagje...
Ik ben bezig om mijn Les Paul te rewiren naar 1 master vol en 1 master tone en de pickupswitch in één van de lege potmetergaten te plaatsen (imo een logischere plek) ala Robin Finck. zie plaatje hieronder...
http://www.thestraits.nl/robin.jpg

Alles leuk en aardig, maar nu zit ik dan met 2 gaten, nl waar de switch eerst zat en de potmeter...Mijn vraag is dus of er afdekplaatjes hiervoor bestaan of zou je eerder zelf iets in elkaar knutselen? Ik heb nl. op internet al even zitten zoeken, maar kan niet echt iets vinden en bij Zwier gitaarbouw wisten ze er ook zo 1-2-3 niet echt iets van, wellicht dat hier iemand hetzelfde heeft gedaan of er iets vanaf weet?

Alvast bedankt!

vox
2 september 2006, 19:34
hey grappig hier had ik het eens over op een ander forum.. dat robert dit ook had om denk ik: niet de pickup switch aan te tikken tijdens het spelen en dus gewoon altijd op vol volume of op volle toon te spelen.

wel geen antwoord op je vraag maarja, leuk dat je dit gedaan heb. Was het lastig????

Orpheo
2 september 2006, 20:48
de bovenste, t gat waar eerst de switch zat, zou ik open laten, en t andere gat, daar zou ik een knopje plaatsen als killswitch.

maar let op: je krijgt de switch, die normaal in de LP zit, niet zonder boren door t gat waar je potmeter zit! de switch is dikker, en te kort. die is niet lang genoeg om door de top te gaan...

althans, 99% van de switches in les pauls...

vox
2 september 2006, 20:54
het is dus blijvend... waarom eigelijk???

RS-Rik
2 september 2006, 20:56
ik heb het gedaan met de slagplaat van me strat: de tone's zijn eruit, gaatjes heb ik afgedekt door er acherop een stukje wit plastic op de plakken. Tis een 3-layer slagplaat dus je ziet 2 zwarte ringetjes. Het stoort niet.

Orpheo
2 september 2006, 20:56
het is dus blijvend... waarom eigelijk???

waarom eigenlijk wat? ik las alleen nog dat ie ermee bezig was, niet dat t al klaar was :)

ik zou t zelf enerzijds wel willen, de switch aldaar, maar toch.... dat smoelt niet op een les paul. daarom heb ik ook 'iets' tegen de PRS singlecut trem (niet heel veel, ik vind 't echt een geile plank!). die mist ook iets. als ie nu precies de gewone SC was, maar dan met een trem... maar goed, gaat t nu niet om :D

vox
2 september 2006, 21:01
waarom eigenlijk wat? ik las alleen nog dat ie ermee bezig was, niet dat t al klaar was :)

ik zou t zelf enerzijds wel willen, de switch aldaar, maar toch.... dat smoelt niet op een les paul. daarom heb ik ook 'iets' tegen de PRS singlecut trem (niet heel veel, ik vind 't echt een geile plank!). die mist ook iets. als ie nu precies de gewone SC was, maar dan met een trem... maar goed, gaat t nu niet om :D

sorry iets verkeerd gelezen, inderdaad het staat niet maar is wel praktisch en dat is afentoe ook weleens belangrijk...

Orpheo
2 september 2006, 21:05
sorry iets verkeerd gelezen, inderdaad het staat niet maar is wel praktisch en dat is afentoe ook weleens belangrijk...


ja is waar. daarom wil ik graag per pup tone en volume. en bij n les paul past dan geen toggleswitch meer 'daar beneden' dus gaat ie omhoog. ik vind t tussenstandje waarbij de halspup helemaal open volume, tone dicht heeft, en brug bijna dicht, en tone helemaal open, heerlijk! dat krijg je niet voor elkaar met alleen maar mastertone mastervolume en een switch :)

Izz
3 september 2006, 10:48
bedankt voor de reacties zover!

het rewiren is nu wel klaar, maar was er net zoals Orpheo al zei achter gekomen dat die switch niet door een potmetergat kan... zit nu min of meer te dubben wat ik nou moet doen... als ik er een groter gat in boor kun je later evt. niet meer zo makkelijk terug naar originele staat... btw weet iemand of er dan switches bestaan die wél passen door de opening van een potmeter (Orpheo?)

maar goed... t spul werkt nu iig wel en tis precies wat ik wil... ik gebruik nl de pickups nooit samen, deze LP is mijn werkpaard en ik kan er in bandsituatie nooit een bruikbare toon uithalen, vrijwel alles speel ik met de brug PU en regel felheid e.d. met toon, die keren dat ik de nek PU gebruik staat ie meestal op dezelfde settings als de brug PU.
Wat jullie zeggen over dat het niet staat ben ik in zekere zin absoluut met jullie eens, alleen ik geef nu aan de praktische kant de meeste voorkeur... om toch een beetje die LP 'smoel' te houden wil ik dus die dopjes erop doen, alleen een gat vind ik ook zo karig op de een of andere manier... ;)

vester86
3 september 2006, 13:20
waarom doe je niet de oude switch gewoon, onaangesloten, op de plek waar die zat en doe je een nieuwe langere switch bij 1 van de potmetergaten? en eventueel bij het andere potmetergat een dummy, gewoon een knop vastlijmen op een onaangesloten potmeter die over is.

Negative K3 fan
3 september 2006, 13:43
wat ik heb gedaan is de knoppen lossolderen, maar verder gewoon ;laten zitten...

Izz
3 september 2006, 14:45
ja, wat betreft die ene potmeter is dat ook nog wel de mooiste oplossing denk ik... die switch vind ik daar dan wel weer irritant zitten, dus een dummyswitch is niet echt een optie wmb want dan veranderd er niet echt iets, zit dat ding nog steeds in de weg...

vester86
3 september 2006, 16:31
mja, vastlijmen zodat ik niet (neuroot op les pauls) alle knoppen open ga draaien, ook die die niet gebruikt worden :)

vox
3 september 2006, 17:39
ja is waar. daarom wil ik graag per pup tone en volume. en bij n les paul past dan geen toggleswitch meer 'daar beneden' dus gaat ie omhoog. ik vind t tussenstandje waarbij de halspup helemaal open volume, tone dicht heeft, en brug bijna dicht, en tone helemaal open, heerlijk! dat krijg je niet voor elkaar met alleen maar mastertone mastervolume en een switch :)

nee das waar...

Orpheo
3 september 2006, 17:50
bedankt voor de reacties zover!

het rewiren is nu wel klaar, maar was er net zoals Orpheo al zei achter gekomen dat die switch niet door een potmetergat kan... zit nu min of meer te dubben wat ik nou moet doen... als ik er een groter gat in boor kun je later evt. niet meer zo makkelijk terug naar originele staat... btw weet iemand of er dan switches bestaan die wél passen door de opening van een potmeter (Orpheo?)

maar goed... t spul werkt nu iig wel en tis precies wat ik wil... ik gebruik nl de pickups nooit samen, deze LP is mijn werkpaard en ik kan er in bandsituatie nooit een bruikbare toon uithalen, vrijwel alles speel ik met de brug PU en regel felheid e.d. met toon, die keren dat ik de nek PU gebruik staat ie meestal op dezelfde settings als de brug PU.
Wat jullie zeggen over dat het niet staat ben ik in zekere zin absoluut met jullie eens, alleen ik geef nu aan de praktische kant de meeste voorkeur... om toch een beetje die LP 'smoel' te houden wil ik dus die dopjes erop doen, alleen een gat vind ik ook zo karig op de een of andere manier... ;)

ik weet t ook niet. ik heb flink gezocht, maar helaas niets gevonden. wellicht weet fred dons t?

vox
3 september 2006, 18:09
je kan ook een soort dopjes maken die geheel in het gat passen en dan overeenkomen met de kleur van gitaar en dat het zo 1 2 3 niet opvalt.

Orpheo
3 september 2006, 18:13
je kan ook een soort dopjes maken die geheel in het gat passen en dan overeenkomen met de kleur van gitaar en dat het zo 1 2 3 niet opvalt.

bij een les paul valt t altijd op, omdat daar normaal 2 gouden knoppen zitten :)

vox
3 september 2006, 19:44
dat weet ik ;) maar zo bedoelde ik het niet.. meer van een soort van camoufalge eerder.. opvallen doet het natuurlijk altijd.. maarja wie let erop alleen de gitaristen zal het opvallen.. of niet???