PDA

View Full Version : transistor gain meten?



fullorder
1 september 2006, 13:14
Even een lekenvraag:

Hoe meet je de gain van een transistor?

Is dat een kwestie van amperes vergelijken tussen base en emitter?

mayniac
1 september 2006, 13:16
In een multimeter stoppen en meten. Zelfs de allergoedkoopste multimeters hebben die optie.

Vonk
1 september 2006, 13:34
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Ik wist dat ik deze pagina ergens had gebladwijzerd. Ergens in het midden begint een stukje over hoe je transistors door kunt meten. Zoals te lezen is klopt de aflezing van een multimeter niet helemaal.

guitarnijboer
1 september 2006, 13:50
Een multie meter klopt vooral voor ge.transistors niet helemaal. Voor si. kan dit best.

Je meet op deze manier trouwens alleen de HFE (dc current gain) en niet de Hfe (ac current gain).

fullorder
1 september 2006, 17:17
Oeps,

heb met m'n neus gekeken, m'n multimeter kan HFE meten van NPN en PNP torren ;)
Alleen meet m'n multimeter nog niks :( Misschien doe ik het verkeerd, maar ik ben m'n manual kwijt :chicken:

Enterprice
1 september 2006, 17:32
Heb je wel de Emiter,Basis en de Collector van de Tor in de juiste gaatjes geprikt en de schakelaar van je meter in de juiste meetstand gezet?

SimonS
1 september 2006, 19:22
inderdaad ff de juiste pin-out opzoeken.

fullorder
2 september 2006, 02:09
Heb je wel de Emiter,Basis en de Collector van de Tor in de juiste gaatjes geprikt en de schakelaar van je meter in de juiste meetstand gezet?

Hey ik ben dan wel een leek, maar dat lukt nog wel hoor ;)
Ik weet niet waarom ik niks kreeg. Misschien moet ik die pinnetjes er wat dieper in duwen, maar ik vind dat een beetje eng met zo'n fragiele OC44....

Enterprice
2 september 2006, 06:47
Mijn ervaring is dat je Germanium Torren niet zonder meer kunt meten met een multimeter, vanwege de hoge lekstromen van een Germanium Tor.
Je meet dan bv een Gain van 600 wat natuurlijk veel te hoog is voor zo'n Tor.
Wil je toch goed meten, dan zou je de volgende Site kunnen bezoeken http://www.geofex.com/
Op deze Site ga je naar Regular Features > FX Skills/How-To's en dan naar Selecting Germanium Transistors for Gain and Leakage for youre Fuzz Faze Clone.