PDA

View Full Version : metaalachtig bijgeluidje



STW
31 augustus 2006, 20:54
Hoi, mijn strat kopie (70s rokkomann deluxe) klinkt behoorlijk geil al zeg ik het zelf. Alleen met distortion krijg ik een metaalachtig bijgeluid. Het lijkt wel op fretbuzz, maar ik heb er clean geen last van en volgens de plaatselijke muziekzaak kan een klein beetje buzz (wat ik dus sowieso heb) geen kwaad.

Mijn theorie is dat de elementen het frequentie-gebied van fretbuzz goed oppikken (veel hoog/midhoog), zodat dat kleine beetje buzz enorm versterkt wordt. Als ik wat hoog wegdraai helpt het wel, maar dan verlies ik ook wat karakter. (en ik hou van de sound van mn strat, ik vind m lekkerder klinken dan een echte fender van een kennis van me (alleen op huiskamervolume getest))

Komt dit bekend voor? Enig idee waar het aan kan liggen en of het makkelijk op te lossen is? Ik ben bang wat karakter te verliezen bij andere pickups.

ten24Virgil
31 augustus 2006, 21:01
Mischien de veren van je tremolo... dat was bij mij bij een gitaar het geval. Die veren kan je dempen met een doek ofzo maar je moet uitkijken dat deze niet tussen de veren gaat zitten.

forceps
31 augustus 2006, 23:18
het kan ook komen doordat de snaren tussen de topkam en de stemmechanieken meetrillen en dit geluid veroorzaken. Waarschijnlijk zijn het idd. de tremveren, doekje of schuimrubber ertussen helpt altijd wel.
Als het toch je snaren zijn bij de kop van de gitaar, kun je daar een veter of een stuk klitteband omheen doen, heb ik ook gedaan, scheelt een hoop bij mijn gitaar, vooral als ik palm muted speel. Let wel op dat je de snaren niet naar de kop van de gitaar toetrekt, dan kan je gitaar ontstemmen.... succes ermee!

Gitaro
31 augustus 2006, 23:22
Aha! The deafening sound of metal nears!

STW
2 september 2006, 20:20
bedankt mensen
het was uiteindelijk wel ordinaire fretbuzz, dus of de muziekwinkel weet niet waar ze het over hebben, of mn zadeltjes waren gezakt (dat gaat vrij makkelijk trouwens, zou nagellak o.i.d. er op smeren een goed idee zijn?)