PDA

View Full Version : Fender Deluxe 112 Plus



Flowers
1 september 2006, 14:58
Ik heb thuis nog een Fender Deluxe 112 Plus staan die een beetje niks staat te doen. Hij mag dus weg van mij, maar ik had eens een vraagje over het volume. Als ik 'm van 0 naar 1 draai schiet het volume enorm de lucht in, en boven 1 komt er nauwelijks nog volume bij. Is dit normaal of is er iets mis met m'n amp? Ik vraag mij dit al een hele tijd af en heb altijd gedacht dat hij kapot was dus...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind het een beetje spijtig om 'm weg te doen maar ik wil nog zoveel amps, rackstuff en pedaaltjes proberen en met het geld kan ik dus verder op m'n zoektocht naar een vette(re) sound.
Een richtprijs, daar heb ik ook nog geen gedacht van. (knopje van de bas van het OD-kanaal is afgebroken). Kan iemand mij in de goede richting sturen?

Grtz

paulusdeBKB
1 september 2006, 15:22
Wat 'ie 2ehands moet opbrengen, geen idee. MAar dat verhaal van de volumeknop is bekend en bijna alle Fenders werken op die manier. Volume neemt tot 2,5-3 met sprongen toe, daarna veel minder. Met een andere potmeter kan je dit euvel (laten) verhelpen.

chennie
1 september 2006, 16:00
Met een andere potmeter kan je dit euvel (laten) verhelpen.

Details ? Ik wil ook van dit probleem af zijn.

paulusdeBKB
1 september 2006, 17:02
If you've read the Vanden Berg mods, you know that Fender uses a linear pot for the Drive channel instead of the practical logarithmic pot—often called "audio taper." This is done so shopping musicians will think the amp is more powerful than it is, (not that it isn't powerful). As a result the guitarist may be impressed enough to take the amp home. Once they get it home though, the novelty wears off and they find it's too loud for practice. How often do you hear Hot Rod owners gripe about how loud their amp is? The fact is, most of the volume increase occurs between 1 and 4 on the dial, and the remaining 8 notches result in little volume increase. It's somewhat of a marketing ploy, and the only thing that really annoys me about these amps. James Vanden Berg was the first person to point this flaw out and explain how to correct it.

Hier (http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tooloud.html) Kan je de originele pagina vinden. Waar het op neerkomt is dat Fender lineaire pots gebruikt, ipv logaritmische pots. Als je het euvel wilt verhelpen dan moet je een logaritmische volumepot (laten) inbouwen.

Op deze pagina op dezelfde site (http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#master) staat nog meer info.

Bedenk wel dat deze pagina's gaan over het modden van Fender HotRods, het kan zijn dat je een andere volumepot nodig hebt voor jouw specifieke amp, maar een versterkerreparateur moet dit makkelijk voor je kunnen uitzoeken en doen.