PDA

View Full Version : kan iemand mij een goed advies geven hoe je intervallen snel kan uitrekenen HELP



DTmaster
1 september 2006, 14:03
Hallo


Ik ben nu al een jaartje bezig met de theorie en ik snap nog steeds niet goed hoe je intervallen moet uitrekenen , ik heb ook geen handigheitje maar deze soort intervallen begrijp ik maar niet


bijv: Bereken van C# een overmatige kwart "naar beneden" en naar boven

Mijn leraar had eens gezegd dat je het beste de mollen en de kruisen eraf kan halen en dan er weer bij op tellen , maar dan ben ik geneigd om al snel voor elke noot een hele stap te nemen en zo de tussen stappen bij e en f en b en c te vergeten !!!


PS : maar eigenlijk snap ik geloof de hele methode niet !!!

Ik heb binnekort een toelatingstoets en ik vroeg mij af of je dit op een efficiente en snelle manier kan uitrekenen

ERG ERG bedankt voor jullie tijd !!!

DTmaster
1 september 2006, 18:01
come on niemand die me kan helpen ?? :(

Das Schaap
1 september 2006, 18:37
Maak gewoon hulpstappen, bijv. je kent de kwint van elke noot, de grote en kleine terts en septiem vaak, nou zolang je het aantal stappen daarvan kent kan je de rest aan de hand daarvan relatief snel vinden.

Je weet wel alle intervallen en de afstanden ?
Want een overmatigde kwart is gewoon 6 halve stappen omlaag of omhoog dus.
Pak de kwint omhoog en ga dan een halve stap terug, en voor omlaag pak je de grondtoon die bij de kwint zou horen van de noot waarmee je begint (je C# dus) en dan een halve stap omhoog. Kwestie van relativeren. :hippie:
Je herkent ook wel een patroon erin dan als je ze alledrie op je gitaar zou pakken en ook bij andere intervallen. Kweenie of dat ook boeit of je ze meteen kan vinden maar hopelijk helpt dit enigszins.

Daevren
1 september 2006, 23:16
Het is gewoon een kwestie van vaak doen. Bij C# is het makkelijk. Je weet namelijk C al, daar ga ik even vanuit. Dus Een overmatig kwart omhoog van C is natuurlijk F#. Dus C# en F## (niet G natuurlijk).

Je kunt het ook vanaf de kwint herleiden, zoals Schaap voorstelde, omdat het overmatige kwart en de verminderde kwint enharmonisch gelijk zijn. Bijv: C is de kwint van F. En dan een staptje terug naar C, dat is F#. En dan nog een kruis toevoegen omdat je uitgaat van C#. Dus F## (en hier dus weer niet G want nu zijn we een verminderde kwint omlaag gegeaan).

En als je een overmatig kwart omlaag moet. Laten we dan eerst het normale kwart naar beneden van C nemen. We weten dat een kwart naar beneden een kwint omhoog is, altans ik weet dat. Dus G. Overmatig kwart naar beneden is dus Gb. En dat betekent dat een overmatig kwart naar beneden vanaf C# dus G is.

Nu heb je inmiddels wel door dat het dezelfde toon oplevert.


Handig om te onthouden is dat een kwint 7 halve stappen(semi tonen/frets) is (dus dan weet ik ook gelijk dat een overmatig kwart of verminderde kwint 6 is). Dat kun je altijd gewoon uittellen, ik deed het ooit zelfs met mijn vingers. Omdat het kwint in het midden zit kun je alles dan snel herleiden.

Als je het vaak doet wordt je er vanzelf handiger in en vind je zelf de handigheidjes. Er is helemaal niet zo veel te rekenen. Meer dan 12 tonen zijn er niet.


Maar ik heb zelf ook vaak genoeg fouten gemaak. Sneerz0r heeft me vaak genoeg moeten corrigieren.

Timp Daddy
2 september 2006, 16:43
Ik ben echt heel slecht in de theorie maar als ik het verhaal van daevren een beetje begrijp dan heeft het gewoon met de toonladders te maken?

Ik ben er sinds een maandje echt "serieus" mee bezig en heb dit voor mezelf uitgetypt:

http://img95.imageshack.us/img95/1632/kwintenkwartencirkelal6.jpg

http://www.cyberfret.com/theory/circle-of-5ths-major/images/th_maj_key_cir_5ths.gif

kwintencirkel en kwartencirkel...

Ik ken de definitie overmatige kwart niet, maar als je kijkt naar de Cmaj toonladder kijkt en de uitleg van Daevren dan pak je dus de kwart (vierde toon?) uit de kwartencirkel en dat is dus de F en die pak je "overmatig" dus heb je een F#

Kijk je naar C# of Db dan heb je dus met een kwart te maken met F# of Gb, pak je die overmatig kom je F## of G.
Maar hier zit de "valkuil" volgens mij. Want je kan vanuit de kwintencirkel (C#)redeneren of vanuit de kwartencirkel (Db).

Als je kijkt naar de pijlen die erbij staan dan pak je bij de kwintencirkel de hele tijd de 5de toon in de ladder en bij de zwarte pijl komt een kruis te staan om de heel-heel-half-heel-heel-heel(-half) intervallen te behouden (Ionisch/Majeur). Vandaar de kwintencirkel.
Bij de kwartencirkel pak je de hele tijd de vierde toon (kwart) en komt bij de zwarte pijl een mol te staan om opnieuw de intervallen van Ionisch/Majeur te behouden.
Bij de kwintencirkel komen er steeds meer kruizen te staan en is het op een gegeven moment overzichtelijker om op de kwartencirkel over te gaan (oranje regel is de overgang).

Nog even door gaan (ik leer hier van, denk ik...:P Hopelijk redeneer ik goed anders moet je deze post maar negeren :P), volgens Daevren is een kwart naar beneden hetzelfde als een kwint naar boven.
Kijken we naar de C en gaan we een kwint (vijf stappen) omhoog dan komen we uit op G, gaan we een kwart (4 stappen) omlaag dan komen we ook uit op de G

Opnieuw, ik ken dit kwarten/kwinten gedoe niet zo goed. Maar laat ik mezelf een vraag stellen dan.

Bereken van A# een overmatige kwart naar beneden en naar boven.

Aangezien je dit prachtige plaatje (-_-) hierboven niet altijd bij je hebt moet je de ladder zelf even maken:

A#-heel-B#-heel-C##-half-D#-heel-E#-heel-F##-heel-G##-half-A#

Erg veel kruizen dus ik zou van Bb redeneren, maar volgens mij mag dat niet.
Gaan we een kwart naar beneden (4 Stappen/noten) of een kwint naar boven (5 stappen/noten) dan kom je uit op E#. Je beredeneert naar beneden dus is het een E (Of E#b? :P) (Zou je een overmatige kwint naar boven doen dan is het dus een E##).
Een overmatige kwart naar boven (4 stappen/noten) is dus D##.

Ik weet niet of dit klopt, maar uit de uitleg van Daevren haal ik dit. Ik heb alleen geen flauw idee wat je hier aan hebt :P. Maar toch leuk...Hoop dat je wat aan het plaatje hebt, heeft mij veel geholpen om in te zien hoe de standaard toonladders gemaakt werden.

GuitarMaster
2 september 2006, 19:04
Ik doe mijn best om het te begrijpen, kan iemand me alleen even uitleggen wat een F## is? Ik snap dus niet wat die 2 kruizen daar doen en waarom dit dan geen G is.

-=JEROEN=-
3 september 2006, 16:25
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

simpler kan bijna niet :hippie:

edit: ik had je post niet helemaal goed gelezen, maar je kan mijn methode, zoals in bovenstaande link beschreven, ook voor intervallen gebruiken

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/guitar/tonecircle.gif

van de C# een kwart naar boven is dus 5 stappen verder (C# niet meetellen) en dus de F#
een kwart naar beneden is dus 5 stappen terug (vanaf de C#) en dus G#



priem c 0

kleine seconde des 1
grote seconde d 2

kleine terts es 3
grote terts e 4

reine kwart f 5
overmatige kwart fis 6

verminderde kwint ges 6
reine kwint g 7
overmatige kwint gis 8

kleine sext as 8
grote sext a 9

klein septiem bes 10
groot septiem b 11

oktaaf c 12


misschien nog makkelijker is dit praktise overzicht

http://img1.putfile.com/thumb/9/25905423838.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3415594)
klik voor vergroting

een kwart voor/beneden de toon is hetzelfde als een kwint na/boven de toon

Daevren
3 september 2006, 16:49
Ik doe mijn best om het te begrijpen, kan iemand me alleen even uitleggen wat een F## is? Ik snap dus niet wat die 2 kruizen daar doen en waarom dit dan geen G is.

Van C# naar F## is een overmatige kwart. Want, van C naar F# is ook een overmatige kwart. Een overmatige kwart en een verminderde kwint zijn dezelfde toon, maar je noteert het anders. Immers C-F is een kwart. C#-F# is een kwart. dus als we het kwart overmatig worden blijft het een F maar wordt het een kruis.

Immers:

1 2 3 4 5
C D E F G

Voor C is de kwart altijd F. Ookal noteer je C#### dan blijft het F####. Natuurlijk is zoveel kruizen onzinnig, maar dat is het punt.

Vandaar dat wanneer we een verminderde kwint schrijven we C-Gb of C#-G gebruiken.

DTmaster
4 september 2006, 11:52
hey allemaal erg bedankt , maar waarom die dubbele kruisen , ik krijg dat HELEMAAL NIET ??? ik krijg dit

http://www.martijnhooning.com/algemene-muziekleer/2004toelating-aml02.pdf

zie dit toets maar en dan de intervallen , ik heb nog nooit dubbele kruisen gehad en NU ook niet !! en dat hoeft ook niet volgens mijn leraar , kan het ook anders >??

Das Schaap
4 september 2006, 12:23
Als je het puur op bladmuziek moet weten kan je gewoon daar dan wat referenties pakken, je hebt sowieso de G bij de G-sleutel en de F bij de F-sleutel,
Bij de G weet je ook vaak de E meteen wel en van daaruit leer je snel de rest om die 2 tonen heen. Tevens zijn er ook andere kleine hulpmiddelen, zoals dat als een noot tussen een lijn ligt dat de noot die ook tussen een lijn ligt maar dan 1 stap hoger een grote terts is, behalve bij de B-C en E-F, en dat nog 1 hoger dan de kwint is. Als je een G majeur drieklank noteert zie je dit ook meteen, en je herkent gemakkelijker inversies vaak aan de hand hiervan.
Het idee met de kruizen is gewoon dat je eigenlijk vanuit een bekender interval gaat omrekenen, je weet C en G, en C# en G# en D oftewel C## en G## wat weer A is etc. Het is slechts een ezelsbrug.

Daevren
4 september 2006, 12:34
hey allemaal erg bedankt , maar waarom die dubbele kruisen , ik krijg dat HELEMAAL NIET ???

Misschien is dat zo. Maar jij had nu net een voorbeeld zelf bedacht waarin je een dubbelkruist krijgt. Ik zie zo snel inderdaad geen dubbelkruizen of mollen.

Dus ik nam jouw voorbeeld en liet zien hoe ik het oploste. Toen vroeg iemand waarom ik een dubbelkruis gebruikte.


Maar je hoeft dus ook eigenlijk helemaal geen rekening te houden met dubbel-kruisen. Je moet ze enkel niet raar vinden.

DTmaster
4 september 2006, 12:38
ok dan maar deze dan :

Een verminderde kwart OP de C# kan je mij uitleggen hoe je die moet bereken.


Thanx


DT

-=JEROEN=-
4 september 2006, 12:43
ik vind die dubbele kruizen en mollen maar onzin, beetje suffe pietluttigheid

als je een C verhoogd wordt het een C# (Cis)

als je een C# verhoogd wordt het gewoon een D, en dus geen C## (Cisis, hahaha Crisis)

DTmaster
4 september 2006, 13:27
ALLEMAAL :) erg bedankt voor jullie hulp !!!


Ik ken het nu een beetje maar wil nu zkerzz zijn of ik het GOED kan. Kennen jullie mischien een site of een progje (naast earmaster) of te oefenen.

Want earmaster is wel OK maar dat moet je ze horen , en ik moet ze OOK opschrijven...

ALs iemand mij hieraan kan helpen "SUPPPERZZ" want ik ben door die theorieexamens van Marijn Hooring heen en tja ik heb binnenkort die toets dus ik zou graag nog wat intervallen in de G sleutel willen hebben want die andere sleutel krijg ik nog niet !!!


erg erg erg bedankt !1


PS : sites zijn ook welkom !1!

johantipker
4 september 2006, 13:36
misschien is t t makkelijkste voor je als je:


-1- de klankkleur van elk interval leert herkennen (zing ze), dan zoek je gewoon "op je oren"

-2- indien 1 niet afdoende werkt, maak je voor je voor jezelf een velletje met tabs / of akkoorddiagrammen en schrijft daarop de basicliggingen voor de diverse intervallen op je hals, deze liggingen zijn namelijk voor allen toonsoorten gelijk, en dan maar in je kop stampen, bijkomend voordeel, als je dit vaak doet gaat optie 1 vanzelf ook wel werken.

bijv.

Grote terts op C

Greep:

Grondtoon = A-snaar, fret 3, ofwel A3 (bekende jongensnaam)
gr Terts = D-snaar , fret 2 ofwel D2

reine kwint op G

grondtoon (of root) = E3
r kw = D5

etc etc

-=JEROEN=-
4 september 2006, 15:04
misschien is dit wat voor je

interval trainer: http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

DTmaster
4 september 2006, 15:09
Das op gehoor :) maar thanx goeie link :)


maar ik moet het ff op schrift doen , maar ik doe het gewoon zo


1 ik schrijf een interval op bijv kleine ters van F#

2 dan bereken ik hem uit

3 zoek het antwoord op de piano door de halve stappen af te gaan vanaf F# dus F#-G kleine secunde enz enz enz enz enz :)


Thanx

-=JEROEN=-
4 september 2006, 15:32
oh op papier, nou ja dat had ik al gezegd, ik gebruik mijn methode van stappen tellen

- teken een cirkel
- streep alle 4 windrichtingen aan
- doe daar tussen 2 streepjes (je hebt nu 12 parten)
- schrijf alle hele tonen erbij
- je hebt nu een duidelijk overzicht, de rest is een kwestie van weten wat een reine kwart is of een verminderde septiem

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/interval-cirkel.gif

een reine kwart (rood) vanaf C is F, een reine kwart vanaf C# is F#

als je dit vaak gebruikt, ga je het na verloop van tijd voor je zien, zonder papier

de kleine terts van F# zie ik dus gelijk voor me, 3 stappen verder dus A

Daevren
4 september 2006, 17:35
ok dan maar deze dan :

Een verminderde kwart OP de C# kan je mij uitleggen hoe je die moet bereken.


Dat had ik toch al gedaan? Of had ik het enkel over overmatige kwarten en verminderde kwinten? Verminderd kwart komt niet zo vaak voor.

Je weet: C D E F. Dus de reine kwart van C# is F#. Dan is verminderde kwint dus C#-F

Je kunt ook weten dat een verminderde kwart hetzelfde is als een grote terts. Alleen weer enharmonisch anders.

C-E en C#-E# zijn grote tertsen. En dan is C#-F de verminderde kwart.

We hadden ook al verteld dat de overmatige kwart 6 semitonen is. Dus dan is een rein kwart 5 semitonen. Een verminderde kwart is dan 4 semitonen.

Ik denk dat je gewoon moet gaan onthouden dat een kwint 7 semitonen is en dat de kleine en de grote terts respectievelijk 3 en 4 semitonen zijn.

Daevren
4 september 2006, 17:39
ik vind die dubbele kruizen en mollen maar onzin, beetje suffe pietluttigheid

als je een C verhoogd wordt het een C# (Cis)

als je een C# verhoogd wordt het gewoon een D, en dus geen C## (Cisis, hahaha Crisis)


Het is de bedoeling dat we mensen helpen met muziektheorie, ten minste daar ga ik vanuit, en dus niet dat we ze foute informatie gaan geven.

Persoonlijk moet ik ook lachen om Cisis.

Als je C# verhoogd krijg je geen D. Kijk maar:

C# D# E# F# G# A# B#
D D# E# F# G# A# B#

Dat klopt niet. Dan wordt het namelijk:
D Eb F Gb Ab Bb C

En dat is heel wat anders.

-=JEROEN=-
4 september 2006, 20:25
ik begrijp wel waar de benaming vandaan komt, en dat het in principe logisch is, maar ik blijf het onhandig vinden, het is puur voor de vorm, kwa klank maakt het niet uit hoe je ze noemt, een overmatige kwint klinkt als een overmatige kwint, of je dit nou een Cisis of een gewoon een D noemt

het is maar net wat je handig vind

oh en ik weet ook dat iedere toon in een toonladder een unieke naam hoort te hebben (niet D Dis, maar D Es), maar dit kan niet altijd, schrijf maar eens een Dim ladder uit (1 b2 b3 3 b5 5 6 b7), dat gaat niet heh (zitten ook 8 tonen in ipv 7)... dus

Daevren
4 september 2006, 21:07
Voor een gitarist maakt het vaak ook niet zo veel uit. Maar als je zowel een D en een D# gebruikt en geen C dan is dat gewoon vreselijk onhandig op bladmuziek. Je moet elke keer de D en de D# corrigieren terwijl je ook constant een C## en een D# kunt gebruiken.

Het lijkt me het beste dat we hier mensen correcte uitleg geven. De correcte enharmonische spelling is in de meeste gevallen logisch. Maar inderdaad niet in alle gevallen en ook niet in alle gevallen mogelijk.

Je mag zelf je eigen muziek zo noteren als je zelf wilt, zolang je maar snapt hoe het officieel moet. Dan kun je de richtlijn pas 'correct overrulen'.

DTmaster
6 september 2006, 11:55
anyway ik geef mij zelf nu even een paar opdrachten en onderin zal ik de antwoorden geven


Opdracht 1 benoem de Intervalen


1 D# - F

2 E# - G

3 C# - A#

4 B - A

5 G - Bes

6 Des - F

8 Bes - As

9 F# - D

10 - C# - G


Antwoorden volgen !!

DTmaster
6 september 2006, 12:13
1 D# - E - F ( 3 1/2 stappen dus een kleine terts)

2 2 kan iet want E# bestaat (dat is F :)

3 dit is een grote sext ( 9 1/2 stappen)

4 A - B ( 2 stapjes terug , krijg je A A# B . dus een kleine septiem)

5 G - Bb ( is een kleine terts G- Ab - A - Bb !!!

6 Db - F ( Db - D - Eb - E - F) 4 1/2 stappen dus een grote terts

8 ook weer een grote terts , mochten jullie moeilijker weten zet je maar neer want ik kom maar vaak op die terts uit :)

9 Grote terts wederom ????? :)

10 hehehe een overmatige kwart :)

nou ik als iemans ze na kan kijken , zou superzz zijn

Thanx

en mischien kaniemand er nog een paar opgevene die want moeilijker zijn !!!


er eerg erg bedankt

-=JEROEN=-
6 september 2006, 12:15
Voor een gitarist maakt het vaak ook niet zo veel uit. Maar als je zowel een D en een D# gebruikt en geen C dan is dat gewoon vreselijk onhandig op bladmuziek. Je moet elke keer de D en de D# corrigieren terwijl je ook constant een C## en een D# kunt gebruiken.

Het lijkt me het beste dat we hier mensen correcte uitleg geven. De correcte enharmonische spelling is in de meeste gevallen logisch. Maar inderdaad niet in alle gevallen en ook niet in alle gevallen mogelijk.

Je mag zelf je eigen muziek zo noteren als je zelf wilt, zolang je maar snapt hoe het officieel moet. Dan kun je de richtlijn pas 'correct overrulen'.
ik lees geen blad, wist ook niet dat ze 't daarom zo doen, goed om te weten... en je hebt gelijk wat betreft correcte uitleg, doe ik dan meestal ook wel :soul:

-=JEROEN=-
6 september 2006, 12:27
1 D# - F ... d-f=b3 dus dis-f=2 (grote secunde)

2 E# - G ... e-g=b3 dus eis-g=2 (grote secunde)

3 C# - A# ... a-c=b3 dus c-a=6 dus cis-ais is ook 6 (grote sext)

4 B - A ... a-b=2 dus b-a=b7 (klein septiem)

5 G - Bes ... g-bes=b3 (kleine terts)

6 Des - F ... d-f=b3 dus des-f=3 (grote terts)

8 Bes - As ... b-a=b7 dus bes-as is ook b7 (klein septiem)

9 F# - D ... f-c=5 dus fis-cis is ook 5 dus fis-d=#5 (overmatige kwint)

10 - C# - G ... c-g=5 dus cis-g=b5 (verminderde kwint)

edit: ik ken de toonladder van C dromen, daarom gebruik ik deze meestal als referentie punt
c-d=2
c-e=3
c-f=4
c-g=5
c-a=6
c-b=7

Bassbitch
6 september 2006, 16:59
Graag weer back ontopic, email adressen uitwisselen kan over de PM.

DTmaster
8 september 2006, 14:15
hahahaha ik heb hem door in de stijgende vorm dan ,,, JEROEN zou je mischien nog zo;n cirkel kunnen tekenen als je DALEND bezig bent , en dan een voorbeeld zoals je zeI

"Redeneer je terug dan berekend je dezelfde toon zo... C# - G of C - Gb .... ik snap hem een beetje maar ik ben onwijs opgelucht dat die Intervallend stijgend geen probleem meer zijn ... alleen mischien deze kan nog fout gaan



Superzzz


DT

-=JEROEN=-
8 september 2006, 15:13
ik snap je vraag nog steeds niet

als dit gevraagd wordt:

Benoem de interval:

1 D# - F
2 E# - G
3 C# - A#
4 B - A
5 G - Bes
6 Des - F
8 Bes - As
9 F# - D
10 C# - G

dan zijn dit allemaal stijgende intervallen.

zou de vraag zijn "Benoem de kleinste interval", dan zijn het dus stijgende óf dalende intervallen, afhankelijk van welke de kleinste is (kortste afstand)

de vraag zou ook kunnen zijn "benoem de dalende interval"

voor alle 3 de vragen gebruik ik dit overzicht:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25905424048.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3415606)

maar bij de vraagstelling "benoem de intervallen", bedoelen ze waarschijnlijk de stijgende interval, dus gebruik je de linker cirkel, ook al tel je terug

-=JEROEN=-
8 september 2006, 15:28
als er staat "Benoem de intervallen", dan ga ik er van uit dat ze de stijgende intervallen bedoelen:

1) je telt vanaf D# met de klok mee tot aan de F: D# > E > F = 2 semitonen = grote secunde
2) E#(=F) > F# > G = 2 semitonen
3) C# > D > D# > E > F > F# > G > G# > A > A# = 9 semitonen = grote sext

maar je kan ook terugtellen (let op! dit is niet hetzelfde als dalend)

3) C# > C > B > A# = 3 semitonen terug = 9 semitonen vooruit = grote sext

-=JEROEN=-
8 september 2006, 15:32
volgens mij begrijp ik je vraag nu, hehehe

ik maak effe een nieuwe tekening voor je, want dalend-stijgend heeft hier niets mee te maken

edit:

ok dit is wat je bedoelt denk ik:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25905424198.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3415607)

gebruik deze in combinatie met deze:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25905423414.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3415567)

C - D: makkelijkst is vooruit tellen, dus 2 semitonen, en in bovenste schema zie je dat is een grote secunde

C - A: makkelijker is om terug te tellen, in het onderste schema zie je dat van C naar A is 3 semitonen terug... in het bovenste schema (tekening rechts) zie je dat 3 semitonen terug is grote sext

dit heeft dus nix met dalend te maken

en dan nog dit:

C - F# = overmatige kwart
C - Gb = verminderde kwint

C - G# = overmatige kwint
C - As = kleine sext

DTmaster
9 september 2006, 01:59
Thanx :)


Maar voor de duidelijkheid als ik een interval van C terug naar Ab moet doen , kan ik gewoon de halve stappen terug tellen (dus de semitonen) en dan bedenken hoeveel semitonen die interval heeft en dan denken

hey 4 semitone is een grote terts VOILA :)

grtzz

-=JEROEN=-
9 september 2006, 04:50
in de proef/test die je mij gestuurd had, wordt niet gevraagd naar dalende intervallen... als er dus gevraagd wordt naar de interval van C - Ab, dan is grote terts niet het juiste antwoord

DTmaster
9 september 2006, 11:11
er word wel naar gevraagd want kijk maar eens naar 1b

daar zie je dat de mol dus (Db) onderaan is dus ik bereken hier dan Db-D

Anyway het is nu wel verwarrend dat je zegt dat C terug naar Ab weer GEEN grote terts is.

verklaar je nader JEROEN :)


Ik ben na het weekend terug maar heb maar 2 dagen dan om nog dingen te leren.

mischien kan je deze nog een keer met een cirkeltje uit leggen of densoods verwijzen naar een ander cirkeltje op het net enz om deze uit te berekend want WAAROM NIET een grote terts , je hebt het TOCH over 4 semitonen ??????


thanx

-=JEROEN=-
9 september 2006, 15:03
je maakt een paar vergissingen:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25905423495.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3415566)

het 1e interval is G - Bes en dat is een kleine terts (b3)
het 2e interval is Bes - G en dat is een grote sext (6)

wanneer de noten boven elkaar staan, ga je van de onderste (laagste) naar de bovenste (hoogste) noot

3e interval is Es - D en dat is een groot septiem (7)
4e interval is D - Es stijgend en dat is een kleine secunde (b2)
5e interval is Es - D dalend en ook dat is een kleine secunde (b2)

als de noten boven elkaar staan genoteerd, ga je uit van de stijgende interval
alleen als de noten dalend genoteerd staan, is het een dalende interval

6e interval is C - As en dat is een kleine sext (b6)

had er C - Gis gestaan, dan was het een overmatige kwint geweest, immers een Gis (#5) is een verhoogde G (5), een As (b6) is een verlaagde A (6)

7e interval is As - C (terts) en dat is dus niet hetzelfde als C - As (b6)

je ziet ook duidelijk dat de afstand tussen C-As veel groter is dan As-C

vat je em?

taylor
17 september 2006, 12:33
ik heb deze topic niet helemaal door gelezen maar wat me opviel is dat (bijna)niemand intervallen op gehoor kent? dan hoef je niet meer te zoeken namelijk.

een overmatige kwart blijft een overmatige kwart of dat nou vanuit C, C# ,X of Z is.

-=JEROEN=-
17 september 2006, 12:52
we hadden het hier over een schriftelijk proefwerk

vandaar :soul:

taylor
17 september 2006, 13:01
oh okay,maar naast op papier is het eigenlijk handiger om intervallen op gehoor te herkennen.

DTmaster
17 september 2006, 13:14
Dat heb ook gedaan .... naast de 13 klanken op gehoor kennen !!!

martijnhooning
25 september 2006, 20:26
Dat is in feite niet zo moeilijk, toch?

Zie op mijn site http://www.martijnhooning.com de rubriek algemene muziekleer

Groet,

Martijn