PDA

View Full Version : Onderhoudbeurtje electrische gitaar



Sonny
1 september 2006, 14:55
Hey beste mannen,

Hoevaak is het van belang om je gitaar te onderhouden en dan bedoel ik met name het laten afstellen van de gitaar?

Kan je dit ook zelf doen dit afstellen? En wat houd het precies in als ik vragen mag?


Ik hoor jullie en alvast bedankt he.

Grtzz Sonny

RS-Rik
1 september 2006, 15:09
Afstellen als je de afstelling hebt verneukt.. het is geen brommertje ofzo.

Snaren moet je er maandelijks toch wel nieuwe op leggen, maar dit kun je makkelijk zelf doen. Als je zelf met de afstelling hebt lopen kloten of de hals teveel naar binnen of buiten staat moet je'm even naar de gitaarboer brengen, dat is alles.

Afstellen is meestal het aantrekken van de halspen (niet zelf aan kloten als je niet weet wat je doet) Er loopt een pen met schroefdraad door de hals van de gitaar, aan het uiteinde zit een bout die de druk op de hals regelt. Dit als tegenhanger van de +- 50 kilo trek die de snaren leveren. Hier kun je het beste zelf vanaf blijven.

Wat je eventueel wel zelf kan doen is de hoogte van de snaren bijstellen. Op de brug zitten schroefjes waarmee je de zadeltjes naar voren en achter kan bewegen (intoneren) en omhoog en omlaag kan zetten (actie). Met de intonatie kun je de juiste toonhoogte bij de frets krijgen, hoe verder ie naar voren (richting de hals, dus de snaar wordt korter) staat hoe "hoger" de toon relatief wordt. Dit werkt ook andersom. Dit is nodig als de snaar niet meer de juiste toon geeft bij de frets. Je krijgt een gitaar nooit perfect over de hele hals geintoneerd. Dit komt omdat de snaar nou eenmaal een doorsnede heeft, en de hals altijd een lichte kromming naar voren heeft. (Dit moet omdattie anders onspeelbaar zou zijn n.l. een te lage actie)
De actie is hoe hoog de snaren over de hals lopen. Een lage actie speelt comfortabel (is over het algemeen de mening) en je hoeft 'm minder hard in te duwen. Wel is dat de snaar bij een te lage actie tegen de frets kan gaan trillen, dit heet fretbuzz. De meeste laag ge-actioneerde gitaren hebben ergens wel een klein beetje fretbuzz. Meestal treed dit pas in de hogere regionen op. Gitaren met "hoog" fretdraad zijn er gevoeliger voor dan subtiel gefretdraadte gitaren. Bij Fender-achtige bruggen kun je meestal (behalve sommige tele's etc) alle zadeltjes apart stellen. Bij Gibson's Tune-O-Matic brug heb je 2 schroeven aan bijde kanten van de rij zadeltjes waarmee je gelijk de hele handel stelt. Intoneren kan wel vrijwel altijd voor iedere snaar apart (wederom niet bij die ouwe tele-brug)

Dit kun je op zich zelf wel doen, maar, treat it like a woman, niet draaien tot je een ons weegt maar liefjes het schroefie een half slagje draaien en kijken of het beter is. Fretbuzz is makkelijk te achterhalen door gewoon alle noten een keer aan te slaan, de intonatie is goed als je'm hebt gestemd en de 5e fret telkens dezelfde noot geeft als de snaar die eronder ligt (4e fret bij de G snaar) (bijv. De E snaar- 5e fret is een A) Check ook even of de 12e fret weer dezelfde noot is als de open snaar. Het beste kun je het checken met flagoletten, idat wil zeggen dat je de snaar niet fret maar eerst de snaar fret en tegelijk als je aanslaat hem weer los te laten. Dan hoor ja een heel zuiver, hoge noot. Gebruik je stemapparaatje hierbij.

Nou eeh good luck en er zijn vast wel mensen die mn verhaal gaan verbeteren

Sonny
1 september 2006, 16:17
Wow thankz Rik aan jou heb ik wat. Heb al meteen veel van je uitgebreide verhaal geleerd.

Wel heb ik nog een vraagje; bij mijn stratocaster staat het ene zadeltje hoger dan de ander in een soort boogje dus waarbij de buitenste twee 2-snaren op hun laagst geplaatst zijn. Hoort dit?

Als ik zou gaan intoneren, dus de snaren langer of korter maken moet ik zeker wel weer op nieuw stemmen?

Alvast bedankt.

Sonny

Ps. Ik sla je verhaal gelijk op in een Word-document kan ik het altijd nog een keer makkelijk terugvinden.

RS-Rik
1 september 2006, 17:49
Ja, kijk maar naar de oppervlakte van je toets (fretboard) die loopt ook een beetje bol.

Afstellen van de snaren zou ik alleen doen als het nodig is en de eerste keer eventjes naar een winkel gaan (beste een lokale- niet drukke) en even vragen of ze het kunnen doen waar je bij bent. Misschien heb je ook niet de schroefjes die je nodig hebt. En voor je het gaat vragen, je moet dus NIET eerst de snaar eraf halen of ontspannen voor je gaat stellen he!

Sonny
1 september 2006, 18:14
Ja, kijk maar naar de oppervlakte van je toets (fretboard) die loopt ook een beetje bol.

Afstellen van de snaren zou ik alleen doen als het nodig is en de eerste keer eventjes naar een winkel gaan (beste een lokale- niet drukke) en even vragen of ze het kunnen doen waar je bij bent. Misschien heb je ook niet de schroefjes die je nodig hebt. En voor je het gaat vragen, je moet dus NIET eerst de snaar eraf halen of ontspannen voor je gaat stellen he!

Nee nee zo ver was ik ook al om dat te snappen. Dus gewoon een half slagje losser of vaster draaien voor een iets kortere of een iets langere snaar. En vervolgens wel weer opnieuw stemmen en dan is hij geintoneert of zoiets.

Sonny

Gearjunkie
2 september 2006, 09:59
Afstellen is meestal het aantrekken van de halspen (niet zelf aan kloten als je niet weet wat je doet) Er loopt een pen met schroefdraad door de hals van de gitaar, aan het uiteinde zit een bout die de druk op de hals regelt. Dit als tegenhanger van de +- 50 kilo trek die de snaren leveren. Hier kun je het beste zelf vanaf blijven.




Afstellen is voornamelijk de intonatie perfectioneren en de actie instellen.
Verder kijkt een goede gitaartechneut naar de frets en werkt deze indien nodig bij.

De kromming/bolling/holling van de hals afstellen is iets dat op vele gitaren, na eens goed ingesteld te zijn, nooit of haast nooit meer hoeft.