PDA

View Full Version : Het honderdduizendste Wat moet ik doen, ik ben een beginner topic



Sjippe
1 september 2006, 10:01
Hoi, zoals je al kunt lezen in de topic titel zoek ik advies.
Ik wil graag een mooi beginners gitaartje op de kop tikken, het liefst tweedehands.
Ik kan aan een Epiphone les paul junior komen voor 90 euro, het is (zover ik kan opmaken uit de fotos) eentje zonder p90 element maar met humbucker. Maar ik heb echt geen idee wat het verschil in geluid zou zijn, alleen in verschillende topics hier op het forum wordt dit als een groot nadeel genoemd. En wat is het nadeel van een geschroefde hals ten opzichte van een gelijmde? Mischien dat iemand mij dit zou kunnen uitleggen?

Maar goed waar het me het meeste om gaat is: Zou dit een goede aankoop zijn of kan ik toch beter wachten op een andere.
Ik heb wat beginner topics doorgelezen en de volgende gitaren lijken me ook wel wat, Washburn WI14 of een London City Hurricane II.

GunMetalBlue
1 september 2006, 10:14
Hoi, zoals je al kunt lezen in de topic titel zoek ik advies.
Ik wil graag een mooi beginners gitaartje op de kop tikken, het liefst tweedehands.
Ik kan aan een Epiphone les paul junior komen voor 90 euro, het is (zover ik kan opmaken uit de fotos) eentje zonder p90 element maar met humbucker. Maar ik heb echt geen idee wat het verschil in geluid zou zijn, alleen in verschillende topics hier op het forum wordt dit als een groot nadeel genoemd. En wat is het nadeel van een geschroefde hals ten opzichte van een gelijmde? Mischien dat iemand mij dit zou kunnen uitleggen?

Maar goed waar het me het meeste om gaat is: Zou dit een goede aankoop zijn of kan ik toch beter wachten op een andere.
Ik heb wat beginner topics doorgelezen en de volgende gitaren lijken me ook wel wat, Washburn WI14 of een London City Hurricane II.


Met geen een van die drie gitaren kan je iets misdoen volgens mij. En een gelijmde hals heeft volgens mij een iets warmere klank dan geschroefd. Maar er zijn ook heel dure gitaren met een geschroefde hals dus aan de kwaliteit ligt dat niet. Ik zou die epi wel eens willen zien. Voor 90 zou ik niet sukkelen, alhoewel prijs wel kwaliteit kan veraden natuurlijk :)

Axelll
1 september 2006, 10:24
Gelijmde hals heeft meer sustain dan een geschroefde hals.

Helter Skelter
1 september 2006, 10:27
Hoi, zoals je al kunt lezen in de topic titel zoek ik advies.
Ik wil graag een mooi beginners gitaartje op de kop tikken, het liefst tweedehands.
Ik kan aan een Epiphone les paul junior komen voor 90 euro, het is (zover ik kan opmaken uit de fotos) eentje zonder p90 element maar met humbucker. Maar ik heb echt geen idee wat het verschil in geluid zou zijn, alleen in verschillende topics hier op het forum wordt dit als een groot nadeel genoemd. En wat is het nadeel van een geschroefde hals ten opzichte van een gelijmde? Mischien dat iemand mij dit zou kunnen uitleggen?

Maar goed waar het me het meeste om gaat is: Zou dit een goede aankoop zijn of kan ik toch beter wachten op een andere.
Ik heb wat beginner topics doorgelezen en de volgende gitaren lijken me ook wel wat, Washburn WI14 of een London City Hurricane II.



je moet als beginner details als een wel of niet een geschroefde of gelijmde hals gewoon links laten liggen bij aankoop van een gitaar, dat soort details worden pas belangrijk als je de t00n-nerd fase hebt bereikt (meestal na een jaar of zo)

zaken als speelcomfort, stemvastheid, afstelling en intonatie (zuiverheid) etc. zijn nu even wat belangrijker. :)

GunMetalBlue
1 september 2006, 10:32
Gelijmde hals heeft meer sustain dan een geschroefde hals.

dank je wel :)

grayfink
1 september 2006, 10:47
Epiphone les paul junior kopen voor 90 euro

Doen, Helter Skelter heeft gelijk. Zo'n Epi is gewoon goed hoor.

Offtopic:Een gelijmde hals heeft niet per definitie meer sustain. Als je een geschroefde hals hebt in een zeer nauw/goed sluitende neckpocket heb je in principe net zoveel sustain. In hoofdlijnen heb je alleen het strat verhaal, geschroefd in een vrij kleine pocket, lichte houtsoorten, single coil en aan de andere kant het Les Paul verhaal, zwaar hout, gelijmd, humbuckers.
Daarom doet de strat: ploink ploink, en de LP: wiehie en woehoe
Ik hou van ploink ploink en van wiehie woehoe.
Daarom heb ik meer dan 1 gitaar.

wietse
1 september 2006, 11:07
Hoi, zoals je al kunt lezen in de topic titel zoek ik advies.
Ik wil graag een mooi beginners gitaartje op de kop tikken, het liefst tweedehands.
Ik kan aan een Epiphone les paul junior komen voor 90 euro, het is (zover ik kan opmaken uit de fotos) eentje zonder p90 element maar met humbucker. Maar ik heb echt geen idee wat het verschil in geluid zou zijn, alleen in verschillende topics hier op het forum wordt dit als een groot nadeel genoemd. En wat is het nadeel van een geschroefde hals ten opzichte van een gelijmde? Mischien dat iemand mij dit zou kunnen uitleggen?

Maar goed waar het me het meeste om gaat is: Zou dit een goede aankoop zijn of kan ik toch beter wachten op een andere.
Ik heb wat beginner topics doorgelezen en de volgende gitaren lijken me ook wel wat, Washburn WI14 of een London City Hurricane II.

dat is een leuk prijsje voor een epi, kan je moeilijk mis mee gaan, die zaten toch oorspronkelijk in een starterskit destijds?
kit kostte een 180 euro als ik me niet vergis.

als je bijv metal wil spelen dan komt een humbucker beter tot zijn recht en is een p90 minder geschikt maar je hebt ook p90's die brullen dat het een lieve lust is, en humbuckers die nogal tammetjes zijn, je moet het echt zelf horen.

ik persoonlijk vind de voordelen van een geschroefde hals groter dan de nadelen, enige nadelen zijn minder sustain (in theorie dan), en een hielblok waar je last van kan hebben.
voordelen, gemakkelijk af te stellen, en bij breken oid gemakkelijk te vervangen.

[spammode aan] ik heb nog een hele mooie ES kopie te koop staan:D
is wel wat duurder maar wel erg mooi [/spammode uit]

Orpheo
1 september 2006, 11:40
Doen, Helter Skelter heeft gelijk. Zo'n Epi is gewoon goed hoor.

Offtopic:Een gelijmde hals heeft niet per definitie meer sustain. Als je een geschroefde hals hebt in een zeer nauw/goed sluitende neckpocket heb je in principe net zoveel sustain. In hoofdlijnen heb je alleen het strat verhaal, geschroefd in een vrij kleine pocket, lichte houtsoorten, single coil en aan de andere kant het Les Paul verhaal, zwaar hout, gelijmd, humbuckers.
Daarom doet de strat: ploink ploink, en de LP: wiehie en woehoe
Ik hou van ploink ploink en van wiehie woehoe.
Daarom heb ik meer dan 1 gitaar.

prachtig omschreven :D even kijken of t in m'n onderschrift past....

Orpheo
1 september 2006, 11:42
helaas past niet :D

Solidkick
1 september 2006, 12:12
zaken als speelcomfort, stemvastheid, afstelling en intonatie (zuiverheid) etc. zijn nu even wat belangrijker.

+1
Een slecht spelende plank kan je plezier vlot vergallen.

is ut overigens dizze? link (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/39958185.html?)
mooi plankje. Indien nodig even laten afstellen bij ome Bob en gaan met die banaan.

Heb je al een amp?

Brammibal
1 september 2006, 13:23
Dezelfde gitaar is trouwens in duitsland (http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/product_info.php?products_id=13538) nieuw 99 euro + 16 euro verzendkosten.
Ik ben in het bezit van zoon WI14, en het is zeker een goede keus, alhoewel ik betwijfel of het echt een betere keus is dan die les paul junior.

Sjippe
1 september 2006, 14:14
+1
Een slecht spelende plank kan je plezier vlot vergallen.

is ut overigens dizze? link (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/39958185.html?)
mooi plankje. Indien nodig even laten afstellen bij ome Bob en gaan met die banaan.

Heb je al een amp?

Ja die was het, afstellen? wat moet ik me daarbij voorstellen? En nee ik heb nog geen amp (maar ook nog geen gitaar :P), nog tips?
Maar goed, voor 25 euro heb ik een nieuwe, al zegt ie dat hij weinig bespeeld is.(maar dat zeggen auto verkopers ook)

iedereen al hardstikke bedankt voor de antwoorden. Ik ga nog even door met twijfelen.

tabmaniac
1 september 2006, 14:22
epiphone les paul junior! kopen nu meteen! ik heb er een keer op gespeeld bij een concert.. (beschamend ff een gitaar lenen) maar speeld echt s'werelds!

Solidkick
1 september 2006, 16:32
afstellen? wat moet ik me daarbij voorstellen?

Snaarhoogte (actie), intonatie etc. (maw speelgemak & stemvastheid verbeteren).
Vaak wordt dit bij uitlevering van een cheapo gitaar niet gedaan.

Uit de advertentie begrijp ik dat de verkoper er nauwelijks op gespeeld heeft en het "geen gitaar voor hem is".
Meestal betekent dit dat de gitaar nooit professioneel is afgesteld en dus speelt als een natte krant (of als een plank met ijzerdraad).
Een profi afstelbeurt + nieuw setje snaren doet dan wonderen.

marter544
1 september 2006, 16:41
Ik zou een nieuwe epi les paul Junior kopen, aangezien dat maar €9,- duurder is, en voor die 9 euro een 2e handse kopen is een beetje onzin, dat ben je al kwijt aan nieuwe snaren en plectrum.

Sjippe
1 september 2006, 19:08
Ik zou een nieuwe epi les paul Junior kopen, aangezien dat maar €9,- duurder is, en voor die 9 euro een 2e handse kopen is een beetje onzin, dat ben je al kwijt aan nieuwe snaren en plectrum.


ja maar je vergeet dat ik dan natuurlijk ook 16 euro verzendkosten (tenminste dat zegt brammibal) moet betalen en het moet via een duits post order bedrijf waar ik geen ervaring mee heb.

Brammibal
1 september 2006, 21:11
"For Shippings within the EU we usually charge only € 19,--."

Solidkick
1 september 2006, 22:37
Je eerste gitaar ongetest via internet aanschaffen? Kweenie....
Dan liever het 2e handsje op fietsafstand proberen.
Beetje handelen, laten afstellen bij de lokale gitaarboer en voor pakweg 120 Euro weet je wat je hebt & ben je de man.