PDA

View Full Version : Maple of rosewood neck



arrie
31 augustus 2006, 22:36
Bij mijn speurtocht naar een electrische gitaar, liep ik er tegenaan dat je halzen hebt van rosewood/maple en maple.
Zit er verschil in kwaliteit?
Kun je het verschil ook horen?

hendrix2
31 augustus 2006, 22:50
Het verschil in geluid kan ik niet omschrijven (anderen kunnen dat wel).
maar probeer beide eens uit, en zie wat je zelf het liefste hebt.
Ik zweer bij maple, ik vind dit gewoon veel lekkerder spelen, maar anderen hebben dan weer liever rosewood.

Dweezman
31 augustus 2006, 22:56
D'r zit zeker verschil in, maar uitleggen zal minder duidelijk zijn dan zelf voelen.
Een neck met een rosewood toets vind ik luxer lijken dan een maple. Dat was voor mij in het begin het eerste en enige criterium. Nu weet ik uit ervaring dat het niet alleen om de looks gaat, maar dat erwel degelijk verschil zit in de feel én klank.

Rosewood voelt zachter, speelt smoother en geeft een minder felle tone dan maple. De maple (gelakt) vind ik 'duidelijker' spelen, percussiever en feller. Tegenwoordig heeft dat mijn voorkeur, en ben het logischerwijs ook mooier gaan vinden. 't Is smaak en maar net wat je lekkerder vindt spelen, de één is niet beter dan de ander.

vulvasonic
31 augustus 2006, 23:13
Feel is één ding, maar over het algemeen kun je zeggen dat een strat met een maple hals iets directer en feller klinkt dan een strat met een rosewood toets die weer wat meer warmte en donkerte geeft aan het geluid.

Uiteraard geldt dit ook voor andere modellen. En natuurlijk zijn andere factoren net zo belangrijk voor het totaalgeluid. Uitproberen dus wat je het meest bevalt.

Het enige wat ik er verder nog op kan zeggen (het is maar of je dat belangrijk vindt) is dat, indien het nodig is, een herfret klus duurder is met een all maple neck, omdat de toets opnieuw gelakt moet worden. Rosewood wordt niet gelakt, behalve bij Rickenbacker, maar dit terzijde......

Zino Z
1 september 2006, 08:28
maar als je dan een hele grote inlay hebt als bij gibson of een sharkfin-inlay, heeft het houd dan ook nog zin op die plekken?

Outrage
1 september 2006, 14:26
Heb je geen strats met een ebony toets?

paulusdeBKB
1 september 2006, 14:44
Originele Strats met ebben toets ben ik nooit tegengekomen, zijn bij mijn weten ook nooit in grote series gemaakt (en misschien wel helemaal niet). Ebben geeft een rijke toon met een soort 'plokje' in de aanslag. Wel mooi hoor, vooral voor clean.

G.G.
1 september 2006, 15:19
Originele Strats met ebben toets ben ik nooit tegengekomen, zijn bij mijn weten ook nooit in grote series gemaakt (en misschien wel helemaal niet). Ebben geeft een rijke toon met een soort 'plokje' in de aanslag. Wel mooi hoor, vooral voor clean.De Walnut Elite had een ebben toets. Ook heeft Fender in de 1960's prototypes gemaakt met ebben toets, maar die zijn nooit in productie genomen.

De Walnut Elite is niet echt een gitaar die je regelmatig tegen komt. Er zullen wel CS strats zijn met ebben toets, maar die zijn waarschijnlijk weer niet echt betaalbaar.

RS-Rik
1 september 2006, 15:39
Maple speelt zeer chill vind ik zelf. Meestal zijn die halzen wel gelakt en ze hebben een hard oppervlak. Misschien pijnlijk voor de beginnende gitarist. Maar als je wat eelt hebt geen probleem

Orpheo
1 september 2006, 15:42
maar als je dan een hele grote inlay hebt als bij gibson of een sharkfin-inlay, heeft het houd dan ook nog zin op die plekken?

ja natuurlijk :) dat parelmoer is echt niet superdik ofzo. 3 mm hooguit, en de toets zelf is overall genomen 6mm dik gok ik zo.