PDA

View Full Version : push pull system



thekid
31 augustus 2006, 14:11
kan iemand mij meer vertellen over de werking van een push pull systeem hoe te gebruiken en dergelijke
en jullie mening over zoon systeem

sickpunk
31 augustus 2006, 14:14
ik heb een push pull potmeter op me bass (serie/parallel) ... ben er wel tevreden over! werkt lekker makkelijk

rscalex
31 augustus 2006, 14:14
push-pull knop wordt gebruikt als 2 standen schakelaar
het wordt bv. vaak gebruikt voor het splitten van humbuckers
als je bv. humbucker wilt gebruiken is de knop ingedrukt, als je wil omschakelen naar single coil trekt je de knop uit

dimitri
31 augustus 2006, 14:15
als je bv een stratocaster deluxe hebt dan zit het er meestal wel op.
Hierdoor heb je ineens meer mogelijkheden om je elementen te schakelen.
Verder dacht ik hiermee een soort van humbuckergeluid uit een singlecoil te krijgen, maar ben ik niet zeker van.
Andere forumleden zullen je dit precies kunnen uitleggen denk ik.
Ben je van plan om zo een systeem aan te schaffen?

piezo
31 augustus 2006, 14:19
Een push-pull pot is een combinatie van een gewone potmeter en een DPDT schakelaar, die verder onafhankelijk van elkaar werken. Worden op een gitaar gebruikt als je extra schakelmogelijkheden wilt hebben, maar geen extra gat in je gitaar wilt.

thekid
31 augustus 2006, 14:19
ja ik ga een gibson les paul kopen en daar staat een push pull systeem op maar wou eerst eens vragen hoe zoiets precies werkt

thekid
31 augustus 2006, 14:20
jimmy page zou dit systeem ook gebruiken maar weet iemand of slash dit ook gebruikt of zit ik er nu even helemaal naast

piezo
31 augustus 2006, 14:22
Wat de schakelaars op die Les Paul schakelen, kan ik je hiervandaan natuurlijk niet vertellen, maar als je de betreffende termen opgeeft, kan ik je waarschijnlijk nauwkeurig vertellen, wat ze doen.

EDIT: Is het de Page modificatie?
Zo niet wat voor model LP is het?

thekid
31 augustus 2006, 14:28
Deze is van '98 ... zoals je mischien weet zijn de jaren 90 classics heel gewilt.
Ze hebben nog mooie inlays, en niet van die lelijke groene.
Deze is wel iets duurder omdat ze Seymour duncan pickups heeft en push/pull knobs voor ongelooflijk veel toon-variatie
Ze zou weg kunnen voor 1800 euro met case + garantie.



dit is wat ze zeiden in de winkel kan dit een beetje kloppen
en dit is een gitaar afgekeken van het page model

piezo
31 augustus 2006, 14:42
Het schema van de Page modificatie kun je wel vinden op de sites van Seymour Duncan en/of Gibson.
Of je al dat schakelen wel zo plezierig gaat vinden is iets anders. Ik heb op sommige van mijn gitaren tientallen verschillende schakelingen gehad, waarvan sommige heel slim (14 verschillende standen met maar 1 toggle en 2 pots lijkt wiskundig onmogelijk, maar ik had ze :satisfie: ) En met maar 3 bedieningselementen kun je ze allemaal nog leren gebruiken ook. Maar je schakelt je gek en de meerwaarde is vaak maar beperkt. Ik zou zeggen, probeer het maar staar je er niet op blind. (Op die ene 14 standengitaar van toen zitten er nu nog maar 3 :) )

thekid
31 augustus 2006, 15:39
maar hoe werkt zoon systeem nu juist

piezo
31 augustus 2006, 16:00
maar hoe werkt zoon systeem nu juist
Met alle respect, joh, maar zo'n uitgebreide 4 knoppen modificatie helemaal in wóórden uit te leggen is minstens 2 uur typwerk. Daarom leg ik de belangrijkste basistermen uit:
- met een coilsplit schakel je 1 spoel van een humbucker uit, om een "single coil" geluid te krijgen. Het element is dan niet meer bromonderdrukkend
- met een coiltap schakel je een deel van de wikkelingen uit om minder output en een lichtere klank te krijgen, c.q. juist meer wikkelingen erbij voor het omgekeerde.
- met een parallel/serie schakeling zet je meestal 2 spoelen van een humbucker zodanig dat je minder output en meer hoog hebt. Een humbucker blijft in parallelstand gewoon humbucking. Serie/parallel wordt ook wel met 2 elementen gedaan om de combinatie juist méér output te geven.
- met een fase schakelaar kun je elementen elkaar laten "tegenwerken" wat een dun/scherp hoog, veel minder laag en flink wat minder output oplevert
- verder kun je ook nog schakelingen maken waarbij je kunt kiezen wat/hoeveel je tonepot doet en of je wel of niet een "treble bleed" op je volumepot hebt.

rscalex
31 augustus 2006, 18:10
en als je het nu nog niet begrijpt...


:D

thekid
31 augustus 2006, 20:08
ik begin het te begrijpen :p

maar weet iemand mss of je slash ook met zoiets werkt maar ik neem aan dat je met het systeem alle muziek genres kunt spelen

rscalex
31 augustus 2006, 21:59
ja het muziekgenre heeft hier absoluut niets mee te maken aangezien het zoveel verschillende toepassingen heeft