PDA

View Full Version : Help mijn hoge E breekt.



Hendriks
1 september 2006, 22:09
Meer dan 30 jaar gitaar ervaring en dan met dit soort vragen aankomen , ik doe het ook met een blozend gezicht , het probleem is het volgende : ik heb voor het eerst een gitaar met afwijkende tuners , ik was gewent dat er in het palletje een gaatje zat , daar deed je de snaar door en draaien maar . Nu heb ik tuners met een sleufje , ik knip de snaar af (hou 5 cm over) , steek het uiteinde in het gaatje en draaien maar weer , maar nu komt het , als de snaar een beetje op spanning komt springt hij weer los. Ik heb al 2 snaren verspeeld en heb nog 1 over.

Wat doe ik verkeerd??????????????????????????

strat58
1 september 2006, 22:48
Hoi,

In het sleufje zit een gaatje (en nu niet allemaal in lachen uitbarsten) je steekt eerst de snaar in het gaatje en maakt een haakje aan de snaar.
Doordat de snaar in het gaatje zit kun je de snaar opspannen.
Zorg er alleen voor dat je de snaar niet te kort afknipt want dan schiet hij los.
Bijna alle Fenders hebben deze stemmechanieken.
IK hoop dat je er iets aan hebt.
Peace Strat58

Hendriks
1 september 2006, 22:50
Ik lach niet ,dus eerst in het gaatje , dan haaks buigen en aandraaien.
Thanks

jerome
3 september 2006, 01:41
Ik speel ook al bijna 30 jaar gitaar.
Vorig jaar mijn eerste Amerikaanse Strat gekocht en toen ook vreselijk lopen klooien met dat sleufje en dat gaatje....
Duurde bij mij ook even tot ik in de gaten kreeg dat je de snaar eerst in het gaatje moest stoppen, daarna haaks buigen in het sleufje en daarna draaien...
Wat een gedoe zeg!
Geef mij maar alleen een gaatje!!!

Hendriks
3 september 2006, 10:03
Mijn idee ik heb nu 3 setjes snaren zobder hoge e

FruscianteFan
3 september 2006, 10:05
dan ga je naar de winkel en koop je 3 hoge E's

Of je bestelt ze on line.

Hendriks
3 september 2006, 14:52
dan ga je naar de winkel en koop je 3 hoge E's

Of je bestelt ze on line.

Gelijk maar per dozijn.

Hendriks
3 oktober 2006, 13:45
Ben overgestapt naar 0.10 en weer deed het probleem zich voor bij de hoge E , Haakje gemaakt maar bij het aandraaien schiet hij steeds weer los. Ik heb uiteindelijk een schroevendraaier gebruikt om de snaar op zijn plaats te houden en na tig pogingen eindelijk gelukt . Er moet hiervoor vast een eenvoudiger oplossing zijn .
Wie?

LaurentB
3 oktober 2006, 14:24
Ben overgestapt naar 0.10 en weer deed het probleem zich voor bij de hoge E , Haakje gemaakt maar bij het aandraaien schiet hij steeds weer los. Ik heb uiteindelijk een schroevendraaier gebruikt om de snaar op zijn plaats te houden en na tig pogingen eindelijk gelukt . Er moet hiervoor vast een eenvoudiger oplossing zijn .
Wie?

Kun je misschien een foto maken? Ik begrijp er niets van, ken het systeem niet.

TRC
3 oktober 2006, 14:55
Ik heb ook vaak moeite met gaatjes in sleufjes stoppen maar neem van mij aan: oefening baart kunst! :D
MAar serieus, wat voor gitaar/tunes heb je dan?

Hendriks
3 oktober 2006, 15:10
Ze zijn van het type Kluson locking

piezo
3 oktober 2006, 15:45
Ben overgestapt naar 0.10 en weer deed het probleem zich voor bij de hoge E , Haakje gemaakt maar bij het aandraaien schiet hij steeds weer los. Ik heb uiteindelijk een schroevendraaier gebruikt om de snaar op zijn plaats te houden en na tig pogingen eindelijk gelukt . Er moet hiervoor vast een eenvoudiger oplossing zijn .
Wie?
Ik gok dat je de aanwijzingen van jerome niet helemaal begrepen hebt. Je moet het uiteinde van de snaar verticaal in de as steken, dus "door de kop heen" als het ware. Daarna parallel aan het spleetje ombuigen en dan aandraaien.

Eko
3 oktober 2006, 16:40
Ik heb een AV `62 tele met dezelfde tuners. Is prachtig authentiek. Het valt wel mee om het goed te doen. Zorg dat de sleuf dwars op de kop staat als je snaar in de tuner steekt. Als je dan de snaar insteekt en het haakje maakt, zorg dan dat de snaar over de tuner loopt bij de eerste keer aandraaien. Eigenlijk de tuner tegen de klok indraaien. Op deze manier heb je de snaar al bijna meer dan de helft om de tuner heenliggen voor dat er echt spanning op komt. De snaar wordt dan over een groter oppervlak ,,getrokken,, dan net alleen maar met het haakje.

Hendriks
3 oktober 2006, 18:49
Oke weer een stap verder., als hij er maar 1 maal om zit gaat het vaak wel goed. 5 setjes snaren verder zal ik het wel doorhebben. Gelukkig breek ik tijdens het spelen eigenlijk nooit een snaar.

patricia
3 oktober 2006, 18:54
heheh, ik heb sinds de zomer die japanse strat met dezelfde tuners.

en idd zit ik ook ongelooflijk te klote met de hoge E.
godgloeiende....wat een kutklus mensen.

Nickname
3 oktober 2006, 18:57
Ik snap er eigenlijk geen ene drol van? Heeft er iemand een foto die het wat verduidelijkt? :satisfie:

Hendriks
3 oktober 2006, 19:00
Gelukkig ben ik niet de enigste , begon me al een beetje een klojo te voelen , ik begrijp ook niet dat er bij Fender niemand rondloopt die dit probleem kan oplossen .
Kluson heeft voor Duesenberg tuners gemaakt waar je snaren door de hele tuner kunt steken , daarna aandraaien en aan de achterkant afknippen.
Die hebben er dus wel over nagedacht.

Eko
3 oktober 2006, 21:55
Dat probleem is al lang opgelost vandaar dat er op moderne instrumenten andere tuners zitten. Locking tuners bv.
Als je echter een retro instrument koopt zitten er tijdsgetrouwe onderdelen op. In dit geval dus de tuners uit die periode. Gewoon even goed aanleren en nooit geen problemen meer. Trouwens waar mutsen we over? Kopen een instrument van een lekkere bak met geld en gaan mierehannesen over een paar euro snaren........

Helter Skelter
3 oktober 2006, 22:12
ach...over klojo's gesproken :satisfie:

ik heb in mijn leven al miljoenen snaren vervangen en zelfs tot op de dag van vandaag draaien bij het stemmen de stemmechanieken soms niet allemaal dezelfde kant op of ik heb veel te veel 'snaar' op het mechaniek en een andere keer weer veel te weinig....

het blijft een heel karwei voor mij haha

patricia
3 oktober 2006, 22:29
ach...over klojo's gesproken :satisfie:

ik heb in mijn leven al miljoenen snaren vervangen en zelfs tot op de dag van vandaag draaien bij het stemmen de stemmechanieken soms niet allemaal dezelfde kant op of ik heb veel te veel 'snaar' op het mechaniek en een andere keer weer veel te weinig....

het blijft een heel karwei voor mij haha

ahaha lol die helter.;)

piezo
3 oktober 2006, 22:36
Als we elkaar weer eens treffen, Helter, zal ik je een nieuwe manier leren. Eigen vinding. Werkt zowel bij "gaatjes" als "sleuf" mechanieken, je hebt nooit teveel of te weinig snaar om je capstan zitten en het gaat gemiddeld zowat even snel als met locking-mechanieken, e.e.a. afhankelijk van welk type het is. Sneller dan met PRS locking-mechanieken in ieder geval.

Helter Skelter
3 oktober 2006, 22:58
Als we elkaar weer eens treffen, Helter, zal ik je een nieuwe manier leren. Eigen vinding. Werkt zowel bij "gaatjes" als "sleuf" mechanieken, je hebt nooit teveel of te weinig snaar om je capstan zitten en het gaat gemiddeld zowat even snel als met locking-mechanieken, e.e.a. afhankelijk van welk type het is. Sneller dan met PRS locking-mechanieken in ieder geval.

daar houd ik je aan! 8-)