PDA

View Full Version : Oude buizenradio!



RIES
2 september 2006, 16:41
Hallo Forum vrienden,

Ik zit normaal op het Akoestische gedeelte, maar heb even hulp nodig vanuit deze hoek.

Ik heb een oude buizenradio gehad van een maat. Het ding speelt als een tierelier. Er zit een pickup ingang in aan de achterkant.

Ik heb de plaat verwijderd en ook de ingang van de pichup om er een Jack op aan te sluiten. En hier begint het probleem: Er zit een draad waar twee draadjes uit komen. En een soort aarde draad wat je vroeger voor de pickup had.

Hoe moet dat op die Jack. De Jack heeft drie aansluitingen en ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar lukt voor geen meter. Wel jammer als het niet kan.

Zijn er nog oude rotten op dit gebied die mij kunnen helpen?

Grtz Ries

RIES
2 september 2006, 16:48
Bedankt voor de snelle reactie.

Sorry ik snap er nog niets van, ik zal eensproberen om wat foto's te plaatsen

RIES
2 september 2006, 17:35
Dit zijn de foto's.



http://i98.photobucket.com/albums/l241/Monstertje_1977/Jack.jpg




http://i98.photobucket.com/albums/l241/Monstertje_1977/Draadjes.jpg

BLOK182
2 september 2006, 17:39
Je kan eens kijken bij de aansluitschema's van Celestion, daar staat welke draad op welke punt moet en welke aarde is:p

RIES
2 september 2006, 19:58
Nee het lukt me nog steeds niet om het aan de praat te krijgen, wel bedankt voor de snelle reactie's. Lijkt wel of ik een draad mis

guitarnijboer
2 september 2006, 20:20
Hallo ries,

Is die radio mono of stereo? Vaak hebben mono radio's ook 3 draadjes (1 aarde en 2 hot) Die in de radio dan weer over twee weerstandjes bij elkaar komen. Je moet dus 1 van de 2 draadjes gebruiken en de aarde.

De aarde doe je aan het lipje wat op de foto onderaan zit. Het middelste lipje is de 'hot' aansluiting. hier doe je een van de twee draadjes aan. (het bovenste lipje en een van de twee draadjes gebruik je dus niet)

Om nu helemaal zeker te zijn voor je gaat solderen: Zet de radio op phono (of TA) en prik met een schroevendraaier op de draadjes. Eerst strippen natuurlijk! (het draadje, jij niet) Het draadje waarbij je een brom hoort is de 'hot' aansluiting. De beschermmantel (het koperdraad rond de binnendraadjes) is vrijwel altijd aarde.

Succes.

aanvulling:

Ik zie net dat ik ongeveer het zelfde verhaal vertel als Nico...... Beter dubbel dan niet zullen we maar zeggen.....

guitarnijboer
2 september 2006, 20:38
Oh, en nog iets:

Pas goed op met die oude radio's, zeker als je niet echt weet wat je doet. Zo'n radio zou tegenwoordig beslist niet meer in aanmerking komen voor een Kema of CE keurmerk. Daarnaast zijn er in de kast vaak metalen delen waar hoge spanningen en zelfs hier en daar ook gewoon de netspanning op kan staan.

!!! :eek:

jacky
3 september 2006, 01:00
mischien weet f het

Frits van Mourik
3 september 2006, 01:34
Hallo Forum vrienden,

Ik zit normaal op het Akoestische gedeelte, maar heb even hulp nodig vanuit deze hoek.

Ik heb een oude buizenradio gehad van een maat. Het ding speelt als een tierelier. Er zit een pickup ingang in aan de achterkant.

Ik heb de plaat verwijderd en ook de ingang van de pichup om er een Jack op aan te sluiten. En hier begint het probleem: Er zit een draad waar twee draadjes uit komen. En een soort aarde draad wat je vroeger voor de pickup had.

Hoe moet dat op die Jack. De Jack heeft drie aansluitingen en ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar lukt voor geen meter. Wel jammer als het niet kan.

Zijn er nog oude rotten op dit gebied die mij kunnen helpen?

Grtz Ries

Oud... OK, maar rot? :seriousf:
Maar goed, over welke radio heb je 't?
Pic's - voor & achterzijde?
En, in 't geval dat er U-buisjes inzitten (Nico heeft weer gelijk...): ff AFBLIJVEN !!!
Magere Hein ligt dan lachend op de loer, serieus.

Laat maar wat weten & ik kom erop terug.

Enterprice
3 september 2006, 10:57
Probeer dit eens als je wilt:
Bovenste lip (op de foto) is de hete aansluiting.
Middelste lip niet gebruiken.
Onderste lip is aarde.

guitarnijboer
3 september 2006, 12:35
Probeer dit eens als je wilt:
Bovenste lip (op de foto) is de hete aansluiting.
Middelste lip niet gebruiken.
Onderste lip is aarde.

Zou je denken?

Vonk
3 september 2006, 12:51
Eh er schijnen mensen te zijn die dit niet weten... je weet maar nooit...

guitarnijboer
3 september 2006, 13:07
Eh er schijnen mensen te zijn die dit niet weten... je weet maar nooit...

Ik dus wel.... en de bovenste contact op de foto is gegarandeerd het schakelcontact wat je dus niet moet gebruiken. Onder is massa, midden is hot.

Dus vandaar mijn opmerking.

Enterprice
3 september 2006, 13:57
En weet je hoe dat komt jongens, ik heb hier zo'n jack voor me liggen en gemeten, en de aansluitingen op DEZE jack kloppen precies zo als ik zei.
Er schijnen in die jacks die in de omloop zijn dus nog verschillen te bestaan, een ander verklaring heb ik er niet voor.
Ik heb van deze jacks een paar in een gitaarvoorversterker gebruikt, precies zo aangesoten zoals ik aangaf en het werkt uit de kunst.

RIES
3 september 2006, 14:02
Wat een hoop reacties zeg.


Ik ga het gelijk vanmiddag proberen, alleen wel uitkijken denk voor spanning. Spannend:P

Hier zij de foto's
http://i98.photobucket.com/albums/l241/Monstertje_1977/Voorkant.jpg


http://i98.photobucket.com/albums/l241/Monstertje_1977/Achterkant.jpg

guitarnijboer
3 september 2006, 14:08
En weet je hoe dat komt jongens, ik heb hier zo'n jack voor me liggen en gemeten, en de aansluitingen op DEZE jack kloppen precies zo als ik zei.
Er schijnen in die jacks die in de omloop zijn dus nog verschillen te bestaan, een ander verklaring heb ik er niet voor.
Ik heb van deze jacks een paar in een gitaarvoorversterker gebruikt, precies zo aangesoten zoals ik aangaf en het werkt uit de kunst.

Klopt, er zijn verschillende. Bij die chassisdelen die jij bedoeld zit de massa aansluitng niet aan de schroefdraadkant zoals hier op de foto, maar precies aan de andere kant. De twee andere aansluitingen zitten ook net andersom.

Waar je het aan kan zien is door te kijken tussen welk pertinax laagje de aansluiting zit.

guitarnijboer
3 september 2006, 14:29
Mooie foto's, maar eh..... waar zijn nu die draadjes die je geprobeerd had aan te sluiten?

De linker 4 gaten zijn voor antenne, de zwarte aansluiting meest rechts is voor een extra luidspreken. Het gat in het midden zal bedoeld zijn geweest voor een DIN stekker om dingen aan te sluiten als een tape rec. of pick-up, maar die zit er dus niet meer en ik zie ook geen losse draden.....

Als die er ook nooit gezeten heeft dan zijn de twee schroefjes daaronder waarschijnlijk de punten waarop je de platenspeler aansluit.
Achter op zal op ieder moertje van de beide schroefjes een draadje zitten.
2 schroefjes = twee draadjes ===> dat is je aansluiting.

Lopen er draadjes naar die schroefjes aan de achterkant?

Zet hem op PU en prik met een schroevendraaier op de schroefjes. Houd het metaal van de schroevendraaier vast. Het draadje achter het schroefje waarbij je een brom hoort is hot, de ander is massa.
sluit dit dan aan op het jack chassisdeel zoals ik eerder heb gepost.

RIES
3 september 2006, 14:57
Nee de dim stekker heb ik er zelf afgehaald en daar kwamen de twee draadjes vanaf die ik op de eerste foto liet zien. Als ik de draadjes vast pak dan hoor ik wel die brom maar geen gitaar. Zat ook nog een derde draadje naar de antenne toe en dat is denk ik om brom mee te voorkomen zoals je bij de latere platenspelers heb gehad. Maar is het eigenlijk wel de moeite om er mee te experimenteren? Er staat 32 Watt op de achterkant!

johantipker
3 september 2006, 19:32
Oud... OK, maar rot? :seriousf:
Maar goed, over welke radio heb je 't?
Pic's - voor & achterzijde?
En, in 't geval dat er U-buisjes inzitten (Nico heeft weer gelijk...): ff AFBLIJVEN !!!
Magere Hein ligt dan lachend op de loer, serieus.

Laat maar wat weten & ik kom erop terug.

toen ik begon met gitaarspelen, probeerde ik dit soort gevallen vaak als amp te gebruiken met soms zeer fraaie resultaten, ik heb ook een paar loeien van schokken gehad, ik had een keer een toestel met een EL84 eindbuis,, echter er zat geen voedingstrafo in... de B+ werd gewoon uit het net getrokken zeg maar... klonk wel ongeloofelijk via een 12" goodman speakertje en een Tubescreamertje ervoor, maar het werd vrij shocking toen ik met mijn gitaar om mijn nek de verwarming wat later wou zetten.

Dergelijke apparaten worden al wat veiliger door er een D.I. voor te zetten met een scheidingstrafo erin, ik heb ook wel eens een condensatortje (350V) achter de hot aansluiting van de volume pot van m'n gitaar gesoldeerd, zodat je nooit de DC hoogspanning op je snaren kunt krijgen, maar t blijft een enge hobby dat spul, living on the edge enzo...