PDA

View Full Version : Waar zou ik eigenlijk moeten zijn na 3 jaar?



armageddon
1 september 2006, 10:24
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met les, heb half jaartje les gehad, ging toen vanwege studie niet meer door en een half jaar later (toen ik op kamers zat) ben ik weer fanatiek gaan spelen. Niet echt uitdagende dingen gespeeld (voornamelijk Rammstein). Vooral het laatste jaar meer aan het kijken naar andere nummers (Muse, RHCP, U2).

Ik heb Stockholm Syndrome van Muse nog niet echt veel gespeeld, maar weet dat ik die wel moet kunnen spelen en toen ging ik eens denken....waar zou ik nou eigenlijk een beetje kunnen zijn kwa ervaring?
Riffwerk is geen probleem (powerchords) en heb ik zo onder de knie, ook lukt dat wel vaak op gehoor. Accoordjes is oefenen, maar dan moet het lukken. Een aantal nummers kan ik wel een paar solo's (Heirate Mich, Weisses Fleisch van Rammstein) en One van U2 lukt ook wel aardig.

Echter...moeilijke grepen, moeilijke accoorden etc is toch allemaal erg lastig en soms hoor ik hier dingen van mensen die 3 jaar spelen en dan zit ik echt met mijn oren te flapperen.....

Gelukkig heb ik wel wat muzikale genen gekregen van mijn moeder, maar ik heb de indruk dat ik altijd maar wat zit aan te kutten :P

Don Capo
1 september 2006, 11:07
Echter...moeilijke grepen, moeilijke accoorden etc is toch allemaal erg lastig en soms hoor ik hier dingen van mensen die 3 jaar spelen en dan zit ik echt met mijn oren te flapperen.....

Gelukkig heb ik wel wat muzikale genen gekregen van mijn moeder, maar ik heb de indruk dat ik altijd maar wat zit aan te kutten :P

Zooo herkenbaar, maar hou vol. Waarschijnlijk zitten dezelfde gitaristen met hun oren te flapperen wanneer ze jou voor de eerste keer horen spelen, niet wetende dat het je misschien een half jaar lang oefenen gekost heeft.

Ik ben ook altijd onzeker in waar ik nou moet zijn. Weet inmiddels dat ik wel gitaar kan spelen en probeer me zo min mogelijk bezig te houden met wat ik zou moeten kunnen. Gewoon nieuwe dingen blijven leren en veel, heeel veel met andere gitaristen spelen. Dat is gelijk een goeie testcase om te kijken hoever je nou bent.


EDIT: hou eens even heel snel je mond! Zit net je post in Sounds te beluisteren en als je muse al zo dicht benaderd!!

armageddon
1 september 2006, 11:26
Haha bedankt :)

Maar een studiegenoot van me speelt nu 1,5 jaar en flappert veel Muse nummers gewoon uit z'n mouw.

Gearjunkie
1 september 2006, 11:32
Waar je MOET zijn na een bepaalde tijd hangt enkel af van het door jou gestelde doel.

De snelheid in het leren van gitaarspelen hangt o.a. af van:
-drijfveer/motivatie
-uren oefentijd per week
-muzikaliteit
-creativiteit
-of je consequent bent
-of je les volgt van een (goede) docent
-wat je wilt leren spelen, Neil Young is makkelijker na te spelen dan Steve Vai.


Kortom; jouw vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

succes en stop je tijd in je gitaarspel en minder in het afvragen van wat je al zou moeten kunnen... ;)

armageddon
1 september 2006, 12:18
Ja, je hebt wel een punt. Maar ik vroeg het me gister eigenlijk even af.
Ik oefen niet echt veel per week. Eigenlijk bijna niet. Ik ben gewoon bezig met een par liedjes spelen. Als ik een liedje probeer te spelen oefen ik wel de accoorden die erbij horen en bij solo's ga ik de loopjes oefenen....dat is het dan wel :)

-=JEROEN=-
1 september 2006, 12:19
wat zou je willen kunnen, wat je nu nog niet kan?

wat zijn moeilijke akkoorden voor jou?

armageddon
1 september 2006, 12:21
Dikke barrés zijn moeilijk, maar dat is bij veel mensen zo. Ook het standaard E-akkoord dus verschuiven is dan een barré akkoord en daar krijg ik het niet voor elkaar de b-snaar te laten klinken.

Wat ik zou willen? Fenomenaal spelen natuurlijk! :) Maarja, ik wil ook de staatsloterij winnen.

-=JEROEN=-
1 september 2006, 12:28
dikke barré ???

E-akkoord doorschuiven, met of zonder barré?

wat zou een eerstvolgende stap voor je zijn? wat te leren?

armageddon
1 september 2006, 13:46
Dikke barré = barré ;)

Met e doorschuiven bedoel ik dus bijvoorbeeld:
e 3
b 3 <- en deze hoor ik niet
g 4
d 5
a 5
e 3

of zoals bij Higher van Creed:

e
b
g 11p9p7 en die laatste hoor ik niet.
d 7
a 7
d 7

Pfoe, mijn eerstvolgende stap is mijn pink beter oefenen.

Sonny
2 september 2006, 00:10
Ja, je hebt wel een punt. Maar ik vroeg het me gister eigenlijk even af.
Ik oefen niet echt veel per week. Eigenlijk bijna niet. Ik ben gewoon bezig met een par liedjes spelen. Als ik een liedje probeer te spelen oefen ik wel de accoorden die erbij horen en bij solo's ga ik de loopjes oefenen....dat is het dan wel :)

Ik ben nu 6 weekjes bezig met gitaarspelen en ben nu bij de barre akkoorden beland, damn die dingen zijn lastig. En ook ik vraag me dagelijks af wat ik nu al een beetje echt onder de knie zou moeten hebben.

Maar wat ik me ook afvraag is, wat zijn LOOPJES?

Greetz Sonny

armageddon
2 september 2006, 00:23
Een loopje is een opeenvolging van noten zodat je over de snaren loopt met je vingers :) Denk aa plug in baby van muse bijvoorbeeld :)

frenchie
2 september 2006, 02:00
Loopjes zijn gaaf, jongen.

Coco
2 september 2006, 11:02
Ik ben nu 6 weekjes bezig met gitaarspelen en ben nu bij de barre akkoorden beland, damn die dingen zijn lastig. En ook ik vraag me dagelijks af wat ik nu al een beetje echt onder de knie zou moeten hebben.


Na 6 weken barré akkoorden???

Dat lijkt me wel snel.

Sonny
2 september 2006, 17:37
Na 6 weken barré akkoorden???

Dat lijkt me wel snel.

Ik weet niet of dat snel is, ik volg een online cursus gitaarspelen. Ik ben nu in week 7 beland en in deze week zijn dus de barre akkoorden aan de beurt. Maar moet zeggen dat het wel lekker gaat, ik heb natuurlijk niks te vergelijken maar gewoon doorzetten vind ik het belangrijkst.

Ben ook via deze site bezig met toonladdertjes en ik vind het tot nu toe echt geweldig. Elke dag lekker een uurtje oefenen wel verdeeld nauurlijk in meerdere oefensessies. Ben erg benieuwd wat ik over 3 jaar kan.

Groetjes Sonny

-=JEROEN=-
3 september 2006, 15:43
@sonny: welke online cursus?

@coco: na 6 weken barré vind ik ook niet snel, hangt van de leerling af

mijn jongste leerling kan ze nog niet goed pakken, omdat haar handen/vingers nog niet sterk genoeg zijn, maar ze kan ze wel al pakken, weet hoe ze gespeeld moeten worden, en door te blijven oefenen, krijgt ze meer kracht en gaan haar barré akkoorden steeds beter klinken

@armageddon:

pinkoefening:

w p m p r p
e+-6-9-7-9-8-9--------------------+
B+--------------------------------+
G+--------------------------------+
D+--------------------------------+
A+--------------------------------+
E+--------------------------------+


w=wijsvinger
m=middel
r=ring
p=pink
dit is niet echt een strek oefening, meer vingervlugheid

oefen dit op iedere snaar, en hoger of lager op de hals

Sonny
3 september 2006, 16:23
@sonny: welke online cursus?

@coco: na 6 weken barré vind ik ook niet snel, hangt van de leerling af

mijn jongste leerling kan ze nog niet goed pakken, omdat haar handen/vingers nog niet sterk genoeg zijn, maar ze kan ze wel al pakken, weet hoe ze gespeeld moeten worden, en door te blijven oefenen, krijgt ze meer kracht en gaan haar barré akkoorden steeds beter klinken

@armageddon:

pinkoefening:

w p m p r p
e+-6-9-7-9-8-9--------------------+
B+--------------------------------+
G+--------------------------------+
D+--------------------------------+
A+--------------------------------+
E+--------------------------------+


w=wijsvinger
m=middel
r=ring
p=pink
dit is niet echt een strek oefening, meer vingervlugheid

oefen dit op iedere snaar, en hoger of lager op de hals

Het is deze cursus:

http://www.leergitaarspelen.com/

Echt heel leuk, je leert snel en je hebt ook nog eens de beschikking over video beelden. Moet wel zeggen dat ik me bij sommige weken niet echt aan het schema hebt gehouden. Ik had nog niet echt zo zin bijv. in de slagjes en de tokkels.

Nu dus bij de 7de week, oftewel de barre akoorden week maar is echt zeer moeilijk. Heb er nog geen 1 onder de knie, maar ben nu ook meer bezig met toonladdertjes. Als ik het goed heb zijn deze toonladdertjes door jou een keer geplaatst hier op het forum. Thankz daarvoor heb er veel aan.

Greetz Sonny

Sonny
3 september 2006, 16:32
@ Coco,

Hey misschien is het wel wat voor je deze cursus, kost echt bijna niks. Ik betaalde voor 12 weken 33,30 euro, daar kan je natuurlijk niet voor tobben.

Laat maar es weten wat je doet.

Groetjes Sonny

Coco
3 september 2006, 18:09
Hey Sonny, bedankt voor het idee, maar ik ben wat dat betreft van de oude stempel. Iedere week met mijn gitaar naar mijn leraar toe.
Ik heb nu bijna een jaar les, volgens mijn leraar doe ik het goed, maar van mij mag het allemaal wat sneller. Met barrés ben ik na een half jaar begonnen en begin ze nu pas echt zonder pijn in mijn hand te kunnen spelen.

Wat misschien ook scheelt is dat ik verschillende dingen tegelijk probeer op te pakken (open akkoorden, barrés, noten, powerchords en fingerpicking). Als je dan alles wilt oefenen in een half uurtje, dan schiet dat niet echt op.

Ik heb nu trouwens het eerste gitaarboek uit (hoe lang doen anderen daar gemiddeld over (ben in januari met het boek begonnen)

JeroenZ
3 september 2006, 18:16
Pfoe, mijn eerstvolgende stap is mijn pink beter oefenen.

Hendrix materiaal uitzoeken, hier heb ik zelf veel baat bij gehad om de pink beter leren te beheersen.

-=JEROEN=-
4 september 2006, 01:58
Ik heb nu trouwens het eerste gitaarboek uit (hoe lang doen anderen daar gemiddeld over (ben in januari met het boek begonnen)
welk boek?

Coco
6 september 2006, 20:10
Deze:

http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idProduct=14013

Maar dan de drie boeken in 1 band. Ik ben nu net met de tweede begonnen.
De barre akkoorden komen pas in dit boek, maar zoals gezegd werk ik uit verschillende boeken tegelijk.

Een ander boek waar ik mee werk is deze:

http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=11179

En vervolgens ook nog deze:

http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=7772

Sinds een paar weken ben ik aan het oefenen met fingerpicking.

-=JEROEN=-
7 september 2006, 01:53
vooral die eerste lijkt me wel wat

heb je een scanner? of een digitale camera? kan je een voorbeeldje plaatsen?

en hoe lang je er over doet is toch niet belangrijk!

vond je het leuk? was het leerzaam? nou dan! :soul:

armageddon
7 september 2006, 20:10
Bedankt voor de hulp mensen :)

Is er dus nog een manier om zo'n barré goed te leren? Ik raak alle snaren wel, maar volgens mij kan mijn vinger gewoon niet verder buigen zeg maar. De één na laatste snaar (b-snaar) is gewoon niet te horen.

Timp Daddy
7 september 2006, 20:25
Je moet het gewoon veel doen. Als je je vinger languit op de hals legt bijvoorbeeld:

11
11
11
11
11
11

Had ik altijd moeite met de D/A snaar omdat daar voor mij het vingerkootje zat en er dus een soort "opening" zat wat die snaar "mute". Maar hoe meer je het doet hoe beter het gaat en hoe sneller je je vinger goed neer legt.

Coco
7 september 2006, 21:06
vooral die eerste lijkt me wel wat

heb je een scanner? of een digitale camera? kan je een voorbeeldje plaatsen?

en hoe lang je er over doet is toch niet belangrijk!

vond je het leuk? was het leerzaam? nou dan! :soul:

Bij Amazon hebben ze het werk al voor me gedaan:

http://www.amazon.com/gp/reader/0634047019/ref=sib_dp_pt/104-0737307-2792738#reader-link

Als je een scan van de latere oefeningen wilt, moet je maar even je mailadres doorgeven (ik weet niet hoe ik een scan hier neer kan zetten en ben er ook niet zeker van of dat wel mag i.v.m. copyright).

Ik vond het absoluut leuk en leerzaam, maar ik ben nu eenmaal erg ongeduldig.

Wat vind jij als leraar, moet je je beperken tot 1 boek tegelijk of zeg je meerdere boeken kan ook goed?

-=JEROEN=-
8 september 2006, 12:53
aha, lijkt een beetje op GitaarStarter1, maar dan in een moderner jasje

http://www.gitaarschool.net/CH1.jpg http://www.gitaarschool.net/CH2.jpg