PDA

View Full Version : Keeley mod



ccc
31 augustus 2006, 14:13
Maakt de Keeley mod echt wel het verschil voor de TS-9 ?
Of is het gewoon slimme marketing...

LordRiffenstein
31 augustus 2006, 14:42
Maakt de Keeley mod echt wel het verschil voor de TS-9 ?
Of is het gewoon slimme marketing...

Beiden.8910

guitarnijboer
31 augustus 2006, 14:51
Volgens hangt het vooral af van de mod en het bouwjaar van je TS.

De echte oude Ibanez pedalen zou ik zelf niet modden.

Bij de Ibanez reissues (maar wel gemaakt door Maxon) Worden behalve een ander IC ( 75558 ipv 4558 ) best goede componenten gebruikt. De chip veranderen en eventueel nog twee weerstandswaarden aan de uitgangsbuffer veranderen (naar early TS-9 specs) kan goed een positief effect hebben. Verder gezwam over vervangen van condensatoren door film condensatoren etc. is onzin: want die zitten er al in!

Bij de allenieuwste reissues (niet door Maxon gemaakt) schijnt wel gebruik te worden gemaakt van minder goede componenten /print etc. (nog nooit zelf deze variant van binnen bekeken trouwens, maar ik lees dit veel) Dit kun je natuurlijk allemaal upgraden maar...... Je kunt hem beter links laten liggen want:

Ik zou dan eerder de Maxon Tubescreamer kopen (Zelfde ding maar dan van Maxon = de lui die het ding eerder ook voor Ibanez maakten en ontwikkelden en onder de naam Ibanez verkocht werden.) Die zijn wel goed gebouwd en hebben meteen ook de JCR4558D chip. Deze zie je al voor 115,- Euro, ben je meteen klaar!

kijk op http://www.maxonfx.com/9/od9/

Ik heb het hier natuurlijk niet over modden naar supersonisch scheurmonster met veel extra functies en knoppen, dat is een ander verhaal

Aanv: + de Maxon heeft true bypass, voor wat het je waard is.....

Mitch
31 augustus 2006, 15:49
Maakt de Keeley mod echt wel het verschil voor de TS-9 ?
Of is het gewoon slimme marketing...

Dé Keeley mod bestaat niet, hij heeft er meer. De diverse mods maken het overigens wel degelijk een ander pedaal. Maar er zijn zo veel goede overdrives tegenwoordig.

guitarnijboer
31 augustus 2006, 18:11
Dit is misschien nog wel geinig:

Wat Maxon zelf zegt over de FX-experts:

Maxon. Back in 1974 they invented the original “808” circuit, the staple overdrive design that has shown up in the rigs the world’s greatest guitarists and has been copied, modified, and “upgraded” ad nauseum. Most boutique OD’s are based on the 808 circuit, and there are more than a few self-proclaimed “fx-perts” out there who make their living developing mods for this legendary device and its successor, the OD-9.

Tja.....

Mitch
31 augustus 2006, 18:14
Dus ? Op basis van Maxon marketing moeten we alle FX-modders ineens overbodige hype vinden :???:

guitarnijboer
31 augustus 2006, 18:31
Dus ? Op basis van Maxon marketing moeten we alle FX-modders ineens overbodige hype vinden :???:

Of omgekeerd:

Op basis van het marketingverhaal van FX-modders blijkt je TS plotseling inferieur?

Lijkt mij ook een beetje ver gaan en inderdaad een hype aan het worden.

Ander IC of extra functies kan ik inkomen maar de ene film cap vervangen voor een andere film cap met dezelfde waarde lijkt mij idd geen goed besteed geld....

brunodb
31 augustus 2006, 20:19
is er niet een beetje een placebo-effect gaande in de hoofden van veel gitaarnet.nl forumlieden?

edit: om het placebo-effect aan te tonen, zochten ze in wetenschappelijke testen een groep mensen die allen dezelfde symptomen van een ziekte hadden.

vervolgens zei men tegen hen allemaal dat ze een medicijn tegen die ziekte kregen toegediend. maar ene helft van de groep kreeg echte medicijnen, de tweede helft van de groep kreeg nep.

toch bleken de resultaten ongeveer gelijk omdat mensen zodra ze de al dan niet echte medicijnen binnen hadden, bleken te genezen. power of the mind eigenlijk dus

nu, waar ik naartoe wil is, stel je hebt een tubescreamer en iedereen vertelt je dat door een bepaalde mod hij veel beter gaat zijn. dat de kans dan groot is, ook al wijzigt die modder er niks aan dat je toch gaat denken dat ie beter is. omdat je het al verwacht.

is maar een gedachte. maar dit zou wel kunnen é?

guitarnijboer
31 augustus 2006, 20:46
Helemaal mee eens!

Sommige dingen kloppen zoals de chip mod. e.d. Maar ook veel 'upgrades' zijn compleet onzin.

Trouwens: De voedingsspanning verlagen bij een TS met 75558 IC geeft ook een duidelijk hoorbare verbetering in geluid. (+/- 7V)

ccc
31 augustus 2006, 21:20
De reden van de vraag is eigenlijk : volgende maand ga ik naar de States een vriend bezoeken, en met de bedoeling om ook wat te gear-shoppen.
Bij deze liet hij mij weten dat hij zijn Keeley TS-9 zelf wou verkopen voor 100$, Nu zag ik dat die dingen eigenlijk alleen maar te krijgen zijn bij Keeley UK voor stevige prijzen (139£).

http://www.robertkeeley.co.uk/

Goeie deal of niet ?

Robbert
31 augustus 2006, 22:05
Een Keeley TS9 voor 100 dollar is een prima prijs. Nieuwprijs ligt een heel stuk hoger.


Als reactie op het al dan niet modificeren van pedalen; standaard worden pedalen ontwikkeld voor een zo breed mogelijk scala aan gitaren en versterkers. In de praktijk zijn er een hoop onderlinge verschillen, en zo'n modificatie kan helpen om beter te passen bij een bepaalde setup.

Dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is, of graag wilt zien dat er placebo effect plaatsvindt, eigen keus. Ik heb mijn smaak, mijn keus en mijn mening.

brunodb
31 augustus 2006, 22:14
ik heb zelfs het gevoel dat mijn versterker niet elke dag hetzelfde klinkt. kan dat? of ligt dat aan mijzelf?

Mitch
31 augustus 2006, 22:43
Is dat voor of na de placebo mod ?

Ja sorry hoor, er worden nu drie dingen door elkaar gehaald geloof ik. De 'hype die aan het ontstaan is'.... eeeh.... die is al lang weer over. Eerst waren er alleen de mods, daarna kwamen de TS-klonen, daarna kwamen de fuzzes, de phasers, toen werden het de 'originele' pedalen zoals de Z Vex lijn etc..... zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarnaast is de hype op gitaarnet nooit zo groot geweest als in TS-gekke Amerikaanse fora.

Het alleen maar opwaarderen met betere kwaliteitsonderdelen om de ruis etc. naar beneden te halen, sja, da's inmiddels wel bekend. De mods om er zowel meer als minder gain uit te halen, asymmetrische clipping, meer bas, etc.: die zijn interessant voor wie dat graag wil. Let wel: ik heb totaal geen affiniteit met TS-en maar ken ze wel en heb zowel stock, gemodde en klonen met mods bespeeld.
De ultieme test was voor mij een speciale TS kloon die Keith van Big Tone (thans BYOC) had gemaakt. Standaard TS808 circuit, met schakelbaar de meest gangbare mods (meer bas, asymmetrische clipping en meer gain). Zowel 'stock' was het een leuk pedaal, en met alle mods aan was het gewoon een ander pedaal. Bruikbaarder voor gebruik met humbuckers bijvoorbeeld, of net dat beetje meer scheur.

Dan even dat ultra-kort-door-de-bocht placebo verhaal: klinkklare onzin. Het wordt nu geschetst door Bruno alsof het hier om een mooie anekdote gaat, maar ieder zichzelf respecterend instituut doet tegenwoordig dubbelblind onderzoek. Dat houdt dus in dat er altijd op placebo effect getest wordt en het positieve effect daarvan is zelden of nooit evenveel als de groep die het daadwerkelijk te testen middel of behandeling krijgt. Ik lees (niet voor de lol, maar toch) regelmatig wetenschappelijk onderzoeken en moet dit echt naar het rijk der fabelen verwijzen.