PDA

View Full Version : Lichte of donkere hals



Jay75
1 september 2006, 12:24
Was is ongeveer het verschil met een lichte en donkere hals qua sound?

Ik zie bij telecasters vaak dat je kan kiezen uit een donker of lichthouten hals en voor de rest is de gitaar hetzelfde.

Hoe erg merk je dat geluidsverschil? Of speelt het ook anders?

Orpheo
1 september 2006, 12:26
is dit serieus...?

DarknessAwaits
1 september 2006, 12:30
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79669

maple is licht, rosewood is donker.

Jay75
1 september 2006, 12:34
is dit serieus...?

Anders vraag ik het niet Wise-ass :P

Ik heb nog nooit een SG gezien met lichte hals, ik weet dat t rosewood is, maar wat is het geluids verschil? Ik heb alleen gitaren met een donkere hals.

Orpheo
1 september 2006, 12:35
Anders vraag ik het niet Wise-ass :P

Ik heb nog nooit een SG gezien met lichte hals, ik weet dat t rosewood is, maar wat is het geluids verschil? Ik heb alleen gitaren met een donkere hals.

AAHHHHH!!!!!!!! gast kan je dan helemaal NIKS?!

www.warmoth.com

en nog veel veel meer plekken. zoek t eens op. en als je de naam van dat lichte hout niet weet, opteer je imo echt voor de noemer 'nerderige n00b van t jaar' .

Jay75
1 september 2006, 12:36
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79669

maple is licht, rosewood is donker.

Thanks for the info :D

Jay75
1 september 2006, 12:40
AAHHHHH!!!!!!!! gast kan je dan helemaal NIKS?!

www.warmoth.com

en nog veel veel meer plekken. zoek t eens op. en als je de naam van dat lichte hout niet weet, opteer je imo echt voor de noemer 'nerderige n00b van t jaar' .



Hey Menneke,

als je goed leest in mijn post zie je dat ik helemaal niet vraag naar de naam van de houtsoorten, (niet interessant voor me) maar naar het specifieke klankverschil tussen de lichte en donkere halsen.

Ik heb die post nu, dus thanks voor de wel serieuze reactie.

Maar waarom dan geen lichte Les Paul en SG ofzo?

G.G.
1 september 2006, 12:51
Kijk eens bij zelfbouw. Bovenaan staat een onderwerp over houtsoorten en uitleg.

jimihattricks
1 september 2006, 12:53
hey, allereerst kom je wel redelijk n00berig over ja, maargoed zijn we dat allemaal niet ooit geweest..?

anyway:

licht = idd maple
donker = rosewood (of in sommige gevallen ebony)

er zijn nog een hoop andere houtsoorten die als fingerboard kunnen worden gebruikt (ga s naar warmoth), maar dit zijn de meest voorkomende..

Welnu: er wordt weleens beweerd dat een maple hals wat meer twang heeft, wat dus neerkomt op wat meer hoog in het geluid. Van rosewood halzen wordt beweerd dat ze een wat meer donkere, vloeiende sound creeren. Qua speelcomfort zit er in mijn opinie niet veel verschil tussen deze twee houtsoorten.

Ebony zit meestal op luxe-gitaren en brengt dan ook een dosis speelcomfort met zich mee.. het hout is namelijk heel hard..

echter: uiteindelijk komt t altijd neer op persoonlijke smaak => dus probeer en vorm je eigen oordeel

Orpheo
1 september 2006, 12:54
Hey Menneke,

als je goed leest in mijn post zie je dat ik helemaal niet vraag naar de naam van de houtsoorten, (niet interessant voor me) maar naar het specifieke klankverschil tussen de lichte en donkere halsen.

Ik heb die post nu, dus thanks voor de wel serieuze reactie.

Maar waarom dan geen lichte Les Paul en SG ofzo?

die zijn er wel.


en dat heeft ook met de geschiedenis van de instrumenten te maken. Leo Fender wilde gitaren bouwen met houtsoorten die uit de USA zelf komen; ash, alder, maple. Gibson had al een hele traditie van 'exotisch' hout; mahonie, rosewood, ebben, en esdoorn (vanwege het geluid). gibson vond rosewood en ebben sjieker staan op een gitaar, ook omdat dat niet gelakt hoefde te worden.maple moet je wel lakken.

gibson wilde een kunstwerk bouwen, fender een werkpaard. het is letterlijk zo gegaan. Ted McCarty (toenmalig directeur van gibson): he wat hebben WIJ, dat ze bij fender NIEt hebben! medewerker: wij kunnen tops carven. fender niet. ah maak die les paul dan maar met een gecarvde top. Wat kunnen wij nog meer! een hals inlijmen. Oh ok, doe dat dan maar ok. Wat hebben we nog liggen aan hout. mahonie en esdoorn, en de standaard toetsen. ok, maak daar maar bodies van.

Zo ging t een beetje.

daar komt t vandaan. maar in de jaren 70 heeft gibson wel les pauls gemaakt met esdoorn toets. nu nog. kijk maar naar de zakk wylde camo.

Jay75
1 september 2006, 13:01
Okay DAAR kan ik wat mee ;)

Lache man dat dat zo is gegaan!

Thanks, ik weet genoeg verder, zal binnenkort eens een middagje gaan doorbrengen in de Frietbek

G.G.
1 september 2006, 13:07
Ebony zit meestal op luxe-gitaren

Klopt wel redelijk, maar ik blijf het vreemd vinden. Ebben kost (in zo'n dun plakje als een toets) misschien maar een tientje meer. De kosten kunnen het niet zijn, waarom ze op goedkopere gitaren bijna nooit ebben gebruiken

Orpheo
1 september 2006, 13:11
Klopt wel redelijk, maar ik blijf het vreemd vinden. Ebben kost (in zo'n dun plakje als een toets) misschien maar een tientje meer. De kosten kunnen het niet zijn, waarom ze op goedkopere gitaren bijna nooit ebben gebruiken

omdat t rottig te bewerken is tegenover rosewood ofzo? of om het te reserveren voor de meer exclusieve gitaren.

G.G.
1 september 2006, 13:22
omdat t rottig te bewerken is tegenover rosewood ofzo? of om het te reserveren voor de meer exclusieve gitaren.Rottig bewerken valt mee (sommige mensen denken dat het bijna net zo hard is als staal, maar da's een fabeltje). Ebben is wel niet het meest stabiele hout wat je kan vinden en wil weleens gaan werken.

Ik vind het wel de mooiste soort om een toets van te maken.

jimihattricks
1 september 2006, 13:29
tja, je gaat op een fiat panda ook geen pirelli-banden leggen... ebony breng toch n bepaalde status met zich mee, dus als je dat op een gitaar gooit, kun je niet met een 'agathis' body aan komen zetten... maar toch speelt die prijs en de zeldzaamheid v/h hout wel een rol denk ik..

G.G.
1 september 2006, 13:36
tja, je gaat op een fiat panda ook geen pirelli-banden leggen... ebony breng toch n bepaalde status met zich mee, dus als je dat op een gitaar gooit, kun je niet met een 'agathis' body aan komen zetten... maar toch speelt die prijs en de zeldzaamheid v/h hout wel een rol denk ik..
Juist daarom zou een ebben toets ene goeie marketing zet zijn: "als enige in dit prijssegment gebruiken wij het exclussieve ebben als toets". (kost bijna niets extra, maar dat hoeft de klant niet te weten).

DarknessAwaits
1 september 2006, 13:46
Ik denk dat je, als je het over massaproductie gaat hebben, je daar op verkijkt. Wat zou een stagg (bijv.) nou helemaal kosten voor de fabrikant? Laten we zeggen... 40 euro. Dat is waarschijnlijk nog véél te hoog. Doe daar een tientje meer voor een ebben toets bij. Opeens is de gitaar in productie 1/4 keer zo duur. En doe dat eens maal de oplage... stel 2500 gitaren?..

jimihattricks
1 september 2006, 13:56
Ik denk dat je, als je het over massaproductie gaat hebben, je daar op verkijkt. Wat zou een stagg (bijv.) nou helemaal kosten voor de fabrikant? Laten we zeggen... 40 euro. Dat is waarschijnlijk nog véél te hoog. Doe daar een tientje meer voor een ebben toets bij. Opeens is de gitaar in productie 1/4 keer zo duur. En doe dat eens maal de oplage... stel 2500 gitaren?..

precies.. wat ik dan bijvoorbeeld niet begrijp is dat epi lp customs met een palissander toets worden geleverd, dit zou dan in dat prijssegment bv toch ech ebben moeten zijn...

Orpheo
1 september 2006, 14:06
precies.. wat ik dan bijvoorbeeld niet begrijp is dat epi lp customs met een palissander toets worden geleverd, dit zou dan in dat prijssegment bv toch ech ebben moeten zijn...

als gitarist snap ik het inderdaad niet.

maar als ik me verplaats in gibson, eigenaar van epi, wel! zij denken 'als een gitarist wat wil met ebben toets, koopt ie lekker gibson!"