PDA

View Full Version : VOX ac30cc2/ JCM 800



Nellyrocks
1 september 2006, 12:59
Hai, Ik ben op zoek naar advies.

Ik sta op het punt om mijn hele setup om te gooien omdat ik niet meer echt tevreden ben over de ENGL waar ik op speel. Prima versterker maar te glad en modern voor wat ik wil. Daarnaast ben ik het zeulen met een cab en een losse top zat. Voor schnabbeldingen is het natuurlijk lekkerder een combo’tje mee te nemen.

Daarom het volgende:

Ik zit hard te denken aan een AC30cc2. Die komt er in ieder geval wel. Blue Alnico’s of Warfdale weet ik nog niet en is dan ook de eerste vraag.
- Zijn de Blue’s echt €600,- beter dan de Warfs?
- Zijn die überhaupt echt zo slecht als wordt beweerd op HC?
- Zijn de Warfs echt kopieën van Greenbacks? Loont het dus om er mooie oude greenbacks in te zetten voor een wat rauwer geluid?

Daarnaast wil ik ook een meer JCM800 sound.
- Heeft iemand ervaring met de Carl Martin Plexitone over een AC30?
- Heeft het hiervoor ook nut een extra 2x12 closed cab te gebruiken?
- Misschien een 800 combo ernaast?

Stel dat ik er een 800 naast gebruik, wat kan ik dan heb beste doen.
- AB-en. Dus ac30 clean en 800 scheur.
- Samen. Blend dat mooi? Gaat je clean VOX geluid niet achteruit door de 800.
- Stereo. Geen idee waarom dat een meerwaarde zou zijn maar overtuig me gerust. Meer ruimtelijke echo etc is niet zo relevant als je samen met een andere gitarist speelt denk ik.

Ten slotte:
- Suggesties, ideeën, filosofieën en hersenspinsels zijn allemaal welkom.

Alvast bedank voor jullie reacties,

Gr Niels

Helter Skelter
1 september 2006, 13:14
wow, lots of questions! :)

je wilt een JCM-800 schrijf je maar daar heb je 2 versie's van: een single channel met 6 knoppen en een splitchannel met 11 knoppen, die laatste heeft dus een clean en een scheurkanaal, wel een relevant detail als ik je verhaal lees :)

Nellyrocks
1 september 2006, 13:21
Goeie,

Ik denk dat ik maar een kanaal nodig heb omdat ik de 800 of alleen voor scheur gebruik, of, zowel de ac30 als de 800 aan het zelfde scheurpedaaltje hangen.

Ik ben geen 800 expert. Ik hou alleen erg van de sound.

Klinkt een split-channel zo wezelijk anders dan een single-channel. Geluid wat ik zoek is een beetje de Soundgarden/ Morello/ beetje Slash.

gerrekat
1 september 2006, 14:06
Hoe grappig 10 jaar geleden kocht je een 800 voor fl. 400 en wilde niemand er een hebben, nu zijn ze ineens fashionable en betaal je € 600-700...

Ik heb er 3 gehad vroeger een 2203 een 2205 en een 2210 en heb er op het momentw eer een staan die me er nog eens aan herinnert waarom ik ze allemaal weggedaan heb....oh, hard gaan ze wel.

met een hoop outboard kit kun je ze heus wel aardig laten klinken, maar ik heb liever een amp die ook zonder al die poespas op zichzelf al goed klinkt.

Nellyrocks
1 september 2006, 14:22
Geen 800 fan?

Het is ook maar een idee.

Uitgangspunt is de ac30. Ik zoek alleen naar een mogelijkheid om een vrij divers, tilbaar geluid te hebben dat toch puur blijft. Ben het wat dat betreft dus eens met je Gerrekat.
Voor mij ook geen digitale meuk. Zal ongetwijfelt tegenwoordig ook heel goed klinken maar ik snap daar toch niets van. Het kostte me al moeite om uit te vinden hoe je een nieuw topic moest openen.

Helter Skelter
1 september 2006, 14:34
Goeie,

Ik denk dat ik maar een kanaal nodig heb omdat ik de 800 of alleen voor scheur gebruik, of, zowel de ac30 als de 800 aan het zelfde scheurpedaaltje hangen.

Ik ben geen 800 expert. Ik hou alleen erg van de sound.

Klinkt een split-channel zo wezelijk anders dan een single-channel. Geluid wat ik zoek is een beetje de Soundgarden/ Morello/ beetje Slash.

yep, heel verschillend

De splits hebben meer gain door diode-clipping, de oversturing heeft ook meer de 'feel' van een pedaaltje, een single channel heeft meer ballen en een dikkere crunch (wat ik nog nooit uit een pedaal heb horen komen, ook niet uit de Plexitone)

Heel belangrijk om te weten dat als je op zoek gaat naar een splitchannel is dat je een exemplaar uit 1986 of later moet hebben. Dit kan je bepalen aan de hand van de eerste letter van het serienummer. 'U' is 1986, 'V' is 1987 etc. De JCM-800 is namelijk in de loop der jaren steeds verbeterd en Marshall heeft rond 1985 het probleem opgelost m.b.t. het fenomeen 'kanaalbloeding' of 'channelbleed' van de splitchannels. In de oudere versies werd 1 van de 2 kanalen nooit helemaal uitgeschakeld waardoor je bij wat hogere volumes op het cleane kanaal heel hinderlijk het het overstuurde kanaal ook nog steeds hoorde, dit probleem is sinds 1986 opgelost.

Voor de rest klinken de splits geweldig (ik heb zowel een split als een single) vind ik, zeker als het niet al te hard kan prefereer ik die boven een single-channel. Voor een classic-rockachtig geluid zijn ze super, een betere heb ik nooit gehoord. Voor moderne metal zijn de 800's minder geschikt, dan kan je beter op zoek gaan naar een Diezel, Engl, Randall etc

Tristan
1 september 2006, 14:42
Hoi Nellyrocks,

Als eerste advies zou ik een kleine aanpassing willen maken in je verhaal over wat makkelijker is, een combo of een top...
Wat betreft de Vox AC30CC serie zou ik altijd voor een top gaan, de 1x12 combo weegt namelijk al bijna 60 lbs en dat is ruim 25, bijna 30 kilo!
De 2x12 combo zit volgens mij qua gewicht zelfs boven de 30 kilo, ter vergelijk: dat is net zo zwaar, of zelfs zwaarder dan een Twin Reverb, niet te tillen dus...
Als je het dus wat gemakkelijker wil hebben met sjouwen, dan zou ik altijd voor de top gaan i.c.m. een goede 2x12 kast, ik vind de top eigenlijk ook het beste klinken voor de beste prijs, want de Wharfedale speakers vind ik echt kut klinken en die Celestion Neodymium is wel een stuk beter, maar vooral op hoger volume klinkt die ook niet zo super...
De 2x12 combo met Alnico Blue's is dan weer erg duur voor wat je krijgt...
Een kast met G12M Greenbacks zal op de Vox AC30CCH volgens mij erg lekker klinken, maar ik heb er ook een Bogner 4x12 met Vintage 30's op aangesloten en dat klonk ook waanzinnig, dus Vintage 30's werken i.m.o ook erg goed met de Vox...
Nog een tip, probeer ook eens de Valvetech Hayseed 30 top bij Erik Van De Haar, die klinkt ook helemaal te gek, is handbedraad en heeft Mercury Magnetics trafo's en dat voor een prijs van maar 1100 a 1200 euro, ook een te gekke amp en zeker de moeite waard om te checken als je in de markt bent voor een Vox... (www.haarguitars.nl)

Wat betreft de Marshall JCM800 zou ik persoonlijk ook niet voor een combo gaan, want dit zijn vaak ook 2x12 combo's en volgens mij zijn die ook behoorlijk zwaar...
Een voordeel is wel dat de heads meestal wat geliefder en dus duurder zijn i.p.v. de combo's...
Als je een goede Master Volume JMP aangeboden ziet voor een nette prijs dan zou ik daar ook even naar kijken, dat is de voorloper van de JCM800 en dat zijn ook waanzinnige amps, iets meer vintage, iets transparanter en minder gain, zeker ook de moeite van het checken waard...
Ikzelf ben absoluut een 50 watt man, ik vind die JCM800 2203 100 watters teveel gain hebben en niet warm genoeg klinken, maar probeer zowel de 2203 100 watt als de 2204 50 watt zou ik zeggen...
De split channels 2205 en 2210 zijn gewoon hele andere amps qua sound en omdat je juist de pure kant op wil zoals je in je verhaal zegt lijken die mij niet geschikt voor je, ik vind ze zelf ook helemaal niet lekker klinken, dus die zou ik absoluut niet aanraden...

Tsja een Vox en een Marshall naast elkaar is eigenlijk een van de meest veelzijdige en lekkerst klinkende versterkercombinaties die je als gitarist kan hebben i.m.o.

Vox: voor de cleane sound en voor je crunch solo toon...
Marshall: voor je lead solo toon en je crunch rhythm toon...

Een open of closed back 2x12 onder je Vox
G12M Greenback, Alnico Blue of Vintage 30 speakers

Een closed back 2x12 onder je Marshall
G12M Greenback, Heritage G12H of Heritage G12M speakers

Nellyrocks
1 september 2006, 14:44
Tanx Helter Skelter.

Nou, zeker geen metal. Ik wil juist van m'n Engl af.

Wat betreft de 800's zou ik denk ik het verschil naast elkaar moeten horen om te kunnen zeggen waar ik daadwerkelijk naar op zoek ben. Zeker omdat ik heb dan naast een VOX wil gebruiken.

Helter Skelter
1 september 2006, 14:47
Tanx Helter Skelter.

Nou, zeker geen metal. Ik wil juist van m'n Engl af.

Wat betreft de 800's zou ik denk ik het verschil naast elkaar moeten horen om te kunnen zeggen waar ik daadwerkelijk naar op zoek ben. Zeker omdat ik heb dan naast een VOX wil gebruiken.

je woont helaas wat ver, anders had je hier wel even mogen A/B'en :cooler:

Nellyrocks
1 september 2006, 14:53
Tristan: bedankt voor je reactie.
Helter Skelter: Rotterdam is niet zo heel ver weg toch maar ik heb helaas op het moment niet eens geld voor een treinkaartje. (post-vakantie dipje)

Het is wel duidelijk dat iedereen een eigen smaak heeft en dat ik dat wat deze amps betreft zelf maar moet ervaren. Ik ben wel benieuw naar ervaringen met de Plexitone. Ik hoor veel lovende verhalen.


Grappig, ik ben pas vanaf vandaag lid van deze club en kom nu al niet meer aan mijn werk toe. Starting to become a geek.

gerrekat
1 september 2006, 14:57
Geen 800 fan?

Het is ook maar een idee.

Uitgangspunt is de ac30. Ik zoek alleen naar een mogelijkheid om een vrij divers, tilbaar geluid te hebben dat toch puur blijft. Ben het wat dat betreft dus eens met je Gerrekat.
Voor mij ook geen digitale meuk. Zal ongetwijfelt tegenwoordig ook heel goed klinken maar ik snap daar toch niets van. Het kostte me al moeite om uit te vinden hoe je een nieuw topic moest openen.

een AC30 is denk een veel beter optie. Ik denk dat een Mesa lonestar ook wel eist zou kunnen zjin of een Bogner Shiva als je wat meer te besteden hebt. Rivera heft de fandango, dat zijn allemaal klasse amps voor een vet rock/crunch geluid.

Ik heb geen idee wat voor ENGL je hebt maar de classic van ENGL zou ook je spectrum af moeten dekken.

Nellyrocks
1 september 2006, 15:06
Engl screamer 50 top met een zelfgefabriceerde 2x12 open kast met V30's

Ik heb die classic ook geprobeerd toendertijd maar ik had toen geen idee wat ik wilde. De sceamer is wat dat betreft wel een veelzijdige, aardig klinkende amp maar weinig smoel en te modern voor het geluid wat ik eigenlijk zoek.

Toen ik die versterker kocht heb ik ook nog even op een ac30 gespeeld die, volgens de verkoper, van Dennis van Kane was geweest. Die stond daar toen voor 1700 gulden. Ik heb het toen niet eens in overweging genomen. Baal ik nu wel van.

DREAMMACHINE
1 september 2006, 15:16
shiva is idd een goede tip, heerlijk clean kanaal en waanzinnig crunch/overdrive kanaal. Ik heb hem op dit moment als top met 2x12 oversized kast er onder, zeer makkelijk te vervoeren allemaal. Hiervoor had ik een 2205 jcm800 en ik ben er op beide kanalen ver op vooruit gegaan naar mijn mening. ( er staat nu exact zo'n set als ik heb op marktplaats/gitaarmarkt dacht ik...maarja, budget moet dan wel boven de 2000 uit komen ben ik bang).

Nellyrocks
1 september 2006, 15:22
Tja, ik heb er een keer over gespeeld, een shiva. Wel erg te gek ja. Ik heb alleen geen shivageld. Ik moet ook eerst m'n Engl verkopen om een andere amt te kunnen kopen. Daarom wil ik ook eerst precies weten wat ik wil.

Tristan
1 september 2006, 15:22
Tristan: bedankt voor je reactie.
Helter Skelter: Rotterdam is niet zo heel ver weg toch maar ik heb helaas op het moment niet eens geld voor een treinkaartje. (post-vakantie dipje)

Het is wel duidelijk dat iedereen een eigen smaak heeft en dat ik dat wat deze amps betreft zelf maar moet ervaren. Ik ben wel benieuw naar ervaringen met de Plexitone. Ik hoor veel lovende verhalen.


Grappig, ik ben pas vanaf vandaag lid van deze club en kom nu al niet meer aan mijn werk toe. Starting to become a geek.

Het is echt niet alleen een smaakkwestie hoor...
Het is gewoon een feit dat je met twee amps die je voor een specifiek geluid (clean/crunch en crunch/lead) gekozen hebt een puurdere en klassiekere sound hebt dan dat je dat hebt als je al je sounds uit een (channel switcher) amp haalt...

Helter Skelter
1 september 2006, 15:27
het blijft afwegen natuurlijk...

Het liefst sta ik ook met een pre 1976 Twin, een Vox AC-30 en een JCM-800 of SLP op een podium, A/B/C-boxje erbij en gaan 8-)

ik heb alleen nog niemand bereid gevonden het allemaal voor me te sjouwen :(

Nellyrocks
1 september 2006, 15:42
We hebben het nu wel de hele tijd over AB-en maar volgens mij zijn er ook mensen die een ac30 en een Marshall tegelijkertijd gebruiken. Wat is het voordeel daarvan dan?

Tristan
1 september 2006, 16:58
@Helter Skelter:
Ik heb inderdaad hetzelfde gevoel, maar de Fender is eigenlijk het meest misbaar, want de Vox heeft een betere crunch i.m.o. en daarmee ben je ook veelzijdiger...

Ik zou live toch het liefste voor een van deze setups gaan:
setup 1
Vox of Hiwatt (achtige) amp: clean, solo crunch
Marshall of Orange (achtige) amp: solo lead, rhythm crunch

setup 2
Fender Blackface/Silverface (achtige) amp: clean, clean met een randje
Marshall of Orange (achtige) amp: solo lead, rhythm crunch

Voor pure Blues zou ik dan eerder voor zo'n setup gaan:
setup Blues 1
Fender Tweed/Brown/Blonde (achtige) amp: clean met een randje
Marshall JTM45 (achtige) amp: bluesy leads

setup Blues 2
Vox of Hiwatt (achtige) amp: clean met een randje, solo crunch
Marshall JTM45 (achtige) amp: bluesy leads

@Nellyrocks:
Als je de Marshall en de Vox gelijk laat lopen krijg je een veel breder geluid, veel mensen zetten ook een delay tussen de amps, waardoor de ene amp net iets later een signaal geeft en dat maakt je geluid nog breder...
Wat betreft de combinatie Marshall/Vox en het samen laten lopen daarvan denk ik wel dat dat voornamelijk lekker is bij een crunch/lead sound, niet als je een helemaal of bijna helemaal cleane sound wil...

Nellyrocks
1 september 2006, 22:26
Ik krijg een steeds helderder idee, het wordt alleen steeds duurder.

Mitch
1 september 2006, 22:34
Zeker als je met pedalen wil werken is het hebben van een dual amp setup echt niet nodig. Amp met één of twee kanalen is dan echt wel genoeg. Als je dan nog een portable combootje wil dat behoorlijk goed klinkt zou ik vooral even onder in mijn sig kijken
Over de Vox ben ik het eens met Tristan (dat kan de beste overkomen natuurlijk ;) ). Klinkt duidelijk beter over een closed back cab, dus als je juist van top + cab afwil misschien niet de beste optie.

vulvasonic
1 september 2006, 22:44
We hebben het nu wel de hele tijd over AB-en maar volgens mij zijn er ook mensen die een ac30 en een Marshall tegelijkertijd gebruiken. Wat is het voordeel daarvan dan?

Heb ik lang gedaan, maar veel meerwaarde had het imo niet, tenzij je een hele korte delay tussen de twee versterkers zet. Dat klinkt als een tiet!
Maar om alleen dáárvoor twee versterkers te kopen......., mwa als je geld teveel hebt.

De Vox alleen over een Marshall 4x12 cab is ook erg lekker. Koop er vox scheurpedaaltje bij en je hebt een lekkere set-up. Niet erg veelzijdig, wel goed.

rscalex
2 september 2006, 14:19
een dergelijke setup is mijn droom!
hoe kan je de 2 heads afzonderlijk gebruikt, op welke manier sluit je dan deze 2 heads op 1 cabinet? (als dat mogelijk is)

Nellyrocks
2 september 2006, 15:22
De Vox alleen over een Marshall 4x12 cab is ook erg lekker. Koop er vox scheurpedaaltje bij en je hebt een lekkere set-up. Niet erg veelzijdig, wel goed.

Ik snap dat dat te gek is maar ik zoek dus een manier om een hele diverse sound te kunnen hebben (doe ook veel coverdingen) maar wel heel puur, analoog en tilbaar.

Helter Skelter
2 september 2006, 16:19
een dergelijke setup is mijn droom!
hoe kan je de 2 heads afzonderlijk gebruikt, op welke manier sluit je dan deze 2 heads op 1 cabinet? (als dat mogelijk is)

dat is mogelijk, Tonebone heeft de Headbone dat is een 'pedaal' om 2 amps op 1 cab te kunnen switchen: http://www.tonebone.com/tb-headbone-vt.htm

ik ben eigenlijk al heel lang van plan om die headbone aan te schaffen, ik denk dat ik binnenkort maar even naar Lopik ga

Nellyrocks
4 september 2006, 13:14
Hoe werkt zo'n ging dan?

Je gaan van een gitaarsignaal A/B-en naar twee versterkers en vervolgens in een apparaatje dat er weer een signaal van maakt. Dat kan dan toch ook met een heel simpel splittertje. Kan je zelf maken volgns mij. Twee in, een uit.

duckman
4 september 2006, 13:28
koop een carl martin plexitone en ac tone ?????
lang leven je rug....

:satisfie:

Tristan
4 september 2006, 13:40
Hoe werkt zo'n ging dan?

Je gaan van een gitaarsignaal A/B-en naar twee versterkers en vervolgens in een apparaatje dat er weer een signaal van maakt. Dat kan dan toch ook met een heel simpel splittertje. Kan je zelf maken volgns mij. Twee in, een uit.

Het gaat erom dat allebei de versterkers een "load" moeten hebben...
Ze moeten allebei op een speaker aangesloten staan, of in ieder geval "denken" dat ze op een speaker aangesloten staan, anders blaas je namelijk je trafo op...
Dat is feitelijk wat die headbone doet, de amps een load geven zodat je allebei de amps op een kast kan schakelen...

Michael AE
4 september 2006, 14:00
Ik gebruik regelmatig deze combi en ik vind het best wel geweldig klinken, eigenlijk. De bite van de AC, met de ballen van de JCM. Geniaal.

Nellyrocks
4 september 2006, 16:06
Michael AE? Ben jij Stillborn Michael?

Michael AE
4 september 2006, 16:11
Yep.

(tientekens...)

Nellyrocks
4 september 2006, 16:43
Groetjes aan Niels, Patrick en Mick dan van Tube of 2contact Niels

Michael AE
4 september 2006, 17:31
Doe ik. Ik zal ook maar gelijk even de groeten van de jongens terug doen, want dat zal vast moeten en dat vergeet in anders geheid.