PDA

View Full Version : Het grote Bottleneck topic



armageddon
23 juli 2006, 23:09
Ik heb dus een tijdje geleden eens een plastic bottleneck dingie gekocht (hij zit niet helemaal vast om mijn ringvinger echter) en probeerde eens "Sometimes you can't make it on your own"-solo te spelen, maar het lukt me gewoon niet!. Ik heb een lichte boost op mijn crunch channel (powertone 2) staan en dan speel ik op de singlecoil op mijn Ibanez bij de brug. Dit geeft het lekkerste geluid, maar echt elke andere snaar klinkt mee.....ik kan niet sliden over 1 enkele snaar ofzo? Hoe moet je dit doen stap voor stap?

nielsduursma
23 juli 2006, 23:16
ik heb geen idee eigenlijk hoe ik het doe... moeilijk uit te leggen.
ik speel een aantal nummers (waaronder ook die van u2) wel met een korte slide. die over maximaal 3 snaren kan.

je moet ook niet alleen de slide op je snaren houden, maar ACHTER de slide ook met je vinger(s) dempen.

wanna1
23 juli 2006, 23:32
Allereerst zou ik je hoge e snaar een noot lager stemmen.

En je moet idd je snaren achter de bottleneck dempen door je wijs- of middelvinger op de snaren mee te laten glijden.

That should do it.

Je kunt ook compleet open stemmingen gebruiken, maar dat hoeft niet alleen de hoge e is vaak genoeg.

nielsduursma
23 juli 2006, 23:45
Allereerst zou ik je hoge e snaar een noot lager stemmen.


en waarom dat?? slide spelen kan je ook in "gewone" stemming. u2 al helemaal, dat is op 1 snaar gespeeld. (sometime's dan hè;) )

armageddon
23 juli 2006, 23:46
de solo ja ;)

bedankt voor de tips!

GuitarMaster
24 juli 2006, 10:32
Als je echt alle bijgeluiden weg wilt hebben moet je eigenlijk ook met je aanslaghand dempen, de beste manier om dat te doen is met 4 vingers elk op een andere snaar, en elke snaar (de 4 die je het meest gebruikt dan) met een aparte vinger aan te slaan, en je andere vingers op de andere snaren laten rusten. Zo doet o.a. Warren Haynes het.

patricia
24 juli 2006, 10:45
plastic bottleneck?
ik heb toch liever een glazen bottleneck.

armageddon
24 juli 2006, 11:26
Nja, het was niet zo'n dure en het leek me wel lollig. Plexiglas ofzo.

Kamicolo
24 juli 2006, 12:57
Nja, het was niet zo'n dure en het leek me wel lollig. Plexiglas ofzo.

Ik zou zeggen veel proberen wanneer je toch die ene goeie toon eruit krijgt. Ik zat in ut begin ook vet te klooien maar begint nu al wat beter te klinken. Suc6;)

Negative K3 fan
24 juli 2006, 16:22
ACHTER de slide ook met je vinger(s) dempen.

ja dat is de hele truc van het slide gitaar spelen, veel succes!

treblemaster
24 juli 2006, 19:06
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in het spelen met een slide of bottleneck (nederlandse naam?). Nu gaan de standaard dingen wel redelijk maar het lukt me maar niet om dat huildende geluid te krijgen zoals James Saez dat bijv. doet op de solo plaat van Mike Ness. Te horen bijv hier (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000IFV9/qid=1153760245/sr=8-4/ref=sr_8_4/103-2309399-9359805?v=glance&s=music&n=507846)
en dan nummer 12 In love with my car
Ik kan niet horen of het nou 1 snaar is (lijkt me wel), waar ie het speelt, standaard tuning etc.
Als iemand me hier op weg zou kunnen helpen.........thnx!

Bassbitch
25 juli 2006, 10:39
Onderwerpen samengevoegd. Even opletten mensen, als je een nieuw topic opent, of er niet toevallig nog een topic over zoiets bestaat.

Martien
28 juli 2006, 14:14
nou hij speelt het volgens mij in de normale tuning maar wel op 2 snaren, de hoge b en de c (kan ook de g en de b zijn)
en dan begint hij op de 9e fret en schuift m langzaam door naar de 14e.
maar hij heeft er een beetje distortion over en als je ze allebei aanslaat te gelijk dan krijg je een beetje een jankend effect.

treblemaster
2 augustus 2006, 18:31
Bedankt Martien!

Sonny
2 september 2006, 17:40
Ik wil eerdaags een bottleneck gaan kopen en een beetje oefenen hiermee.

Kunnen jullie mij een beetje verklappen hoe dit in zijn werk gaat en of dit erg moeilijk is?

Ik ga jullie checken.

Lateretti Sonny

hendrix2
2 september 2006, 21:06
Niet erg gemakkelijk.
Om een mooie toon te krijgen moet je ook met een hoge actie spelen.
Op mijn strat klinkt het helemaal nergens naar met een bottleneck maar op m'n les paul met hoge actie gaat het dan wel weer mooi.
Vooral goed opletten dat je mooi boven de frets speelt, anders klinkt het vals.
Dempen vòòr de bottleneck is ook belangrijk om geen bijgeluiden van andere snaren te krijgen.

Het kan ook leuk zijn om wat met je stemming te spelen. Ikzelf bottleneck (is dit wel een werkwoord :p) het liefst in GBDGBD (dobro stemming), ja kan ook in andere openstemmingen spelen. Ik vind het moeilijker om in gewone standaard stemming te spelen, alhoewel het voor korte solos geen probleem is.

Je hebt ook verschillende bottlenecks (grote, kleine, metalen, glazen, bronzen) dus zoek misschien eerst even het verschil op. (ik weet het verschil namelijk niet).

Eenmaal je het kan gebruiken is het zeer leuk om te doen. Maar ik heb het nooit echt goed onder de knie gekregen en gebruik maar heel af en toe een bottleneck.

JasonX
3 september 2006, 01:14
Uhm, misschien domme vraag, maar wat moet een bottleneck dan precies voor een effect toevoegen? Of wat is het doel hiervan? (srry heb me nog niet zozeer verdiept op de accesoires die je bij een gitaar kunt gebruiken).

Greetz Jason

Sonny
3 september 2006, 02:06
Uhm, misschien domme vraag, maar wat moet een bottleneck dan precies voor een effect toevoegen? Of wat is het doel hiervan? (srry heb me nog niet zozeer verdiept op de accesoires die je bij een gitaar kunt gebruiken).

Greetz Jason

Een bottleneck zorgt voor hele jankende tonen die je op je gitaar kunt spelen. Laten we maar zeggen dat het kattengejank van die kut kat van de buren er niks bij is!

Gearjunkie
3 september 2006, 09:32
Een bottleneck zorgt voor hele jankende tonen die je op je gitaar kunt spelen. Laten we maar zeggen dat het kattengejank van die kut kat van de buren er niks bij is!

:)


Inderdaad: je kan traploos van toonhoogte veranderen. De bottleneck wordt een glijdende fret als het ware.

Luister maar eens naar een lap-steel guitar.

(maar ook in de intro van Turn the page van Metallica, Brian May aan het einde van Radio GaGa, Dire-Straits gebruikten het ook vaak.....)

sjoerd5
3 september 2006, 09:44
hoeveel kost zon ding eigelijk

nielsduursma
3 september 2006, 10:02
hoeveel kost zon ding eigelijk

geen idee, 6 euro ofzo. ik heb de mijne al een paar jaar. ik heb zo'n kleine voor 3 snaren (maximaal) zodat je die vinger ook nog "gewoon" kan gebruiken, en zo'n lange voor over al je snaren.

JasonX
3 september 2006, 13:01
Hmm, lijkt me leuk om eens een keer te proberen :) en dit kun je zowel voor solo's en slag gebruiken?

harrie-beton
3 september 2006, 13:02
Een gitaar is noot voor noot. een bottleneck is eigenlijk een simpele manier om glijdende noten en akkoorden te spelen. Dat maakt het erg jankerig maar is niet makkelijk voor beginners. OEFENEN

Bassbitch
3 september 2006, 17:10
Topics samengevoegd en opgeschoond.

Danny Drug
4 september 2006, 14:17
koop zo'n metale buisje waarmee je bougies in auto's verwijdert.. dat speelt lekker