PDA

View Full Version : vals!



thieske
1 september 2006, 14:31
Ik al een paar jaartjes een lekkere ak gitaar.. een art&lutherie..
Maar sind enige maanden is het zo dat de hoge e snaar bij de 2e 3e fret en verder steeds valser begint te worden.. alle andere snaren zijn gewoon goed..maar die e snaar verloopt!!!
Is hier iets aan te doen, en zoja..kan ik dat zelf of moet ik naar een reparateur.. en wat gaat dat kosten???

Hoop op tips.. alvast bedankt!

Don Capo
1 september 2006, 14:34
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen idee hebt wat je bedoelt. Als een snaar valser wordt draai je hem toch gewoon weer aan? Hoe vaak verwissel je de snaren en welke snaren gebruik je? Draaien je stemsleutels terug dan ofzo?

thieske
1 september 2006, 15:22
ik zal proberen het beter uit te leggen..
Ik stem mn gitaar.. met stemmasjien..
Alles is in orde.. niets is vals..
Als ik ga spelen op de hoge e is er op de eerste twee fretten weinig aan de hand..gewoon een f en fis..daarna zou de g moeten komen.. maar dat klopt al niet helemaal meer.. en hoe verder ik op de hals kom..hoe valser die e word..
Capiche?

Don Capo
1 september 2006, 15:24
Oooooow dat is raar inderdaad, dan klopt je mensuur niet zou ik zo zeggen maar dat zo dan altijd zo geweest moeten zijn plus dat je andere snaren daar ook last van zouden moeten hebben. Ik heb dit nog nooit gehoord.

Iemand anders?

Harald
1 september 2006, 16:14
Heb je de snaren al verwisseld? Het eerste waar ik aan moet denken is toch een oude E snaar, met of veel vuil, of roest. Begin eens met een nieuwe set snaren. Is het probleem dan niet opgelost, controleer dan de mensuur. (12 fret flageolet moet gelijk zijn aan gefrette toon op 12e fret) Maar zoals Don Capo ook al aangaf, je zou dan verwachten dat je bij de andere snaren vergelijkbare problemen krijgt. Is de hals misschien getordeerd, of is daar iets mee gebeurd? Gitaar gevallen bv.

Je zegt dat de snaar verloopt. blijft de open E wel kloppen of wordt die ook vals als je speelt? In dat geval zou ik ook eens beginnen met een nieuwe snaren. Misschien zit die E snaar er niet goed op.