PDA

View Full Version : buizen



tijs12
31 augustus 2006, 13:05
Ik wou eens weten wat ik ongeveer betaal om alle buizen van een tsl 100 te vervangen . Zou ik ze zelf kunnen vervangen , ken daar niet zo veel van is men eerst buizen versterker . heb altijd dingen gelezen over biassen enzo. Maar ik weet niet echt waar het over gaat.

Helter Skelter
31 augustus 2006, 13:15
Alle buizen bij een 100 watter gaat je bij een profi techneut afhankelijk van wat je er in laat zetten €150 a 200 kosten

het kan (fors) goedkoper maar dan moet je wel zelf de buizen aanschaffen en het door een 'hobbyist' laten doen, die rekent vaak geen bruto uurloon door maar maakt vooraf een prijsafspraak

Punkrockerke
31 augustus 2006, 13:19
Welke buizen wil je vervangen, voor- en/of eindversterkerbuizen? preampbuisjes gaan in principe zeer lang mee, je kan deze wel qua smaak veranderen.
Eindbuizen dienen af en toe vervangen te worden, en dan moet inderdaad de ruststroom afgesteld worden (bias). Bij een TSL is dit zeer gemakkelijk, zowel de meetpunten als de bias-pots zitten aan een opening in het chassis (vanachter, rechts, als je de gril eraf haalt).

Hier is een handleiding van Marshall zelf:


MARSHALL SERVICE BULLETIN

SUBJECT: Bias Info/Procedure for JCM2000 series Marshall amplifiers

THEORY OF OPERATION: We are setting the bias using the current method instead of cross over distortion method. The molex connector CON2 pin out as follows:
PR1: Bias mini-pot adjustment for pin1 and for two output tubes(100w) or one output tube(50w) or one side of the push/pull amp.
Pin1: Connected to the cathode of the output tube which then goes through a 1 ohm resistor then to ground.
Pin2: ground reference
Pin3: Same as pin1 but for the other side of the push/pull amp.
PR2: Bias mini-pot adjustment for pin3 and other side of the push/pull amp

PROCEDURE:
Make sure amplifier is connected to a load with the proper impedance selected.
Power up amplifier on STANDBY and let the circuit stabilize for a couple of minutes.

Locate the male three pin molex connector (CON2) with the two mini-pots (PR1 and PR2) on
both ends found on the bottom of the tube bay.

Connect DMM (set to read mV) with alligator leads, reference common lead to center pin (pin2)
on molex connector CON2 and positive lead to pin1 on CON2.

Take amplifier off of STANDBY with no signal, adjust mini-pot (PR1) closest to pin that the positive lead from
your DMM is connected to and set it to the mV voltage that is listed in the chart below.
Repeat steps 4 & 5 for pin3 and until both pin1 and pin3 mV are the same.

DSL50 45mV TSL60/1/2 80mV
DSL100 90mV DSL401 1.375V
TSL100/122 90mV DSL201 .675V

Buizen kan je oa. kopen bij Banzai (http://www.banzaieffects.com/home.php) of Tubetown (http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/language/en).

tijs12
31 augustus 2006, 13:21
Ok, Bedankt voor de reply's. Nu weet ik waar ik me aan moet verwachten als ik ze moet vervangen . 150 a 200 euro vind ik dan nog meevallen dacht dat het meer was.