PDA

View Full Version : Hoe sterk sta ik ervoor?



stumpy
2 september 2006, 15:46
Ik heb 8 maanden geleden een tweedehands amp gekocht bij mijn muziekboer. Het was een occasion, waarbij mij werd verteld dat de buizen een jaar geleden waren vervangen. Dit meeberekend vond ik het een zeer mooie prijs, zo mooi zou ik hem op bijv. marktplaats niet tegenkomen. Afgelopen week ging er een buis kapot. Na wat onderzoek bleek dat de buizen even oud waren als de versterker met een paar weken speling. Oftewel: ongetwijfeld de standaard buizen.
Kortom ze hebben tegen me gelogen, gezegd dat de buizen nog zeker 4/5 jaar mee konden. Maar nu is hij al kapot. Wat kan ik hier als consument aan doen?

stumpy
2 september 2006, 19:03
Het is een marshall top en met het serienummer is te achterhalen dat hij uit 98 kwam, de productiedatum van de buizen komt daar mee overeen. Maar ik weet ook wel dat buizen het niet altijd zo lang kunnen houden. Maar het feit dat ze na 8 maanden kapot gaan terwijl ze me hebben gezegd dat er nieuwe inzaten, wat dus niet eens waar was, is waar ik problemen mee heb.

BLOK182
2 september 2006, 19:09
Ik zou gewoon teruggaan. Denk dat het meest reeele is dat ze je een korting geven op nieuwe buizen.

tabmaniac
2 september 2006, 19:13
nee, klopt ik zou misschien even teruggaan, even navraag doen en even papieren mee neemt waarmee je kunt aantonen dat het bouwjaar van de buizen en de top overeenkomen. 4/5 jaar is een fabeltje voor een veel gebruikte buis maar 8 maanden niettemin.

raar verhaal
en anders een andere muziekboer zoeken^^

Punt
3 september 2006, 01:06
Als het de stock buizen waren was het waarschijnlijk bagger.
Hoog tijd voor goede buizen lijkt me.

Nrrrk
3 september 2006, 01:15
Buizen kunnen altijd kapot gaan. Dat is nou eenmaal het risico van zo'n bak. Ik zou er gewoon mee teruggaan, en misschien kun je er een korting uit trekken, maar meer ook niet. Buizentops zijn redelijk gevoelig en er is altijd kans dat er n buis naar de tyfus gaat.

MarkS
3 september 2006, 01:34
Wie weet is dat ding door iemand ingeruild en heeft die persoon een mooi verhaaltje opgehangen, wat vervolgens niet door de winkel is gechecked.
Net zo min als dat het door de huidige beziter is gedaan.

fullorder
3 september 2006, 02:15
Maar het feit dat ze na 8 maanden kapot gaan terwijl ze me hebben gezegd dat er nieuwe inzaten, wat dus niet eens waar was, is waar ik problemen mee heb.

Hoezo nieuwe? Je zegt zelf dat de winkel vertelde dat ze een paar jaar geleden waren vervangen? Dan waren ze bepaald niet nieuw dus toen je de amp kocht en dan kunnen ze dus heel goed op zijn na nog eens 8 maanden.

Ikzelf vervang mijn eindbuizen eens in de plusminus twee jaar.

Wizz
3 september 2006, 12:08
Je kunt je afvragen wat voor jou nou eigenlijk het beste is : Op je strepen gaan staan, garantie eisen en dat uiteindelijk vast wel krijgen na een hoop geouwehoer over-en-weer, of : Naar een goede versterkerbouwer/reparateur als Ernst in Schagen gaan, niet op een paar centen kijken, en de versterker beter laten maken dan 'ie destijds nieuw uit de doos kwam.

Wizz

johantipker
3 september 2006, 13:29
Het is hetzelfde als met een gloeilamp, daar heb je soms ook pech mee, meeste winkeliers garanderen buizen voor slechts 3 maanden, ik ken er ook wel, die ze in principe uitsluiten van garantie....

overigens als je zo'n 100 watt top thuis gebruikt op een beschaafd kamervolume kunnen ze hypothetisch gezien idd jaren en jaren mee... als je er geen pech mee hebt.... zoals je met zoveel gloeilampen wel eens hebt....

guitarnijboer
3 september 2006, 17:42
Niet mee eens. In de bias instelling (zonder signaal) verstoken ze op 60-70%. Ongeacht het volume. Toevoegen van het signaal zal de buizen opvoeren met nog eens een extra 10-20%. Dus ongeacht het volume verstook je toch de buizen.

Mee eens....

Maar een ding wil ik wel zeggen: Het om de 2 a 3 jaar moeten vervangen van de eindbuizen is ook kolder. Na 2 a 3 jaar weer even opnieuw baisen ok, maar vervangen omdat ze op zijn is onzin. Als de buizen al stuk gaan dan eerder van mechanische trilling door vervoer (microfonie, kortsluiting) of iets dergelijks(gloeidraad) dan door dat ze opbranden.....

Als dit waar was had ik nu geen enkele werkende versterker meer en dat is dus niet het geval. Ik gebruik mijn versterkers zeer intensief en vervang van de versterkers die ik op het podium gebruik ongeveer om de 4 a 5 jaar de buizen. En dan nog uitsluitend omdat ze te microfonisch zijn geworden door vervoer e.d. want vermogen leveren ze nog voldoende.... Staan ook gewoon ingesteld op 60-70%, geen probleem....

Ik heb ook 2 klasse A (100% diss.) versterker die ik vooral thuis intensief gebruik waarvan eentje al 16 jaar met dezelfde buizen, ook geen probleem.

Je moet natuurlijk wel goeie buizen kopen. iets wat nieuw al slecht is wordt natuurlijk met de loop van de jaren niet beter.

johantipker
3 september 2006, 19:18
Niet mee eens. In de bias instelling (zonder signaal) verstoken ze op 60-70%. Ongeacht het volume. Toevoegen van het signaal zal de buizen opvoeren met nog eens een extra 10-20%. Dus ongeacht het volume verstook je toch de buizen.


goed dan heb ik dus geen gelijk op grond van de reden die ik opgaf....

maar een setje buizen raakt toch wel sneller op als ze avond aan avond zwaar belast worden?

guitarnijboer
3 september 2006, 19:35
goed dan heb ik dus geen gelijk op grond van de reden die ik opgaf....

maar een setje buizen raakt toch wel sneller op als ze avond aan avond zwaar belast worden?

Bij erg zware belasting wel...... of beter: eigenlijk alleen als je met powersoak speelt vernaggel je snel je buizen (en OT trouwens), anders niet.

Waneer stond jij voor het laatst op het podium met een 100W amp verder dan half open? (of zelfs een 50W?)
Bij een 100W versterker die half open staat wordt er misschien maar 35W vermogen aan de speakers geleverd. En dan houdt ik het erg ruim aan. De buizen verstoken dan echt niet meer dan in rust.

Bij klasse A versterkers verstoken de buizen bij volle belasting zelfs minder dan in rust.......

Waar buizen het meest en het vaakst kapot van gaan zijn mechanische trillingen van het sjouwen, vervoeren etc. Meestal is hinderlijk gerinkel (microfonisch) een reden om te vervangen, maar ze zijn dan nog lang niet op hoor!

johantipker
3 september 2006, 19:46
i'm getting the picture...

je kunt dus altijd beter een top hebben dan een combo waarin de speaker vrolijk tegen de buizen " blaast en dreunt "

guitarnijboer
3 september 2006, 19:54
i'm getting the picture...

je kunt dus altijd beter een top hebben dan een combo waarin de speaker vrolijk tegen de buizen " blaast en dreunt "

Dat is algemeen bekend.....