PDA

View Full Version : Snaar vervangen



Erik25
31 augustus 2006, 22:01
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik heb net een elektrische gitaar gekocht. Ik was hem aan het stemmen en toen zijn de snaar pang nu moet ik deze snaar dus vervangen hoe doe ik dat met een elektrische gitaar? Er zit een soort object aan de snaar aan de achterkant van de kast moet ik een hele nieuwe snaar kopen of kan ik het nog repareren?

Groeten,

Erik

Brammibal
31 augustus 2006, 22:39
Repareren kan niet.
Je moet gewoon een setje nieuwe snaren kopen.
Er zijn verschillende diktes snaren: de makkelijkst spelende snaren zijn dikte 0.09 (ik weet niet of er nog dunnere zijn?), deze hebben echter als nadeel dat ze wat minder goed klinken, daarna komt 0,10, dit is de meestverkochte dikte, omdat het redelijk goed klinkt en redelijk goed speelt. Verder zijn er nog allemaal dikkere varianten, maar die zijn voor een beginner nog wat te zwaar. Welke dikte je kiest is aan jou.

BeKaaW
31 augustus 2006, 22:50
Als 'ie "pang" zei, zou ik er maar een nieuwe opzetten Erik!

Meestal is je snaar te kort om te repareren en als het lukt heeft dat meestal snel een nieuwe "pang" als gevolg.

Vaak koop je de snaren per set. Ik weet niet welke snaar het is maar bij een beetje zaak kan je rond 1 euro een nieuwe losse snaar kopen.

Hoe het moet? Effe googelen

BS
31 augustus 2006, 23:06
Ik zou naar de winkel gaan waar je de gitaar gekocht hebt en vragen of ze er een nieuwe set voor je op willen zetten en je willen laten zien hoe het moet.

Een goede verkoper zal dat graag voor je doen en het is dan duidelijker voor jou dan wanneer je het van plaatjes zou moeten gaan doen.

Ik raad je wel aan dit te doen op een moment dat je kan verwachten dat het in de winkel niet al te druk is. :)

grayfink
31 augustus 2006, 23:08
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik heb net een elektrische gitaar gekocht. Ik was hem aan het stemmen en toen zijn de snaar pang nu moet ik deze snaar dus vervangen hoe doe ik dat met een elektrische gitaar? Er zit een soort object aan de snaar aan de achterkant van de kast moet ik een hele nieuwe snaar kopen of kan ik het nog repareren?

Groeten,

Erik

Het spijt me je gitaar is nu helemaal stuk. Je moet een nieuwe gitaar kopen.

FruscianteFan
1 september 2006, 09:15
Ik zou naar de winkel gaan waar je de gitaar gekocht hebt en vragen of ze er een nieuwe set voor je op willen zetten en je willen laten zien hoe het moet.

Een goede verkoper zal dat graag voor je doen en het is dan duidelijker voor jou dan wanneer je het van plaatjes zou moeten gaan doen.

Ik raad je wel aan dit te doen op een moment dat je kan verwachten dat het in de winkel niet al te druk is. :)+ 1 234567

GunMetalBlue
1 september 2006, 10:19
idd in de winkel even laten voordoen of doe zoals mij: kijk even op internet hoe je het moet doen. ps een pakje snaren kost tussen de 6 en de 9 euro, laat je niet naaien!

Erik25
1 september 2006, 11:32
idd in de winkel even laten voordoen of doe zoals mij: kijk even op internet hoe je het moet doen. ps een pakje snaren kost tussen de 6 en de 9 euro, laat je niet naaien!

Heb je daar ook het web adres van?

Erik

Orpheo
1 september 2006, 11:39
Heb je daar ook het web adres van?

Erik

damn dude, ga gewoon naar een gitaarwinkel,of gewone muziekwinkel, en vraag om n pakje snaren. d'addario, ernie ball, dean markley, boeiend. heb je daar een webadres voor nodig...

Gearjunkie
1 september 2006, 11:42
http://www.cyberfret.com/gear-tech/changing-strings/page2.php


succes,

Handig als je ook een zogenaamde 'peg-winder' aanschaft. Een zwengeltje zodat je de snaren snel kan opdraaien.

kost een paar euro.

Nobler
1 september 2006, 15:39
Als je nog nooit zelf een snaar omgezet hebt kun je het je inderdaad beter even laten voordoen in de muziekwinkel. Je zult het nog veel en vaak moeten doen! Let er op dat je de snaar op de juiste manier om de as van het mechaniek windt (links of rechtsom). Kijk naar de andere snaren aan de zelfde kant van de kop om te zien welke kant hij om moet, anders krijg je dat je de ene knop linksom moet draaien om hem hoger te draaien en de knop ernaast de andere kant om, dat is erg lastig. Zorg ook dat de snaar zo weinig mogelijk over een ander snaar loopt, want daar knappen ze vaak. Dus mooi egaal opwinden. Als hij er op zit ontstemt hij een tijdje omdat er nog wat rek in zit, dus steeds bijstemmen, eventueel een beetje oprekken door de snaar in het midden van de hals een paar centimeter van de toets te trekken. Stem hem niet meteen veel te hoog, want dan knapt het weer.
Overigens: ik speel op hele dunne snaartjes, met een 008 als hoge E. Die zijn dus wel degelijk te krijgen. Mijn hoge E knapt nog wel eens bij het soleeren (dan doen dikker snaren ook hoor!). Ik koop vaak een setje snaren met enkele extra hoge E's er bij, want de rest knapt zelden. Als de snaar op de juiste manier geknapt is kun je hem vaak nog eens gebruiken, maar dan moet je hem zoals een nylonsnaar op een klassieke spaanse gitaar om de snarenhouder knopen. Hij gaat misschien niet zo lang mee als een nieuwe snaar, maar soms toch een hele tijd. Pas op voor plekke waar de snaar scherp in een haakse of scherpere hoek gebogen is geweest, want daar knapt hij snel weer. In geval van nood heb ik zelfs wel eens stukken snaar met een platte knoop aan elkaar geknoopt. Als het de rest van de avond houdt is dat weer meegenomen. Beter dan géén snaar. Dit werkt alleen als de knoop óf tussen het mechaniek en de topkam zit óf als hij vlak bij de snarenhouder zit. Pas op dat je je niet prikt aan de uit de knoop stekende stukjes snaar. Natuurlijk moet je van de klank van zo'n geknoopte snaar niet te veel verwachten, maar nogmaals, het zijn noodmaatregelen.