PDA

View Full Version : herbekabelen 4x12



tijs12
31 augustus 2006, 20:02
Ik las net een topic dat je met het herbekabelen van sommige 1960a boxen de sound verbeterd . Met wat kan je best bekabelen ? zijn dit speciale kabels?

Squier4ever
31 augustus 2006, 20:52
volgens mij is dit gewoon iets dikker electrosnoer, kun je volgens mij in elke electrospeciaalzaak wel krijgen

tijs12
31 augustus 2006, 20:53
Gewoon "soepele elentrik draad" zouden wij dat hier noemen :d dan . ok dat ga ik dan is proberen . Denk je dat het veel schilt?:)

Squier4ever
31 augustus 2006, 20:54
zou wel ff antwoord van de echte experts op dit gebied afwachten..... ben er nie helemaal zeker van namelijk

Mr.Bluesbreaker
31 augustus 2006, 21:35
Maak eerst even je 1960 open en bekijk vooral de dikte van je bedrading.
Mijn 1960 B had een bedrading van flimsy 2*0.75 of 1 mm dikte. Echt dikke bagger, hij klonk ook beduidend zachter dan mijn 1960 A. Die had denk ik 2*1,5 mm dikte.

Wat bij mij het beste werkte was simpelweg 2*2,5 mm speakerkabel erin solderen. De bas wordt iets strakker en je ervaart het meteen als "harder" en gedefineerder t.o.v. 1 mm. Dit was gewoon HIFI speakerkabel voor 4 euro per meter bij de media markt. Of je nou een beter resultaat krijgt met peperdure van den hul betwijfel ik, maar volgens mij heeft Nocki van het forum die ooit wel gebruikt in zijn toenmalige 1960 cabs.

Vergeet iig. niet je amp-speakerkabel: je kunt de meest fantastische speakerkabels IN je kast zetten, maar het signaal blijft zo sterk als de zwakste schakel. Veel gitaristen gezien die een instrumentkabel tussen amp en speakers hingen. ("waar komt die rook toch vandaan")

Marco5150
31 augustus 2006, 21:36
Ik zou van den Hul CS-12 gebruiken. Dat is speciaal voor interne bedrading van speakers ontwikkeld.

vinni
31 augustus 2006, 22:19
Heb Evidence Audio Siren in mijn ENGL Cabs.....

Da's echt iets anders dan 230V snoer boyzzzz....

Maar ja....als je het verschilt niet hoort.....

Vinni

Nocki
31 augustus 2006, 23:39
Hoi. Ik heb inderdaad 2 marshall kasten gehad. 1 origineel en 1 herdraad met van den hull kabel. er was zeker een groot verschil. bass ging beter klinken. hoog was niet meer snerpend en definitie werd beter.
Als je je kabels gaat vervangen geef dan heel de kast gelijk een goede beurt... kan je hier op het forum meer over lezen. dan gaat je geluid steeds met sprongen vooruit.

Heel veel mensen geloven niet in die "kabel onzin" en ik moet zeggen dat ik bepaalde dingen ook nooit had gehoord als ik niet alles in 1 keer goed had gedaan.
Vroeger schold ik altijd op de G-major dat het zo'n tone sucker was maar dit had ik ook nooit ervaren zonder die van den hull kabels. zoals al eerder gezegd: je keten is zo sterk als zn zwakste schakel.

NOcki

vinni
1 september 2006, 00:16
Ja....
Met name de bassresponse is vaak strakker en directer met goede kabel.

Vinni

Tristan
1 september 2006, 00:29
Welke kabel/welk merk vinden jullie dan het beste?
Evidence Audio?
Van Den Hul?
Monster Cable?
Andere merken?

Ik moet namelijk nog een speakerkast kopen en daar wil ik ook goed draad in hebben...

Wat vinden jullie eigenlijk van de kabels die in standaard Bogner cabs gebruikt worden, want die cabs klinken in mijn oren toch wel erg goed...

vinni
1 september 2006, 09:16
Ik weet niet wat er in Bogners gebruikt wordt.
Wel dat de bekabeling in ENGL's slecht is.

Evidence Audio gebruik ik dus. Ook anderen die mijn kast gehoord hebben
zijn bekeerd.

Duur....ja.....
Maar een avondje minder zuipen in het café en je klinkt voor altijd beter.

Vinni

nocaster
1 september 2006, 11:40
Bogner gebruikt een 5 mm dikke kabel, merk onbekend, ziet er wel solide uit

Vonk
1 september 2006, 12:21
Vergeet iig. niet je amp-speakerkabel: je kunt de meest fantastische speakerkabels IN je kast zetten, maar het signaal blijft zo sterk als de zwakste schakel. Veel gitaristen gezien die een instrumentkabel tussen amp en speakers hingen. ("waar komt die rook toch vandaan")

Dit was ik dus van plan... Is dit zo slecht dan?

Ik ga waarschijnlijk bij de mediamarkt interne bekabeling halen voor mijn 8 incher (het wordt geen wereldwonder) m.b.v. jullie tips neem ik dus minimaal 2,5mm.
En een amp-speakerkabel, is die ook in de Mediamarkt te krijgen? Wellicht bij de Feedback?

Nocki
1 september 2006, 12:51
Zou het niet verstandig zijn om gelijk naar feedback te gaan?

BLOK182
1 september 2006, 13:28
Een goede kabel tussen amp en cab helpt ook. Gebruik nu een goeie Klotz-kabel met neutriks i.p.v. de standaard merkloze kabel die elke muziekzaak heeft liggen. Verder heb ik een keertje een 1960a van een vriend opnieuw bedraad, die dunne meuk deruit en gewoon goeie dikke draad van de lokale electroboer erin. Geen vd Hull, maar alsnog verbetering voor weinig geld.

De Beer
1 september 2006, 13:31
Ik heb ooit voor een goedkopie oplossing gekozen (uit pure noodzaak....het was zondag en ik had gas)


Wat van die mini stekker snoeren (geen euro maar de ongeaarde die in cd spelers ed gaan) open gewerkt, lekker soepel draad niet te dik zeker niet te dun(ik gok 2 mm), 2 kleuren, goeie lengte. En klank is zeker verbeterd.

Maar deze cab (soundcity 4x12) was dan ook in zijn +/- 30 jaar waarschijnlijk nooit geserviced.
En ik ging van 16 ohm naar 4...dus waar het verschil zal zitten....